Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Odpovědět
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 1841
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od petrp » 10 lis 2017, 08:32

Premiéra minibusu bez řidiče trvala jen hodinu. Vůz se v Las Vegas srazil s nákladním autem
Americké Las Vegas má za sebou premiéru prvního minibusu bez řidiče, který má vozit lidi po městě. Samořídící minibus pro osm pasažérů jel po hlavní silnici a řidič nákladního auta s přívěsem mu nedal přednost. Srážka se neodehrála ve vysoké rychlosti. Nikdo nebyl zraněný a obě auta to odnesla jen škrábanci nebo promáčklým nárazníkem. Nehodu podle lasvegaských úřadů nezavinil softwareový pilot, který nebezpečí zaznamenal, ale řidič kamionu.

Testování tak bude podle tamní radnice pokračovat podle plánu. Počítá s tím, že se autonomní minibusy budou po Las Vegas prohánět rok a zdarma vozit zájemce po okružní trase. „Tohle je jedním z hlavních důvodů, proč technologie autonomního řízení vznikla. Má za úkol rozumět prostředí kolem sebe a v případě nutnosti zastavit. Tohle bude cenná zkušenost i pro řidiče vozidel - například tohoto nákladního auta -, aby si na tuto technologii zvykli,“ řekl krátce po nehodě v lasvegaské televizi News 3 Chris Barker, mluvčí francouzské firmy, které minibus patří.

https://www.irozhlas.cz/veda-technologi ... 091821_ako
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
"Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat." - B. Franklin

kenavf
Výkonný redaktor
Příspěvky: 806
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od kenavf » 10 lis 2017, 08:44

petrp píše:
10 lis 2017, 08:32
... Tohle bude cenná zkušenost i pro řidiče vozidel - například tohoto nákladního auta -, aby si na tuto technologii zvykli,“ řekl krátce po nehodě v lasvegaské televizi News 3 Chris Barker, mluvčí francouzské firmy, které minibus patří...[/url]
Vodič nákladiaku ten minibus nevidel preto to nie je o zvykaní si na to.Minibus správne zastavil pred nákladiakom ale už nereagoval keď nákladiak naň nacúvával,chce to úpravu softweru aby v takej situácii minibus aspoň zatrúbil a prípadne začal aj cúvať.
Mám dojem že TESLA obdobnú aktívnu funkciu má,bolo písané ako "pridala plyn" keď sa na ňu zozadu rýchlo približovalo auto ktoré slabo brzdilo.
Podľa mňa by mali mať výrobci takýchto aut povinnosť zverejňovať aj ostatným výrobcom podobné incidenty a spôsob prijatého riešenia aby aj ostatní mohli upraviť softwery pre podobné situácie a nie čakať až sa niečo podobné stane aj na ich autách.

petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 1841
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od petrp » 10 lis 2017, 08:51

Ano, to je dnes největší problém . co má autonomní vozidlo udělat v případě blížící se kolize. V tomto bodě je vývoj velmi rozpolcený. Zatím není jasno, jak rozpoznat co je větší zlo - ohrožení posádky, nebo okolních lidí? V případě bojové techniky to ale asi bude jasnější...
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
"Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat." - B. Franklin

dase
Redaktor
Příspěvky: 59
Registrován: 08 úno 2017, 00:47

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od dase » 10 lis 2017, 10:14

A další věc bude zodpovědnost - občanskoprávní - kdo zodpovídá za škodu (něco dejme tomu řeší pojištění) a co trestněprávní (kdo bude označen za viníka ....)
ale ta otázka - jestli si vozidlo vybere svou posádku nebo třeba chodce (např.čelní náraz vs. uhnout na chodník) z toho skoro mrazí ...
nicméně to je asi ještě otázka budoucnosti, a vztah k vojenské technice to má taky menší ....

Uživatelský avatar
martanus
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1171
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od martanus » 10 lis 2017, 10:25

Právní otázka je to braní rozšíření autonomních vozidel.

Ve Vídni před sto lety určili že za dopravní nehodu může řidič.

Ale když člověk neřídí. Tak nastavá problém určení vyníka.

Je jím

Jezdec
Majitel. - udržba. čistota kamer atd ..
Výrobce vozidla
Výrobce softwaru,
Programátor.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé