Množí se vkládání starých a zdvojených zpráv. Dodržujte témata, zprávy vkládejte tam kam patří, nevkládejte sem každou hloupost, kterou najdete!
U krátkodobých zpráv - FlightRadar, Twitter vkládejte kopii obrazovky, tyto zprávy brzo mizí a jsou dlouhodobě nedostupné.
Než sem vložíte nějakou zprávu, podívejte se jestli už tady není! Zprávy, které nesplní tyto požadavky budou mazány!

Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 2951
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od petrp » 10 lis 2017, 08:32

Premiéra minibusu bez řidiče trvala jen hodinu. Vůz se v Las Vegas srazil s nákladním autem
Americké Las Vegas má za sebou premiéru prvního minibusu bez řidiče, který má vozit lidi po městě. Samořídící minibus pro osm pasažérů jel po hlavní silnici a řidič nákladního auta s přívěsem mu nedal přednost. Srážka se neodehrála ve vysoké rychlosti. Nikdo nebyl zraněný a obě auta to odnesla jen škrábanci nebo promáčklým nárazníkem. Nehodu podle lasvegaských úřadů nezavinil softwareový pilot, který nebezpečí zaznamenal, ale řidič kamionu.

Testování tak bude podle tamní radnice pokračovat podle plánu. Počítá s tím, že se autonomní minibusy budou po Las Vegas prohánět rok a zdarma vozit zájemce po okružní trase. „Tohle je jedním z hlavních důvodů, proč technologie autonomního řízení vznikla. Má za úkol rozumět prostředí kolem sebe a v případě nutnosti zastavit. Tohle bude cenná zkušenost i pro řidiče vozidel - například tohoto nákladního auta -, aby si na tuto technologii zvykli,“ řekl krátce po nehodě v lasvegaské televizi News 3 Chris Barker, mluvčí francouzské firmy, které minibus patří.

https://www.irozhlas.cz/veda-technologi ... 091821_ako
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
"Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat." - B. Franklin

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2255
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od kenavf » 10 lis 2017, 08:44

petrp píše:
10 lis 2017, 08:32
... Tohle bude cenná zkušenost i pro řidiče vozidel - například tohoto nákladního auta -, aby si na tuto technologii zvykli,“ řekl krátce po nehodě v lasvegaské televizi News 3 Chris Barker, mluvčí francouzské firmy, které minibus patří...[/url]
Vodič nákladiaku ten minibus nevidel preto to nie je o zvykaní si na to.Minibus správne zastavil pred nákladiakom ale už nereagoval keď nákladiak naň nacúvával,chce to úpravu softweru aby v takej situácii minibus aspoň zatrúbil a prípadne začal aj cúvať.
Mám dojem že TESLA obdobnú aktívnu funkciu má,bolo písané ako "pridala plyn" keď sa na ňu zozadu rýchlo približovalo auto ktoré slabo brzdilo.
Podľa mňa by mali mať výrobci takýchto aut povinnosť zverejňovať aj ostatným výrobcom podobné incidenty a spôsob prijatého riešenia aby aj ostatní mohli upraviť softwery pre podobné situácie a nie čakať až sa niečo podobné stane aj na ich autách.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 2951
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od petrp » 10 lis 2017, 08:51

Ano, to je dnes největší problém . co má autonomní vozidlo udělat v případě blížící se kolize. V tomto bodě je vývoj velmi rozpolcený. Zatím není jasno, jak rozpoznat co je větší zlo - ohrožení posádky, nebo okolních lidí? V případě bojové techniky to ale asi bude jasnější...
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
"Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat." - B. Franklin

dase
Redaktor
Příspěvky: 163
Registrován: 08 úno 2017, 00:47

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od dase » 10 lis 2017, 10:14

A další věc bude zodpovědnost - občanskoprávní - kdo zodpovídá za škodu (něco dejme tomu řeší pojištění) a co trestněprávní (kdo bude označen za viníka ....)
ale ta otázka - jestli si vozidlo vybere svou posádku nebo třeba chodce (např.čelní náraz vs. uhnout na chodník) z toho skoro mrazí ...
nicméně to je asi ještě otázka budoucnosti, a vztah k vojenské technice to má taky menší ....

Uživatelský avatar
martanus
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2365
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od martanus » 10 lis 2017, 10:25

Právní otázka je to braní rozšíření autonomních vozidel.

Ve Vídni před sto lety určili že za dopravní nehodu může řidič.

Ale když člověk neřídí. Tak nastavá problém určení vyníka.

Je jím

Jezdec
Majitel. - udržba. čistota kamer atd ..
Výrobce vozidla
Výrobce softwaru,
Programátor.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Konfucius: " Můžete obětovat vojsko, hospodářství či blahobyt, ale nesmíte obětovat zdravý rozum!"

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 2951
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od petrp » 20 bře 2018, 07:42

Samořiditelné auto má první oběť. Testovací vůz Uberu v Arizoně srazil ženu
Chodkyně srážku s vozidlem ovládaným autopilotem nepřežila. Společnost Uber kvůli této – zřejmě historicky první – smrtelné srážce člověka se samočinně řízeným automobilem neprodleně přerušila testovací provoz. Nehoda se stala v noci na pondělí ve městě Tempe na předměstí Phoenixu v americkém státě Arizona. Podle policie přecházela žena ulici mimo přechod, když do ní narazil vůz společnosti Uber, ve kterém seděl řidič dohlížející na zkušební provoz automatického řízení. Zraněná byla převezena do nemocnice, kde zemřela. Společnost v oficiálním prohlášení vyjádřila upřímnou soustrast pozůstalým.

Jak uvádí agentura Reuters, bezprecedentní nehoda může zablokovat pokusy o rychlé povolení provozu autopilotovaných vozů ve Spojených státech.

https://www.denik.cz/ze_sveta/samoridit ... 80319.html
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
"Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat." - B. Franklin

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 4504
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od Alchymista » 20 bře 2018, 08:14

Presný priebeh nehody bude veľmi dôležitý - a tiež psychologický profil obete nehody. Priebeh bude určite presne zaznamenaný v palubnom systéme vozidla.

Nevylúčil by som totiž ani to, že sa jedná o veľmi nevydarený vtip typu "uvidíme, ako dokáže uhýbať a brzdiť" - alebo dokonca o "asistovanú sebevraždu". Ako prvá obeť automatického auta vstúpi do dejín. Aspoň na chvíľu....

Uživatelský avatar
Polite
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1394
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od Polite » 20 bře 2018, 08:20

Alchymista píše:
20 bře 2018, 08:14
Presný priebeh nehody bude veľmi dôležitý - a tiež psychologický profil obete nehody. Priebeh bude určite presne zaznamenaný v palubnom systéme vozidla.

Nevylúčil by som totiž ani to, že sa jedná o veľmi nevydarený vtip typu "uvidíme, ako dokáže uhýbať a brzdiť" - alebo dokonca o "asistovanú sebevraždu". Ako prvá obeť automatického auta vstúpi do dejín. Aspoň na chvíľu....
Zaujímavé však bude aj chovanie vozidla v rámci nehody, teda algoritmus riešenia krízovej situácie..o vodicovi-dozore si ilúzie nerobím..ten zareaguje pri autonómnym vozidle s dvoj a viac sekundovým oneskorením...
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 2951
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od petrp » 20 bře 2018, 23:52

Policie o srážce auta se ženou: Nehodě nešlo zabránit
Videozáznam smrtelné nehody, při níž samořízený vůz firmy Uber zabil v noci na pondělí v americkém státě Arizona chodkyni, podle policie ukazuje, že žena náhle vstoupila autu do cesty. Arizonské úřady nevidí v havárii důvod, proč zpřísňovat podmínky pro testovací provoz vozidel ovládaných autopilotem, uvedla agentura Reuters.

"Je zcela zřejmé, že by bylo těžké zabránit této nehodě v jakémkoli modu (řízení)," řekla listu San Francisco Chronicle policejní náčelnice z města Tempe Sylvia Moirová. Žena, která v noci na pondělí vedla svůj bicykl podél jedné z ulic tohoto předměstí Phoenixu, podle ní náhle vstoupila do vozovky z neosvětleného místa.

https://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/ ... 72394.html
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
"Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat." - B. Franklin

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1031
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od woxia » 21 bře 2018, 09:18

Tvrdí se, že šlo o chodkyni, ale je tam pomačkané kolo - s plně naloženým kolem odbočila do dráhy vozu? Kudy ho vedla?

Záběr z nehody (stačil by do okamžiku střetu) také nebyl uvolněn - doufám, že jej budou média vyžadovat.

Autopilot mohl vidět chodkyni (vedoucí kolo?) vidět na poslední chvíli, otázkou je, zda-li se pokusil nebo měl čas na úhybný manévr, aneb jak by reagovala většina řidičů.

U takových nehod musí být zveřejněn záznam z nehody, jinak je za to vinno autonomní vozidlo, zvláště když je v testovacím režimu.
Kde cenzura začíná, tam Woxia končí...

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2255
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od kenavf » 21 bře 2018, 09:29

woxia píše:
21 bře 2018, 09:18
Tvrdí se, že šlo o chodkyni, ale je tam pomačkané kolo - s plně naloženým kolem odbočila do dráhy vozu? Kudy ho vedla?

Záběr z nehody (stačil by do okamžiku střetu) také nebyl uvolněn - doufám, že jej budou média vyžadovat.

Autopilot mohl vidět chodkyni (vedoucí kolo?) vidět na poslední chvíli, otázkou je, zda-li se pokusil nebo měl čas na úhybný manévr, aneb jak by reagovala většina řidičů.

U takových nehod musí být zveřejněn záznam z nehody, jinak je za to vinno autonomní vozidlo.
Včera dali v televízii takéto vyjadrenie:
Chodkyňa tlačila kolo po chodníku ktorý bol hneď vedľa cesty,v okamihu keď bolo auto na úrovni chodkyne tá zrazu odbočila do cesty,zrážke sa nedalo zabrániť ani keby to šoféroval priamo človek.Výsledok-auto je v tom bez viny="je nevinné".

Niekde sa zmieňovali že či to auto chodkyňu "registrovalo",že to vyzeralo ako keby to objekt="chodkyňa s bicyklom" nezaregistrovalo/ignorovalo.

lasib
Sponzor fóra
Příspěvky: 2958
Registrován: 01 úno 2017, 10:55

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od lasib » 21 bře 2018, 09:40

Čínska štátna televízia CCTV zverejnila zábery, ktoré ukazujú tank typu 59 riadený diaľkovým ovládaním - prvýkrát bol zverejnený bezpilotný tank vyrobený v Číne. Tieto tanky sú ešte len vo svojej testovacej fáze a stále existuje veľa technických problémov, ktoré je potrebné vyriešiť skôr, ako dosiahnu rovnaké bojové schopnosti ako tanky s obsluhou.
http://www.globaltimes.cn/content/1094292.shtml
https://sputniknews.com/military/201803 ... -revealed/

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1031
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od woxia » 21 bře 2018, 09:49

Kenafe, právě proto mají dávat video do okažiku střetu.

Podle mého názoru - autopilot vůbec neuvažoval o vedeném kole jako o dynamickém objektu a o tom, že to byl člověk - nerozpoznal ho - kolo ověšené taškami a mezitím osoba - zkrátka jeho algoritmus nedokázal rozpoznat.
Kde cenzura začíná, tam Woxia končí...

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1031
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od woxia » 22 bře 2018, 17:21

On to tady snad vážně někdo čte: :klanim

Přesně co jsem chtěla a závěry jsou ještě horší než ty moje. Totální selhání samořiditelného auta a LGBT za volantem.
https://www.novinky.cz/auto/467003-selh ... -auta.html



To auto podle toho záběru muselo jet bez rozsvícených světel - který idiot to programoval a ještě který větší idiot to testoval?
Kde cenzura začíná, tam Woxia končí...

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2255
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od kenavf » 22 bře 2018, 17:45

woxia píše:
22 bře 2018, 17:21
On to tady snad vážně někdo čte: :klanim

Přesně co jsem chtěla a závěry jsou ještě horší než ty moje. Totální selhání samořiditelného auta a LGBT za volantem...
Tak tu by som povedal že za to nemôže ten vodič/ka ,nie je v ľudských silách udržať stálu pozornosť v takom režime jazdy.Spomeňte si sami že koľko krát ste prestali na krátku dobu sledovať cestu pretože "niečo odpútalo vašu pozornosť" a to ste to auto priamo šoférovali.Tu ho vodič priamo nešoféruje a preto tie výpadky pozornosti nutne prídu.
Tá chodkyňa situáciu spôsobila a aj na ňu doplatila.
Ale to auto malo byť schopné jej priestupok kompenzovať a v tomto totálne zlyhalo.
Bol som toho názoru že tie autá majú zabudované radary aby boli schopné zaregistrovať akúkoľvek prekážku na ceste aj bez verejného osvetlenia.Buď ten radar nebol funkčný alebo tam nebol.
To že chodkyňa nemala reflexné prvky?To čo je za argument,už ste niekedy videli na srnke,ktorá vám v noci prebehla cez cestu,odrazové sklíčka?

Jednoznačný problém auta(software/hardware)
Ale riešiteľný a očakávam také autá dostupné za cca 5 rokov.
Prví na to doplatia taxikári a kamionisti voziaci diely do automobiliek(stála trasa sem a tam).Ale vzhľadom k tomu že začína byť nedostatok pracovných síl tak bude postupne prebiehať presun od volantu na výrobnú linku alebo do sféry služieb.

EDIT:Svietiť tuším svietilo ,ale akosi nakrátko pred auto.(osvetlené dve prerušované čiary)

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host