Letecký vývoj

Odpovědět
Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2678
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 14 dub 2019, 07:38

Není žádný důvod se domnívat, že by příďové nohy nebyly řiditelné ... vždyť musí zatáčet i při pojíždění = při velmi malých rychlostech. Vzhledem ke "zvláštnosti" konstrukce letadla bych typoval distanční synchronizované řízení.

Smysl pro řiditelné nohy hlavního podvozku nevidím. Zvyšuje to složitost konstrukce i její hmotnost. Stratolaunch není letadlo, které by muselo nějak zvlášť manévrovat na letišti ... pro jeho provoz je upraveno jediné letiště a to nejspíš ne celé ... vždyť potřebuje pojezdové dráhy v šířce runwaye.

Pomáhat si brzdami sice teoreticky možné je, nevidím pro to ale žádný rozumný důvod.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 7204
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 14 dub 2019, 12:12

Majú to napríklad aj Tu-154 - vytočenie podvozku hlavnej nohy nie je veľké, len pár stupňov. Hodí sa to hlavne pri pristátí v bočnom vetre, kedy je trup vytočený proti vetru, ale podvozok je zarovnaný do smeru dráhy. Po dosadnutí potom nedochádza (alebo podstatne menej) k pohybu naprieč dráhou - to je Stratolauncheru veľmi dôležité, pretože má mimoriadne veľký rozchod, tuším okolo 40 metrov - to aj na dráhe širokej 60 metrov nedáva veľa manévrovacieho priestoru...

k42
Výkonný redaktor
Příspěvky: 716
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od k42 » 14 dub 2019, 12:24

Takhle řízené hlavní podvozky mají i B-52... ze stejného důvodu (start/přistání při bočním větru a velkému rozpětí při úzké dráze).

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2678
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 14 dub 2019, 12:58

Alchy, tomu rozumím, se jak jsem uvedl, Stratolaunch není klasické letadlo. Startovat bude "párkrát do roka", jak často bude přistávat v traverzu?
Boční vítr ho navíc bude výrazně ovlivňovat i při vzletu (a vzhledem k pověšenému "nákladu" nejspíš mnohem více než při přistání), a když k tomu připočteme, že jeho vzlet není vázán časem = bude probíhat tehdy, kdy bude vhodné počasí, pak je systém řízení podvozku opravdu spíše "mrtvá hmota".

Jinak s řiditelností hlavního podvozku u Tu-154 jsi si jistý?
Na začátku své kariéry jsem tracky letadel počítal, a Tu-154 byl díky svému "rozcáplému" podvozku vždy kritickým typem, ale s touto informací jsem se nikdy nesetkal.
U B-52 tomu rozumím - extrémně velký rozvor a tandemový podvozek - ale u Tu-154? No snad jen kvůli tomu "bláznivému" rozchodu ....
Bohužel už ani neznám nikoho, kdo Tůčko lítal, abych se zeptal.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 7204
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 14 dub 2019, 13:29

Mne to kedysi tvrdil technik slovenského vládneho tučka keď som sa pýtal na krátky válec medzi kolesami, či je to tlmič kmitov alebo riadenie - a načo. S tým, že jednokolesový a "dvojkolesový" hlavný podvozok to nepotrebuje, štvorkolesové vozíky to majú len u najťažších typov, ale šesťkolesové vozíky to zväčša majú, pretože sú proste "dlhé" vzhľadom k šírke a priemeru kolesa a tým pádom "dobre držia smer" - bohužiaľ pri traverze je to smer mimo dráhu. Prišlo mi to logické...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2678
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 14 dub 2019, 14:09

No může být.
Faktem je, že 6-ti kolové boggie jsou velmi stabilní a drží směr (třeba vůbec netrpí shimmy kmity), tak je klidně možné, že tam nějaký systém řiditelnosti bude ... otázkou je, zda na základě činnosti pilota nebo automaticky.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 4374
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od skflanker_ » 14 dub 2019, 15:07

Ad Tu-154 - dokument pre technikov:

https://youtu.be/SWyuAhA8ub4 zverejnené 03.01.2017, dĺžka videa 46:29 min.
Hlavný podvozok od 9:50 min.
Predný podvozok od 18:40 min.

Alebo iný dokument https://youtu.be/HKJjFe22qvA dĺžka videa 28:05

Popis v Sk som našiel aj tu https://ruslet.webnode.cz/technika/rusk ... areless-a/ kde okrem iného uvádza:
Tu-154B-2 (Careless A) – pokročilá modifikace letounu typu Tu-154B-1 (Careless A) se zvýšenou přepravní kapacitou ze 160-ti osob na 180 a modifikovaným hlavním podvozkem s řiditelnými předními páry kol. V letech 1978 až 1984 brány závodu č.18 opustilo celkem 311 sériových Tu-154B-2 (Careless A)...

Uživatelský avatar
riho
Výkonný redaktor
Příspěvky: 763
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od riho » 15 dub 2019, 12:43

Skeptik píše:
14 dub 2019, 12:58
Boční vítr ho navíc bude výrazně ovlivňovat i při vzletu (a vzhledem k pověšenému "nákladu" nejspíš mnohem více než při přistání), a když k tomu připočteme, že jeho vzlet není vázán časem = bude probíhat tehdy, kdy bude vhodné počasí, pak je systém řízení podvozku opravdu spíše "mrtvá hmota".
Ono vzlietnuť môže, ale pristáť musí. Podmienky pri štarte nemusia byť rovnaké, ako pri pristávaní.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2678
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 15 dub 2019, 13:01

riho píše:
15 dub 2019, 12:43
Skeptik píše:
14 dub 2019, 12:58
Boční vítr ho navíc bude výrazně ovlivňovat i při vzletu (a vzhledem k pověšenému "nákladu" nejspíš mnohem více než při přistání), a když k tomu připočteme, že jeho vzlet není vázán časem = bude probíhat tehdy, kdy bude vhodné počasí, pak je systém řízení podvozku opravdu spíše "mrtvá hmota".
Ono vzlietnuť môže, ale pristáť musí. Podmienky pri štarte nemusia byť rovnaké, ako pri pristávaní.
To nemusí. Od toho je tady předpověď počasí.
Mise Stratolaunche nikdy nebude trvat déle než 2 hodiny (max.), a za tu dobu se počasí zásadně nezmění.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
riho
Výkonný redaktor
Příspěvky: 763
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od riho » 15 dub 2019, 13:14

Pri cene jedného stroja niekoľko desiatok miliónov dolárov a v prípade straty riziku krachu celej firmy mi na 100 % zaručuješ, že pri pristávaní budú rovnaké, alebo len s minimálnym rozdielom poveternostné podmienky, ako pri štarte? Navyše keď nemôžem čakať mesiace na ideálne počasie, lebo ma tlačia termíny nakontrahovaných kontraktov?

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 3716
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 15 dub 2019, 13:23

Predpokladám že pri návrhu tejto koncepcie štartov rakiet brali do úvahy aj to aký je výskyt počasia a jeho predpovedateľnosť pre danú lokalitu/lokality.
Ale aj tak akosi tejto koncepcii nedôverujem. Štartom vo vyšších riedkejších vrstvách atmosféry sa vraj ušetrí 3% paliva, to sa mi zdá neefektívne, pretože to najdrahšie(motor a nádrže) musia byť skoro tak isto nadimenzované a jednorázové ako klasický 1.stupeň. A je otázne či ten stupeň majú k dispozícii. A Pegasus má nosnosť družice len 440kg.

k42
Výkonný redaktor
Příspěvky: 716
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od k42 » 15 dub 2019, 13:37

Tedy letecký konstruktér jistě nejsem, ale koncepce toho Stratolauncheru s pouze křídlem propojenými trupy, kdy to celé drží pohromadě ve vzduchu jenom software a řídící počítače - aby se to nerozlámalo vlivem aerodynamických sil a manévrováním - mi přijde poněkud bláznivá. Jsem zvědav, kdy dojde na situaci, kterou programátoři nedomysleli, a z jednoho ošklivého podivného létajícího čuda budou dvě neméně ošklivé nelétající poločuda.

Je to proti zásadním technickým návrhovým pravidlům - neřeší fundamentální problém, tam kde vznikl - tuhostí konstrukce - ale záplatou na vyšší úrovni. Je to stejně dementní a nebezpečné, jako "vyřešit" aerodynamické problémy zástavby větších motorů do Boeing 737 Max8 softwarovou záplatou...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 3716
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 15 dub 2019, 13:44

A to by to na tom prostrednom krídle mala byť raketa o hmotnosti 250 ton, a zrazu sa uvolniť(pri štarte). Aké veľké hupnutie to urobí s konštrukciou, je otázne. Možno keby to uvolňovali počas klesania po balistickej krivke?(ako sa robí nácvik beztieže v dopravnom lietadle) Tak by možno eliminovali to "hupnutie".

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2678
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 15 dub 2019, 14:15

riho píše:
15 dub 2019, 13:14
Pri cene jedného stroja niekoľko desiatok miliónov dolárov a v prípade straty riziku krachu celej firmy mi na 100 % zaručuješ, že pri pristávaní budú rovnaké, alebo len s minimálnym rozdielom poveternostné podmienky, ako pri štarte? Navyše keď nemôžem čakať mesiace na ideálne počasie, lebo ma tlačia termíny nakontrahovaných kontraktov?
Hledáš za každou cenu problém tam, kde není.
Měsíc špatného počasí? To jako fakt? … No pak je tady ustanovení "vis major" (vyšší moc), kterou si samozřejmě každý jen trochu rozumný provozovatel dá do smlouvy.

Navíc v absolutně krizové situaci je Stratolauch samozřejmě schopen přistát na jakémkoli větším letišti … jen ho prostě zablokuje, protože z ranveje už neodjede :lol:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 7204
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 15 dub 2019, 14:30

kenavf - nie 3% ale okolo 30%
Typické vypustenie rakety pri vzdušnom štarte sa odohráva vo výške 10 000+metrov pri rýchlosti 900+km/h
Zober si Falcon Heavy (zrovna som pozeral štart s Arabsat) - po jednej minúte letu (práce troch blokov) má výšku ~9100m a rýchlosť ~1070km/h, bočné bloky sa vypínajú v ~135-140 sekunde a oddelujú v 157 sekunde. Centrálny blok končí prácu okolo 210-215 sekundy a oddeluje s v 218 sekunde.
Teda "teoreticky" za tých 60 sekúnd raketa spálila 42-45% využiteľného paliva v bočných blokoch a 27-29% využiteľného paliva v cetrálnom bloku. A to len na to, aby sa dostala do bodu vypustenia pri vzdušnom štarte... O toto menšie a ľahšia alebo i "slabšia" môže byť raketa pre vzdušný štart - alebo o to viac jej možno naložiť.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti