Syos
O tom ze sucko sjelo z drahy informovalo MO. To same MO, ktere pri zajeti dvou rusu z PMC infrormovalo a neustalo opakovalo - zadny vojak z ruskych armadnich sil neni zajat, zadny vojak z ruskych armadnich sil neni zajat, vsichni jsou na svych mistech a plni bojove ukoly.
Samozrejme, to prohlaseni neni lez, protoze zajati nebyli vojaci ruskych armadnich sil. Predpokladam ale, ze MO bylo dotazovano, zda byli zajati rusove.
A) Předpokládáš špatně. Dotaz zněl zda byly zajati vojáci ruského intervenčního sboru. Takže odpověď byla přesná a správná. Myslím, že ruské MO ani neví o všech kontraktorech v silách jednotlivých uskupení v Sýrii. Stejně jako české MO neví o všech kontraktorech v Iráku a Afghánistánu ... že existují jsem se dozvěděl až v okamžiku, kdy jeden z nich začal pracovat pro stejnou firmu jako já.
Co se Su-24 týče, pak víme, že se to stalo při vzletu. MO Ruska informovalo, že se jednalo o overrun, ti Syřané, že letadlo se z dráhy zvedlo a Komersant doplnil, že letadlo ani vzlétnout nemohlo, protože nebylo ve vzletové konfiguraci.
Ale nic z toho se nevylučuje.
Pokud plně zatížené letadlo vzlétá, a není ve vzletové konfiguraci (klapky, sloty), pak vzlétnout může ... ale potřebuje k tomu větší rychlost.
Aby dosáhlo větší rychlosti, potřebuje delší runway. Pokud si posádka není vědoma toho, že stroj není ve vzletové konfiguraci, pak se snaží letadlo odlepit od země při běžné vzletové rychlosti ... a to nejde. Tak jo nechá rozbíhat dál, až na konec runwaye a tam mašinu "utrhne" na nízké rychlosti (pro danou konfiguraci) ... pamatuješ na Jak-42 s hokejisty Jaroslavli?
A tady jsou tři možnosti.
1) vyjde to ... letadlo ve vzduchu postupně akceleruje a dokončí vzlet
2) letadlo se vůbec nepodaří odlepit od země, kola vjedou na nezpevněné předpolí, to letadlo zbrzdí a skončí buď na břiše nebo v kotrmelcích
3) letadlo se sice podaří odtrhnout od země, ale nárůst úhlu náběhu stroj zbrzdí, rychlost klesne pod pádovku a mašina po pár sekundách letu skončí v kotrmelcích
A teď mi řekni, jaké vyjádření je správné.
Letadlo přejelo dráhu a cca kilometr za ní havarovalo.
Letadlo odstartovalo ale následně havarovalo cca kilometr za dráhou.
Obě vyjádření popisují +/- stejnou situaci.
Důležitější je odpověď na otázku, proč se to stalo? Proč letadlo nebylo ve vzletové konfiguraci.
Technická závada, kdy přístroje hlásí že sloty i klapky jsou vysunutý, ale v reálu tomu tak není?
Lidská chyba, kdy piloti zapomněli provést rutinní postup, třeba protože probírali misi, nebo to, kam večer skočí do baru?
Obojí je možné. Vzhledem k tomu, že Su-24 nebyly uzemněny a létají dál, tak se spíš přikláním k té druhé variantě. Nebylo by to poprvé a bohužel ani naposled :(
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire