Stránka 6 z 36

Re: Letecký vývoj

Napsal: 30 říj 2018, 15:52
od Alchymista
zaujímavé úvahy...
Ja len pripomeniem, že autorotácie nosného rotoru vo všeobecnosti NIE JE stabilný režim. Je totiž riadený silami aerodynamického odporu - a tie sú závislé na druhej mocnine rýchlosti obtekajúceho prúdu.

Re: Letecký vývoj

Napsal: 30 říj 2018, 16:12
od skflanker_
V tomto súhlasím so Skeptikom - ide o koncept, zatiaľ nemajú ani funkčný prototyp. A stačí si pozrieť koľko "lahôdok" už do prototypu a aj do letových testov ZSSR zaviedlo a ... poučili sa a išli na nový prototyp.
Na to ale potrebujú peniaze, prachy, ruble ...

kenavf - len tak narýchlo a teoreticky:
rýchlosť stroja 700km/h = 194,444 m/s cca 195m/s
Rýchlosť zvuku závisí od veľa faktorov, dajme tomu 340m/s - ak teda od rýchlosti zvuku odrátame rýchlosť stroja samotného, (340-195)=145m/s, teda na obvodovú rýchlosť rotora mi ostáva max. 145m/s
Priemer rotora pre Mi-24 je cca 19m.
Obvodová rýchlosť (m/s) v = (π x d x n) / 60, kde d je priemer v metroch a n sú otáčky za minútu
teda ak obvodová rýchlosť nesmie prekročiť 145m/s a priemer rotora je 19m, tak otáčky nesmú prekročiť 145,7ot/min.
A to som úplne ignoroval vietor a iné veci.
Štandardne má hlavný rotor vrtuľníka okolo 200 ot/min v závislosti od typu

Re: Letecký vývoj

Napsal: 30 říj 2018, 18:12
od puma
To sice máte pravdu, ale dnešní vývoj je odlišný od toho před 20 lety v tom, že základní aerodynamická řešení se dají propočítat a nasimulovat dost věrně na superpočítačích už při samotném zahájení projektu, a kdyby to nebylo technicky realizovatelné, tak nedělají ani žádnou prezentaci. Každopádně je to dost zajímavé řešení na skloubení šturmovika a bitevního vrtulníku pro 21 století, což je asi to hlavní o co jim v tomto projektu jde (Su-25SMx budou muset někdy něčím nahradit), plus tam evidentně počítají s transportní verzí, takže to už musí být propočítané dost ze široka a nestojí to jen na nějakých hausnumerách a musí to být už koncept transportních a bitevních vysokorychlostních "vrtulníků", otázka jen je, jestli to dělá Kamov na vlastní pěst nebo ne, a co na to Mil. A kdyby se to povedlo, mohlo by to být dost zajímavé a bojově efektivní řešení s nástupem kolem r. 2035-2040.

Re: Letecký vývoj

Napsal: 30 říj 2018, 18:50
od nine_mike
Tak ak naozaj tie motory od určitej rýchlosti prejdú na režim normálneho prúdového motora, potom je asi ten klonivý (či klopivý?) moment od nosného rotora možné kompenzovať aj veľmi jednoduchým 2D vektorovaním ťahu a tie javy na listoch rotora potom už nie sú tak dôležité, kedže zdroj ťahu už nie je rotor.

Re: Letecký vývoj

Napsal: 30 říj 2018, 19:05
od Skeptik
skflanker
Díky za doplnění, šel jsem s mladým do kina, a tak už jsem nestihl ten výpočet :)
Zde si dovolím upozornit na jeden evidentní problém ... při té rychlosti rotace rotoru při 700 km/h vychází obvodová rychlost cca 145 m/s ... ale vrtulník letí 195 m/s.
Z toho vyplývá, že rotorové listy jdoucí "dozadu" jsou vlastně ofukovány zezadu, z odtokové hrany profilu.
Jinými slovy jejich rychlost vůči vzdušné mase je ... mínus 50 m/s !!!
To je stejné, jako kdyby letadlo couvalo rychlostí 180 km/h.
Co toto udělá s vrtulníkem ve vzduchu nikdo neví.
Počítače nepomohou, mohou nasimulovat základní pohyb, ale ne obraty v takovémto režimu fungování rotorů.

A na skládání rotorů za letu rovnou zapomeňte. Mechanicky i aerodynamicky by to bylo nesmírně složité ... nevyplatilo by se to.

Sikorsky na zkušebním S-72 a následně X-1 zkoušel tzv. X-wing ... za letu velkou rychlostí rotor zaaretovat, mechanizací na něm změnit profily tak, aby na pravé straně (co se pohybuje proti směru letu = je ofukována klasicky přes náběžnou hranu) a na levé straně (co se pohybuje po směru letu a při zastavení by tedy byla ofukována přes odtokovou hranu) byl stejný vztlak.
Velmi rychle toho nechali :wink:
Něco podobného teď testuje Nával Research Labolatory ... ale jsou ještě hodně daleko
Obrázek

To už větší smysl dává "ducted fan" jako třeba u Bellu X-22 ... a nebo u ty potvory z Avatara :)
Obrázek
Kdysi jsem viděl nákresy letadla s takovými fany v křídlech, které se při rychlém dopředném letu zastavily a byly překryty speciálními žaluziemi, aby se zvýšila plocha křídla ... ale to už je hodně sci-fi.

Re: Letecký vývoj

Napsal: 30 říj 2018, 19:15
od puma
Jak je to vůbec s autorotací protiběžných rotorů?

To cosi mezi rotory má i projekt Ka-92 s projektovanou cestovní rychlostí 420km/h
Obrázek

Re: Letecký vývoj

Napsal: 30 říj 2018, 19:19
od Alchymista
Podľa mojich vedomostí by tomu nemalo nič brániť

Re: Letecký vývoj

Napsal: 30 říj 2018, 19:21
od skflanker_
(doplnenie Skeptika) Hollywood má niekedy dobré nápady, ale momentálne to nie sme schopný technicky zvládnuť:

Re: Letecký vývoj

Napsal: 30 říj 2018, 19:25
od puma
Hollywood to okopíroval od Kamova a nebo obráceně? - Ka-90 :D
Obrázek

I ty modely Ka-92 mají ale strašně silné a tuhé listy rotorů oproti dnešním vrtulníkům.
Obrázek

Re: Letecký vývoj

Napsal: 30 říj 2018, 19:32
od skflanker_

Re: Letecký vývoj

Napsal: 30 říj 2018, 20:01
od QVAK
Skeptiku, určitě to již mají řádně ofoukané a znají aerodynamické limity návrhu. Zajisté toto není prvá verze ale prozatím ta poslední. To vůbec neznamená, že tyto zjištěné výsledky jsou dnes i technicky řešitelné a vyřešitelné. To uvidíme až na pár let.

Re: Letecký vývoj

Napsal: 30 říj 2018, 20:55
od Skeptik
QVAK
Možná jo, ale já nevidím žádné aerodynamické modely pro ofukování v tunelu … jen nákresy, a ještě k tomu ideové.
Ale jak říkám - uvidíme.
Pozn. Ani ofukování neobjasní vše, už proto, že je děláno na zmenšených modelech.

Add Ka-90
Hezký modýlek, ale spíš hybrid vrtulník / ponorka než vrtulník / letadlo, ne? :lol:

Re: Letecký vývoj

Napsal: 31 říj 2018, 00:12
od QVAK
Je to PowerPointová prezentace. Nic více ani méně ale musí z něčeho vycházet. Z nějaké rozpracované resp. zpracované Studie proveditelnosti. Tudíž prezentované TTD budou prozatím hodnoty ze zadání. Předpokládám, že dále projekt nebude. Tipuji rozpracování nějaké práce, úkolu CAGI jež měla vyřešit omezení z konfigurace a provozu Bell Boeing V-22 Osprey s přizpůsobením na RF požadavky.

P.S. Při dnešním způsobu námořních výsadků zpoza horizontu a možnostech PVO dalekého dosahu je doba od vzletu k přistání vrtulníků s výsadkem cca. hodina a je otázkou kolik by jich skutečně doletělo. Možná je to pokus řešit tento problém při zavedení výsadkových lodí obdobné třídy jako jsou Iwo Jima, Mistral.

Re: Letecký vývoj

Napsal: 08 lis 2018, 14:17
od kenavf
PODLE PRVNÍCH TESTŮ NASA JE NÁSTUPCE CONCORDU NEČEKANĚ TICHÝ I PŘI DOSAŽENÍ RYCHLOSTI ZVUKU
https://techfocus.cz/doprava/844-podle- ... zvuku.html
Čo to tam vlastne testovali,v článku to podávajú tak akoby tam aj nejaký prototyp lietal. Pritom má letieť až v r. 2021. Skôr mi to pripadá ako nejaké simulácie. https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_ ... -59_QueSST

Re: Letecký vývoj

Napsal: 08 lis 2018, 14:26
od Alchymista
Od roku 2003 im lieta minimálne toto - F-5E Shaped Sonic Boom Demonstrator
Obrázek

a od neviem kedy tiež aj toto - F-15 Quiet Spike
Obrázek

Re: Letecký vývoj

Napsal: 10 lis 2018, 16:08
od skflanker_
↑↑↑↑ Ad koncept Vysoko Rýchlostného Kamova - prezentácia koncepcie

Ruský Patent https://patents.google.com/patent/RU168554U1/ru (RU) alebo https://patents.google.com/patent/RU168554U1/en (EN) zo dňa 04.10.2016

Zdroj http://charly015.blogspot.com/2018/11/e ... ov-de.html z 05.11.2018

Re: Letecký vývoj

Napsal: 10 lis 2018, 20:28
od Skeptik
skflanker
Díky, velmi zajímavé.
... a trochu mne to i "potěšilo na duši", že mi to ještě myslí :wink:

Fakticky se to shoduje s tím popisem, co jsem sem dal, když jsem viděl ten nákres konceptu. Prakticky jsem se "sekl" jen v jediném předpokladu … že totiž i při rychlostech nad 450 km/h bude vykazovat nějaký "zbytkový" vztlak a křídlo bude jen "doplňovat" nedostatečnou vztlakovou sílu.
U Kamova na to ale šli jinak.
Oni při rychlostech nad 400 km/h zcela eliminují vztlak rotoru - převedou ho do režimu nulového vztlaku - a křídlo je navrženo tak, aby při této rychlosti zcela převzalo tvorbu vztlaku a "z vrtulníku se stane letadlo". Chytré, protože tím eliminují velké množství problémů s fungováním rotoru při vysokých dopředných rychlostech. Oni ten rotor fakticky "vypraporují".
To zároveň vysvětluje i tu konfiguraci nosných ploch. Proto ta "kachna" a šípová náběžná hrana hlavního křídla.
Pokud totiž rotor nevytváří žádný vztlak, tak křídlo/a musí být umístěno tak, aby se působiště vztlakové síly shodovala s působištěm vztlakové síly rotoru. No a to právě nejlépe řeší kachní koncepce … hlavní křídlo je posunuto vzad, mimo rotorový vír, a kachní plocha, která také produkuje kladný vztlak, zase vpřed, taky mimo vír.
Výsledná vztlaková síla tedy bude mít působiště +/- tam co rotor.

Re: Letecký vývoj

Napsal: 10 lis 2018, 20:34
od kenavf
Основную часть подъемной силы на самолетных режимах создает крыло, а движительные (пропульсивные) силы создаются реактивными двигателями.
Rotory zabezpečujú zdvíhanie a reaktívne motory zabezpečujú dopredný pohyb
При этом в горизонтальном полете несущие винты начинают работать в режиме авторотации
Potom sa rotory "odpoja" a točia sa v režime autorotácie
Для улучшения летных характеристик винтокрыла на больших скоростях полета было применено уменьшение частоты вращения несущих винтов.
Vo vysokých rýchlostiach sa zabezpečujú nízke otáčky rotorov(asi kvôli tej rýchlosti koncov rotorov)



Sú to všetko efekty ku ktorým sme sa tu vo vlákne dopracovali. :idea:

EDIT:
Doplňujúca otázka:
concept ZT decrease rotor speed and thrust to the minimum
концепции ZT уменьшение оборотов винта и его тяги
Tým "ťahom" myslia "zvíhaciu zložku rotora" alebo "dopredný ťah rotora".

Re: Letecký vývoj

Napsal: 10 lis 2018, 21:00
od Juraj
Zacinaju padat navrhy na pouzitie takehoto stroja na CAS. Bola by to zaujimava alternativa ku SU-25

Re: Letecký vývoj

Napsal: 10 lis 2018, 22:02
od Alchymista
Trochu lepšie preklady:
Основную часть подъемной силы на самолетных режимах создает крыло, а движительные (пропульсивные) силы создаются реактивными двигателями.
Hlavnú časť nosnej sily v lietadlových režimoch vytvára krídlo a pohybové (pohonné) sily sú vytvárané reaktívnymi motormi.
При этом в горизонтальном полете несущие винты начинают работать в режиме авторотации
Pr itom v horizontálnom lete nosné rotory začínajú pracovať v režime autorotácie.
Для улучшения летных характеристик винтокрыла на больших скоростях полета было применено уменьшение частоты вращения несущих винтов.
Pre zlepšenie letových charakteristík "vintokryla" pri vysokých rýchlostiach letu bolo použité zmenšenie frekvencie otáčania nosných rotorov.
EDIT:
Doplňujúca otázka...
Tým "ťahom" myslia "zvíhaciu zložku rotora" alebo "dopredný ťah rotora".
Logicky - obe zložky, pretože obe sú zložkami (vodorovná a zvyslá) jednej sily pôsobiacej na rotorový list obtekaný prúdom vzduchu. Ich pomer je riadený uhlom nábehu listu voči prúdu.