Suchoj Su-57 (T-50)
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 43268
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
U "bežnej produkcie" nity jednoducho vidno aj cez nátery. Dôvodov je niekoľko. Predovšetkým nity majú zapustené hlavy a považuje sa obvykle za nežiadúce, aby sa hlava nitu deformovala alebo po montáži ešte nejak opracovávala, takže zostáva plochá a nemusí presne splývať s plochou panelu (plechu). Náter lietadiel je tiež pomerne tenký - povrch lietadla predstavuje niekoľko sto metrov štvorcových plochy (B737 ~700-800m2), takže každá desatinka milimetra hrúbky sa pozná na celkovej hmotnosti náteru - a lietadla. Lietadlá sa po novom nátere musia znovu odvážiť.
Takže nejaké zatmelenie a prebrúsenie, vyhladenie nitov by predstavovalo ďalšiu pracnú operáciu pri výrobe - a komplikáciu aj z dôvodu narušenia povrchovej eloxovanej vrstvy hláv nitov i povrchu plechov okolo nitov. Hrubší alebo viacvrstvý náter zasa pridáva na hmotnosti lietadla...
A ano, RAM nátery sú relatívne hrubé.
Takže nejaké zatmelenie a prebrúsenie, vyhladenie nitov by predstavovalo ďalšiu pracnú operáciu pri výrobe - a komplikáciu aj z dôvodu narušenia povrchovej eloxovanej vrstvy hláv nitov i povrchu plechov okolo nitov. Hrubší alebo viacvrstvý náter zasa pridáva na hmotnosti lietadla...
A ano, RAM nátery sú relatívne hrubé.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 16501
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Navíc nýty rozptylují záření do stran...
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...
-
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 990
- Registrován: 19 úno 2017, 13:13
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
V tom případě hrábě nosí klingonský štíty neviditelnosti , protože to byla poctivá ruční kovářská práce :dobre: co kus to originál
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 43268
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Videl si niekedy voľne letiace hrable?
Nie?
Takže majú fakt kvalitný stealth.
Nie?
Takže majú fakt kvalitný stealth.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 16501
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Dyť jo, už jsi někdy viděl hrábě na radaru?
PS: Alchy byl rychlejší
PS: Alchy byl rychlejší
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 43268
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
však hovorím
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 990
- Registrován: 19 úno 2017, 13:13
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
naběhnul jsem si pěkně :dobre:
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 43268
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
"hrable" - "hrábě" - bola aj československá prezívka pre Su-25
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11256
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Otázka ohľadom supercruise:
Dosiahne supercruise už s motorom prvej etapy alebo to bude až s motorom druhej etapy?
Dosiahne supercruise už s motorom prvej etapy alebo to bude až s motorom druhej etapy?
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8336
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
To ti úplně přesně nikdo neřekne - zatím.
Nicméně protože schopnost supercruise má i Su-35S vybavený motory AL-41F1S (což není nic jiného než downgradovaná varianta motoru "první etapy" tj. AL-41F1), pak Su-57 s motory první etapy je téměř jistě schopný dosáhnout supercruise. Otázkou je, jak vysokou.
Můj odhad je mezi 1,2 - 1,4 M, přičemž z finálními motory by to mělo být mezi 1,7 - 1,8 M. Ale říkám, je to odhad.
Mimochodem, vloni probleskla informace, že i Su-30MKI po tom upgradu, co právě probíhá (a zahrnuje i instalaci varianty motoru AL-41F1S) je schopen supercruise.
Nicméně protože schopnost supercruise má i Su-35S vybavený motory AL-41F1S (což není nic jiného než downgradovaná varianta motoru "první etapy" tj. AL-41F1), pak Su-57 s motory první etapy je téměř jistě schopný dosáhnout supercruise. Otázkou je, jak vysokou.
Můj odhad je mezi 1,2 - 1,4 M, přičemž z finálními motory by to mělo být mezi 1,7 - 1,8 M. Ale říkám, je to odhad.
Mimochodem, vloni probleskla informace, že i Su-30MKI po tom upgradu, co právě probíhá (a zahrnuje i instalaci varianty motoru AL-41F1S) je schopen supercruise.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 43268
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
To sa mi trochu nezdá, tak vysoká hodnota supercruise (1,7-1,8). Niekde som čítal, že termodynamický limit je niekde mezi Mach 1,6-1,7 (500-550m/s - 1800-1950km/h) a má byť "natvrdo" daný výhrevnosťou paliva a podielom kyslíku v atmosfere (21%).
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
- puma
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 21814
- Registrován: 17 zář 2017, 12:49
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
No taky záleží v jakém Machu ty čísla udávají, mohou to všichni výrobci reklamě udávat v rychlosti zvuku u země třeba, když je to tajný parametr, a pak to může být dost velký rozdíl, když se to přepočte na rychlost zvuku na velké výšce.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8336
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Rychlost v M se vždy udává k výšce letu.
Alchy, těžko říct. U F-22 se také udává 1,8 M.
Alchy, těžko říct. U F-22 se také udává 1,8 M.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- puma
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 21814
- Registrován: 17 zář 2017, 12:49
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Měla by se uvádět, to ještě neznamená, že to někdo nemůže využít pro matení protivníka, kor když oficiální ověřitelné údaje se jen tak nikdo nedozví
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 43268
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Skeptik - sám to spočítať nedokážem, takže sa hádať nebudem.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
- riho
- Samostatný redaktor
- Příspěvky: 2722
- Registrován: 08 úno 2017, 09:58
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Nebola tu debata SR-71 vs MiG-25, v ktorej sa tvrdilo že MiG je rýchlejší vo vzduchu a SR-71 na papieri, pretože američania kreatívne udali číslo reklamne vhodnejšie?
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11256
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Myslím že skutočnosť že je SR-71 rýchlejšia ako Mig 25/31 je všeobecne akceptovaná a nepočul som o spochybňovaní.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8336
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Ještě jedna poznámka k supercruise (ono je to totiž dost zavádějící označení).
Cruise speed (cestovní rychlost) je taková rychlost, při které má letadlo nejnižší kilometrovou spotřebu = na "plnou nádrž" doletí nejdál.
Supercruise speed je ale pouze schopnost letadla letět nadzvukovou rychlostí BEZ přídavného spalování.
Není to tedy ekonomická rychlost. Kilometrová spotřeba je výrazně vyšší než při Cruise speed.
Je to stejné jako v autě (pro názornost označím rychlost 100 km jako rychlost H).
Moje auto má při cestovní rychlosti 90 km/h (0,9H) spotřebu cca 4,6 litrů na 100 km a na nádrž ujedu cca 1.000 km.
Sešlápnu-li plyn a zvýším rychlost na 120 km/h (1,2H), pořád ještě nepotřebuji "přídavné spalování" (i kdybych ho měl), ale spotřeba mi vyskočí na cca 6,1 litrů (cca +30%) a dojezd se mi sníží na cca 700 km.
Pokud sešlápnu plyn až na podlahu, pak dosáhnu maximální supercruise cca 180 km/h (1,8H), ale spotřeba mi již atakuje 8 litrů (+ 75%) a dojezd klesne na cca 570 km.
No a obdobné je to i u letadel.
F-22 má při Cruise speed (cca 0,8M) udáván akční rádius cca 1.100 km.
Pokud ale na 200 km použije supercruise ("sešlápne plyn až na podlahu" resp. narve přípusť plně dopředu), pak mu vzroste průměrná spotřeba a akční rádius klesne na cca 830 km (vypočtená hodnota, skutečnost je klasifikována). Těch 200 km na supercruise ho tedy "stojí" cca 540 km na doletu.
Je to méně než při klasickém přídavném spalování, ale ne zas o tolik.
No a pak zde máme letadla s motory navrženými na nadzvukové cestovní rychlosti s přídavným spalováním ... u nich se s určitou formou forsáže po celou část letu prostě počítá.
Tyto motory sice při podzvukových rychlostech nepracují s takovou účinností, ale při nadzvukové, s "nižší" forsáží, mají naopak menší spotřebu než běžné motory.
Sem patří zmiňované SR-71 i MiG-25/31. Údaje jsou známé pro MiG-31, tak to budu ilustrovat na něm.
Cruise speed MiGu-31 je cca 900 km/h (0,8M) v 10.000 metrech. Při této rychlosti je jeho akční rádius cca 1.450 km.
Jenže MiG-31 má ještě jeden "cestovní" režim - nadzvukový - s určitou formou přídavného spalování. Při něm stoupne spotřeba o víc jak 100% a akční rádius klesne na cca 700 km. Jenže cestovní rychlost, v 18.000 metrech, vzroste na 2,35M.
Z určitého pohledu je tento režim stejně efektivní jako supercruise u F-22 (a u Su-57 to nebude moc jiné). Nevýhodou se je významné tepelné namáhání motoru, které snižuje jeho životnost.
Z provozního hlediska tedy supercruise určitě výhodou je. Otázkou je, zda tomu tak bude i v bojových podmínkách, kdy životnost letadla bude v průměru nižší než životnost jeho motorů. To ale dnes nikdo neřekne.
Cruise speed (cestovní rychlost) je taková rychlost, při které má letadlo nejnižší kilometrovou spotřebu = na "plnou nádrž" doletí nejdál.
Supercruise speed je ale pouze schopnost letadla letět nadzvukovou rychlostí BEZ přídavného spalování.
Není to tedy ekonomická rychlost. Kilometrová spotřeba je výrazně vyšší než při Cruise speed.
Je to stejné jako v autě (pro názornost označím rychlost 100 km jako rychlost H).
Moje auto má při cestovní rychlosti 90 km/h (0,9H) spotřebu cca 4,6 litrů na 100 km a na nádrž ujedu cca 1.000 km.
Sešlápnu-li plyn a zvýším rychlost na 120 km/h (1,2H), pořád ještě nepotřebuji "přídavné spalování" (i kdybych ho měl), ale spotřeba mi vyskočí na cca 6,1 litrů (cca +30%) a dojezd se mi sníží na cca 700 km.
Pokud sešlápnu plyn až na podlahu, pak dosáhnu maximální supercruise cca 180 km/h (1,8H), ale spotřeba mi již atakuje 8 litrů (+ 75%) a dojezd klesne na cca 570 km.
No a obdobné je to i u letadel.
F-22 má při Cruise speed (cca 0,8M) udáván akční rádius cca 1.100 km.
Pokud ale na 200 km použije supercruise ("sešlápne plyn až na podlahu" resp. narve přípusť plně dopředu), pak mu vzroste průměrná spotřeba a akční rádius klesne na cca 830 km (vypočtená hodnota, skutečnost je klasifikována). Těch 200 km na supercruise ho tedy "stojí" cca 540 km na doletu.
Je to méně než při klasickém přídavném spalování, ale ne zas o tolik.
No a pak zde máme letadla s motory navrženými na nadzvukové cestovní rychlosti s přídavným spalováním ... u nich se s určitou formou forsáže po celou část letu prostě počítá.
Tyto motory sice při podzvukových rychlostech nepracují s takovou účinností, ale při nadzvukové, s "nižší" forsáží, mají naopak menší spotřebu než běžné motory.
Sem patří zmiňované SR-71 i MiG-25/31. Údaje jsou známé pro MiG-31, tak to budu ilustrovat na něm.
Cruise speed MiGu-31 je cca 900 km/h (0,8M) v 10.000 metrech. Při této rychlosti je jeho akční rádius cca 1.450 km.
Jenže MiG-31 má ještě jeden "cestovní" režim - nadzvukový - s určitou formou přídavného spalování. Při něm stoupne spotřeba o víc jak 100% a akční rádius klesne na cca 700 km. Jenže cestovní rychlost, v 18.000 metrech, vzroste na 2,35M.
Z určitého pohledu je tento režim stejně efektivní jako supercruise u F-22 (a u Su-57 to nebude moc jiné). Nevýhodou se je významné tepelné namáhání motoru, které snižuje jeho životnost.
Z provozního hlediska tedy supercruise určitě výhodou je. Otázkou je, zda tomu tak bude i v bojových podmínkách, kdy životnost letadla bude v průměru nižší než životnost jeho motorů. To ale dnes nikdo neřekne.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- puma
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 21814
- Registrován: 17 zář 2017, 12:49
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Sice je to 13 let staré, ale jsou tam pěkné výpočty.
Efektivní rychlost letu v režimu supercruise je kolem M=1,5. Nárůst rychlosti je přes 60%, nárůst spotřeby vztažené na vzdálenost je 140%.
....
Pokud u letounu 5. generace s motory 5. generace srovnáme vysokou podzvukovou (M=0,9) a nadzvukovou (M=1,65) cestovní rychlost, pak rychlost vzrostla o 83% a kilometrická spotřeba o 106%.
http://www.leteckemotory.cz/teorie/supercruise.php
Efektivní rychlost letu v režimu supercruise je kolem M=1,5. Nárůst rychlosti je přes 60%, nárůst spotřeby vztažené na vzdálenost je 140%.
....
Pokud u letounu 5. generace s motory 5. generace srovnáme vysokou podzvukovou (M=0,9) a nadzvukovou (M=1,65) cestovní rychlost, pak rychlost vzrostla o 83% a kilometrická spotřeba o 106%.
http://www.leteckemotory.cz/teorie/supercruise.php
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11256
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Len pripomeniem z toho odkazu, prečo je vlastne snaha o dosiahnutie supercruise
1.Zkracuje dobu příletu do a odletu z cílové oblasti. To může být významné například při snaze o včasné zachycení a zničení vzdáleného nepřátelského letounu.
2.Dlouhodobá vyšší úniková rychlost značně stěžuje stíhání letounu i protivníkovo použití řízených střel. Stíhat letoun o rychlosti M=1.5 rychlostí M=2 je problematické a dosah střel je při těchto podmínkách velmi redukován.
3.Na opačné straně lze vysokou rychlostí letu prodloužit dosah zbraňových systémů letounu.
Výrazne teda redukuje čas pobytu lietadla v "nebezpečnom priestore". Ak by to urobil na forsáži, tak je potom zase limitovaný kilometrovo.
1.Zkracuje dobu příletu do a odletu z cílové oblasti. To může být významné například při snaze o včasné zachycení a zničení vzdáleného nepřátelského letounu.
2.Dlouhodobá vyšší úniková rychlost značně stěžuje stíhání letounu i protivníkovo použití řízených střel. Stíhat letoun o rychlosti M=1.5 rychlostí M=2 je problematické a dosah střel je při těchto podmínkách velmi redukován.
3.Na opačné straně lze vysokou rychlostí letu prodloužit dosah zbraňových systémů letounu.
Výrazne teda redukuje čas pobytu lietadla v "nebezpečnom priestore". Ak by to urobil na forsáži, tak je potom zase limitovaný kilometrovo.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."