Suchoj Su-57 (T-50)

Odpovědět
Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Svarboj » 29 bře 2019, 17:15

LIMA 2019: Rusko chce Su-57 exportovat

Viktor Kladov, ředitel pro mezinárodní spolupráci a regionální politiku ruské obranné společnosti Rostec uvedl, že verze letadla propagovaná pro mezinárodní zákazníky bude pojmenována Su-57E (Export).

Na mediálním briefingu na výstavě LIMA 2019 v Langkawi, Kladov uvedl, že "veškerá nezbytná dokumentace" na podporu schválení vývozu Su-57E byla předložena ruské vládě společností UAC (United Aircraft Corporation) a její dceřinou společností Rostec. Očekává se, že konečný souhlas s vývozem udělí ruský prezident Vladimir Putin za několik týdnů.

https://www.janes.com/article/87519/lim ... for-export
Naposledy upravil(a) Svarboj dne 29 bře 2019, 19:08, celkem upraveno 1 x.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od k42 » 29 bře 2019, 18:36

Svým způsobem je export Su-57E velmi chytrá taktika - protože použité technologie jsou stejně tak náročné, že nějaký reverzní inženýring by trval desítky let, a z hlediska protiopatření je velmi mnoho věcí kódově závislých, takže dokud případný protivník nezlomí šifry, těžko mu bude k něčemu i detailní znalost hardware.

Hlavní ovšem je, že Rusáci takhle budou čelit Amíkům (a jejich vazalům) vyzbrojením světa ne za svoje peníze. Naopak, z výtěžku téhle zbrojní výroby si mohou navyrábět dostatečné počty plnotučných Su-57, přičemž vše pojede v násobně větších objemech a tím dosáhnou mnohem nižší koncové ceny za kus.

A jakmile budou mít potenciální amícké (tj. "Západní") oběti Su-57E, spolu s vyspělými střelami a případně i PVO S-300/400, Tor, Pancir, ... a protilodní rakety, Amíkům se značně omezí pole působnosti... vyžírání světa pomocí dolaru, krytého především "dělovými čluny", tedy flotilami letadlových lodí a "vybombardováním "do doby kamenné", skončí pak dříve nežli později.

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Svarboj » 31 bře 2019, 19:39

Já vám tedy nevím, ale snažit se exportovat něco, co není ani hotové ani zavedené ve výzbroji zemi původu je přinejmenším podivné. Zavání to dost lehkovážností.
Neexistují třeba ani procedury pro údržbové práce s letounem nové generace stealth s RAM nátěrem. To bude vyžadovat úplně jiný přístup v zacházení s frontovou technikou. V podstatě převýchova lajdácké mentality na důslednost a pořádek.
Možná je i tlačí potřeba pro dokončení vývoje a udržení spousty pracovních míst. Třeba Su-57 není takový technologický klenot s nutností chránit technologie s dekádou vývojem, viz postoj Indů. Srovnejte export jeho konkurenta F-22, které nedostali ani nejbližší spojenci. Rusko se chová, jako že prodá naprosto cokoliv.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od puma » 31 bře 2019, 19:54

A co je na Su-57 tak tajné? nic, půjde s osekaným radarem, kdy místo max dosahu 400km bude mít dosah 300 až 350km, místo čtyř radarových polí L pásma budou dvě, softwarově upravená avionika s určitým omezením oproti ruské verzi. PLŘS pro export jsou ponížené na dosahu o 20-30% normálně díky jinému TPH. Všechno se to dá pořešit hlavně úpravou softwaru nebo radarů, radarový komplex místo 16 postřelovaných cílů současně bude zvládat 8 nebo 10 cílů a současný počet sledovaných cílů bude 40 místo 60, komu to bude zásadně vadit? Nikomu, i tak to překoná konkurenci. A stealth tvarování/vlastnosti nejsou tak podstatné a tajné, to se dá spočítat na věrném modelu a RAM nátěr je ještě celkově nepodstatnější záležitost. Že USA drží okolo steatlh letounů aureolu jakou drží, tak to je hlavně jejich problém, ta postupem času logicky upadá, protože v tom nejde vymyslet už nic nového a protiopatření se podstatně zdokonalují díky novým technologiím.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5216
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od nine_mike » 31 bře 2019, 21:50

Svarboj: Ide o to že štáty ktoré by o Su-57E mali záujem aj tak nie sú schopné zmysluplného kopírovania jeho technológií. Údržbu technologicky náročnejších celkov im kľudne zabezpečí OAK, ak bude záujem. Nie je dôvod aby štáty ktoré prejavia záujem a majú dlhodobo priateľské alebo aspoň neutrálne vzťahy s Ruskom, nemohli prevádzkovať Su-57 v exportnej verzii. Príjmy z predaja zase umožnia OAK boostovať ďalší vývoj pokročilých technológií a vlastníctvo zbraní typu Su-57E posilní obranyschopnosť krajín proti západným kobylkám združeným v NATO.

"Já vám tedy nevím, ale snažit se exportovat něco, co není ani hotové ani zavedené ve výzbroji zemi původu je přinejmenším podivné. Zavání to dost lehkovážností."...F-35 tiež nebola ani hotová ani zavedená do výzbroje USA a už na ňu podpisovali objednávky. Pri komerčných lietadlách je to dokonca úplne bežné.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Svarboj » 31 bře 2019, 22:18

A neplánují, když to není tak tajné, prodat jednu agresor letku třeba do země NATO, aby nemuseli létat na cvičení proti nim třeba do Malajsie? :wink:
Co letové a výkonostní charakteristiky, fungování rozhraní člověk-stroj, souprava REB, vnitřní konstrukční řešení, rozmístění RAS uvnitř konstrukce a použité materiály...ne tajné?

Tím, že jen poníží parametry aparátů neznamená, že protivník si nedokáže udělat celkovou představu o možnostech "plného" stroje. Důležité je, že bude vědět, jak pracují jednotlivé systémy nebo na jaké výrobní architektuře budou postaveny a tím jejich limity. Státy kam to prodávají nejsou často moc spolehlivé nebo mají nestabilní vládnoucí režim...

Ano, tvarový stealth spočítáš, ale RAM, RAS materiály pokud neznáš jejich složení a struktůru, ty právě pokrývají různá frekvenční pásma, tak spočítáš velký h....A dnes ty RAM materiály hrajou prim víc než kdy jindy. Srovnej tvarový stealth F-22 a F-35. Lightning v tom není rozhodně tak důsledný a přesto je stejně stealth jako F-22.
To stealth stojí na reálných možnostech...X pásmové (stíhačů) radary to mají vážný problém zaměřit a ještě větší udržet na nich radarový zámek. Přitom se ale dosahy PLŘS stále prodlužují a potřebuješ tak senzory, který využijí jejich parametry na plno. A drobné RL hlavice leteckých PLŘS jsou na tom v zaměření ještě hůře a to nemluvím o použití REB prostředků, který to všechno budou dál kazit.
Nejlepším důkazem jsou samotní amíci posílající do Pacifiku letky Super Hornetů s dlouhovlnovými IRST pouzdry proti čínským J-20, protože ty jejich supermoderní AESA radary očividně považují za nedostatečné a nepřímo tak přiznávají výhodu/nadřazenost J-20 v boji mimo vizuální dohlednost.
Stačí mít pak výhodu delšího klacku, všechno odpálíš/navedeš na vstřícném kurzu a je jedno zda na 20 nebo 50 km...celý palebný průměr nosiče jseš dnes schopen navést najednou, chaotický dogfight netřeba.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5216
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od nine_mike » 31 bře 2019, 23:21

"Státy kam to prodávají nejsou často moc spolehlivé nebo mají nestabilní vládnoucí režim..."
Práve preto existujú exportné verzie stíhačiek.

"Ano, tvarový stealth spočítáš, ale RAM, RAS materiály pokud neznáš jejich složení a struktůru, ty právě pokrývají různá frekvenční pásma, tak spočítáš velký h....A dnes ty RAM materiály hrajou prim víc než kdy jindy. Srovnej tvarový stealth F-22 a F-35. Lightning v tom není rozhodně tak důsledný a přesto je stejně stealth jako F-22"
To tvrdíš na základe čoho? A čo ťa vedie k presvedčeniu že RAM povrch exportnej verzie Su-57 bude zhodný s RAM povrchom Su-57 pre VKS?

"Nejlepším důkazem jsou samotní amíci posílající do Pacifiku letky Super Hornetů s dlouhovlnovými IRST pouzdry proti čínským J-20, protože ty jejich supermoderní AESA radary očividně považují za nedostatečné a nepřímo tak přiznávají výhodu/nadřazenost J-20 v boji mimo vizuální dohlednost."
Takže toto: "A dnes ty RAM materiály hrajou prim víc než kdy jindy.".. zase až tak neplatí a superhornet s dlhovlnným IR puzdrom môže čeliť stealth J-20? Takže to že by napr. Kazakstan kúpil Su-57E a stúpla by šanca že sa americké vojenské spravodajstvo v rozsahu niekoľkých rokov možno dostane k vzorkám RAM povrchu exportnej verzie Su-57, možno vyváži to že OAK a Rostech vyprodukuje finančný vankúš umožňujúci im pohodlnejšie vyvíjať pokročilé zbraňové technológie.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od puma » 01 dub 2019, 06:46

Exportní verze stíhaček neexistuje kvůli nestabilitě vlád, ale z důvodu udržení technologického know-how. Snížený dosah nových exportních PLŘS je zas z důvodu čistě taktických, prostě tam dají horší TPH ale jinak vše zůstane. To, že se někdo snaží utajit až chorobně nezdravě F-35 a F-22 je věc jiná, předpoklad, že to prospívá jejich případnému bojovému nasazení (protivník nemá dost relevantních informací, stojí jen na iluzích a předpokladech o všespasitelnosti stealth vlastností v konfliktu stejně vyspělých protivníků, stejně tak dobře to může být hlavní důvod (a bude) jejich případného vážného bojového selhání.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od kenavf » 01 dub 2019, 11:26

puma píše:
01 dub 2019, 06:46
.. To, že se někdo snaží utajit až chorobně nezdravě F-35 a... předpokladech o všespasitelnosti stealth vlastností v konfliktu stejně ....
Až teraz som si uvedomil že pri F-35 ako lietadla 5.generácie neurobili kompromis len v tom že nedokáže supercruise ale F-35A a F-35C nemá ani vektorovanie trysky, čo sa určite prejaví na supermanévrovateľnosti, prakticky by ju nemalo mať. Supermanévrovateľnosť beriem ako schopnosť manévrovať niečim iným ako aerodynamickými plochami(napr. natočením trysky iným smerom).
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Alchymista » 01 dub 2019, 11:41

Supermanévrovosť (supermaneuverability) je (obvykle) definovaná ako schopnosť udržať si stabilitu a ovladateľnosť na nadkritických uhloch nábehu. So spôsobom riadenia má spoločné len málo - podstatná je vlastnosť, nie to, akým spôsobom je dosiahnutá.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od k42 » 01 dub 2019, 12:17

Vektorování trysek je také značně "stealth" požadavek, protože pohyby ovládacích ploch jsou na radarech "vidět", takže když s tím letoun hýbat nemusí, a jen vektoruje tryskami, je menší pravděpodobnost jeho zachycení.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8167
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Skeptik » 01 dub 2019, 12:41

Že by F-22 byl v "normálním" vodorovném letu řízen primárně (pouze) vektorováním trysek (změna výšky), a to z důvodu stealth, jsem nikdy neslyšel. To víš jistě, nebo je to jen Tvůj dojem? Díky.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od k42 » 01 dub 2019, 13:05

Vím to jistě, u F-22 se o tom psalo. Vektorování není u "stealth" letadel jenom fíčura pro těsný dogfight, ale používá se to pořád i při běžných režimech letu, pro snížení pohybů ovládacích ploch, s ohledem na radarový obraz.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od puma » 01 dub 2019, 17:11

Nic proti, ale je to hloupost, pro jemné změny letu např. na autopilota je vychýlení výškovek úplně zanedbatelné (sotva pár stupňů) z hlediska změn úhlů radarového odrazu, že se používá vektorování v řízení letu to ano, ale určitě ne z důvodu stealth, ale protože při těch drobných korekcích nevznikají takové aerodynamické ztráty, jako když se použije výškovka pro drobné úpravy letu nahoru/dolu. To samé platí pro ruské stroje s 3D vektorem, kdy při drobných změnách směru se používají radši 3D trysky místo aerodynamických řídících ploch, protože je to prostě aerodynamicky efektivnější, ale toto si řídí počítač FBW, pilot do toho nijak nezasahuje.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od k42 » 01 dub 2019, 18:36

Fajn, tak puma si myslí, že to je hloupost, ale v Lockheed Martin si to nemyslí. OK.
:dobre:
Kde jsem psal o jemných odchylkách letu, autopilotu? Nikde.
Samozřejmě, že to "neřídí pilot sám", řídí to počítače. Jako všechno v dnešních letadlech.

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Svarboj » 01 dub 2019, 19:39

nine_mike píše:
31 bře 2019, 23:21
"Ano, tvarový stealth spočítáš, ale RAM, RAS materiály pokud neznáš jejich složení a struktůru, ty právě pokrývají různá frekvenční pásma, tak spočítáš velký h....A dnes ty RAM materiály hrajou prim víc než kdy jindy. Srovnej tvarový stealth F-22 a F-35. Lightning v tom není rozhodně tak důsledný a přesto je stejně stealth jako F-22"
To tvrdíš na základe čoho? A čo ťa vedie k presvedčeniu že RAM povrch exportnej verzie Su-57 bude zhodný s RAM povrchom Su-57 pre VKS?
Ty staré a dobře známé informace o velikosti RCS na úrovni "metal marble" pro F22 a "metal golf ball" pro F35 jsou z doby (2005) kdy F-35A byl stále ve vývoji a čekal na svůj první vzlet. Rozdíl mezi zavedením do služby u F-22 a F-35 je asi 10 let a kdo věří, že vývoj nových RAM materiálů ustrnul?

Jenže o dalších 5 let později došlo k průlomu v oblasti RAM:
V květnu roku 2010 zveřejnil Tom Burbage, výkonný viceprezident programu F-35, začlenění technologie „fiber mat“, kterou popisuje jako „největší technický průlom tohoto programu“.
Ten RAM "fiber mat" se nenanáší na povrch stroje jako u předešlých, ale "zapéká se" přímo do kompozitního (uvádí se i další materiály; sklo, kov, keramika) potahu/povrchu letadla. Tím se dosáhne vyšší životností/odolností RAM materiálů, nákladů na údržbu atd.

I když se nepíše doslovně o lepším RAM než předchozí generace, jeho přizpůsobivost v aplikování pomocí nanotrubicových vláken s různou délkou, hustotou, počtem stěn, více vrstvami, dává velké schopnosti adaptace na různé prostředí/hrozby.
Zmiňuje se tam třeba vlastnost “non-directional weave”, ta by měla zajistit EM vlastnosti materiálu, které se nemění s úhlem (dopadu EM vln?). Což chápu jako zlepšení všesměrovosti RAM parametrů.

Kompozity s vlákny naplněnými CNT (carbon nanotubes) jsou schopny absorbovat EM vlny od 0,1 MHz do 60 GHz....což vůbec nechápu, ale píše se to tam.

A nezapomínat, že F-35 má o 11% větší podíl kompozitů na hmotnosti než F-22. A materiály RAM a RAS jsou vlastně také kompozity. ;)

Tenhle am. generál tvrdí, že je F-35 více stealth než F-22.
The F-35’s cross section is much smaller than the F-22’s, but that does not mean, General Mike Hostage concedes, that the F-35 is necessarily superior to the F-22 when we go to war.
A další generál s ním souhlasí.
Lt. Gen. Christopher Bogdan (JPO): "I would say that General Hostage … is accurate in his statement about the simple stealthiness of the F-35 [with regard] to other airplanes," Bogdan said in the interview.....and he scoffed at the notion that anyone can tell how stealthy an aircraft is just by looking at it.
Viz 1. příspěvek a odkazy v něm
https://www.quora.com/Which-one-is-stea ... s-and-cons
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od skflanker_ » 01 dub 2019, 21:27

Článok CAGI k T-50/Su-57
50.jpg
- letové testy prototypu začali v 2010
- testy v CAGI na modeloch začali v 1999
- testami prešlo 28 modelov návrhu T-50
- celkový počet testov presiahol hranicu 32 000 testov
Zdroj http://www.tsagi.ru/pressroom/news/4264/ z 14.03.2019 + ďalšie info

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od puma » 01 dub 2019, 23:08

k42 píše:
01 dub 2019, 18:36
Fajn, tak puma si myslí, že to je hloupost, ale v Lockheed Martin si to nemyslí. OK.
:dobre:
Kde jsem psal o jemných odchylkách letu, autopilotu? Nikde.
Samozřejmě, že to "neřídí pilot sám", řídí to počítače. Jako všechno v dnešních letadlech.
Ale já to myslel tak, že pro energické manévrování už potřebuješ aerodynamické plochy (a pak nějaké stealth opatření ohledně výškovek jsou nesmysl čistě logicky, protože vychýlení výškovek už bude v řádech až desítek stupňů) + vektorování motoru, kdyby to tak nebylo, tak F-22 nemusí mít přeci výškovky a Su-35S, 57 taky ne.. Představa, že na stealth letounu má zásadní vliv jestli se hýbou výškovky nebo ne o +-1 až 10 ° je celá padlá na hlavu, stačí si to představit, že ten signál se stejně neodrazí ke zdroji a při tak energickém manévrování, kdy se se mění zásadně poloho letounu vůči zdroji vyzařování a tedy i plocha, kterou mu vystavuje jsou výškovky úplně zanedbatelná věc a plocha, která na aktuální hodnotu RCS letounu má totálně zanedbatelný vliv ..
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
riho
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2708
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od riho » 02 dub 2019, 08:08

Tršku mi to hlava neberie. F-35 má byť jednoduchší ako F-22 a preto nie je F-22 uvolnená na export. A zrazu má F-35 menšie RCS ako F-22, viac kompozitov atď. Pri exportnej verzii Su-57 je argument, prečo nie, že by rusom ukradli technologické know-how. Pritom F-35 sa predáva kde komu. Ak by amíci s tým prevratom v Turecku počkali rok, dva, tak by ich už Turecko malo a rusi by ho mohli študovať. F-35 je bez AWACSu na hovno, blikne radarom a už ho majú. Neustávajúce problémy so softwarom, chronický problém s OBOGS, štrukturálne nedostatky. Proste amícíi investovali to Steath technológie miliardy a tieto peniaze sa musia vrátiť, bez ohľadu, či už je tá technológia za zenitom, alebo nie.

IgorT
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 7541
Registrován: 01 úno 2017, 10:55

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od IgorT » 02 dub 2019, 08:58

:stop: Prečo sa tu už dve stránky debatuje o F 22 a F 35? Nepresuniete to?

Odpovědět