Stránka 7 z 45

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 23 kvě 2018, 12:35
od martanus
kľúčová otázka znie: Odkedy to tak je?

Podle mě od kachniček. :wink:

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 23 kvě 2018, 12:40
od Alchymista
to asi nie...
Ak totiž myslíš koncepciu "kachna" (utka, canard), tak tá je naopak NAJSTARŠIA funkčná :jo:
Eroplán bratov Wrightovcov bol totiž tiež - "kachna".

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 23 kvě 2018, 12:43
od martanus
Ano myslel, tehdy létali pomalu

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kachna_(letectv%C3%AD)
Hlavní nevýhodou kachní koncepce je zhoršená stabilita letadla při letu. U moderních stíhacích letounů (např. JAS 39 Gripen) ale tato přirozená nestabilita naopak pomáhá k lepší obratnosti stroje při manévrování (udržování stability ve vysokých rychlostech je ale možné pouze díky elektronice, viz fly-by-wire).

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 23 kvě 2018, 12:46
od WuVirr
Pořád se bavíte o Suchoj Su-57 (T-50), nebo se tu rozjíždí :mimotema: ?

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 23 kvě 2018, 13:01
od Alchymista
myslím, že off-topic ešte nie sme - reč ide o aerodynamickej koncepcii a treba si teda objasniť "pojmoslovie" aj funkcie, pretože sme tu v tejto veci všetci len laici, viac alebo menej znalý.

martanus - lietalo sa neskôr aj celkom rýchlo, a stále to nebolo treba riadiť počítačom, často ani analogovým. Hoci piloti by zaň boli určite vdačný. Spomeniem škaredý Curtiss-Wright XP-55 Ascender, krásny Kjúšú J7W Šinden, hnusnokrásny MiG-8 Utka, bezpilotný North American Navaho... A samozrejme "prelomový" Saab J-37 Viggen, aj keď ten už počítače zapájal.

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 23 kvě 2018, 14:22
od Skeptik
K aerodynamické koncepci Su-27 a Mig-29.
Vycházejí ze stejné aerodynamické koncepce, nicméně rozdíl mezi nimi je. Su-27 je konstruován jako aerodynamicky nestabilní = bez FBW se neobejde.
Su-57 je samozřejmě rovněž aerodynamicky nestabilní.

Informace o aerodynamické nestabilitě "kačen" je mýtus. Záleží na konkrétní konstrukci. Je ale pravdou, že kachny jsou z podstaty obratnější. Je to dáno tím, že se kormidlo nachází před těžištěm letadla.
Pokud tedy má letadlo typu kachna stoupat, zvýší se vztlak na kachní ploše, to zvedne čumák, to zvýší úhel náběhu křídla a to zvýší vztlakovou sílu ... letadlo stoupá, protože jak výškovka, tak směrovka vytváří větší vztlak.
U klasické koncepce je tomu jinak.
Když chce pilot stoupat, přitáhne knipl. To vyvolá zvýšení záporného vztlaku na výškovce (na rozdíl od kachní plochy klasická výškovka vztlak nepřidává, ale ubírá). Zvýšení záporného vztlaku vede ke stlačení ocasu letadla dolů, a protože bodem otáčení je těžiště, tak se zvedne čumák a zvýší úhel náběhu křídla, což vede ke stoupání ... ale po.aleji než u kachny, kde vztlakovou sílu vyvolává jak křídlo tak kachní plocha.

Tato agilita kachen může být vydávána za "nestabilitu", ale to je nesmysl.

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 23 kvě 2018, 15:13
od Alchymista
Skeptik - je to zložitejšie. S riadením má prakticky úplnú pravdu - kačica je vďaka "kladnému" vztlaku obratnejšia, presnejšia - na "kladné" riadiace sily reaguje "agresívnejše" s väčšímy uhlovými zrýchleniami a rýchlosťami. Naopak na "záporné" pomalšie...

Problém je v inom. "Kačica" totiž nie je "autostabilná" voči rušiacim momentom - problém je teda tom, že chvostové a riadiace plochy v klasickej kompozícii (kormidá vzadu) vytvárajú aj pri "nulovej pozícii" stabilizačné momenty pôsobiace proti rušivému momentu (je to dôsledok toho, že vytvárajú "záporný" vztlak), u usporiadania "kačica" vpredu umiestnené kormidlá naopak rušiaci moment zväčšujú, zosilňujú, pretože ich vztlak je "kladný" (rušiace momenty sú uvažované ako rotácie okolo ťažiska, alebo okolo pôsobiska aerodynamických síl).

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 23 kvě 2018, 20:02
od Skeptik
Alchy, máš-li tou "autostabilitou" na mysli podélnou statickou a dynamickou stabilitu, tak bohužel nemáš pravdu.

I letadlo typu kachna může být (a bývá) podélně stabilní.
Podélná statická stabilita je dána velikostí vztlakové síly křídla a výškovky (kachní plochy) a polohou působišť těchto sil vůči těžišti letadla.
Jinak řečeno, pokud kachnu zasáhne poryv větru, který zvýší úhel náběhu, a tím i vztlak křídla a kachní plochy, pak vyšší vztlak kachní plochy (působiště před těžištěm) vytvoří kladný klopivý moment, který zvyšuje úhel náběhu. Nicméně tentýž poryv způsobí nárůst vztlakové síly na křídle (jejíž působiště je za těžištěm), a ta naopak způsobí záporný klopivý moment, který působí proti momentu od kachní plochy a vrací letadlo do původní polohy.

Extrémním případem jsou letadla s tandemovými křídly, kde jsou tyto momenty shodné. Jen s opačným znaménkem - jedno křídlo je před a druhé z těžištěm.

Obrázek

Ale to už jsme od Su-57 skutečně dost daleko :wink:

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 23 kvě 2018, 22:43
od Alchymista
Evidentne máš pravdu - asi sa na to budem musieť po rokoch pozrieť znovu...

Každopádne - diskutovaná pohyblivá riadiaca plocha na krídle, predsunutá nad sanie u Su-57/T-50 ustálené pomenovanie zatiaľ nemá. Nové súčko je zrejme prvý stroj, na ktorom je v tejto forme prakticky použitá.
Evidentne je schopná plniť niekoľko rôznych funkcií pri riadení prietoku vzduchu do motoru i pri riadení obtekania krídla.

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 23 kvě 2018, 23:56
od nine_mike
Ja mám tiež takú odveci otázku - prečo sa sania motorov neumiestňujú na chrbát stíhačiek? Bolo by to lepšie z hľadiska VLO požiadaviek.

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 24 kvě 2018, 00:02
od kenavf
Pri veľkom uhle nábehu by sa do motora ťažko dostával vzduch.(a možno by to zároveň znižovalo aj vztlak?)
Ale tuším pár takých lietadiel bolo(pokusných?)
Obrázek

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 24 kvě 2018, 00:05
od Alchymista
Lietadlo obvykle lieta s nenulovým uhlom nábehu, pri umiestnení sania na chrbát sa tak sanie dostáva častejšie do "aerodynamického tieňa" trupu a do podtlakovej zóny a to obmedzuje dosiahnuteľný prietok vzduchu motorom a teda výkon motoru.

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 24 kvě 2018, 07:29
od Skeptik
A navíc to fakt blbě vypadá :lol:
Obrázek

Alchy, nejen že ty "pohyblivé LERXy" nemají jméno, ony ani nejsou známy všechny jejich funkce, např. :
- podílejí se i na řízení letadla při podzvukových rychlostech a zvyšuje tak manévrovatelnost?
- podílejí se i na řízení (vyvažování) letadla při cestovní rychlosti, jako je tomu u "triplanu" tj. letadla s klasickou i kachní VOP?
Pozn. Triplane je možno při cestovní rychlosti vyvážit tak, že je trup letadla při různých centrážích (nákladu) vždy ofukování pod úhlem ± nulovým = má minimální odpor a letadlo tím i tu nejmenší možnou spotřebu paliva.
Třeba jako mé oblíbené Avanti :)
Obrázek
plus aerodynamické schéma
Obrázek

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 24 kvě 2018, 09:12
od kenavf
Skeptik píše:
24 kvě 2018, 07:29
A navíc to fakt blbě vypadá :lol:
..
To som tiež v tej zmienke o existencii takého lietadla chcel podotknúť( ale už som to nechcel znova dopisovať)."Že si také lietadlo vybavujem,nemôžem si spomenúť na typ ale pamätám si že bolo strašne škaredé". :pivo
A pekné lietadlo aj pekne lieta takže škaredé lietadlo lieta zle!? :?:

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 25 kvě 2018, 20:23
od puma
Su-57 prováděl v únoru 2018 údery na cíle ozbrojenců v Sýrii s použitím perspektivních taktických střel s plochou dráhou letu ( Ch-59MK2), oznámil 25. května ruský ministr obrany Sergej Shoigu. -záběry odhozu.
Untitled.png


Ch-59MK2
Obrázek
Obrázek

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 29 kvě 2018, 17:11
od WuVirr
Suprové záběry na Su-57 z UAV

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 29 kvě 2018, 17:18
od WuVirr
Z Čínského webu Su-57
1.jpg
2.jpg

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 29 kvě 2018, 22:03
od hoper
ad video - jj, super, jak ten světlý "okraj" menšího trupu krásně svítí a demaskuje letadlo vůči zemi

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 18 čer 2018, 15:15
od WuVirr
T-50-5P s čočkami Luneburg
1.jpg

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Napsal: 18 čer 2018, 16:04
od Alchymista
:shock: Čo s tým asi tak nacvičovali ???
Luneburgove šošovky čiastočne pokryté vodivým materiálom sa v rádiovej a mikrovlnnej oblasti vyznačujú obrovskou RCS
RCS = (4*pí^3 * R^4) / lambda^2 (kde R je polomer a lambda vlnová dĺžka)
a používajú sa ako veľmi účinné a smerovo málo závislé "kútové odrážače"