Otázky a odpovede

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 4051
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Alchymista » 20 kvě 2018, 16:00

Myslíš "Drak Gorynyč"?
Je to samohybný odmínovací systém UR-77 "Meteorit" (u roku 1978, starší UR-67 je z roku 1967).
Funguje to tak, že neriadená raketa tahá za sebou tiahlu nálož (hadice naplnené trhavinou, cca 8 kg trhaviny na meter dĺžky). Nálož je uviazaná na lane "definovateľnej" dĺžky, takže dopadne, kam treba. Po dopade na zem je nálož odpálená a tým aktivuje alebo ničí míny okolo seba. Odpálenie môže byť elektricky alebo vstavaným pyrotechnickým oneskorovačom.

Používali sa dva typy náloží - staršia, pôvodne pre UR-67 (podvozok BTR-50 "TOPAZ") bola dlhá 83 metrov, obsahovala 665-670kg tritolu a raketa ju ťahala do diaľky 200-350 metrov. Vytvárala priechod široký 4-6 metrov a 75-80 metrov dlhý.
Druhá, novšia nálož je dlhá 93 metrov, obsahuje 725kg plastickej? trhaviny PVV-7 a raketa ju môže tahať do diaľky 250-500 metrov. Vytvára v mínovom poli priechod 5-6 metrov široký a 90 metrov dlhý.
Vozidlo vezie dva tiahle nálože.

Používa to v skutočnosti kde-kto, pricíp samotný je celkom starý - použitý bol už pri vylodení v Normandii. Nálože môžu mať rôzny dosah a rôznu veľkosť - najmenšie môžu byť doslova z dvoch bleskovíc a odnesie ich jeden chlap. Stačia na povrchovo uložené protipechotné míny, vytvoria cca pol metra široký "chodníček" 50-100 metov dlhý na diaľku 50-200 metrov.
Na západe bývajú označované ako MCLC alebo MICLIC - Mine Clearing Line Charge.

Tak narýchlo - jedna menšia americká verzia (nesú ju traja muži) - APOBS "Anti-Personnel Obstacle Breaching System" - cca 57kg, dlžka cca 45 metrov, vyčistí protipechotné míny aj drôtené zátarasy

Uživatelský avatar
gandalf
Sponzor fóra
Příspěvky: 653
Registrován: 07 úno 2017, 18:22

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od gandalf » 20 kvě 2018, 16:27

Dík, mně uvízl v paměti ten novější ruský odminovací systém. Myslel jsem, že to má bořit celý obsazený blok budovy. Ty táhlý nálože /hadice/ si pamatuju - pěkně se s tím odbahňovaly rybníky - při dobrým časování to pěkně posouvalo bahno :-)

QVAK
Oceněný redaktor
Příspěvky: 4569
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od QVAK » 20 kvě 2018, 23:47

Stabilizátory když je blbě zvolené těžiště a raketa by jinak v letu byla nestabilní. Asi jako ocas u draka.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 4051
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Alchymista » 21 kvě 2018, 00:35

Väčšina takýchto systémov má motory s tryskami v prednej časti - také usporiadanie je potom autostabilné, hoci menej presné na zamierenie (odchýlka až do 50 tisícin diaľky = 5 metrov na diaľke 100 metrov)

Svarboj
Výkonný redaktor
Příspěvky: 627
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Svarboj » 07 čer 2018, 19:18

martanus píše:
07 čer 2018, 08:33
Ukrajinský T-84 propadl na tankovém biatlonu NATO
Ukrajinští vojáci utrpěli fiasko na tankovém biatlonu NATO Strong Europe Tank Challenge. Během střeleb ukrajinským tankům T-84 Oplot selhal asi systém řízení palby.

Z 500 možných bodů ukrajinský tým trefil pouze 208 bodů. V loňském roce ukrajinští tankisté na modernizovaném sovětském T-64BV získali 329 bodů.
https://cz.sputniknews.com/svet/2018060 ... n-prusvih/


Překvapila mě ta rychlá zpátečka, čas 50s. Co to má za převodovku?

Svarboj
Výkonný redaktor
Příspěvky: 627
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Svarboj » 07 čer 2018, 19:29

Něco sem našel, powerpack 6TD-2 diesel, ale typ převodovky pořád nevím. Má ten Oplot 7 stupňů vpřed (do 69 km/h) a 4 stupně vzad (do 31 km/h). Je tam hezky rozepsaná rychlost na každý stupeň.
http://tanknutdave.com/the-ukrainian-t- ... ttle-tank/

Uživatelský avatar
Polite
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1257
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Polite » 07 čer 2018, 19:50

Nebude tam francúzska prevodovka ako má ten tank vpravo dole?😀
Obrázek
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

Svarboj
Výkonný redaktor
Příspěvky: 627
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Svarboj » 07 čer 2018, 20:15

Srandičky, srandičky, ale oproti drsným sovětům, který tam měli 1 stupeň vzad asi pro zaparkování u francouzského bistra, tak T-14 Armata má mít převodovku v konfiguraci 6+6 stupňů. :pivo

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 1242
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Skeptik » 07 čer 2018, 20:39

Ano, ARMATA má 6+6 rychlostí, ale všechny jsou "vpřed".
Zpátečka chybí :dobre:
S dodávkami pro francouzskou armádu se nepočítá :dobre:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1935
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od kenavf » 07 čer 2018, 22:33

No,bolo by zaujímavé zistiť kedy došlo k zmene doktríny nasadenia tankov s tým že bol daný dôraz na viacej rýchlostí dozadu.Rusi holt dlho "manéver dozadu" nepovolovali.
Neviem od kedy(ktoré tanky) sa začalo zavádzať viac rýchlostí dozadu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 4051
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Alchymista » 07 čer 2018, 22:52

Myslím, že to bolo už za druhej svetovej alebo dokonca pred ňou - nacistický Tiger II mal tuším osem rýchlostí dopredu a štyri dozadu, podobne by to mal mať aj Tiger...
Ale už za prvej svetovej mali britské tanky Mark I - IV dvojitú prevodovku - primárna mala dve rýchlosti vpred a jednu vzad, sekundárna dve rýchlosti, takže vo výsledku to bolo 4+2

Svarboj
Výkonný redaktor
Příspěvky: 627
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Svarboj » 08 čer 2018, 21:32

Ve skutečnosti druhoválečné tanky byly na zpětný chod pomalé, měly obvykle jednostupňové zpátečky. Jako M4 Sherman, T-34, Panther, Pz III, Pz IV, A34 Comet, A27 Cromwell...
Jejich rychlosti v couvání tak mohly být kolem 5 km/h. Dokonce i ta převodovka Maybach 40 12 16 OLVAR, kterou používal Tiger I a II měla na nejvyšší 4. stupeň zpět jen 9,2km/h pro Tiger I. Na svou dobu velmi sofistikovaná poloautomatická převodovka, ale taky velmi poruchová. Mimochodem, umožňovala rozdílnou rychlost otáčení pásů a tím i malý poloměr zatáčení, a na neutral stejně rychlé protiběžné otáčení pásů, tedy otáčení na místě. Kolik moderních sovětský tanků má protiběžný chod pásů? :wink:
Kurganěc 25 by podle ruského dokumentu měl mít 6+3 a v couvání "ne méně než 20 km/h." U T-14 Armata první informace mluvily dokonce o 8+8.

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1935
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od kenavf » 08 čer 2018, 21:41

Takže tá potreba rýchlej spiatočky vyplynula ani nie tak z frontových bojov WWII ale skôr z požiadavkov na boj v meste.

Svarboj
Výkonný redaktor
Příspěvky: 627
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Svarboj » 08 čer 2018, 22:02

Požadavek na rychlou zpátečku vychází určitě hlavně z bojových zkušeností a taktiky použití tanku - se schopností rychle vycouvat z palebné pozice a zůstat tak čelem k nepříteli silným pancířem a neodhalovat slabé boky a záď. Teprve až pod krytí terénem se otočit a namířit si to do jiné palebné pozice. Protivníkovi se tak znesnadňuje odhalení a zacílení včetně zaměření dělostřeleckou palbou.

Navíc palebné pozice se vybírají pokud možno s palbou z věžového postavení zpoza terénní vlny...šance na odhalení a zasažení (kouká jen věž) se tak protivníkovi co nejvíce snižují.
ObrázekObrázek
Naposledy upravil(a) Svarboj dne 08 čer 2018, 22:19, celkem upraveno 6 x.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 4051
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Alchymista » 08 čer 2018, 22:03

kenavf - to je myslím správna úvaha

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti