OCHOTNIK B - útočné UAV

Odpovědět
Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8333
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Skeptik » 17 črc 2019, 09:52

Logo programu modernizace VKS ???

Co modernějšího u Suchojů mají?
Ale já netvrdím, že Su-57 nebude spolupracovat s drony. Ostatně i F-35 do budoucna má. Jen že je to ještě hodně daleko a že je otázné, čeho se ta "spolupráce" bude týkat.
Může to být "jen" externí nosič zbraní při stealth útoku (pumovnice Su-57 nejsou nikterak velké), může to být předsunutý průzkumník, může to být úderný prostředek pro nebezpečné útoky, může to být "nástraha" …….
Vymyslet je možné cokoli, počkat je nutné.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

honzajan
Výkonný redaktor
Příspěvky: 990
Registrován: 19 úno 2017, 13:13

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od honzajan » 17 črc 2019, 09:54

Celkem by mě zajímalo , kolik nejenom elektronických očí čumí na pojezdovku a start. dráhu toho letiště . A to ve dne v noci , satelity neřeším :D

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21814
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 17 črc 2019, 09:59

Celý problém je ta konstrukce, kdyby to nemělo tak šípovité křídlo a motor s přídavným spalováním, tak by varianta, že jde jen o nějaký UAV pro útoky na pozemní cíle vypadala rozumně, ale zatím vše nasvědčuje tomu, že se konstruktér fakt snaží, aby to udrželo krok s Su-57 na supercruise s izd.30 a pak to bude těžko jen UAV řízený z Su-57 na útoky na pozemní cíle, na to tu SC/nadzvuk nepotřebuje.

Velikost pumovnice je dokonce větší než na Su-57, tady ta nejdelší rachejtle má délku 5,5m a nějaké drobné, počítáno vůči délce Su-34 23,3m. Pak délka dvou pumovnic je tak 5.7-6m, když se tam vejde 5,5m dlouhá střela.
Obrázek
Teoreticky by mohl nosit i dvě střely s plochou dráhou letu Ch-55SM/555 i s jadernou hlavicí o dosahu do 3000km, kdyby pumovnice měla délku přes 6m a šířku kolem 0.55-0.6m, jelikož jejich délka je 6,04m a váha 1300-1,600kg a závěsníky budou zcela určitě dimenzované i na použití 1500kg KAB-1500.
Naposledy upravil(a) puma dne 17 črc 2019, 10:27, celkem upraveno 3 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
riho
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2722
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od riho » 17 črc 2019, 10:22

Ono nahradiť číslo botom znamená dvojnásobný počet leteckých plukov. Odstránenie nabíjača z T-72 znamenalo zvýšenie počtu osádok. Rusko nie je ZSSR a už sa počtom obyvateľov nemôže rovnať USA, tobôž nie rozšírenému NATO. Znižovanie počtu bojového personálu na stroj a jeho zvýšená ochrana je patrná naprieč celými ozbrojenými silami RF, ratnikom počnúc a T-14 končiac.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21814
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 17 črc 2019, 10:33

No však právě, jsem to tu počítal někde vzadu, když chtějí tři pluky Su-57 do 2027, tak s jedním Ochotnikem-B jako dvojkou pilotovaných strojů Su-57, by už mohli postavit těchto smíšených pluků v poměru 1:1 (12 strojů Su-57 a 12 strojů Su-70) dvakrát tolik, pak už by to bylo šest smíšených pluků Su-57/Su-70 kolem r. 2030. Hlavně by se na Ochotnících dokázali efektivně zbavit desítek motorů Su-57 z první etapy, že by je bylo kam udat.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11256
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od kenavf » 17 črc 2019, 10:52

puma píše:
17 črc 2019, 08:39
Tak uměla inteligence ve smyslu toho slova neexistuje, dnešní AI je jen strojové učení a práce s pravděpodobností v nějaké formě, ..
Súhlas.
My ale umelú inteligenciu až tak nutne na to nepotrebujeme.(Pozri sa na niektorých ľudí okolo, sú vzorom inteligencie alebo strojového učenia? :evil_smile: )
Nám stačí to strojové učenie a to už máme zvládnuté, čoho dôkazom sú tie autonómne autá pohybujúce sa v podstatne náročnejšom prostredí ako UAV.
Pilot alebo niekto z pozemného perzonálu zadá na UAV úlohu "najdi a zlikviduj PVO systém v oblasti XY".
-každý PVO systém sa nejako prejavuje, buď elektromagneticky alebo vizuálne(vo viditeľnom alebo neviditeľnom spektre) charakteristickým tvarom celého objektu alebo jednotlivých častí(vozidiel). Tieto veci za pomoci strojového učenia sa dajú už zvládať.
-vzhľadom na zadanú úlohu a naložené zbrane si UAV zvolí ktoré zbrane použije
-pri lete tam a späť si dokáže identifikovať čo lieta okolo, či je to priateľ alebo nepriateľ, či to je preň hrozba, či sa od neho niečo oddelilo a akú to má rýchlosť a či je to preňho hrozba a podľa toho svojím strojovým rozhodovaním voliť opatrenia alebo protiakcie.
-tak isto vie sledovať pohyby a situáciu na zemi a podľa toho voliť ďaľšiu činnosť.
-na UAV by sa neprenášali "riadiace povely" ale len zadania a taktické rozkazy. Resp. by sa vysielali a prijímali informácie o situačnom povedomí z iných zdrojov a pre iné subjekty, ale to len v prípade potreby.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5292
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od nine_mike » 03 srp 2019, 19:31

Tak Ochotnik vraj vykonal prvý let
https://tvzvezda.ru/news/opk/content/20 ... mZwNv.html
Let trval cca 20 minút na výške 600 m urobil pár okruhov nad letiskom a úspešne pristál.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21814
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 07 srp 2019, 09:44

Já tomu stále nevěřím, neexistuje fotka ani video, první let provádí totálně nelogicky v Achtubinsku, kde už od zimy létá upravený Su-57 053, co má spolupracovat s Ochotnikem-B, který na satelitní fotce stojí ještě vedle něho a už s maskáčovým vzorem - to proč by jste dávali na první letový prototyp, co by jste na tom testovali?? - úplně zbytečné (přece takto a zrovna v Achtubinsku by jste nedělali první let do vzduchu a ještě tak velkého UAV), kde už jej nedávno Putinovy prezentují i s výzbrojí vyskládanou vedle něho, možná je tam překlep a mysleli první testovací bojový let. :D

Něco tu prostě nehraje. Podle mě první létající prototyp byl ten černý z prvních uniklých fotek z továrního letiště (a černý proto, protože probíhali utajené testovací lety hlavně v noci), to co je v Achtubinsku s maskáčovým vzorem, tam se podle mě už testuje interakce ve vzduchu s tou 053 a i použití výzbroje - k tomu je ta testovací základna určená, pak by to smysl dávalo veliký proč v Achtubinsku, ale jinak mi to prostě nesedí tyhle vypouštěné informace o prvním letu, pokud teda není jejich cílem, co nejvíce zamlžit jeho závěrečné testování v Achtubinsku a vnesení do jeho vývoje totálního časového zmatku.
Naposledy upravil(a) puma dne 07 srp 2019, 10:12, celkem upraveno 3 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6274
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Juraj » 07 srp 2019, 10:05

TASS oznamuje, ze letove skusky Ochotnika prebiehaju podla planu. Do konca tohto roka sa ma previest let Ochotnika v skoro automatickom a mozno aj plnoautomatickom rezime
https://tass.ru/armiya-i-opk/6739899

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21814
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 07 srp 2019, 12:30

Záběry z prvního letu Ochotnika-B

MO RF oficiálně pod videem píše, že:
UAV "Ochotnik" je vytvořen podle schématu létající křídlo s použitím speciálních materiálů a povrchové úpravy, které jej činí prakticky nepozorovatelným pro radarové prostředky detekce. "Ochotnik" je vybaven pro určování cílů zařízením opticko-elektronickým, radiotechnickým a pomoci jiných druhů průzkumu.


Motor mu vůbec nečmudí bez forsáže, bude to nejnovější verze AL-41F-1/S a má prstenec/kloub s vektorováním tahu.
AL-41F-1S na Su-35S
Obrázek
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21814
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 07 srp 2019, 16:24

Další nedávná fotka z Achtubinska, tentokrát porovnání s Tu-160M2
https://twitter.com/DesjardinsGata1/sta ... 3095446528
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Svarboj » 07 srp 2019, 17:55

prakticky nepozorovatelným pro radarové prostředky :dobre:
Miluji tyhle velkohubá prohlášení. Slyšet takové prohlášení ze země, která stealth technologiím nikdy nepřikládala velkou váhu "protože všechno je detekovatelné" je opravdu úsměvné. Najednou je to zázračná technologie, když už jí tak nějak zhruba máme.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

nevadiii
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1151
Registrován: 01 dub 2017, 19:20

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od nevadiii » 07 srp 2019, 18:20

puma píše:
07 srp 2019, 12:30
Záběry z prvního letu Ochotnika-B

MO RF oficiálně pod videem píše, že:
UAV "Ochotnik" je vytvořen podle schématu létající křídlo s použitím speciálních materiálů a povrchové úpravy, které jej činí prakticky nepozorovatelným pro radarové prostředky detekce. "Ochotnik" je vybaven pro určování cílů zařízením opticko-elektronickým, radiotechnickým a pomoci jiných druhů průzkumu.


To napravo od trysky motoru (čas od 25s), to je výfuk? :D že to nebude napríklad kanón na postrelovanie cieľov za strojom.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10264
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od skflanker_ » 07 srp 2019, 18:26

Pomocný zdroj energie / Pomocná pohonná jednotka
APU (Auxiliary power unit)
V tomto prípade presnejšie
Вспомогательная силовая установка (ВСУ) = Pomocná pohonná jednotka (VSU)

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21814
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 07 srp 2019, 18:31

APU když má letadlo, tak je to velká výhoda, pokud to nemá, tak aby jste nahodili motor/y musíte přijet v lepším případě s velkým vozíkem a připojit hadici s kabely - dodat elektřinu a stlačený vzduch na nahození základní elektroinstalace a roztočení a následné spuštění motoru, v horším případě musíte dojet rovnou se speciálním náklaďákem. Každopádně pokud tam cpou APU jednotku, chtějí, aby to bylo co nejvíc operačně samostatné (teoreticky by ji tam dávat nemuseli a mohli ušetřit pár desítek kg), zdvojený bytelný přední podvozek a fakt velká kola, teoreticky by to mělo vzletět/přistát i z nezpevněných travnatých ploch a předsunutých letišť.

Ani bych se nedivil, kdyby celý ten podvozek byl převzatý z Su-57 a jen mírně upravený. Vypadají totiž stejně.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8333
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Skeptik » 08 srp 2019, 08:00

Podvozek podobný konstrukčně je, ale asi stejný nebude. Dle zatím udávaných TTD by Ochotnik B měl mít MTOW cca 20, max. 25 tun. To je o minimálně 10 tun méně než Su-57. Je zbytečné, aby s sebou vláčel zbytečnou hmotnost naddimenzovaného podvozku (i když je možné, že v rámci urychlení vývoje u prototypu "těžký" podvozek použili).

A k tomu "výfuku". APU byla první věc, co mne napadla. Ale když se nad tím zamyslím, tak nenacházím jediný důvod, proč by měl být takovýto prostředek (který určitě bude vyžadovat rozsáhlé pozemní vybavení) autonomní, aby se obešel bez GPU (jednoduchý vozík s motorem a generátorem na výrobu elektrické energie).
Nemůže to spíš být nějaký výstup chladícího vzduchu od elektroniky (ale proč kruhový průřez) či výmetnice klamných cílů či něco jiného? Čert ví.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Senior redaktor
Příspěvky: 3602
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Tomas BB SK » 08 srp 2019, 08:29

v nejakom videu bolo vidiet ze sa z toho pri rolovani cmudi-ide teplo takze asu naozaj APU. Je tiez mozne ze je tam len docasne pocas vyvoja a skusok.

Ale u rusov tazko predvidat co od toho stroja vlastne chcu. Mozno bude vediet vzlietat z nespevnenych letisk, nenapadne odparkovany kym si ho na pomoc SU57 nezavola... Moze byt beznou sucastou vojenskych letisk bez ohladu na to aky typ lietadiel sa tam prevadzkuje (taka predlzena ruka). A viem si tiez predstavit jeho posobenie na bojisku typu syria kde budu rozptylene po roznych letiskach a s moznostou v pripade potreby pristat kedekde... A tam by sa APU hodila
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6274
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Juraj » 08 srp 2019, 09:43

V správe TASS sa píše, že súčasťou skúšok má byť aj plne autonómny let podľa vzdialeného zadania. Čiže odletí to bez akéhokoľvek kontaktu s miestnym operátorom. To by skutočne naznačovalo, že v pláne je umiestniť Ochotnika hocikde a úlohou obsluhy bude len doplniť zbrane, palivo a dron fyzicky aktivovať do pohotovostnej polohy. Kedy a kam bude letieť, určí niekto iný, kto bude sedieť hocikde. Môže si ho privolať nejaký fighter, alebo ho vyšle na misiu jednotka, ktorá potrebuje údaje, či podporu na bojisku. Na tento účel musí byť dron v maximálnej miere nezávislý od okolia. Čiže to APU bude mať svoj význam.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8333
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Skeptik » 08 srp 2019, 09:47

Já Ti nevím.

To "čmoudění" bude optický jev … není žádný důvod, aby APU běžela při vzletu, kdy běží hlavní motor.

Myslíš, že to bude schopné přistát samo i na nevybaveném letišti? Bez ILS / MLS ? Silně pochybuji.
GPS / GNSS nejsou dostatečně přesné.
Uvidíme.
Juraj píše:
08 srp 2019, 09:43
Čiže odletí to bez akéhokoľvek kontaktu s miestnym operátorom.
Bez operátora ano, bez pozemního navigačního vybavení těžko. Jak udrží směr při vzletu? O přistání ani nemluvím.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21814
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 08 srp 2019, 09:52

Tak stačí se podívat na ten podvozek, je to v podstatě podvozek z Su-57 (nějaké úpravy tam určitě budou, ale vychází to přímo z něho), který je také aspoň teoreticky schopný operovat z nezpevněných travnatých ploch, ty hlavní kolo o velkém průměru jsou právě hlavní předpoklad pro operace z nezpevněných ploch. Ono zase, když to má max. vzletovou hmotnost přes 20t, tak musí to být bytelný podvozek, se to nezdá bez měřítka (mozek to má tendenci automaticky srovnávat s RQ-170, s max. vzletovou hmotností 3850kg, kterému je to podobné, ale jde už jen tou hmotností o úplně jiný typ letounu), ten Ochotnik-B je fakt velká a hmotná obluda.

Stejně operace z nějakého travnatého pásu nebo dálnice bez pozemního vybavení už při přistání a připravených zásob munice a paliva postrádají smysl, pak není ani podstatný řešit jestli by to zvládl sám či ne. Protože by si tam stejně sám nedotankoval a nenaložil munici. Ale čistě teoreticky by to šlo zautomatizovat za pomoci satelitní navigace a digitálních map terénu a dovedení na přistání z optimálního směru po satelitní navigaci na vytipované plochy, a pak s pomocí laserového značkovače, s kterým by si měřil vzdálenost do ideálního bodu dosednutí a podle toho řídil sám svůj let až do dosednutí - ale teoreticky by to mělo jít i jen se satelitní navigací v kombinaci s digitální mapou terénu - na které by si dokázal sám vyhledat vhodné plochy (pak by to šlo aspoň použít pro pokus o automatické samostatné nouzové přistání nad vlastním územím, pořad lepší než ten letoun automaticky odepsat). Každopádně nějak to přistání a vzlet zcela zautomatizovaný bude ve finální verzi až do dosednutí a zaparkovaní na vyhrazeném místě X letiště Y a vyvedení na VPD pro vzlet podle mě, ušetřilo by to spoustu problému a není to zas tak nic nemožného v dnešní době, právě a v bojových podmínkách by plná automatizace těchto procesů byla hodně velké plus, když by měl kooperovat s pilotovanými stroji ve vzduchu a nemuselo tam sedět na základně deset operátorů řídících jejich hromadný vzlet a přistání, ale jen jeden či dva, co by hlídali tyto zautomatizované procesy při vzletu a přistání, a když by to situace vyžadovala v případě nějakých technických problémů stroje XY, by ho převzali do manuálního řízení.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Odpovědět