Obecné zajímavosti z letectví

Odpovědět
Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 5756
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od skflanker_ » 17 zář 2019, 21:37

Neviem či tu alebo do Vývoja
Rozhovor s testovacím pilotom OKB Suchoj, pánom pilotom Sergejom Bogdanom

https://youtu.be/hNXTRrTMG4k zverejnené 03.09.2019, dĺžka videa 30:54 min.
https://vk.com/milinfolive?z=video-1235 ... -123538639, dĺžka videa 19:34 min.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 5962
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kenavf » 23 zář 2019, 00:10

Teraz dávali v TV dokument o P-51 Mustangu a tam pilot hovoril že:
1. prídavné nádrže boli z papiera spevneného epoxydovou pryskyricou
2. pri dlhých letoch v Tichomorí/Ivojima až cez 8 hodin dostávali povzbudzováky "Benzedrin" . O nemcoch sa spomínáva že užívali Pervitin. Bolo užívanie týchto látok v armádach bežné?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 12536
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 23 zář 2019, 00:34

"Bežné" ani nie, ale pre určité skupiny vojakov boli k dispozícii.

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6282
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Juraj » 23 zář 2019, 06:10

Bleskova vojna bola zrejme na povzbudzovakoch zavisla. Je sice pravda, ze technika ma len obmedzeny dojazd, ale prve dva tri dni je este stale v dosahu logistiky. Postupovat niekolko dni 24 hodin denne sa neda zvladnut bez stimulantov

BartH8
Redaktor
Příspěvky: 144
Registrován: 16 dub 2018, 18:16

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od BartH8 » 23 zář 2019, 06:21

Všechny armády světa frčí i dnes na chemii. Ne každý příslušník, ale například piloti a různí specialisté.

V naší armádě se používá nějaký lék pro nesoustředěné děti, pokud si dobře pamatuji, ale v trochu jiných dávkách.

Dewon
Redaktor
Příspěvky: 54
Registrován: 08 úno 2017, 21:12

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Dewon » 23 zář 2019, 07:32

Hej, Ritalin.
Potvrdené prof. vojakom (Cyprus, Afganistan)
Ale musia to mať celkom vymakané, lebo o scvoknutom aj on vedel, iba o tom jednom čo prebehlo aj v médiách. Nebola to však povinnosť brať to, iba taký doplnok. A zároveň všetci, čo si ho dávali predpisovať mali aj prednostný prístup k psychiatrovi. Takže bola tam aká, taká kontrola.

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11414
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od QVAK » 23 zář 2019, 08:44

kenavf , nikoli epoxidovou(vynalezena až v r. 1942) ale fenolovou pryskyřicí = fíbr(vulkanfíbr).

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3544
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 23 zář 2019, 08:59

kenavf píše:
23 zář 2019, 00:10
Teraz dávali v TV dokument o P-51 Mustangu a tam pilot hovoril že:
1. prídavné nádrže boli z papiera spevneného epoxydovou pryskyricou
Ano, to je pravda, takové přídavné nádrže USAF skutečně používalo … ale ne výlučně.
Pro P-51 existovaly jak "papírové" (horní obr.) tak klasické "plechové" (dolní obr.)
Obrázek
Obrázek
Každé měly své + a -
U těch papírových byly plusy:
- nestrategický materiál
- nízká hmotnost
a mínusy pak:
- nevydržely přistání
- po několika hodinách od naplnění palivem docházelo k dezintegraci
"Papírové" nádrže tedy byly přísně jen na jedno použití. Přesto jich za války bylo vyrobeno cca 13.000 kusů (což sice není mnoho, ale i tak se ušetřilo dost duralu).
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3544
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 23 zář 2019, 09:14

QVAK píše:
23 zář 2019, 08:44
kenavf , nikoli epoxidovou(vynalezena až v r. 1942) ale fenolovou pryskyřicí = fíbr(vulkanfíbr).
Nejsem chemik, ale myslím, že nikoli fenol-formaldehydovou pryskyřicí. Fenol … C6H5OH
Přímo se uvádí resorcinol-formaldehydovým lepidlem. Resorcinol … C6H4(OH)2
https://en.wikipedia.org/wiki/Resorcinol_glue
https://cs.wikipedia.org/wiki/Resorcinol
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11414
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od QVAK » 23 zář 2019, 09:28

Já též jsem chemik z leknutí takže znám max. obchodní názvy a vím, že prvé tehdy nazvané nepřirozené hmoty(zalistoval jsem kdysi v tátových skriptech a tento výraz mě zůstal v paměti) se začaly vynalézat v druhé 1/2 předminulého století. Prvé byly tz. duroplasty.

Ono to v letectví začalo bakelizovanou překližkou když již fyzikální vlastnosti dřeva přestaly vyhovovat novým požadavkům. Plošně ji z konstrukce letadel vytlačil ji až Dural.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 5962
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kenavf » 23 zář 2019, 09:41

Tam mi išlo skôr o to "plnivo/matricu" keď bol použitý papier.

P.S.
Síce sám som také niečo použil pred pár mesiacmi, keď som potreboval vyrobiť vrchnák na jednu veľkú nádobu na záhrade(proti dažďu/aby do nej nepršalo). Nič vhodné som nenašiel len "vrchnák" z kartónovej krabice ktorý mal aj bočné lemy, tak som ho natrel epoxidovým lodným lakom a zatiaľ dažďu odoláva. :idea:
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3544
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 23 zář 2019, 10:31

QVAK píše:
23 zář 2019, 09:28
Ono to v letectví začalo bakelizovanou překližkou když již fyzikální vlastnosti dřeva přestaly vyhovovat novým požadavkům. Plošně ji z konstrukce letadel vytlačil ji až Dural.
Ne tak úplně.
Dural byl od počátku, od cca 30-tých let, jasnou volbou. Ale byl to deficitní materiál … v SSSR již před WWII, v UK a USA v jejím průběhu. "Bakelizované překližky" (tedy v podstatě první kompozity) pro letectví vznikly jako náhrada duralu.
Počátek mají ve VB (v druhé polovině 30-tých let), ale největšího rozvoje se jim dostalo v SSSR (od počátku 40-tých let).

Mezi nejznámější patří:
DSP-10 (Дельта-древесина) … kompletní konstrukce lavočkinových stíhaček LaGG-1 až La-7, plus pevnostní části letadel jiných konstruktérů - třeba Jakovleva
Duramold … kompletní konstrukce třeba Fairchildu AT-21 nebo Hughesovy "Smrkové husy" H-4 Hercules (mimochodem nebyla ze smrkového, ale březového dřeva)
Haskelite … kompletní konstrukce třeba Fairchildu F46
Aerolite … pevnostní části de-Havillandových letadel DH.88 Comet, DH.91 Albatros a hlavně DH.98 Mosquito
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 12536
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 23 zář 2019, 10:37

:sipka: Je ironou, že deltadrevisina bola nakoniec v ZSSR "deficitnejšia" ako dural.

Uživatelský avatar
Polite
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2929
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Polite » 23 zář 2019, 10:42

Bakelit-Trabant 600,601, DeLuxe.
Preco letectvo? Lebo som na tom lietal po CSSR ..
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3544
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 23 zář 2019, 10:48

Alchymista píše:
23 zář 2019, 10:37
:sipka: Je ironou, že deltadrevisina bola nakoniec v ZSSR "deficitnejšia" ako dural.
To snad ani ne.
Ano, výpadek fenol-formaldehydové pryskyřice tam v roce 1942 byl, ale od roku 1943 bylo zas vše při starém (díky dodávkám z USA a nárůstu domácí produkce).
Dural přestal být deficitní až někdy v polovině roku 1944 (díky dodávkám z USA a hlavně "kořisti")
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3544
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 23 zář 2019, 11:01

Polite píše:
23 zář 2019, 10:42
Bakelit-Trabant 600,601, DeLuxe.
Preco letectvo? Lebo som na tom lietal po CSSR ..
Jenže kastle Trabantu byla z Duroplastu = kompozitu z fenol-formaldehydu a "bavlněného hadru" :razz:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11414
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od QVAK » 23 zář 2019, 15:38

Dural-alumínium byl vynalezen v Německu již v prvé dekádě minulého století a prvé pokusy z něj stavět letadla byl již za WW I. Až ale v třetí dekádě minulého století se podařilo zkonstruovat a úspěšně provozovat prvá celokovová letadla v Německu Ju 34 a Ju 52 a v U.S. Ford 4 Tri Motor. Naprostým přelomem a posunutím konstrukce celokovových letadel na další level byl o dekádu později typ DC 1/2/3 kdy se již podařilo technologicky zvládnout zpracování a spojování duralu a tak využít v plné míře jeho fyzikálních vlastností.

P.S. Možno za prvý kompozit na bázi dřeva považovat překližku i když se ještě ke spojení dýhy používala klasická truhlářská lepidla(kostěný a kaseinový klih). Bakelizovaná překližka je dalším levelem této technologie.

Uživatelský avatar
gandalf
Sponzor fóra
Příspěvky: 1362
Registrován: 07 úno 2017, 18:22

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od gandalf » 23 zář 2019, 16:44

Já jsem kdysi, jako kluk, dostal leteckou přídavnou nádrž z překližky /z II. WW/. Dost jsme se s tím na rybníce vyblbli - nedrželo to balanc a stále se to přetáčelo.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3544
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 23 zář 2019, 17:31

QVAK
Dnes budu asi za "oponenta" :wink:

Opět není pravda. Průkopníkem celokovových konstrukcí byl Hugo Junkers. Po prvních pokusech přišly, již v roce 1917, první úspěšné typy:
Junkers J.4 (sériové označení J.I) … bitevní letadlo vyrobené v počtu 227 kusů
Obrázek
Junkers J.9 (sériové označení D.I) … první sériové stíhací letadlo, do konce války vyrobeno 40 ks
Obrázek
Junkers J.10 (sériové označení CL.I) … bitevní letadlo, do konce války vyrobeno 51 ks
Obrázek
Junkers F 13 … první celokovové dopravní letadlo z roku 1920, velmi úspěšné, vyrobeno 322 kusů
Obrázek
Junkers A 35 … vyráběný primárně v Rusku, 186 kusů
Obrázek
… a tak by se dalo pokračovat.
Nejvýznamnější brzdou v rozvoji celokovových letadel ve dvacátých letech ale nebyly technologické nedostatky ve zpracování duralaluminia, ale:
a) naprostý přebytek letadel po WWI
b) vysoká cena hliníku a tím i duralu
----------------------------------------------------------------------------------

Stejně tak nelze souhlasit s tvrzením, že "bakelizovaná překližka" je totéž co překližka resp. že je jejím dalším "levelem".

Překližka je jen úprava dřeva, kdy jsou dýhy lepeny "křížem". Ale pořád je to jen slepené dřevo.
"Bakelizovaná překližka" je něco jiného, jiný materiál - kompozit.
Fenol-formaldehydové pryskyřice prostoupí dřevěným plnidlem, a za vysokého tlaku a teploty jsou spečeny do nového materiálu, který má zcela odlišné vlastnosti a již nikdy nejde rozdělit na původní materiály.
Porovnávat překližku a "bakelizovanou překližku" je stejné jako porovnávat vepřovici s betonovou tvárnicí.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11414
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od QVAK » 23 zář 2019, 18:35

V prvé části si neodporujeme:
Dural-alumínium byl vynalezen v Německu již v prvé dekádě minulého století(tuším 1905 nebo 7) a prvé pokusy z něj stavět letadla byl již za WW I. Až ale v třetí dekádě minulého století se podařilo zkonstruovat a úspěšně provozovat prvá celokovová letadla v Německu Ju 34 a Ju 52(vznikly skoro současně)........
Problémem tehdy údajně bylo to, ze nedokázali, neměli technologii na opravu průstřelů.
Až DC přinesl celoduralovou příhradovinu s nosným potahem a s vyztuženými díly lisováním(vylehčení pomocí otvorů a zpevnění pomocí falců) i nové technologie nýtování.

V druhé části máme názory různé. To je život

P.S. Kolik vrstev má letecká překližka.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů