puma píše: ↑18 led 2019, 08:28
Vůbec je to zajímavé ten velký pokrok u Rusů v palubních radarech za poslední roky, takový AN/APG-81 z F-35 proti tomu novému Žuku vypadá jako obstarozni technologie a hlavně architektura s váhou 220kg a ještě má podstatně menší maximální dosah, přitom rozměrově je to jeho hlavní konkurent.
Přitom APG-81 používá GaN moduly, ale na první pohled je zřejmé, že je jinak architektura převzata z radarů s GaS moduly, to samé RBE2 s GaS taky má váhu kolem 270kg, vlastně i ten Žuk-AE s GaS.
GaS moduly? Nechtěl si napsat GaAs moduly? Gallium arsenide.
RBE2 (PESA) 270 kg ale RBE2-AESA/GaAs moduly už 290 kg.
Srovnejme RBE2-AA (AESA) z Rafalu s hmotností 290 kg s 838 GaAs moduly, maximálně cca 1000 modulů podle dalších zdrojů, a potom APG-81. Ten má neoficiálně 220 kg - info na základě nějakého fóra (
vezmu ho za reálný) a počet vysílač-přijímač modulů je 1624 nebo 1674 a opět údajně na bázi GaAs. Kde je tedy ta větší hmotnost než RBE2-AESA? Co když APG-81 ale používá GaN moduly? Pokud by to tak bylo, zmenšením antény na srovnatelný počet modulů s FGA35(3D) - 1016 modulů, by jeho hmotnost byla jen cca 140 kg...tedy jen o 10 kg více než FGA35(3D). Nevím tedy jak výkonné,těžké má který radar chlazení, to sehraje taky svou roli, ale těžko to bude rozdíl jako dělají ty moduly. Proto mám podezření, že APG-81 má GaN moduly, stejně tak jako modernější verze radaru APG-77v1, která používá technologie z APG-81. A překvapivě se tím (dle neoficiálních údajů
APG-77 wiki) navýšili detekční dosahy APG-77v1 oproti APG-77 o cirka 45% (detekce 200-240 km vs 400 km proti cíli RCS 1m2). Pro Žuk-AMEh (GaN moduly) se uvádí oproti přechozím modelům větší dosah o 50%. Pokud si myslíte, že to tak není s těmi GaN moduly u APG radarů, tak napište na jaké bázi měl moduly předchozí typ APG-77. Já to nenašel.
A ten rozdíl mezi FGA29 a FGA50 je opravdu alespoň generační, ta "1.generace" na bázi GaAs se prostě přeskočí, prodloužilo se tak zavedení AESA radaru do VKS letectva, ale ušetří spousty peněz do slibnější budoucnosti. Přejde se při výrobě na modularitu, velikost antény a tvar bude tedy škálovatelný "lego systém" podle aplikace na konkrétní techniku a její kapacitní možnosti, čímž se ušetří další peníze. Díky menším rozměrům GaN modulů, cca jen 1/3 velikosti oproti GaAs a menší hmotnosti půjdou takto moderní a výkonné radary instalovat i na malé aparáty.
Dnes tedy VKS nemá žádný stíhač s radarem AFAR/AESA. Ty nejmodernější jako Su-35S "koukají" přes PESA anténu a MiG-29K(R) přes štěrbinovou anténu radaru Žuk-M, a stejně tak nové egyptské MiGy 29M/M2, takže i ty exportní letákové proklamace Fazotronu bych bral s rezervou. A minimálně ještě 2 roky (testování na MiGu 35) to tak zůstane, pokud tedy radar N036 pro Su-57 není hotov a čeká se opravdu jen na nové motory. Každopádně potom tam přichází radiolokační revoluce.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“