RF - Tankovací letadla

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10263
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: RF - Tankovací letadla

Příspěvek od skflanker_ » 26 čer 2023, 20:09

Pred 40 rokmi, 26.06.1983, sa uskutočnil prvý let tankovacieho lietadla Il-78 (Ил-78, registračné číslo СССР-76556) z konštrukčnej kancelárii OKB Iljušina (ОКБ Ильюшина). Lietadlo zdvihla do vzduchu posádka zaslúžilého skúšobného pilota ZSSR (СССР), skúšobného pilota Experimentálnej konštrukčnej kancelárie Vjačeslava Semenoviča Belousova (Вячеслава Семеновича Белоусова). V nákladnej kabíne Il-78 boli nainštalované 2 palivové nádrže s objemom 14 ton leteckého kerosínu. Palivový systém mal systém prečerpávania paliva medzi nádržami, ktorý umožňoval prepojenie krídlových a trupových nádrží do jedného spoločného palivového systému lietadla. Tento systém umožňoval prečerpanie väčšieho množstva paliva do tankovaného lietadla. Na zabezpečenie doplňovania paliva za letu bol Il-78 vybavený 3 jednotnými závesnými tankovacími jednotkami - UPAZ-1 (УПАЗ-1): 2 boli umiestnené na pylónoch pod krídlom lietadla, tretia na ľavej strane chvosta trupu. Na dopĺňanie paliva na zemi sa používali 4 hadice, ktoré boli odnímateľné a boli súčasťou lietadla. Na riadenie a monitorovanie procesu prečerpávania paliva v zadnej kabíne lietadla bola demontovaná obranná výzbroj a vybavené pracovisko pre operátora tankovania. Na jeho miesto sa pripravuje nový tanker Il-78M-90A (Ил-78М-90А), ktorý vznikol na základe najnovšieho vojenského dopravného lietadla Il-76MD-90A (Ил‑76МД‑90А). Tanker má modernizovaný letový a navigačný systém, "sklenený" kokpit a novú účinnejšiu pohonnú jednotku. V dôsledku toho má Il-78M-90A väčší dolet a môže niesť viac paliva na doplnenie paliva do lietadiel.
20230626.jpg
Zdroj https://vk.com/wall-211699782_7842 z 26.06.2023
Klon https://vk.com/wall-173678697_329247 + ďalšie info + dobové ČB foto
Sériová výroba od roku 1984 v meste Taškent (teraz Uzbekistan)
Viac o Il-78 https://rus.team/events/samolet-zapravs ... rvyy-polet

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10263
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: RF - Tankovací letadla

Příspěvek od skflanker_ » 02 led 2024, 21:52

Как летчик выдерживает расстояние до танкера в момент дозаправки топливом в воздухе?
Ako pilot udržiava vzdialenosť od tankera pri dopĺňaní paliva vo vzduchu?

No, samozrejme, okrem mágie, navigátora (šturmana) a operátora tankovania mu v tom pomáha aj samotná agregát UPAZ (УПАЗ = Унифицированный Подвесной Агрегат Заправки / Unifikovaný Podvesný Agregát Tankovania). Je to "mandula", ktorá sa zavesí na rôzne typy lietadiel a automaticky ich premení na tankeri. Samozrejme, nie všetky. Skladá sa z kontajnera s 26m dlhou hadicou, kužeľového dávkovača, elektromotora a signalizačného systému. Doplňovanie paliva sa vykonáva vo vzdialenosti 22m od UPAZ a pilot udržiava túto vzdialenosť pomocou signalizačného systému UPAZ. Ide o takzvaný "semafor". Prejdime si jednotlivé svetlá:
🚦 Bliká zelené svetlo a stále svieti červená = tanker je pripravený na doplnenie paliva.
🚦 Svieti červené svetlo = ste príliš ďaleko od tankera, musíte sa priblížiť.
🚦 Zelené a červené svetlo svieti spolu = tankovanie na hranici medzi červenou a zelenou zónou.
🚦 Svieti zelené svetlo = všetko je Ok, tu zostaň. Maladec.
🚦 Svieti žlté a zelené svetlo = tankovanie v žltej a zelenej zóne.
🚦 Svieti žlté svetlo = ste príliš blízko k tankeru, odstúp.
🚦 Blikajúce žlté svetlo = blížite sa k tankeru rýchlejšie ako 0,5m/s, spomaľ / uber otáčky!
🚦 Blikajúce červené svetlo = zaostávate za tankerom! Zvýš otáčky!
🚦 Všetky svetlá blikajú = žiadny kontakt. Počkajte.
S pomocou takých "nechytrých" signálov je tankovanie ľahké a jednoduché (v skutočnosti nie je)
20240102.jpg
Video https://vk.com/video-182816816_456241190 dĺžka 59 sek.
Zdroj https://vk.com/wall-182816816_87672 / https://t.me/fighter_bomber/15270 z 02.01.2024

Odpovědět