Suchoj Su-57 (T-50)

Odpovědět
Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 7850
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od puma » 30 pro 2019, 15:15

Když je Izd. 30 konstruován v rozměrech AL-41F1, budou rozměrově kompatibilní tak, že to nebude zasahovat do konstrukce letounu výrazně, což se týká 100% těch úchytů motoru, že různá zařízení přímo na motoru budou jiného rozměru a tvaru (ale zas ne nijak výrazně, na to musí být také nějaká tolerance v návrhu) a to se musí doladit - to určitě ano, ale to není kritické z konstrukčního hlediska a přenosu tahu z motoru na konstrukci letounu.

To že píšou "ostatně Su-57 je pro tento Izdelie 30 od počátku konstruován." Znamená jen to, že je dimenzovaný na použití AL-41F1 (s kterým i teď léta) a Izd. 30 z něho rozměrově vychází, tak pak s tím nejsou logicky žádné větší problémy.

Tady je izd.30
Obrázek

AL-41F1
http://www.leteckemotory.cz/motory/al-41/izd117s_03.jpg
AL-41F1S
Obrázek
Na první pohled je vidět, že ty zařízení na motoru čouhající ven jsou trochu menší na izd.30, takže vše co létá s AL-41F1 bude tam mít automaticky vytvořenou prostorovou rezervou i na případnou instalaci izd.30.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání. Co je politická korektnost? Temná strana Síly.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3164
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Skeptik » 30 pro 2019, 15:59

No když myslíš. Hádat se nemá cenu ... stejně nikdo o Izdelie 30 nic neví, a ti co vědí, ti mlčí.

Jediným faktem v této debatě je, že Su-57 je konstruován pro Izdelie 30, a AL-41F1 se do něj "vejde".
To znamená, že AL-41F1 je buď stejně velký, nebo menší, než Izdelie 30.

Izdelie 30 má mít nižší spotřebu a o cca 16% vyšší udávaný tah než AL-41F1 ... což znamená vyšší průtok vzduchu a téměř určitě větší obtokový poměr při podzvukovém letu a tedy i větší průměr kompresoru (viz YF-119 vs YF120)

Já osobně tedy předpokládám, že minimálně co do průměru bude Izdelie 30 větší ... a co do délky nejspíš kratší protože kompresor nebude 4+9 jako u AL-31F a snad i AL-41F1S (kolik stupňů má kompresor AL-31F1 nevím, dají se nalézt údaje 4+9, ale i 3+6), ale pravděpodobně jen 3+6 jako F119 a původní AL-41, nebo dokonce jen 2+5 jako YF120
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 7850
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od puma » 30 pro 2019, 17:18

Tak otázkou je, co je myšleno tím, "že motor druhé etapy se vytváří ve stejných rozměrech jako model AL-41F1".
Buď to musí být na ech přesně, aby to bylo vzájemně rozměrově kompatibilní pro snadnou zástavbu do letounu, jinak to nemá smysl.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání. Co je politická korektnost? Temná strana Síly.

k42
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1217
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od k42 » 30 pro 2019, 17:36

Možná, že ten AL-41* má na sobě ještě přimontované další věci, které na tom Izd. 30 zatím nejsou. Třeba nějaké elektrické generátory/startéry, hydraulická/vzduchová čerpadla, APU atd.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3164
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Skeptik » 30 pro 2019, 18:09

Puma
Smysl nemá vyvíjet koncepčně nový motor s rozměrovým omezením toho starého. Zvláště pak, když s koncepčně novým motorem vyvíjíš i koncepčně nový letoun.
Myslím, že je tím myšlena ±stejná velikost a výkon.

k42
Já spíš myslím, že vývoj AL-41F1 oproti AL-41F1S se táhl hlavně z toho důvodu, že některé agregáty pro Izdelie 30 se vyvíjeli a testovaly i na AL-41F1 ... plazmové zapalování, digitální FADEC atd. Nicméně ani to nevysvětluje to zpoždění v zavedení do sériové výroby:
AL-41F1S ... jaro 2012;
AL-41F1 ... jaro 2019.
Rozdíl 7 let !!!

Nevěřím, že je to jen kvůli digitálnímu FADECu a plazmovému zapalování.
Jo, kvůli novému kompresoru (9-ti stupňovému namísto 13-ti stupňovému) případně nové turbíně, která snese větší teplotu než ta z AL-41F1S ... to už je něco jiného. To by opodstatněné bylo.

POZOR ... Je to jen má spekulace, nic, co by se dalo dokázat. Jen těch 7 let vývoje navíc je "divných".
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 7850
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od puma » 30 pro 2019, 18:25

Skeptiku, a proč jsi si tak jistý, že nový motor musí mít výrazně jiné rozměry oproti starší generaci, aby jsi dosáhl čeho? Tvrdí, že je konstruován v rozměrech modelu AL-41F1, tak prostě je a má to velký smysl.
Podle známých údajů je „Produkt 30“ dvouproudový proudovým motorem s přídavným spalováním. Na úrovni některých základních myšlenek má podobnosti se staršími motory rodin AL-31 a AL-41, ale všechny jeho části byly vyvinuty znovu a využívají moderní vývoj. Výsledkem toho bylo znatelné zvýšení všech základních charakteristik.

Motor má pro svou třídu typickou architekturu s vícestupňovými vysokotlakými a nízkotlakými kompresory, spalovací komorou a vícestupňovými turbínami.

Důležitou vlastností designu, která poskytuje nové možnosti, je změna obtokového poměru.
https://naukatehnika.com/novyj-dvigatel-dlya-su-57.html
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání. Co je politická korektnost? Temná strana Síly.

k42
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1217
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od k42 » 30 pro 2019, 19:01

Podstatné je asi to poslední - a slovo "změna obtokového poměru" to přesně nevystihuje, když jde o "proměnný obtokový poměr" - tj. že v různých režimech chodu (v závislosti na výšce, rychlosti, úspornosti) má motor různý obtokový poměr. Tím se zákonitě musí měnit i funkce kompresoru - a ten mají všechny motory s velkým obtokovým poměrem o znatelně větším průměru. Tím pádem jsou ty rozměry motoru, shodné s AL-41, dost divné... čekal bych, že ten první nízkotlaký kompresor bude o dost větší.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3164
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Skeptik » 30 pro 2019, 19:07

Puma
Ale já netvrdím, že musí mít "výrazně jiné rozměry" než AL-41F1. Jen, že se po něm chce výrazně víc než po stávající generaci motorů, což znamená, že se musí konstrukčně lišit.
Účinnější kompresor, s menším počtem stupňů, znamená menší ztráty.
Totéž platí o turbíně. YF120 měl dokonce jednostupňovou.
Větší průtok vzduchu zas větší průměr kompresoru.
A "game changer" je ten proměnný obtok ... nezapomeň, že o takový motor se pokouší největší výrobci motorů světa již >30 let. Zatím neúspěšně.

To vše jsou zásadní zásahy do konstrukce ... a trvat při tom ještě i na přesném zachování rozměrů a montážních úchytů ? To nedává moc smysl.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 9747
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Alchymista » 30 pro 2019, 21:01

Skeptik píše:
30 pro 2019, 19:07
... a trvat při tom ještě i na přesném zachování rozměrů a montážních úchytů ? To nedává moc smysl.
Naopak - identická montáž umožní do budúcnosti jednoduché "premotorovanie" starších verzií a tým zvýšenie ich výkonových parametrov.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3164
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Skeptik » 30 pro 2019, 21:58

Já netvrdím, že by to nemělo pozitivní dopad.
Ale pokud by se měly výkony nového motoru snížit jen proto, aby se nemusel zvětšovat průměr kompresoru, protože pak by nebyl kompatibilní se staršími motory ... tak to moc smyslu nedává.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1319
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od woxia » 30 pro 2019, 22:06

Kde jsem to jen četla když jsem se zajímala o konflikt s Pákistánem - do indických MIG-21 cpou motor z MIG-29...
Tj. jednotná údržba a nákup, vyšší výkony levných letounů v podstatě určených na výcvik na nadzvuk pro nováčky.
Kde cenzura začíná, tam Woxia končí...

Uživatelský avatar
palo satko
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2367
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od palo satko » 30 pro 2019, 22:14

Je to spalovaci reaktivny motor. Mozete mat rovnake rozmery, ale ked zvysite teplotu v spalovacej komore dostanete vyssi vykon. Ten rozdiel moze byt viac v materialoch, ktore zlepsia vyuzitie paliva a menej v rozmeroch.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 5051
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od kenavf » 30 pro 2019, 23:15

Alchymista píše:
30 pro 2019, 21:01
Skeptik píše:
30 pro 2019, 19:07
... a trvat při tom ještě i na přesném zachování rozměrů a montážních úchytů ? To nedává moc smysl.
Naopak - identická montáž umožní do budúcnosti jednoduché "premotorovanie" starších verzií a tým zvýšenie ich výkonových parametrov.
Ale môže to do budúcna znížiť modernizačný potenciál toho draku Su-57. Pretože zvýšenie výkonov pri zachovaní rozmerov sa im už nemusí dariť a budú potrebovať dostať do toho viac vzduchu, čo sa bude možno dať len zväčšením priemeru kompresoru.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 4988
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od skflanker_ » 29 led 2020, 18:56

29.01.2010 o 11:19 hod. miestneho času - pred 10-timi rokmi v Komsomolsku na Amure prvý vzlet lietadla 5.generácie Suchoj T-50 PAK-FA. Pilot Sergej Bogdan, doba letu 47 minút, trupové firemné označenie 051.
https://sk.wikipedia.org/wiki/Suchoj_Su-57
https://ruslet.webnode.cz/technika/rusk ... choj/t-50/
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%83-57
Foto 051 https://russianplanes.net/regs/051

HONZIK11
Redaktor
Příspěvky: 91
Registrován: 21 čer 2019, 14:16

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od HONZIK11 » 29 led 2020, 19:12

Nádherné ero. Vždycky mi unikal smysl těch žaluzií ve spod nasavajich otvoru.
Pakliže byly na hoře vstupu ano. Ale proč dole vždyť to bude vysavač.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 4988
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od skflanker_ » 29 led 2020, 19:31

Vstupné ústrojenstvo slúži k prívodu vzduchu do motorov s minimálnymi stratami
Rodina lietadiel MiG-29 (konštrukčná kancelária MiG) prídavné žalúzie umiestnili na hornú stranu trupu
Rodina lietadiel Su-27 (konštrukčná kancelária Suchoj) prídavné žalúzie umiestnili na spodnú stranu
Viď napríklad https://russianplanes.net/id254073 resp https://russianplanes.net/id244653
Kanál obsahuje otvory pre odvod medznej vrstvy vzduchu + hydraulika otvára / zatvára predný pohyblivý panel na uzatvorenie / otvorenie osového vstupu.
Žalúzie (u MiG-29 je to 5ks) sa otvárajú vplyvom rozdielu tlaku vzduchu v kanále a vonkajším prostredím (OKB MIG hore, OKB Su dole) + na každej žalúzii je pružina ktorá ich samovoľne uzatvára. Hydraulicky sa to dá všetko zafixovať do uzatvorenej polohy.
Proste motor potrebuje veľa vzduchu a samotný predný otvor niekedy nestačí. Pri štarte je vlastne predný otvor zatvorený a vzduch ide len cez žalúzie - viď napríklad Jak-130 ako uzatvorí predné vstupy a otvorí "diery" na hornej strane trupu.
To že tie žalúzie (bodrel na nich) zapríčinil niekoľko pádov je všeobecne známe - viď Anatolij Kvočur na MiG-29 a jeho ukážka sedadla K-36DM vo Francúzsku

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 5051
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od kenavf » 29 led 2020, 19:50

Suchoje tuším neuzatvárajú vstup ako Mig, Suchoje 27 tam majú tuším sklopnú sieťku "na chytanie vtákov".
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3164
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Skeptik » 29 led 2020, 22:18

Ty žaluzie u původních MiG-29 (pozdní verze už je nemají) a u letadel rodinný Suchoj 27 a Su-57 slouží k jinému účelu.
U MiG-29 to byla čistě ochrana při vzletu z nezpevněné plochy ... vstupní ústrojí (inlet) se uzavřelo "deskou" a motor sál vzduch jen přes žaluzie. Su-27 to řeší sítem.

Ty žaluzie na spodní straně vzduchového kanálu u Su-27 i Su-57 ale slouží k jinému účelu. Nejsem si 100% jistý, ale domnívám se, že to je kvůli "supermanévrovatelnosti".
Na velkých úhlech náběhu totiž vzduch do vstupního ústrojí jaksi nejde ... alespoň ne v požadovaném množství. Tak si motory Suchojů "přisávají".
Zároveň ty žaluzie optimalizují množství vzduchu vstupujícího do motoru při různých rychlostech.
Ono se to nezdá, ale správně fungující vstupní ústrojí proudového motoru, to je věda.

Jo a katapultáž Kvočura na Le Bourget nezpůsobil "bordel na žaluziích" ale havran :wink:
Alespoň to tak Kvočur v Praze při Aerosalónu tvrdil.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

HONZIK11
Redaktor
Příspěvky: 91
Registrován: 21 čer 2019, 14:16

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od HONZIK11 » 30 led 2020, 17:02

Ano ta optimalizace množství vzduchu vstupujiciho do sácích kanálu při extrémních letových polohách je zřejmé ten pravý důvod.

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1104
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Tomas BB SK » 31 led 2020, 05:33

horne zaluzie MiG29 - ludovo žiabre - za letu odvod medznej vrstvy, pocas vzletu/pristatia (myslim ze je to ovladane od dotyku prednej nohy) na privod vzduch, pretoze hlavny otvor je takmer uplne zakryty. MiG29 to ma takto, pretoze bol konstruovany na obmedzenu prevadzku aj na polnych letiskach s nespevnenou plochou...

Su27 ma male zaluzie dole len za ucelom odvodu medznej vrstvy, vstupne otovry sa pocas vzletu/pristania zatvaraju "mriezou" ktora ma dostatocnu priepustnost. Su27 ma vyssi podvozok a nie je urcene na polne letisko, preto staci mreza. U MiG-u je viac zvlastnosti sposobenych tim, ze moze operovat z polnych letisk, tie žiabre su jednou z nich.

Aspon teda to malo co o tom viem
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti