Množí se vkládání starých a zdvojených zpráv. Dodržujte témata, zprávy vkládejte tam kam patří, nevkládejte sem každou hloupost, kterou najdete!
U krátkodobých zpráv - FlightRadar, Twitter vkládejte kopii obrazovky, tyto zprávy brzo mizí a jsou dlouhodobě nedostupné.
Než sem vložíte nějakou zprávu, podívejte se jestli už tady není! Zprávy, které nesplní tyto požadavky budou mazány!

Suchoj Su-57 (T-50)

Odpovědět
Uživatelský avatar
WuVirr
Šéfredaktor
Příspěvky: 4609
Registrován: 01 úno 2017, 15:31
Bydliště: Prachatice

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od WuVirr » 23 dub 2018, 17:55

Nejnovější Su-57 se připravuje na vítěznou přehlídku

Uživatelský avatar
puma
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2166
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od puma » 25 dub 2018, 21:45

Druhý prototyp (T-50-2) létá s motorem druhé etapy izd.30

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 2794
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od skflanker_ » 28 dub 2018, 21:39

Svarboj píše:
23 dub 2018, 01:26
Indie odpískala projekt na společný stíhač páté generace s Ruskem
Smlouva mezi Indií a Ruskem o společném vývoji stíhače 5. generace byl formálně ukončen. Pro další osud PAK-FA či Su-57 je tato situace velmi nepříjemná, indické peníze se Rusku hodily.
Podle webu Business Standard informaci sdělil Rusům indický poradce pro národní bezpečnost, Ajit Doval na konci letošního února...
https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... 59836.html
Rusko doposiaľ nedostalo od Indie vypovedanie zmluvy
Na leteckej výstave "Eurasia Airshow-2018" ruský riaditeľ pre medzinárodnú spoluprácu štátneho podniku "Ростех" pán Viktor Kladov (Виктор Кладов) pred novinármi vyhlásil, že nemôže komentovať vyjadrenia západných novinárov ktorí zverejnili túto informáciu, ale Rusko doposiaľ od Indie ohľadom spoločného projektu žiadne vypovedanie zmluvy zatiaľ nedostalo.
Zdroj https://ria.ru/defense_safety/20180427/1519546675.html z 27.04.2018

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 2794
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od skflanker_ » 13 kvě 2018, 13:42

Su-57 zblízka

https://youtu.be/52Tq16nIBHU zverejnené 08.05.2018, dĺžka videa 05:20 min.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 2794
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od skflanker_ » 20 kvě 2018, 10:56

T-50 modrá 052, ľavý motor idz. 30, veľmi dobrá kvalitná foto - detaily:
Obrázek
http://russianplanes.net/id229921

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 4503
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Alchymista » 20 kvě 2018, 11:10

:nahoru: tie detaily trysky sú skutočne zaujímavé
IMHO vyzerá to ako chladiaci plášť na tryske s prisávaním vzduchu - to by mohlo výrazne znížiť tepelné vyžarovanie trysky a hlavne výrazne zmenšiť pozorovacie uhly horúcich častí motora

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1031
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od woxia » 20 kvě 2018, 12:21

Mně jako laičku zaujaly dvě věci:
- že křídla mají vpředu dvě malá kachňátka
- a vstupy vzduchu do motoru zboku a část ještě pod negativním úhlem
Kde cenzura začíná, tam Woxia končí...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 1552
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Skeptik » 21 kvě 2018, 08:21

Jen pro zvýšení odbornosti "laiků" (prosím nebrat zle :wink: )

add1 ... Nejedná se o "kachňátka" :) , ale určitá forma LERXů (leading edge extencion)
Rusové je zdokonalily tím, že jsou pohyblivé a zastávají tak duální funkci
Obrázek

add2 ... Pokud máš na mysli tu horní část, tak ta slouží k "odřezávání" mezní vrstvy vzduchu, což snižuje odpor a stabilizuje chod motoru v mezních polohách.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 4503
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Alchymista » 21 kvě 2018, 10:49

Myslím, že tento riadiaci prvok ešte vôbec nemá ustálené meno.
"Prvý krát" sa objavuje v návrhu námornej verzie indického HAL Tejas, ale tam má skôr len formu sklopnej nábežnej hrany. Oproti T-50 je jeho relatívna hĺbka plochy sotva polovičná, skôr len tretinová.
Pohyblivá horná alebo spodná hrana bočného "krabicového" lapača vzduchu sa na niektorých lietadlách tiež vyskytuje - je to však prvok regulácie motoru, nie kormidlo ako u T-50 (ale na T-50 to zrejme plní obe úlohy - aj funkciu kormidla, aj funkciu pri usmernení a regulácii prúdenia do vstupov vzduchu k motoru).

LEX a LERX (leading-edge extencion a leading-edge root extencion) je skôr "koreňový nábeh krídla", veľmi typický pre F-18 Hornet, ale zavedený de fakto už od čias prvých veľkých supersonikov Concorde a Tu-144, ktorým dáva ich delta krídlu typickú finálnu podobu. Svojím spôsobom sa prvok podobný LEX výrazne podiela aj na typickom tvare krídla Drakenu (to je ale skôr dvojitá delta).

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2255
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od kenavf » 21 kvě 2018, 12:27

Alchymista píše:
21 kvě 2018, 10:49
Myslím, že tento riadiaci prvok ešte vôbec nemá ustálené meno.
..
ale na T-50 to zrejme plní obe úlohy - aj funkciu kormidla, aj funkciu pri usmernení a regulácii prúdenia do vstupov vzduchu k motoru
Aj funkciu kormidla? :shock:
Myslel som že tá pohyhlivosť/nastavovanie slúži na ovplyvnenie maximálneho uhlu nábehu a vztlaku krídla(nastavenie podľa rýchlosti)

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 4503
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Alchymista » 21 kvě 2018, 12:58

Však ano - riadi to obtekanie krídla a teda ovplyvňuje vztlakové a riadiace aerodynamické sily.
Treba si uvedomiť, že "kormidlá" už dávno neovplyvňujú len smer pohybu a rotácie lietadla, ale čoraz viac aj priestorovú orientáciu lietadla pri týchto pohyboch a tiež rýchlosť pohybu. Lenže s rýchlosťou pohybu a okamžitou priestorovou orientáciou a teda celkovým aj lokálnym obtekaním draku a krídla je priamo spojené vytvárania riadiacich aerodynamických síl a vztlaku a teda RIADITEĽNOSŤ pri danej priestorovej orientácii a rýchlosti pohybu.
Proste pri rôznych obratoch a manévroch jedna časť/skupina riadiacich plôch zabezpečuje, aby sa druhá časť/skupina riadiacich plôch nedostala pri obtekaní do aerodynamického tieňa a udržala si účinnosť. Toto je však možné len pri riadení cez počítač - pilot proste fyzicky nemá "dosť rúk a nôh", aby dokázal ovládať všetky potrebné riadiace prvky. Je v tom tiež príliš veľa parametrov riadenia, na ktoré navyše treba reagovať veľmi rýchlo, občas doslova v čase, v akom rozruch od nejakého riadiaceho prvku v prednej časti draku dospeje k nejakému riadiacemu prvku v zadnej časti draku.

Amanox
Redaktor
Příspěvky: 204
Registrován: 09 dub 2018, 21:30

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Amanox » 21 kvě 2018, 15:23

Nie je práve na toto určený z časti sytým FBW ?

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 1552
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Skeptik » 21 kvě 2018, 17:13

Amanox píše:
21 kvě 2018, 15:23
Nie je práve na toto určený z časti sytým FBW ?
Přiznám, že neznám přesný rozdíl mezi "sytým" a "hladným" FBW :lol: ale předpokládám, že to bude stejný překlep jako můj "leasing edge" namísto "leading edge" z dnešního rána :dobre:

Ale vážně.
Ano FBW je zásadní podmínkou, ale ne postačující. Systémů FBW je více, a ne každý umožňuje to, co popisuje Alchy.
Klasické přímé řízení vyžaduje mechanické (nebo hydraulické) propojení ovládacích prvků s řídícími plochami.

První FBW (a to je fakt nikoli citace z knihy "Ruská prvenství") se objevil ve 30-tých letech v SSSR, konkrétně na Tupolevově ANT-20 (možná znáš spíše pod názvem "Maxim Gorkij").
Obrázek
To letadlo bylo prostě příliš velké, a tak tupolevova konstrukční kancelář přišla s řešením, které se skládalo ze servomotorů u hlavních řídících ploch a elektrických kabelů k nim. Bylo to nemotorné, ale fungovalo to. Řídící systém stroje byl mnohem lehčí než mechanická táhla, lana a kladky doplněná hydraulickými posilovací atd.
Nemotorné proto, že výchylka kormidla trvala příliš dlouho ... ale to u "mastodonta" typu ANT-20 nevadilo. Tato letadla létají "rozvážně" :)

K dalšímu rozvoji FBW došlo v 60-tych letech, s prvními "počítači".

Další level FBW již byl elektronický ... výrazně se tím zkrátila odezva řídicího systému. Ale pořád to byla jakási elektronická verze klasického řízení. Kniplem ovládáš výškovku a křidélka, pedály směrovku, pákou (tlačítkem) klapky apod. Tento FBW ještě stále umožňuje mechanické zálohování.
Pak se dodávaly různé softwary zabraňující uvedení letadla mimo letovou obálku atd.

... a pak přišla letadla s aerodynamickou nestabilitou.
To byl první FBW, který již nemohl být nahrazen pilotem - počet zásahů do řízení a jejich rychlost totiž přesahuje lidskou schopnost reakce.

Finální level FBW (zatím) je to, co popisuje Alchy. Pilot už vlastně neovládá řídící plochy, pouze zadává počítači požadovanou polohu. A počítač podle toho nastaví ovládací plochy a uvede letadlo do požadované polohy.
Výhodou tohoto FBW je, že ovládacích ploch může být "nekonečně mnoho". Pilot nedokáže současně ovládat deset - dvacet řídících ploch a prvků, počítač/počítače ano.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
riho
Redaktor
Příspěvky: 346
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od riho » 22 kvě 2018, 14:43

Chápem to správne, že LEX aj LERX je po anglicky to, čo sa už desaťročia u nás nazýva vírový prechod, alebo tiež generátor vírového prúdenia? To jesť funkčná časť krídla, ktorej úlohou je generovanie vírového (nie lineárneho) prúdenia nad koreňom krídla za účelom zvýšenia vztlaku a manévrovateľnosti lietadla.

Pri Su-50 by som už predpokladal FBL,než staršie FBW.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 4503
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Alchymista » 22 kvě 2018, 15:31

riho - viacmenej ano, je v tom ale trochu väčší bordel, LEX je obvykle rozšírenie samotného krídla pri koreni (niečo ako "trvale vysunutý slot"), kým LERX má viacmenej trojuholníkový tvar priliehajúci k trupu (v "extrémnej forme" na F-18)

skleróza si nevyberá - na tie dva výrazy "vírový prechod" a "generátor vírového prúdenia" som si za božemôj nedokázal spomenúť...
rusi tomu tiež hovoria "naplyv"

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti