Otázky a odpovede

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 11254
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Alchymista » 20 kvě 2018, 16:00

Myslíš "Drak Gorynyč"?
Je to samohybný odmínovací systém UR-77 "Meteorit" (u roku 1978, starší UR-67 je z roku 1967).
Funguje to tak, že neriadená raketa tahá za sebou tiahlu nálož (hadice naplnené trhavinou, cca 8 kg trhaviny na meter dĺžky). Nálož je uviazaná na lane "definovateľnej" dĺžky, takže dopadne, kam treba. Po dopade na zem je nálož odpálená a tým aktivuje alebo ničí míny okolo seba. Odpálenie môže byť elektricky alebo vstavaným pyrotechnickým oneskorovačom.

Používali sa dva typy náloží - staršia, pôvodne pre UR-67 (podvozok BTR-50 "TOPAZ") bola dlhá 83 metrov, obsahovala 665-670kg tritolu a raketa ju ťahala do diaľky 200-350 metrov. Vytvárala priechod široký 4-6 metrov a 75-80 metrov dlhý.
Druhá, novšia nálož je dlhá 93 metrov, obsahuje 725kg plastickej? trhaviny PVV-7 a raketa ju môže tahať do diaľky 250-500 metrov. Vytvára v mínovom poli priechod 5-6 metrov široký a 90 metrov dlhý.
Vozidlo vezie dva tiahle nálože.

Používa to v skutočnosti kde-kto, pricíp samotný je celkom starý - použitý bol už pri vylodení v Normandii. Nálože môžu mať rôzny dosah a rôznu veľkosť - najmenšie môžu byť doslova z dvoch bleskovíc a odnesie ich jeden chlap. Stačia na povrchovo uložené protipechotné míny, vytvoria cca pol metra široký "chodníček" 50-100 metov dlhý na diaľku 50-200 metrov.
Na západe bývajú označované ako MCLC alebo MICLIC - Mine Clearing Line Charge.

Tak narýchlo - jedna menšia americká verzia (nesú ju traja muži) - APOBS "Anti-Personnel Obstacle Breaching System" - cca 57kg, dlžka cca 45 metrov, vyčistí protipechotné míny aj drôtené zátarasy

Uživatelský avatar
gandalf
Sponzor fóra
Příspěvky: 1273
Registrován: 07 úno 2017, 18:22

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od gandalf » 20 kvě 2018, 16:27

Dík, mně uvízl v paměti ten novější ruský odminovací systém. Myslel jsem, že to má bořit celý obsazený blok budovy. Ty táhlý nálože /hadice/ si pamatuju - pěkně se s tím odbahňovaly rybníky - při dobrým časování to pěkně posouvalo bahno :-)

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11414
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od QVAK » 20 kvě 2018, 23:47

Stabilizátory když je blbě zvolené těžiště a raketa by jinak v letu byla nestabilní. Asi jako ocas u draka.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 11254
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Alchymista » 21 kvě 2018, 00:35

Väčšina takýchto systémov má motory s tryskami v prednej časti - také usporiadanie je potom autostabilné, hoci menej presné na zamierenie (odchýlka až do 50 tisícin diaľky = 5 metrov na diaľke 100 metrov)

Uživatelský avatar
Svarboj
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2305
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Svarboj » 07 čer 2018, 19:18

martanus píše:
07 čer 2018, 08:33
Ukrajinský T-84 propadl na tankovém biatlonu NATO
Ukrajinští vojáci utrpěli fiasko na tankovém biatlonu NATO Strong Europe Tank Challenge. Během střeleb ukrajinským tankům T-84 Oplot selhal asi systém řízení palby.

Z 500 možných bodů ukrajinský tým trefil pouze 208 bodů. V loňském roce ukrajinští tankisté na modernizovaném sovětském T-64BV získali 329 bodů.
https://cz.sputniknews.com/svet/2018060 ... n-prusvih/


Překvapila mě ta rychlá zpátečka, čas 50s. Co to má za převodovku?
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Uživatelský avatar
Svarboj
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2305
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Svarboj » 07 čer 2018, 19:29

Něco sem našel, powerpack 6TD-2 diesel, ale typ převodovky pořád nevím. Má ten Oplot 7 stupňů vpřed (do 69 km/h) a 4 stupně vzad (do 31 km/h). Je tam hezky rozepsaná rychlost na každý stupeň.
http://tanknutdave.com/the-ukrainian-t- ... ttle-tank/
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Uživatelský avatar
Polite
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2785
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Polite » 07 čer 2018, 19:50

Nebude tam francúzska prevodovka ako má ten tank vpravo dole?😀
Obrázek
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

Uživatelský avatar
Svarboj
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2305
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Svarboj » 07 čer 2018, 20:15

Srandičky, srandičky, ale oproti drsným sovětům, který tam měli 1 stupeň vzad asi pro zaparkování u francouzského bistra, tak T-14 Armata má mít převodovku v konfiguraci 6+6 stupňů. :pivo
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3407
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Skeptik » 07 čer 2018, 20:39

Ano, ARMATA má 6+6 rychlostí, ale všechny jsou "vpřed".
Zpátečka chybí :dobre:
S dodávkami pro francouzskou armádu se nepočítá :dobre:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 5564
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od kenavf » 07 čer 2018, 22:33

No,bolo by zaujímavé zistiť kedy došlo k zmene doktríny nasadenia tankov s tým že bol daný dôraz na viacej rýchlostí dozadu.Rusi holt dlho "manéver dozadu" nepovolovali.
Neviem od kedy(ktoré tanky) sa začalo zavádzať viac rýchlostí dozadu.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 11254
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Alchymista » 07 čer 2018, 22:52

Myslím, že to bolo už za druhej svetovej alebo dokonca pred ňou - nacistický Tiger II mal tuším osem rýchlostí dopredu a štyri dozadu, podobne by to mal mať aj Tiger...
Ale už za prvej svetovej mali britské tanky Mark I - IV dvojitú prevodovku - primárna mala dve rýchlosti vpred a jednu vzad, sekundárna dve rýchlosti, takže vo výsledku to bolo 4+2

Uživatelský avatar
Svarboj
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2305
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Svarboj » 08 čer 2018, 21:32

Ve skutečnosti druhoválečné tanky byly na zpětný chod pomalé, měly obvykle jednostupňové zpátečky. Jako M4 Sherman, T-34, Panther, Pz III, Pz IV, A34 Comet, A27 Cromwell...
Jejich rychlosti v couvání tak mohly být kolem 5 km/h. Dokonce i ta převodovka Maybach 40 12 16 OLVAR, kterou používal Tiger I a II měla na nejvyšší 4. stupeň zpět jen 9,2km/h pro Tiger I. Na svou dobu velmi sofistikovaná poloautomatická převodovka, ale taky velmi poruchová. Mimochodem, umožňovala rozdílnou rychlost otáčení pásů a tím i malý poloměr zatáčení, a na neutral stejně rychlé protiběžné otáčení pásů, tedy otáčení na místě. Kolik moderních sovětský tanků má protiběžný chod pásů? :wink:
Kurganěc 25 by podle ruského dokumentu měl mít 6+3 a v couvání "ne méně než 20 km/h." U T-14 Armata první informace mluvily dokonce o 8+8.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 5564
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od kenavf » 08 čer 2018, 21:41

Takže tá potreba rýchlej spiatočky vyplynula ani nie tak z frontových bojov WWII ale skôr z požiadavkov na boj v meste.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
Svarboj
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2305
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Svarboj » 08 čer 2018, 22:02

Požadavek na rychlou zpátečku vychází určitě hlavně z bojových zkušeností a taktiky použití tanku - se schopností rychle vycouvat z palebné pozice a zůstat tak čelem k nepříteli silným pancířem a neodhalovat slabé boky a záď. Teprve až pod krytí terénem se otočit a namířit si to do jiné palebné pozice. Protivníkovi se tak znesnadňuje odhalení a zacílení včetně zaměření dělostřeleckou palbou.

Navíc palebné pozice se vybírají pokud možno s palbou z věžového postavení zpoza terénní vlny...šance na odhalení a zasažení (kouká jen věž) se tak protivníkovi co nejvíce snižují.
ObrázekObrázek
Naposledy upravil(a) Svarboj dne 08 čer 2018, 22:19, celkem upraveno 6 x.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 11254
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Alchymista » 08 čer 2018, 22:03

kenavf - to je myslím správna úvaha

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 5564
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od kenavf » 08 čer 2018, 23:36

Lenže na výjazd z "vežového postavenia" ti stačí pomalá rýchlosť,vyšší stupeň by si aj tak nestačil zaradiť a posunieš sa o niekoľko metrov/desiatok metrov doboku do novej pozície.
Cúvať tankom vysokou rýchlosťou niekde v poli!?No možno.Ale cúvať vysokou rýchlosťou v mestskej zástavbe :shock: to už je horšie.Teraz tam má vodič možno cúvaciu kameru ale kedysi to asi mohol robiť len na základe inštrukcií veliteľa z veže.
Ale aj tak sa mi zdá prílišné preceňovanie tej vlastnosti "rýchlej spiatočky".Aj keď niekedy sa to môže zísť keď dokáže rýchlo opustiť bojisko keď chce, a nemusí pritom otŕčiť citlivý zadok.A v Sýrii teraz vidíme že niektoré tanky by sa v tých uličkách neotočili ani na mieste.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 11254
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Alchymista » 09 čer 2018, 00:21

Vysoká rýchlosť spiatočky znamená aj pomerne vysokú akceleráciu - takže aj keď tank nedosiahne najvyššiu rýchlosť, ohrozený priestor opustí rýchlo.

Uživatelský avatar
jura-p
Sponzor fóra
Příspěvky: 1162
Registrován: 07 úno 2017, 19:46
Bydliště: CB

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od jura-p » 09 čer 2018, 00:40

Používání zpátečky bylo hodně vidět u Giviho tanků v bojích o letiště. Bylo několik videí, kde tank stál za budovou, vyjel, vystřelil do boku a zajel ihned zpět. Ti, co byli mimo tank zhodnotili zásah a dali pokyn střelci k případné opravě, ten pohnul dělem a tank vyjel, vystřelil a zase zajel. Byla to záležitost vteřin, co ten tank byl sám zasažitelný. Občas vylezl i ten střelec z tanku a šel se podívat. To míření bez výhledu na cíl mě tenkrát zaujalo. Na druhé straně tam byli dlouho, tak byli dobře secvičení. Videa ze Sýrie dlouho ukazovaly pravý opak. Když tank zastavil a hledal cíl, tak stál ve městě na křižovatce, mimo města nejraději na vyvýšeném místě, aby byl vidět odevšud. Když zrovna nestřílel, tak všichni vylezli, diskutovali a někteří kouřili.

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11414
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od QVAK » 09 čer 2018, 01:24

Co jít v uvažování jiným pohledem.
Dnešní tanky mají 5ti - 6ti stupňové převodovky s 1-2 zpátečkami + samostatnou redukci = obrovská stavební délka která musí zajistit i osovou neměnnost (patřičnou tuhost) konstrukce = velké zástavbové rozměry a váhu sestavy. Čím více převodových stupňů tím je delší skříň a masivnější, tužší skříň i hřídele v ní tudíž i váhově těžší. Když tuto sestavu více rozčlením na 4. stupňovou převodovku v jedné skříni + redukci v druhé skříni + zpátečku ve 3. skříni tak díky této konstrukci ušetřím odhadem 1/3 zástavbového prostoru i váhy a sestava zajišťuje 8 + 8 převodových stupňů (více jak zaběhnuté řešení). Navíc až na skříň zpátečky jsou druhé namáhané na zkrut pouze v jednom směru a tudíž můžou mít skříně převodovky a redukce jinak, úsporněji konstruované výztuhy a méně ložisek (kratší hřídele). Nepoužití tohoto systému dříve ukazuje na "provozní slepotu" konstruktérů.

Uživatelský avatar
Svarboj
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2305
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Otázky a odpovede

Příspěvek od Svarboj » 09 čer 2018, 18:25

kenavf:

Při couvání z věžového postavení pod palbou je rychlost pár kilometrů v hodině velmi pomalá (fakticky a hlavně psychologicky) a reálně se zvyšuje šance na zasažení odvetnou palbou, navíc se tím celkově zpomaluje přesun do jiné palebné pozice. Kromě toho rychlost a akcelerace je závislá na kvalitě povrchu, takže potom rychlost lidské chůze není nereálná u takové T-72, T-90...
Pokud je tank pod dělostřeleckou palbou, tak je rychlejší rychle zacouvat o 200-300 m dál než pomalu chvíli couvat, pak se otočit a rozjet se pryč. Pokud máš připravenou hloubokovou obranu, tak je bezpečnější zacouvat do další palebné pozice, než se otáčet k protivníkovi zády.
A ne vždy bude možnost využít členitosti terénu a ihned zacouvat do krytu. Zadýmuješ a rychle zacouváš nebo zadýmuješ, budeš jakoby chvíli couvat a pak se otáčet v dosahu přímé palby? Kde je větší šance na zásah? A bez zadýmování se to riziko ještě zhoršuje.
Nebo se při postupu dostaneš pod přímou palbu. Co uděláš?
a) Zastavíš a budeš opětovat palbu z místa na který je nepřítel zastřílený?
b) Zariskuješ a vezmeš to útokem na připravené pozice, aniž bys pořádně věděl, kde má nepřítel všude palebná postavení a kolik jich je?
c) Nebo budeš opětovat palbu při současném rychlém couvání z dosahu protivníka?
Couvat rychle můžeš, dnešní tanky mají i 360° pokrytí kamerami - T-90M, nebo alespoň dozadu - T-72B3.
Ve městě by tank měl sloužit jako přímá palebná podpora pěchoty, tedy zůstat vzadu a být chráněn pěchotou. A z čela je dobře chráněn proti kumulativním hlavicím raket.

Jen ještě dodám, že sovětské tanky nejsou konstruované pro střelbu zpoza terénního svahu, protože mají nízkou depresi kanónu. Neohnou ten lauf dolů...
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti