Obecné zajímavosti z letectví

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 4746
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 27 bře 2018, 09:42

Nemusí - funguje to presne rovnako ako An-72/74 alebo ekranoplány
Vrtulový vír ofukuje krídlo

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2391
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kenavf » 27 bře 2018, 09:59

Alchymista píše:
27 bře 2018, 09:42
Nemusí - funguje to presne rovnako ako An-72/74 alebo ekranoplány
Vrtulový vír ofukuje krídlo
Ten efekt ako u An-72/74 možno, ale efekt ekranoplánu asi ťažko.
https://ru.wikipedia.org/wiki/Л-42 tie motory niesú zase až tak silné 2 x 100HP(síce aj to môže byť relatívne či to je veľa alebo málo)
Či to položenie motorov skrátka nevyplýva z toho že je to amfíbia,PBY Catalína to tiež tak mala.Aj keď u tohoto je predsa len zreteľné to väčšie vysunutie nad hornú plochu krídla.
Ale na "prízemný efekt" by to asi muselo mať krídlo tesne nad vodou/povrchom.

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2391
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kenavf » 27 bře 2018, 10:19

Jak funguje parní raketa, která má dokázat, že je Země placatá
https://technet.idnes.cz/jak-funguje-pa ... ntent=main

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 4746
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 27 bře 2018, 10:50

kenavf - práveže skôr naopak: An-72/74 menej, krídlo je ofukované prúdom spalín z motorov len na hornej strane, a efekt ekranoplánu viac - ekranoplán lieta na prízemnom efekte, teda na vrstve vzduchu vháňanej do štrbiny medzi povrchom zeme (hladinou vody) a krídlom. A vrtuľový prúd/vír to robí veľmi účinne. A ano, presne rovnaký efekt využíva aj Catalina a iné hydroplány a tiež lietadlá so skráteným štartom a prístátím: vrtuľa je vysunutá čo najviac pred krídlo a podľa možnosti aj nad krídlo - ťah vrtule potom ťahá trup "z vody" hore a tým vlastne znižuje hydrodynamický odpor pri rozbehu.
U väčších strojov je ale využiteľnosť výhody z ofukovania krídla vrtuľovým prúdom obmedzená - veľkosť vztlaku je závislá na intenzite prúdu a teda na otáčkach vrtule a motorov. To v sebe nesie viaceré riziká, napríklad veľký rozdiel vztlaku na krídle pri vysadení jedného motoru...

Výška prízemného efektu závisí od rozmerov krídla: h ~ (L . Vz) / 2.v; kde L je chorda krídla, Vz rýchlosť zvuku a v rýchlosť letu

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2391
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kenavf » 27 bře 2018, 11:06

Aj tie malé ekranoplány, ak chceli efektívne využívať prízemný efekt, tak museli mať krídlo tesne u hladiny.Samozrejme prízemný efekt učinkuje na každé lietadlo len je otázka ako významne.Pri tej polohe krídla ako to má to
to L-44 ho beriem už len ako sprievodný efekt.Poloha motorov skôr svedčí o snahe ofukovať vrch krídla,z tej polohy to na "podfukovanie" krídla veľmi nedostane.A väčšiu konštrukčnú podobnosť by som bral to ofukovanie ako u An-72Obrázek

Uživatelský avatar
Kolja
Redaktor
Příspěvky: 220
Registrován: 07 úno 2017, 17:43
Bydliště: Velká Morava

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Kolja » 27 bře 2018, 11:53

Coanda efekt :trefa
Ofukovaný vzduch přilne ke křídlu a klapkama se nasměruje dolů a máme vztlak jako bejk. A může ten proud ofukovat křídlo jenom vrchem - výhoda u hydroplánů.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 4746
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 27 bře 2018, 13:35

U malých civilných ekranoplánov (hlavne z Ruska) je dôležitá aj právna stránka celej veci. Je snaha, aby stroje boli "právnicky", z hľadiska podmienok prevádzky a všetkých súvisiacich predpisov zaradené do kategórie lodí a člnov, nie do kategorie lietadiel. To okrem iného vyžaduje, aby NEBOLI SCHOPNÉ dosiahnuť väčšiu ako nejakú zákonom definovanú letovú výšku - a tá je malá. Je to postavené tak, že celý pohyb stroja musí byť možný len vo výške menšej ako je výška prizemného efektu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 1629
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 27 bře 2018, 14:49

Standardní definice letu je výška 15 m.
V 15 metrech končí vzlet, do 15 metrů se let vrtulníku po letišti považuje za pojíždění.
Předpokládám, že je to v Rusku stejné - ICAO.

Co se An-72/74 týče, tak jak bylo řečeno využívá Coandova efektu = ofukování horní části profilu. To vede k vyšší rychlosti vzduchu na horní straně křídla, což vede ke zvýšení dynamického a snížení statického tlaku nad křídlem čímž se zvýší rozdíl statických tlaků nad a pod křídlem = nárůst vztlaku.
To se s vrtulovým pohonem dá docílit jen obtížně.
Tam je to řešeno jinak - velká vrtule ofukuje celé křídlo a zrychluje nabíhající vzdušnou masu.

(vysvětleno hodně zjednodušeně, tak prosím nekamenovat)
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2391
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kenavf » 27 bře 2018, 14:56

Skeptik píše:
27 bře 2018, 14:49
..
To se s vrtulovým pohonem dá docílit jen obtížně.
Tam je to řešeno jinak - velká vrtule ofukuje celé křídlo a zrychluje nabíhající vzdušnou masu.
..
U toho L-44 to práve vyzerá že osa vrtule nie je cca v rovine krídla, ale je tu výrazne posunutá nad rovinu krídla, takže väčšina objemu vzduchu prúdi nad hornou plochou krídla,čo by mohlo práve posilovať ten Coanda efekt.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 1629
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 27 bře 2018, 16:36

Proto píši "obtížně".
On tam nějaký vliv vždy bude, ale ne tak "čistý" jako u An-72/74, kde je celá konstrukce přímo zaměřena na využití Coandova efektu.

Co se vrtulového pohonu týče, nesmí se zapomínat, že za vrtulí vzniká poměrně významné "vírové pole" kde rychlost vzdušné masy paradoxně klesá - resp. neurychluje se tak, jako v případě reaktivního motoru (akce - reakce)

U amfibií jsou ty motory natočeny směrem nahoru skutečně proto, aby vznikala kolmá složka tahu, která "nadzdvihuje" letadlo při rozběhu a tak částečně snižuje odpor prostředí po kterém se letadlo rozbíhá (voda či v tomto případě sníh).
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 3006
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od petrp » 03 dub 2018, 19:58

Evropský letecký systém zkolaboval. Vypadla data o polovině letů, hrozí zpoždění
Až poloviny všech leteckých spojů v Evropě se patrně dotkne zpoždění způsobené selháním systému plánování letů evropského řízení vzdušného provozu. Podle evropské organizace pro leteckou bezpečnost Eurocontrol byla příčina potíží v počítačích již zjištěna a nyní se pracuje na nápravě. Problém, který se podle mluvčího pražského letiště týká i Prahy, bude vyřešen ještě v úterý v nočních hodinách.

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/2 ... letu-hrozi
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
"Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat." - B. Franklin

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2391
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kenavf » 08 dub 2018, 20:30

Keď je treba tak sa stíhačky môžu navzájom tlačiť.
Dvojko, vypni motor, zkusím tě tlačit
https://www.valka.cz/12867-F-86F-Sabre- ... laci-Sabre
Kapitola "Nebezpečná cesta domů"-druhá polovica príspevku.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 3006
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od petrp » 15 čer 2018, 21:32

Možná se mýlím v umístění cvičení, ale kdo bydlí na jihu Čech (okolí Černé v Pošumaví - VÚ Boletice) koukejte nad hlavu. Vloni jsem tam fotil Gripeny a Apache...
https://zpravy.idnes.cz/texas-narodni-g ... r_nato_inc
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
"Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat." - B. Franklin

nine_mike
Výkonný redaktor
Příspěvky: 551
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od nine_mike » 20 čer 2018, 23:22

VKS RF bol odovzdaný druhý kus Ту-214 ПУ-СБУС (lietajúce komunikačné centrum).
https://vpk-news.ru/news/43253

QVAK
Zasloužilý redaktor
Příspěvky: 5701
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od QVAK » 08 črc 2018, 10:51

Někteří američtí vojenští piloti jsou po přistání otřesení a dezorientovaní. Řešení chybí

Americké námořnictvo vyšetřuje znepokojující řadu nehod, které po sobě zanechaly piloty otřesené a dezorientované, píše Foreing Policy. Portál uvádí příklad, který se odehrál 28. července, kdy kadet pilotující letoun určený pro elektronický boj znenadání pocítil těsnost v hrudi a svrbění v prstech. Pilot identifikoval své symptomy jako hypoxii (nedostatek kyslíku) a úspěšně provedl nouzové přistání. Jedná se o poslední případ z celé řady událostí, které jsou označovány za „fyziologické epizody", po kterých jsou piloti otřeseni a dezorientováni. Tyto epizody mohou skončit smrtí, přičemž námořnictvo USA s nimi spojuje čtyři úmrtí pilotů letounů F/A-18 za posledních deset let, říká FP.
Americké námořnictvo považuje, podle slov portálu, tento problém za „číslo jedna v bezpečnosti letů". „Od roku 2009 do roku 2016 počet těchto událostí stoupl téměř osminásobně v F/A-18 a EA-18G (…) z 16 na 125 incidentů. U námořních cvičných letounů T-45 je to ještě výraznější: v roce 2009 námořnictvo hlásilo jen jeden podobný incident, ale v roce 2016 dosáhl jejich počet 38." Podobné problémy zažívají i piloti v letounech F-22, útočných A-10, cvičných T-6, i v nejnovější stíhačce páté generace F-35, píše Foreign Policy a dodává, že úřadům se zatím nedaří zjistit, co problémy s kyslíkem způsobuje.
https://ac24.cz/-/nekteri-americti-voje ... direct=%2F
https://foreignpolicy.com/2018/07/03/ti ... ting-sick/

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů