MiG - 35

Uživatelský avatar
puma
Senior redaktor
Příspěvky: 4706
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: MiG - 35

Příspěvek od puma » 15 led 2019, 20:47

To je nějaké zmatečné v tom Janes, ten Žuk-AMEh není to co verze AME, už starší Žuk-AE má dosah kolem 160km (exportní verze 140km) a to je staré AESA technologie s váhou radaru 200-265kg, kdežto ten nový AMEh má udávaný dosah 260km na cíl typu stíhač, právěže dosah prodloužený o víc jak 50% a váhu má 100kg. Exportní označení v názvu není to malé h ale velké E.. pak ruská verze bude nést název Žuk-AMh.

Žuk-AE
Obrázek
Obrázek
Žuk-AME (FGA 35) je tohle, je to vývojový předchůdce AMEh, mírně jiný tvar AESA antény, ale hlavně větší hmotnost, protože stará výpočetní jednotka a nejen to - stačí kouknout na fotky níže. Verze AME se vyrábět nebude, ta se přeskočí právě ve prospěch úplně nového AMEhu, který z něho jasně vychází. FGA 35 má udávaný dosah větší než 160km, i když na tom prospektu je záměrně? špatně označený vystavený typ jako AE (ten to ale fakt není) a na ilustraci je už nový FGA 50, který to také ale není. Takhle Rusové matou nejen Janes :dobre: Žuk-AMEh (FGA 50) - 3D LTCC technologie (low temperature co-fired ceramic technologies/nízkoteplotně vypalovatelná keramika).
3. Technologie LTCC
Zcela novým přístupem v chápaní tlustovrstvé technologie je její modifikace s využitím LTCC (Low Temperature Co-fired Ceramic, nízkoteplotně vypalovatelná keramika) jako izolační podložky. Zpracování této keramiky spočívá, podobně jako u klasických materiálů, v sítotisku past, sušení, výpalu a doplňkových konečných úpravách (obr. 3). Rozdílem je však možnost současně vytvářet několik vrstev; tím se podstatně redukuje doba potřebná na celý technologický proces.

Výjimečností technologie LTCC je možnost vytvářet vícevrstvé struktury, tzv. 3D struktury. V tom případě do procesu vstupuje doplňková operace – laminace. Jde o stlačení určitého počtu vrstev keramiky s natisknutým motivem (dvě vrstvy a více) naskládaných na sebe působením tlaku. Dosud se používala jednoosá laminace, častěji se však volí izostatická laminace, kterou se dosahuje rovnoměrné tloušťky struktury po stlačení.

Technologie LTCC díky flexibilitě použitého materiálu v surovém stavu umožňuje také vytvářet netradiční struktury. Její potenciál se s úspěchem využívá při tvorbě modulů MCM-C (Multi Chip Modules Ceramic) pro vysokofrekvenční aplikace, což jsou v podstatě 3D struktury na bázi keramických materiálů. Dále tyto postupy nacházejí využití v senzorové technice, pro mikrovlnné aplikace (různé druhy RF filtrů), mobilní telekomunikace apod. Rozlišovací schopnost technologie LTCC je méně než 100 μm.
http://www.odbornecasopisy.cz/elektro/c ... ich--11693

Na první pohled jde vidět, že je to podstatně váhově odlehčená verze s novou elektronikou.
Obrázek
Obrázek

Velký detail > https://i.imgur.com/9BGZ3ri.jpg
Pak k tomu skoku v max dosahu o 50% muselo dojít mezi nezavedeným AME( FGA-35) a novým AMEh ( FGA-50), který musí být v něčem podstatně jiný než jeho mladší "brácha" FGA-35 a nebude to jen výpočetní elektronika.

Pak jak koukám už se pracuje i na AESA anténách Žuk-AU/AUE I pro UAV a kontejnery
FGA 51.1 - dopředný "X" band AESA radar
FGA 51.2 - boční "X" band AESA radar
FGA 51.3 - boční "P" band AESA radar
https://en.wikipedia.org/wiki/Zhuk_(radar)
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání. Co je politická korektnost? Temná strana Síly.

Svarboj
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1266
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: MiG - 35

Příspěvek od Svarboj » 16 led 2019, 20:30

puma
Jo máš pravdu, je to chaos v tom značení Žuků. Celá ta řada Žuk až na výjimky jsou vlastně prototypy, takže jak neustále pokračuje jejich vývoj, tak se mění i ty letákové parametry od výrobce. Mám někde na hardisku Fazotron leták, kde jsou dva stejné modely Žuku ale s jinými parametry...když už jde o to umění tvorby bordelu :)

Podle wiki ten Žuk FGA35(3D) po kterém následuje "náš" Žuk-AMEh, používá k výrobě vysílač-příjímač modulů GaN (Gallium nitride), a to je ta nejmodernější technologie k výrobě AESA antén co vím, moduly jsou menší a lehčí, a která významně zvyšuje detekční dosah RL, ale nerozumím tomu jaké má výhody ta "keramická" technologie LTCC.

Juraj
Senior redaktor
Příspěvky: 4565
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: MiG - 35

Příspěvek od Juraj » 18 led 2019, 06:32

Ruské letectvo dostane tento rok 4 ks MiG-35 z celkových 6, ktoré boli objednané v roku 2018. Spoločnosť má kapacitu 36 lietadiel ročne, očakáva sa, že budúci rok bude podpísaný ďalší kontrakt na 14 lietadiel. Zatiaľ je len pozemná verzia, v prípade záujmu MiG môže pripraviť aj palubnú verziu
https://tass.ru/armiya-i-opk/6013095

Uživatelský avatar
puma
Senior redaktor
Příspěvky: 4706
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: MiG - 35

Příspěvek od puma » 18 led 2019, 08:28

Vůbec je to zajímavé ten velký pokrok u Rusů v palubních radarech za poslední roky, takový AN/APG-81 z F-35 proti tomu novému Žuku vypadá jako obstarozni technologie a hlavně architektura s váhou 220kg a ještě má podstatně menší maximální dosah, přitom rozměrově je to jeho hlavní konkurent.

Přitom APG-81 používá GaN moduly, ale na první pohled je zřejmé, že je jinak architektura převzata z radarů s GaS moduly, to samé RBE2 s GaS taky má váhu kolem 270kg, vlastně i ten Žuk-AE s GaS.
Obrázek

Každopádně to vypadá s tou 3D keramikou a GaN moduly na dost zajímavou architekturu, a dost bych se divil, kdyby už první větší série Su-57 neměla nové radary postavené na této technologii a nové architektuře, ve výsledku by byla radarová soustava letounu o cca 130% lehčí, a nějakých 300-350kg by se ušetřilo na hmotnosti.
Naposledy upravil(a) puma dne 18 led 2019, 09:01, celkem upraveno 4 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání. Co je politická korektnost? Temná strana Síly.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2279
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: MiG - 35

Příspěvek od Skeptik » 18 led 2019, 08:53

Ale to je normální, pokud "přeskakuješ generaci".
Tedy máš-li generaci X-1 nebo X-2 oproti ostatním, kteří mají X, a přecházíte-li na generaci X+1, tak tvoje nová generace bude spíš X+2, protože nejsi nijak vázán na generaci X.
Jinak řečeno evoluce versus revoluce.
Doufám, že rozumíte, co jsem tím chtěl říci :)

Zažil jsem to sám v civilním letectví.
Až do poloviny 90-tých let byly letiště Praha/Ruzyně i ŘLP ČR vybaveny poměrně zastaralými technologiemi. V roce 2005 již patřily k nejmodernějším na světě a ostatní se učili od nás.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
jura-p
Sponzor fóra
Příspěvky: 873
Registrován: 07 úno 2017, 19:46
Bydliště: CB

Re: MiG - 35

Příspěvek od jura-p » 18 led 2019, 11:00

O sto třicet procent lehčí? Tak to bude nadnášet.

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 8728
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: MiG - 35

Příspěvek od QVAK » 18 led 2019, 19:43

Skeptiku, souhlas. Od kdy se vyvíjí F 35 (F 22) a kdy se naplno rozjel vývoj poslední generace letadel(včetně upgradů) a jejich techniky v RF? Není to rozdíl desetiletí? Kdy naposled upgradovali nějaký zavedený typ v US?

Svarboj
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1266
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: MiG - 35

Příspěvek od Svarboj » 20 led 2019, 18:17

puma píše:
18 led 2019, 08:28
Vůbec je to zajímavé ten velký pokrok u Rusů v palubních radarech za poslední roky, takový AN/APG-81 z F-35 proti tomu novému Žuku vypadá jako obstarozni technologie a hlavně architektura s váhou 220kg a ještě má podstatně menší maximální dosah, přitom rozměrově je to jeho hlavní konkurent.

Přitom APG-81 používá GaN moduly, ale na první pohled je zřejmé, že je jinak architektura převzata z radarů s GaS moduly, to samé RBE2 s GaS taky má váhu kolem 270kg, vlastně i ten Žuk-AE s GaS.
GaS moduly? Nechtěl si napsat GaAs moduly? Gallium arsenide.

RBE2 (PESA) 270 kg ale RBE2-AESA/GaAs moduly už 290 kg.
Srovnejme RBE2-AA (AESA) z Rafalu s hmotností 290 kg s 838 GaAs moduly, maximálně cca 1000 modulů podle dalších zdrojů, a potom APG-81. Ten má neoficiálně 220 kg - info na základě nějakého fóra (vezmu ho za reálný) a počet vysílač-přijímač modulů je 1624 nebo 1674 a opět údajně na bázi GaAs. Kde je tedy ta větší hmotnost než RBE2-AESA? Co když APG-81 ale používá GaN moduly? Pokud by to tak bylo, zmenšením antény na srovnatelný počet modulů s FGA35(3D) - 1016 modulů, by jeho hmotnost byla jen cca 140 kg...tedy jen o 10 kg více než FGA35(3D). Nevím tedy jak výkonné,těžké má který radar chlazení, to sehraje taky svou roli, ale těžko to bude rozdíl jako dělají ty moduly. Proto mám podezření, že APG-81 má GaN moduly, stejně tak jako modernější verze radaru APG-77v1, která používá technologie z APG-81. A překvapivě se tím (dle neoficiálních údajů APG-77 wiki) navýšili detekční dosahy APG-77v1 oproti APG-77 o cirka 45% (detekce 200-240 km vs 400 km proti cíli RCS 1m2). Pro Žuk-AMEh (GaN moduly) se uvádí oproti přechozím modelům větší dosah o 50%. Pokud si myslíte, že to tak není s těmi GaN moduly u APG radarů, tak napište na jaké bázi měl moduly předchozí typ APG-77. Já to nenašel.

A ten rozdíl mezi FGA29 a FGA50 je opravdu alespoň generační, ta "1.generace" na bázi GaAs se prostě přeskočí, prodloužilo se tak zavedení AESA radaru do VKS letectva, ale ušetří spousty peněz do slibnější budoucnosti. Přejde se při výrobě na modularitu, velikost antény a tvar bude tedy škálovatelný "lego systém" podle aplikace na konkrétní techniku a její kapacitní možnosti, čímž se ušetří další peníze. Díky menším rozměrům GaN modulů, cca jen 1/3 velikosti oproti GaAs a menší hmotnosti půjdou takto moderní a výkonné radary instalovat i na malé aparáty.

Dnes tedy VKS nemá žádný stíhač s radarem AFAR/AESA. Ty nejmodernější jako Su-35S "koukají" přes PESA anténu a MiG-29K(R) přes štěrbinovou anténu radaru Žuk-M, a stejně tak nové egyptské MiGy 29M/M2, takže i ty exportní letákové proklamace Fazotronu bych bral s rezervou. A minimálně ještě 2 roky (testování na MiGu 35) to tak zůstane, pokud tedy radar N036 pro Su-57 není hotov a čeká se opravdu jen na nové motory. Každopádně potom tam přichází radiolokační revoluce.

Uživatelský avatar
puma
Senior redaktor
Příspěvky: 4706
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: MiG - 35

Příspěvek od puma » 20 led 2019, 18:46

Ano, omyl. Ale mají zavedené AESA anény: Irbis-E je obojetný - může fungovat v PESA i AESA režimu, Žuk-A, a hybridní N036 pro Su-57, co je hotový. Každopádně pokud se ta studenokeramická technologie na výrobu anténních polí osvědčí a vypadá to hodně povedeně (k tomu je to už druhá generace stejného konceptu s keramikou, FGA-35 je přímý předchůdce a bude přeskočen, tak je tu dost velká šance na úspěch a založení nové moderní a originální ruské architektury AESA radarů nejen pro letouny), pak zcela jistě dojde k upgradu N036 na stejnou technologii minimálně se změní AESA antény a elektronika a korpus nejspíš zůstane stejný - to už by vyžadovalo úpravy letounu, protože to do budoucna bude mít velkou logistickou a vývojovou výhodu po rozjetí větší sériové výroby Su-57, nebo se počká až na zavedení fotonických radarů, což je dost zajímavý koncept, když to nastudujete do hloubky a v principu docela jednoduchý (do 10 až 15 let budou první operační kousky), jak využít světla/laserů pro šíleně rychlou modulaci rádiových vln, se všemi výhodami z toho plynoucími a takové fotonické radary budou při vysílání pracovat v částečném PESA režimu (principiálně ale jiném a jinak, ale částečně se to tomu bude aspoň podobat), kdy jeden "fotonický uzel" při vysílání bude modulovat 64 klasických AESA T/R modulů (to je pak cca 18 až 24 "fotonických uzlů" na radar na taktickém letounu), v další generaci takových radarů se počet "fotonických uzlů" zvýší dvakrát, a tak dále.., až se to dostane do sta let na poměr 1:1. ;)

RBE2-AA (poslední verze)
Obrázek
Obrázek

Vývoj v čase u Fazatronu, docela zajímavý vývojový skok mezi roky 2010 až 2015, kdy se hmotnost i rozměry celého radaru podařilo snížit 2-2,5x, to bude mít docela zásadní následky do 10 až 15 let.
Obrázek

Však jsem psal, že APG-81 používá GaN T/R moduly, myslel jsem to tak, že zbytek architektury radaru je postaven ještě na staré architektuře z počátku programu F-22 APG-77 a ta je stará přes 20 let. Aspoň od oka má ten nový Žuk-AMEh hloubku T/R modulů kolem 1cm, srovnej to s délkou těch T/R modulů u APG-77 a 81, kde je to od oka 5cm. Každopádně je tu je dost zajímavý vývoj u Fazatronu, bude zajímavé sledovat jak se to promítne k Tichomirům a v delším čase do nových ruských bojových UAV. Ta architektura AESA antény a T/R modulů, i elektronika toho nového Žuku vypadá fakt hodně moderně a modulárně.

APG-81
Obrázek
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání. Co je politická korektnost? Temná strana Síly.

Lookass
Redaktor
Příspěvky: 29
Registrován: 27 led 2019, 21:21

Re: MiG - 35

Příspěvek od Lookass » 22 dub 2019, 08:06

Mig35 modrá 11
Obrázek

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 3906
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: MiG - 35

Příspěvek od skflanker_ » 22 dub 2019, 16:35

↑ Doplním
Jedná sa prvý sériový MiG-35UB zaradený do VKS Ruska
viď https://russianplanes.net/id248027 / https://russianplanes.net/images/to249000/248027.jpg čo je obrázok ↑
Všetky MiG-29M2 / MiG-35 čo predstavovali a testovali doposiaľ sú vo vlastníctve RSK MiG (КБ МиГ - РСК МиГ) - modrá 702 + modrá 712 + modrá 747 + modrá 154 + ...
Podľa diskusie RSK MiG upustil od označenia MiG-35D (Mig-35Д - "Д" как Демонстратор / Demonštrátor) a zaviedli označenie MiG-35UB (МиГ-35УБ)

Lookass
Redaktor
Příspěvky: 29
Registrován: 27 led 2019, 21:21

Re: MiG - 35

Příspěvek od Lookass » 23 dub 2019, 16:09

Tu modrou 702 a 712 má snad dostat letectvo k těm šesti objednaným strojům
Obrázek

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 3906
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: MiG - 35

Příspěvek od skflanker_ » 29 kvě 2019, 18:54

TV relácia Polygón, lietadlo MiG-35 (МиГ–35)

https://youtu.be/9aNv7pEW5AE zverejnené 19.05.2019, dĺžka videa 25:22 min.

nine_mike
Výkonný redaktor
Příspěvky: 731
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: MiG - 35

Příspěvek od nine_mike » 17 čer 2019, 17:19

VKS prevzali prvé dva Mig-35 zo šiestich ktoré majú byť dodané tento rok.
https://ria.ru/20190617/1555619124.html

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti