Otázky a odpovede

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 3714
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Otázky a odpovede

Příspěvek od Alchymista » 10 bře 2017, 13:28

Dostal som otázku... Asi ma dotyčná osoba skúša. :jo:
Co je to "hlomozna"?
Hlomozna je súčasť delostreleckej kolony pri konskom ťahu - hipotrakcii. Je to muničná kára, obvykle dvojkolesová a v poťahu sa zaraďuje ako druhý prvok, za kolesnu (tretím prvkom je potom lafeta s delom). Niekedy bývala hlomozna s kolesnou alebo dvojica či trojica hlmozní s kolesnou ťahaná samostane ako súčasť munične kolony.
Hlomozna môže byť "hniezdová" alebo "lodnicová". V hniezdovej hlomozni sú náboje pri preprave umiestnené v roštoch, obvykle zvysle a na palposte sa hlomozna preklopí dozadu (ojom hore), takže náboje sa otočia vodorovne. V hlomozni "lodnicovej" sú náboje umiestnené stále vodorovne - "lodnice" sú akési zásuvky, zasúvacie priehradky, v ktorých sú uložené náboje. Náboje sú teda uložené vodorovne pri preprave i na palposte a hlomozna sa nepreklápa.

Kolesna je súčasť delostreleckej kolony pri konskom ťahu - hipotrakcii, ale i pri starších spôsoboch mototrakcie. Je to dvojkolesová kára a zaraďuje sa ako prvý prvok v poťahu (za kone) a k nej sa pripája lafeta dela (alebo hlomozna).
Kolesna nie je výlučne "delostrelecký" prvok - používali ju napríklad aj poľné kuchyne, používa sa aj pri zvážaní dreva a podobne.

Niekedy je ťažké v múzeu rozpoznať, čo je "kolesna s muničkou skriňou" a čo je hlomozna, zvlášť, ak je z kolesny odpílené dlhé oje alebo naopak ak má hlomozna má ešte aj sedátko pre obsluhu.

Uživatelský avatar
gandalf
Sponzor fóra
Příspěvky: 526
Registrován: 07 úno 2017, 18:22

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od gandalf » 23 lis 2017, 19:07

Já mám taky otázku - všiml jsem si na videích, že při výstřelu z tanku následuje zvýšení otáček motoru /zahulí se z výfuku/. Proč to je?

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 3714
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Alchymista » 23 lis 2017, 19:44

Dôvodov môže byť niekoľko:
1) zmena tlakových pomerov v bezprostrednom okolí tanku - tlaková vlna a ejekčný účinok spalín výstrelu zmení tlaky v saní a výfuku, takže motor dostane menej vzduchu a zároveň vycucne z výfuku viac bordelu
2) "je tak tak vymyslené" - napríklad preto, že filtroventilácia musí tesne po výstrele "viac zabrať", aby odsala z bojového priestoru tanku spaliny z nábojnice
3) spätný ráz cukne celým tankom ak, že vodič mierne prišlápne plyn 8-)

QVAK
Oceněný redaktor
Příspěvky: 3648
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od QVAK » 23 lis 2017, 20:13

Alchymista píše:
23 lis 2017, 19:44
Dôvodov môže byť niekoľko:
1) zmena tlakových pomerov v bezprostrednom okolí tanku - tlaková vlna a ejekčný účinok spalín výstrelu zmení tlaky v saní a výfuku, takže motor dostane menej vzduchu a zároveň vycucne z výfuku viac bordelu
2) "je tak tak vymyslené" - napríklad preto, že filtroventilácia musí tesne po výstrele "viac zabrať", aby odsala z bojového priestoru tanku spaliny z nábojnice
3) spätný ráz cukne celým tankom ak, že vodič mierne prišlápne plyn 8-)
Přidal bych ještě jeden důvod. Potřebu velkého množství tlakového oleje pro opětovnou stabilizaci kanonu po výstřelu.

Uživatelský avatar
WuVirr
Šéfredaktor
Příspěvky: 3887
Registrován: 01 úno 2017, 15:31
Bydliště: Prachatice

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od WuVirr » 23 lis 2017, 20:38

Taky přidám jednu možnost: vstřikovací čerpadlo je opatřeno zátěžovým regulátorem otáček
PS: všiml jsem si toho hlavně u SAU 2S1 Gvozdika :palec:

Uživatelský avatar
gandalf
Sponzor fóra
Příspěvky: 526
Registrován: 07 úno 2017, 18:22

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od gandalf » 23 lis 2017, 21:26

Díky všem :-)

BPN
Redaktor
Příspěvky: 149
Registrován: 26 bře 2017, 19:34

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od BPN » 23 lis 2017, 23:43

Ále, hovno, vědátoři....když sebou tank, nebo samohybka při výstřelu cukne vlivem zpětného rázu, tak mechanik - voditěl nechca přišlápne na pedál plynu..., tož to je celý ten zázrak... :dobre:

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 3714
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Alchymista » 23 lis 2017, 23:44

Jednak si učeš slovník a jednak je to už uvedené ako bod 3)

Uživatelský avatar
WuVirr
Šéfredaktor
Příspěvky: 3887
Registrován: 01 úno 2017, 15:31
Bydliště: Prachatice

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od WuVirr » 24 lis 2017, 00:48

Alchymista píše:
23 lis 2017, 23:44
Jednak si učeš slovník a jednak je to už uvedené ako bod 3)
Bez tak to ani nečetl :blbec:

QVAK
Oceněný redaktor
Příspěvky: 3648
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od QVAK » 24 lis 2017, 00:58

Jako většinou to bude souběhem většiny bodů. Některý bude mít významnější jiný menší vliv ale výsledkem bude jejich součet.

Svarboj
Výkonný redaktor
Příspěvky: 557
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od Svarboj » 15 kvě 2018, 15:25

puma píše:
13 kvě 2018, 09:51
Tento či příští rok by se mohlo dostat i pár prototypů Pancirů-SM do Sýrie na testy, dosah nových PLŘS zvednut až na 40km, ale hlavně se vyvíjí i malé vysocemanévrující PLŘS krátkého dosahu, kde v jednom standardním kontejneru jsou hned čtyři PLŘS, takže pak půjde velice efektivně mixovat (dva druhy střel starší s dosahem 20km a nové s 40km, a pak ty "malé").Hlavně verze SM už má dva druhy vozidel standard s přehledovým radarem a 12 velkých PLŘS, kdežto verze bez přehledového radaru už má celkem 24 "velkých" PLŘS, a když to přeženeme, tak těch malých PLŘS na jednom vozidle může být teoreticky až 96!, to se asi používat nebude, ale to mixování různých typů střel podle potřeby je velice zajímavá záležitost, plus bude pravděpodobně moci odpalovat proti-zemní/lodní střely Hermes, tak jak námořní Pancir-M, které jsou odvozené od střel z Panciru, to mixování střel půjde i takto.
Maketa malá PLŘS, defakto je to jen zmenšený model standardní, takže by neměl být žádný zásadní problém s vývojem a výrobou
Obrázek
Ty mini rakety jsou fajn a určitě krok správným směrem, ale z podstaty jejich rozměrů budou muset řešit řadu problémů. Vzhledem k velikosti a tedy doletu se jedná o antiraketu, takže přesnost navedení musí být co nejlepší právě kvůli malé bojové hlavici. A malá bojová hlavice musí být optimalizovaná k ničení naváděné munici, typicky klouzavé pumy a ŘSPDL. Navíc pokud budou, a předpokládám že ano, bez raketového urychlovače, tak se minimální dosah rakety sníží na 300-500 m na rozdíl od současných 1200 m a protiletadlové kanóny nebudou třeba. Cenově efektivní řešení jak ničit bomby jako klouzavé, například SDB s cenovkou 40.000$ až po ty s koncovým navedením SDB II za 250.000$ a nemluvě ŘSPDL za víc jak milión $ za kus. Ty kanóny na to nejsou stejně vůbec vhodné - jsou nepřesné a můžou postřelovat jen 1 cíl současně což při saturovaném útoku bomb, střel je průšvih. U těch mini antiraket budou muset ale zvládnout navádění na podstatně větší počet cílů než těch současných čtyř.
Naposledy upravil(a) Svarboj dne 15 kvě 2018, 17:21, celkem upraveno 1 x.

puma
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1334
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od puma » 15 kvě 2018, 18:15

Na fotce je ta maketa "malé" s raketovým urychlovačem, ty PLŘS do Panciru jsou celkem levné v porovnání s jinými PLŘS, protože nemají žádný radar a nepotřebují odraz od cíle.. jedou jen po radiovém a laserovém povelovém navedení na cíl, který vidí střelecký radar či optika a švihá to po tom povelovém navádění na PLŘS, odpadá s tím spousta problému a hlavně nákladů (výpočetní jednotka na střele, potřeba elektrického zdroje o výkonu XX, samotná radiolokační hlavice - potřeba velkého průměru těla, její mechanizace, zpracovávání signálu, atd. proto to jsou taky takové malé "šipky" ..) to je spousta kg na víc u takové PLŘS, a to se počítá. U te miniaturní tohle bude velká výhoda, protože to bude jen "šipka" ala ta velká s pár servama a jednoduchou malou výpočetní jednotkou pro dekodování rádiového a laserového povelového navádění o hmotnosti základní desky v dnešním mobilu a ještě to bude výpočetně předimenzované :D , a veškerý zbytek hmotnosti se může soustředit na raketový urychlovač a tedy dosah, bojovou hlavici to bude mít asi jak MANPAD odhaduji, ale to stačí, plus jich bude moc být naváděno na 4 cíle až 8 současně, teoreticky tedy půjde v krátkém sledu po sobě na jeden cíl vystřelit 8 PLŘS a i s tak malou boj. hlavicí to rozseká skoro cokoliv... max. dosah dálkový bude mít ta malá odhaduji tak 8-10km a výškový o trochu víc jak MANPAD, tak 4-5km, opticky to vypadá, že ten raketový motor bude mít tak 2-3x víc TPH než PLŘS v MANPADu, protože bude hodně dlouhý, jen 57E6Е má délku s urychlovacím raketovým motore 3.2m, není důvod proč by ten raketový motor nemohl využít délku těch standardních kontejnerů.

Proto taky rusové u těch PLŘS pro Pancir navyšují lehce dosahy několikanásobně, jen zvětší raketový urychlovač a kontejner a samotné PLŘS se rozměrově/hmotnostně ani nedotknou, maximálně ji mírně zmodernizují, takže je ve výsledku ještě o něco lehčí. Dosah samotné PLŘS závisí na větších dálkách hlavně na parametrech střeleckého radaru, tak aby viděl cíl/e a střelu/y. Proto taky u SM je dosah PLŘS až 40km na dálce, což souvisí s novým střeleckým radarem, krom samozřejmě většího raketového urychlovače.
Naposledy upravil(a) puma dne 15 kvě 2018, 19:24, celkem upraveno 2 x.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 3714
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od Alchymista » 15 kvě 2018, 19:05

"dlhý tenký" motor je značne problémový kvôli vnútornej aerodynamike motoru (spaliny v úzkom kanále prachového zrna) pomer priemeru a dĺžky motoru 1:15 je už na hrane, 1:18-20 asi rozumne dosiahnuteľné maximum (a to už treba v zime prihrievať náplň)

A "cenovú kalkuláciu" máš špatne - pri PVO a PRO je neprávne kalkulovať spôsobom "cena rakety" a "cena ničeného cieľa", ale zmysel má len a iba "hodnota bráneného objektu/objektov".

puma
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1334
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od puma » 15 kvě 2018, 19:10

Tak může být i oddělovací třeba (myslím raketový urychlovač na dvě části), ty raketové urychlovače pro Pancir jsou vyráběny z kompozitu, takže by asi nebyl moc problém to udělat tak, že po dohoření prvního stupně by se ten odpálil a odhodil a hořel by druhý, tedy aspoň teoreticky.. druhý stupeň by dokonce mohl mít i jiný tah (už nepotřebuje PLŘS urychlovat z 0 na 2000km/h) a dát PLŘS větší dosah ;) Otázka je jestli je to proveditelné a není to zbytečné řešení..
Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil(a) puma dne 15 kvě 2018, 20:09, celkem upraveno 6 x.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 3714
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od Alchymista » 15 kvě 2018, 19:21

puma - na pancire, ale i tunguske a korik/kaštan je "nadkalibrový" motor odhadzovaný štandardne a letový stupeň žiadny motor nemá - je plný trhaviny (viac ako polovica dĺžky)
Obrázek

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host