Obecné zajímavosti z letectví

Odpovědět
woxia
Redaktor
Příspěvky: 398
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od woxia » 09 říj 2017, 00:22

Hm, zase špatně, je to od roku 2014.

Red Bull Air Race management and the FAI sign an agreement for 2014
http://airrace.redbull.com/en_JP/articl ... backed-fai

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 506
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 09 říj 2017, 06:39

Dvě různé věci.
Od 2014 (Abu Dhabi) probíhají závody RBAR podle pravidel FAI.
Od 1.7.2017 jsou závody RBAR oficiálním World Championship FAI.

Já myslel, že se bavíme o tom, že RBAR je oficiálním mistrovstvím světa dle FAI.

A mimochodem, proč se o tom bavíme?
Tvůj první post byl, že v RBAR jsou diskriminovány ženy s odkazem na Světlanu. Já ti odepsal, že to není pravda, protože v kvalifikační skupině žena je. Thats all.
Jinak má šanci - Peter Podlusenko rezignoval na svoji účast v Master Class = uvolnilo se místo.

woxia
Redaktor
Příspěvky: 398
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Sýrie

Příspěvek od woxia » 11 říj 2017, 08:52

WuVirr píše:
10 říj 2017, 15:18
Ruský Su-24 při vzletu v Sýrii havaroval, posadka se nestihla katapultovat a zemřela :cry: :vitez
Se nestihla katapultovat před zásahem...
stačil jeden "sebevražedný drožkař" na severní silnici, který propašoval Stinger na korbě...

SU-24 má snad automatický katapult, ne?
https://tvzvezda.ru/news/vstrane_i_mire ... 5-64wg.htm

1stCLJan
Redaktor
Příspěvky: 111
Registrován: 07 úno 2017, 20:33

Re: Sýrie

Příspěvek od 1stCLJan » 11 říj 2017, 09:05

woxia píše:
11 říj 2017, 08:52
WuVirr píše:
10 říj 2017, 15:18
Ruský Su-24 při vzletu v Sýrii havaroval, posadka se nestihla katapultovat a zemřela :cry: :vitez
Se nestihla katapultovat před zásahem...
stačil jeden "sebevražedný drožkař" na severní silnici, který propašoval Stinger na korbě...

SU-24 má snad automatický katapult, ne?
https://tvzvezda.ru/news/vstrane_i_mire ... 5-64wg.htm
Jen tvoje spekulace.

woxia
Redaktor
Příspěvky: 398
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Sýrie

Příspěvek od woxia » 11 říj 2017, 10:13

1stCLJan píše:
11 říj 2017, 09:05
Jen tvoje spekulace.
Tak má, nebo nemá SU-24 automatický katapult? Ruské zdroje hovoří, že ho má.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 2078
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2017, 10:45

Kde to ruské zdroje hovoria? Prípadne aké?
Pokiaľ viem, automatickú katapultáž nemá žiadne súčasné ruské lietadlo. Jediné, ktoré ich mali, boli Jak-36 a Jak-38 (prípadne ešte Jak-141) a to kvôli režimu "vysenia" a systémy automatickej katapultáže sa zapínali len pri spustení motorov kolmého štartu a pristátia.

woxia
Redaktor
Příspěvky: 398
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od woxia » 11 říj 2017, 11:47

Tak díky za vyvrácení mých spekulací.

Myslela jsem si, že když SR-71 už při testech mělo automatický katapult (http://www.alexisparkinn.com/sr-71_break-up.htm), tak že je to už běžná záležitost, protože myslím na jedné přehlídce, když se srazily MIGy(?) jsem se kdesi dočetla, že pouze ruské automatické katapulty jim zachránily život - protože během méně než jedné desetiny sekundy by to fyzicky nestihli (tedy především jeden z ních).

Třeba tady v roce 1989 u havárie MIG-29 na přehlídce je také velmi rychlý katapult.

Miyamoto Musashi
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1041
Registrován: 07 úno 2017, 16:43

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od Miyamoto Musashi » 11 říj 2017, 12:17

woxia ta nenapadlo že tie prehliadkové/akrobatické stroje mohli týmto systémom vybaviť pretože pri ich používaní je hneď jasné že sa môže niečo stať(lietanie nízko nad zemou, lietanie v tesných formáciách, ...) :geek:

kenavf
Výkonný redaktor
Příspěvky: 799
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od kenavf » 11 říj 2017, 12:23

woxia píše:
11 říj 2017, 11:47
..
Třeba tady v roce 1989 u havárie MIG-29 na přehlídce je také velmi rychlý katapult.
To je známa havária pilota Kvočura.Nešlo o automatickú katapultáž už len z toho dôvodu že by automatika nepoznala že sa jedná o Aerosalon a že sú tam diváci.Kvočur po nasátí vtáka do motoru musel ešte vybrať vhodné miesto na dopad lietadla a až tam lietadlo nasmeroval, tak až potom sa katapultoval, aj keď sa vystavoval riziku že sa nestihne katapultovať a dopadne tvrdo s padákom na zem.Bolo to naozaj na poslednú chvíľu a plnému otvoreniu padáku a teda aj zbrzdeniu pilota asi dopomohol aj výbuch lietadla a tým vzniknutá tlaková vlna ktorá naplno otvorila a zbrzdila jeho padák.
O automatickom katpultovaní som tiež počul len v spojitosti s tými Jak-38 keď pri pristávaní prekročili určitý maximálny náklon lietadla okolo niektorej osi.

K tomu odkazu o SR-71
I had no idea how this could have happened; I hadn't initiated an ejection.
"Nevie ako sa to stalo ale on nezapol katapultáž".
Je pravdepodobné že sa nejako iniciovala náhodne pri "rozpadaní" toho lietadla.

Čo je tam spomínaná automatika tak tá sa týkala otváranie padáku a tam pokiaľ viem nejaké automatiky môžu byť keby náhodou pilot stratil behom katapultáže vedomie alebo sa zranil a nemohol ručne vypustiť padák.

woxia
Redaktor
Příspěvky: 398
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od woxia » 11 říj 2017, 12:30

Miyamoto Musashi píše:
11 říj 2017, 12:17
woxia ta nenapadlo že tie prehliadkové/akrobatické stroje mohli týmto systémom vybaviť pretože pri ich používaní je hneď jasné že sa môže niečo stať(lietanie nízko nad zemou, lietanie v tesných formáciách, ...) :geek:
Nenapadlo, protože mi to přijde dost nesmyslné, protože více nehod se stává v běžném provozu, než na leteckých šou. Kromě toho musí být automatika skvěle otestována, což není zas tak jednoduché. Nechápu, proč by to pak mělo smysl dávat jen do stíhaček, které jednou za čas zaletájí na šou - to je mnohem jednodušší omezení povolených manévrů)
Když jsem viděla poprvé TOP GUN, říkala jsem si, že při tak extrémním přetížení vzniklým při havárii nemají šanci piloti se katapultovat (když jsem seděla v kokpitu stíhačky, tak jsem si zkusila jak dlouho trvá přesunout ruce ke katapultu a ještě ho musíš chytit a zatáhnout - podle mne pod dvě vteřiny se to nedá stihnout, ale nejsem supermanka) a jednoduchý obvoj zadrátovaný podle kritických údajů z čidel je může odpálit.

Automatika u Kvočura mohla zareagovat, pokud by tam byla - pádová rychlost, malá výška, výpadek motoru.
Ale jak říkám, ptám se, protože třeba u té srážky MIGů na "náhodnou" incializaci zkrátka nevěřím a na ruské supermany také ne.

kenavf
Výkonný redaktor
Příspěvky: 799
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od kenavf » 11 říj 2017, 12:47

Aj u tej zrážky je vidieť že katapultáž prebehla až nejakú sekundu po zrážke.
Nikdy nikde som nenarazil na zmienku o automatickej katapultáži.A jednou zo základných vlastností stíhacích pilotov je rýchlosť reakcie(inak sa tam nemá šancu dostať).
Automatická katapultáž by mohla spôsobiť dopad lietadla medzi ľudí.
Kedysi som čítal že postreh a rýchlosť reakcie sa dá zistiť pomocou pohľadnice.
Jeden človek ju drží zvislo tak aby dole smerovala dlhšia strana.Testovaný človek má nachystané prsty u spodnej hrany(na chytenie).Testujúci neočakávane fotografiu pustí a testovaný ju má zachytiť.Ľudia s postrehom ju zvyčajne chytili v druhej hornej polovici.Za spodnú polovicu ju stíhali chytnúť len stíhací piloti.Bežný človek ju nechytil vôbec.
Na sebe som to nikdy neskúšal. :pivo

woxia
Redaktor
Příspěvky: 398
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od woxia » 11 říj 2017, 13:33

Škoda, sedačka K-36 na SU-24 umožňuje katapult z nulové výšky (asi nechtěli ztratit "své" letadlo a snažili se jej zvednout až do konce)...
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A-36%D0%94%D0%9C
Tady se to katapult z nuly hezky popisuje i s hezkými fotografiemi a zajímavými historkami.
https://i-korotchenko.livejournal.com/698703.html

mauler
Redaktor
Příspěvky: 360
Registrován: 08 úno 2017, 13:40

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od mauler » 11 říj 2017, 13:39

martanus píše:
11 říj 2017, 12:57
"když dosáhli vzletové rychlosti, tak už nemohli Su-24 ani zastavit, ani se katapultovat," píší noviny.
https://cz.sputniknews.com/svet/2017101 ... u24-syrie/


Tohle mi vrtá hlavou podle tohodle má SU 22 Zvezda K-36D katapultovací sedačku http://forum.valka.cz/topic/view/46534/SOV-Zvezda-K-36D kde se píše "Sedačka má v základním provedení K-36D charakteristiky 0-0 (v případě katapultáže přes překryt kabiny je požadována výška minimálně 100 metrů)"

těch 100 metrů je kvůli odhození překrytu mimo sedačku?A systém katapultáž automaticky zablokuje pokud jsou pod 100 metrů? Pak osobně nechápu proč je tam 0 - 0 když stačí zavřený překryt a je pilot nahraný......

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 2078
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2017, 13:49

martanus - to zodpovedá aj nedávnemu prípadu Tu-22 - prekročenie rýchlosti rozhodnutia (tiež v1) s poruchou neumožňujúcou vzlet. Akurát to tučko je dosť veľké a ťažké, a ukočírovali ho tak, že sa posádke nič vážne nestalo, posádka Su-24 toľko šťastia nemala...
Mohli sa síce vystreliť, aspoň teoreticky, ale... (čo "ale" - neviem)

Katapultáž na zemi býva obmedzené skôr minimálnou rýchlosťou ako minimálnou výškou - pyropatrony obvykle prekryt kabíny len "nadvihnú" ale vyklopiť a odhodiť ho musí nabiehajúci prúd vzduchu. Iná vec je, keď sedačka musí na nejakom úseku tlačiť prekryt "pred sebou", to je ďalších 100 až 200kg hmoty, ktorú musí zvládnuť.
Druhá vec - sedačka samotná je h0v0, ale zabudovaná v lietadle už h0v0 byť nemusí a často ani nie je, pretože kryt kabíny "je taký, aký je"... a kvôli svojim vlastnostiam obmedzuje minimálnu rýchlosť alebo minimálnu výšku použitia.
Tretia vec - KAŽDÝ pilot, pokiaľ má možnosť výberu a) použiť sedačku h0v0 alebo b) odhodiť ručne kryt kabíny, rozopnúť popruhy a utekať po svojich si vyberie možnosť B, hoci je zdanlivo zložitejšia.
A konečne štvrtá vec - tí chlapi majú obvykle aj skúsenosti aj odhad a malér so smrťákom sa stane až v momente, keď to dobre neodhadnú...

woxia
Redaktor
Příspěvky: 398
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od woxia » 11 říj 2017, 16:00

Proto měl Albatros L-39 semtexového pavouka na překrytu kabiny.

Třeba Rusové popřemýšlí, že Čechoslováci nebyli v tomto až tak blbí...

kenavf
Výkonný redaktor
Příspěvky: 799
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od kenavf » 11 říj 2017, 16:08

woxia píše:
11 říj 2017, 16:00
Proto měl Albatros L-39 semtexového pavouka na překrytu kabiny.

Třeba Rusové popřemýšlí, že Čechoslováci nebyli v tomto až tak blbí...
To sa používa bežne,rusi to tam nemajú?

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 2078
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2017, 16:15

Najprv sa obaja povinne pozrite ako vyzerá prekryt kabíny na Su-24.
Ach jo...
dg9nxm68w76yyt6zoylu[1].jpg

kenavf
Výkonný redaktor
Příspěvky: 799
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od kenavf » 11 říj 2017, 16:21

Alchymista píše:
11 říj 2017, 16:15
Najprv sa obaja povinne pozrite ako vyzerá prekryt kabíny na Su-24.
Ach jo...
dg9nxm68w76yyt6zoylu[1].jpg
Práve som sa prekúsával fotkami interierov,vyzerá že to nepoužívajú ani na Su-24 ani na Su-27. :pivo

woxia
Redaktor
Příspěvky: 398
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od woxia » 11 říj 2017, 19:10

Alchymista píše:
11 říj 2017, 16:15
Najprv sa obaja povinne pozrite ako vyzerá prekryt kabíny na Su-24.
Ach jo...
dg9nxm68w76yyt6zoylu[1].jpg
Jasně, průhledný kryt nejde až do konce, ale je zde už kov, takže bez odhození krytu se nevystřelí.

čas 1.52
Pro semtex či jinou směrovou nálož není asi problém to rozrušit, ale jednodušší je v tomto případě odpálit kryt (myslím, že něco takového v Syntezii pro Vodochody dělali, ale už si nepamatuji co všechno mi o tom říkali.

Takže určitě by bylo lepší udělat průhledný kryt s autodestrukcí až za sedačku, pokud to není nutný pancéřový kryt, protože odpalování pyropatronami se mi jeví jako konstrukčně horší možnost.
Je toto katapult ze SU-24?
Obrázek

stranger
Redaktor
Příspěvky: 43
Registrován: 15 bře 2017, 00:12

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od stranger » 11 říj 2017, 19:11

Íránští piloti se v roce 2009 katapultovali ze Su-24 při nepovedeném přistání a oba přežili...

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé