Stránka 1 z 2

Letouny 5-té generace

Napsal: 03 dub 2017, 17:31
od petrp
Zajímavé porovnání...
http://www.ausairpower.net/jsf.html
f35_1.jpg
f35_2.jpg

Re: Letouny 5-té generace

Napsal: 04 dub 2017, 10:49
od petrp
Stíhačka F/A-18 Advanced Super Hornet proti F-35C
Podle magazínu Defense One firma Boeing spustila kampaň proti programu stíhaček F-35C Lightning II pro americké námořnictvo (US Navy) a námořní pěchotu (US Marine Corps). Místo F-35C Boeing nabízí ne tak pokročilou, ale mnohem levnější stíhačku F/A-18 Advanced Super Hornet (ASH).
Na webu neziskové organizace POGO (Project On Government Oversight) vyšel článek F-35 Continues to Stumble nemilosrdně tepající do programu F-35. Autor Dan Grazier označuje F-35 jako předražený letoun, který je neefektivní nejen jako stíhač, ale také jako letoun pro hloubkové údery AI (Air Interdiction) i pro poskytování blízké letecké podpory CAS (Close Air Support).

http://www.armadninoviny.cz/fa-18-advan ... ng-ii.html

Re: Letouny 5-té generace

Napsal: 14 dub 2017, 21:39
od nine_mike
Článok v ruštine o vývoji avioniky pre T-50
https://sdelanounas.ru/blogs/92456/

Re: Letouny 5-té generace

Napsal: 15 dub 2017, 19:19
od skflanker_
Začalo testovanie T-50 s novou elektronikou
Ruská spoločnosť Suchoj uskutočnila prvý skúšobný let lietadla 5. generácie Suchoj T-50 (PAK FA) s novou palubnou elektronikou, softvérom a mikroprocesormi, uviedol hlavný konštruktér Dmitrij Gribov.
Vývoj novej palubnej elektroniky a softvéru trval 4 roky - komplet na ruskej báze - ako elektronika tak aj viacjadrové procesory. Ide o komplexné prepojenie letových, bojových a navigačných informácií do jedného celku v reálnom čase.
Zdroj http://topwar.ru/113483-nachalis-ispyta ... -t-50.html z piatka 14.04.2017
Zdroj http://www.aex.ru/news/2017/4/14/168626/
Zdroj http://rns.online/military/V-Rossii-pri ... 017-04-14/ z piatka 14.04.2017

Re: Letouny 5-té generace

Napsal: 15 dub 2017, 19:31
od classix
Iránský Qaher F313

Nejdříve jsem to chtěl zařadit do vtipu, ale už to dokonce jezdí, světla svítí ..

https://twitter.com/JosephHDempsey/stat ... 5/video/1‬

Re: Letouny 5-té generace

Napsal: 06 kvě 2017, 17:21
od gandalf
Asi nikdy nebylo letadlo tak mediálně propírané, jako je to v případě amerického stroje páté generace. Piloti, kteří s ním létají ale říkají trochu jiné věci, než novináři.
„Pokud byste se měli zapojit s F-35 řekněme, do souboje ve vizuální vzdálenosti,“ začal brigádní generál US Air Force Scott Pleus, „jsou schopnosti F-35 jsou naprosto jinde ve srovnání s letadly čtvrté generace.“
„Letoun má neuvěřitelné manévrovací vlastnosti, díky nimž je zcela neporazitelný v prostředí vzduch-vzduch,“ řekl Pleus, který má nalétáno 153 letových hodin v F-35A a je ředitelem úřadu pro integraci F-35. „Takže jestli je to kontakt na velkou vzdálenost, nikdy mě neuvidíš a umřeš, a pokud je to ve vizuálním dosahu, uvidíš mě a umřeš, a budeš umírat velmi rychle."
Pleus byl velitelem 56. leteckého křídla v Luke Air Force Base a má nalétáno nějakých 2 200 hodin. F-35 je podle něj ve srovnání s jinými stroji dneška mnohem dál, je to ta nejlepší platforma, s kterou kdy létal.
A co je na F-35 nejlepší? Z perspektivy pilota F-35 to, že ten druhý nikdy neví, že tam F-35 někde je. Pleus opět zopakoval to, co se dostávalo na veřejnost ze cvičení Red Flag – totiž v prostředí s letouny 4. generace F-35 „zabíjela“ své protivníky a oni jí nikdy neviděli.
Jiný pilot, Will Andreotta říká, že sice „dogfight“ je zajímavý, ale když bojuje ve vzduchu, neplní svou misi a neničí cíle na zemi, v podstatě utrácí svůj čas a palivo. Takže on podle svých slov prostředím se stroji F-16 prolétal zcela nepovšimnutý a bojovat ve vizuální vzdálenosti nemusel. Starší letadla ale podle Andreottiho budou na bojišti profitovat z dat, které F-35 dají dohromady a zašlou po síti, ve které jsou letadla spojené.
zdroj http://www.securitymagazin.cz/defence/f ... 55967.html

Re: Letouny 5-té generace

Napsal: 26 lis 2018, 20:01
od skflanker_
Francúzsko a Nemecko podpísali dohodu o vývoji štúdie lietadla novej generácie
5.jpg
Reálne dohodu podpísali už v 06/2018 ale až 20.11.2018 to na twiter zavesila FR ministerka obrany. Dohodu podpísala s Nemeckou ministerkou obrany. Jedná sa o štúdiu, nie o vývoj lietajúceho stroja (zatiaľ).
Zdroj https://www.janes.com/article/84738/fra ... gn-studies z 21.11.2018
Tá zmienka by malo byť toto: https://twitter.com/florence_parly/stat ... 5299621888 z 20.11.2018

Re: Letouny 5-té generace

Napsal: 27 lis 2018, 18:59
od QVAK
To již mají prvé výsledky z výzkumu a vývoje nové generace materiálů potřebných pro podklad této studie?

Re: Letouny 5-té generace

Napsal: 12 pro 2018, 16:15
od McMagor
Neviditeľný americký F-35 svieti na radaroch rovnako ako Boeing-747
Portál Defense-aerospace prináša informácie, podľa ktorých opotrebovanie špeciálneho krytu radarového absorbéra signálov na amerických F-35 vyústilo do stavu, že americké “neviditeľné lietadlá” vidieť na obrazovkách systémov PVO podobne ako osobné lietadlá Boeing-747
F-35

Ďalší problém F-35 súvisí s tým, že špeciálny náter, ktorý má robiť F-35 neviditeľným pre nepriateľské radary, sa veľmi rýchlo opotrebúva a ničí sa počas jedného letu. Tento špeciálny náter vyvinutý spoločnosťou Lockheed Martin je značne drahý a celkovo “stealth technológie” na F-35 nefungujú tak, ako by mali.

Samozrejme, britskí odborníci o problémoch F-35 vedeli, Briti podobne ako Izraelci a Austrálčania však predražené americké F-35 aj tak kúpili, pretože na tom v USA trvali. Tam totiž nutne potrebujú vylepšovať svoj rozpočet.
Hi-Tech Coating Which Makes RAF's New £100 million F-35 Fighter Jets 'Invisible' to Enemy Radar Is Wearing Off More Quickly Than Expected (excerpt)

http://www.defense-aerospace.com/articl ... ected.html

Re: Letouny 5-té generace

Napsal: 14 pro 2018, 13:36
od Svarboj
Jako Boeing 747? Až takhle jo? :D

Re: Letouny 5-té generace

Napsal: 14 pro 2018, 15:31
od Svarboj
Proudový stíhací motor 5. generace může být vytvořen na základě RD-33.

Pátá generace motoru pro lehké stíhače může být vyvinuta na základě RD-33 instalovaného na stíhacím letounu MiG-29. To řekl v rozhovoru pro televizi Zvezda výkonný ředitel společnosti JSC "ODK-Klimov" Alexander Vatagin.
"Motor RD-33 má stále potenciál a na jeho základě může být vytvořen modernější motor s tahem až 11 tun. Na tom pracujeme," řekl Vatagin.
"Hlavním požadavkem na 5. generaci motorů stíhačů je schopnost dosáhnout nadzvukový let bez použití přídavného spalování," dodal.

Již dříve, šéf společnosti Rostec Sergej Chemezov uvedl, že Rusko a Spojené arabské emiráty začnou pracovat na vytvoření společného lehkého stíhacího letounu 5. generace založené na konstrukci MiG-29 od roku 2018. Ilja Tarasenko, generální ředitel společnosti RSK MiG také poznamenal, že lehký stíhací letoun 5. generace pro ruské letectvo bude vyvíjen souběžně s projektem slibného letadla, které Rusko a Spojené arabské emiráty vytvoří.
https://www.ruaviation.com/news/2018/12/14/12605/
----------------------
Z toho se dá usuzovat, jak daleko může být vývoj lehkého (LFI) stíhače nové generace v Rusku.
- Nový nástupce motoru RD-33 je na úplném začátku vývojových prací. "Může být...na tom pracujeme."
- Dát se dohromady s nezkušenými Araby pro vývoj nové stíhačky, znamená jedno: My mikojanovci potřebujeme od vás zafinancovat vývoj vlastní stíhačky, protože vlastní vládě se nechce.
- Nejvíce na tom pro mně zajímavé je to ticho kolem jen úvahy o možnosti jednomotorové koncepce nové stíhačky. VKS nepoptává levnější alternativu k Su-57? Provozovat jen dvoumotorové typy (Mig 29, Mig 31, Su 27 řada, Su 25, Su 24, Jak 130) každý s odlišným typem motoru je to drahá sranda.
- Navíc jednomotorový stíhač má velký exportní potenciál.

Re: Letouny 5-té generace

Napsal: 14 pro 2018, 15:53
od Alchymista
Možno to čítať aj tak, že arabi potrebujú / či sa rozhodli "vyškoliť" si vlastných leteckých konštruktérov.
Môžu mať aj tri univerzity, konštrukcia zložitého systému, ako je aj lietadlo, si vyžaduje skúsenosti, ktoré sa nedajú "kúpiť". Môžno ich jedine získať - či už vlastným úsilím (čo stojí obrovské peniaze a trvá dlho, kľudne desaťročia) alebo spoluprácov s niekým, kto "vie ako na to". To je síce tiež celkom drahé - ale o dosť rýchlejšie a s menším rizikom drahých alebo katastrofických neúspechov.
IMHO mikojanovci sú v tomto smere takmer ideálny "učitelia" - majú obrovské skúsenosti, ale nemajú peniaze - a nemajú ani zákazky, takže majú veľké voľné kapacity.

Re: Letouny 5-té generace

Napsal: 14 pro 2018, 22:51
od QVAK
Alchy, přesně tak a navíc mě napadlo, že dle barvy výfukových plynů motor RD-33 pracuje v nižších spalovacích teplotách než motory AL-31 které mají již lopatky turbín monokrystalické. Čili technologie je sériově používána takže ji není až tak velký problém(až na zafinancování) použít i na verzích motorů řady RD-33 a draku MIG 29. To samé platí i o zbraních a vybavení. Překonstruovat typ na dnes běžně používané ruské technologie a znalosti. To má logiku pro obě strany kontraktu. Náhradní, dostupný typ za předraženou F 35 pro menší a chudší možné uživatele(jako byly kdysi např. Northrop F-5 resp. Saab 35 Draken). I možná konkurence Číňanům s J-10.

Re: Letouny 5-té generace

Napsal: 16 pro 2019, 20:57
od skflanker_
Kniha "80 лет ОКБ Сухого" = "80 rokov konštrukčnej kancelárie Suchoj"
20191215t.JPG
20191215t.JPG (60.62 KiB) Zobrazeno 7473 x
Zdroj https://twitter.com/saidpvo/status/1206446730126012416 z 15.12.2019

Foto prototypu lietadla s firemným označením S-22 z roku 1983, kde je prototyp lietadla 5. generácie od OKB Suchoj:
1983.jpg
Prototyp S-22 má záporný uhol geometrie krídel + 2D vektorovanú trysku

Všetci poznáme Suchoj Su-47 Berkut (firemné označenie S-32 / S-37) ktorý mal 1. vzlet 25.09.1997 :
Su47_berkut.jpg
a ktorý všetci prirovnávali k US projektu X-29 tiež so záporným uhlom geometrie krídel, ktorý mal 1. vzlet 14.12.1984

O S-22 sa vedelo, je to aj na wiki alebo https://ruslet.webnode.cz/technika/rusk ... 7-firkin-/, ale foto chýbalo. Veľká podobnosť aj s projektom MiG 1.44

Re: Letouny 5-té generace

Napsal: 17 lis 2021, 08:48
od martanus
Aktuální a nadějné stíhačky 5. generace

https://colonelcassad.livejournal.com/7223907.html

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: Letouny 5-té generace

Napsal: 18 bře 2023, 19:20
od skflanker_
Reálne porovnanie lietadla TF-X
Porovnanie prototypu tureckého lietadla "piatej generácie" testovacieho TF-X, ktorého fotografie boli zverejnené 17.03.2023.
Turecký TF-X (dole vpravo) vs:
Kórejský KAI KF-21 Boramae (hore vľavo)
Čínske lietadlo Chengdu J-20 (hore vpravo)
Americký Lockheed F-22 (dole vľavo)
20230318.jpg
Zdroj https://vk.com/wall-173678697_317838 / https://t.me/AviaCT/20694 z 18.03.2023 + kvalitnejšie foto
+
Ďalšie foto z dráhy https://vk.com/wall-173678697_317737 / https://t.me/infantmilitario/94656

Re: Letouny 5-té generace

Napsal: 18 bře 2023, 21:49
od Alchymista
ZzM.jpg

Re: Letouny 5-té generace

Napsal: 27 kvě 2023, 23:25
od petrp
Fact check: generál Míka bohužel prokazatelně nemluví pravdu o F-35
Na novinkách vyšel tento rozhovor s generálem Jaroslavem Míkou, který je nejen stíhacím pilotem českého letectva, ale i vyjednavačem nákupu F-35 pro ČR. Generál Míka se bohužel v rozhovoru -krom několika manipulací- dopustil i několika zcela výslovných a objektivně prokazatelných nepravd, kterými se pokusil unfairově lobbovat za nákup F-35. Některé z těchto nepravd byly tak donebevolající, že si zaslouží vyvrátit...
https://dfens-cz.com/fact-check-general ... du-o-f-35/

Re: Letouny 5-té generace

Napsal: 21 črc 2023, 08:27
od vojvoda
ATF
Vyjadrenia vývojára Northropu
Požiadavky USAF pre program ATF nezahrňovali vysokú obratnosť. Northrop pre svoju YF-23 uprednostnil kradmosť pred obratnosťou. Lockheed šiel s YF-22 naopak.

Lockheed vtedy nemal nový projekt, zatiaľčo Northrop mal B-2 a F/A-18. Pre udržanie Lockheedu bol preto vybraný projekt YF-22.
Neoficiálne im bolo povedané, že zadané podmienky spĺňali lepšie než Lockheed.

https://theaviationgeekclub.com/exclusi ... throp-atf/
YF22-YF23.jpg

Re: Letouny 5-té generace

Napsal: 21 úno 2024, 17:34
od kenavf
Turecký letoun Kaan již létá. Futuristický stíhací letoun se pomalu, ale jistě hlásí do služby
https://techsvet.cz/nejnovejsi-zpravy/t ... ediatrend/

P.S.
bude také schopen odolat odporu vzduchu od -3,5 g do 9 g.
:blbec: