Obecné zajímavosti z letectví

Odpovědět
mauler
Redaktor
Příspěvky: 324
Registrován: 08 úno 2017, 13:40

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od mauler » 11 říj 2017, 19:21

stranger píše:
11 říj 2017, 19:11
Íránští piloti se v roce 2009 katapultovali ze Su-24 při nepovedeném přistání a oba přežili...
Tak buď TTD vystřelovacích sedaček v exportních verzích jsou jiné a nebo při nich stál Alláh :geek: A nebo sputnik a MO RF tvrdí něco co je jinak aby zmátlo nepřítele ;)

mirek58
Redaktor
Příspěvky: 284
Registrován: 16 úno 2017, 16:17

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od mirek58 » 11 říj 2017, 20:31

OT:
Já to říkám furt, kdy měly éra pásový podvozky, tak by se to nestalo. ;)

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 1963
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2017, 20:37

woxia píše:
11 říj 2017, 19:10
Je toto katapult ze SU-24?
Obrázek
Nie je - je Su-34, Su-32FN, Su-27KUB alebo niektorá iná podobná verzia.
Fotka je to zaujímavá - vľavo od sedačky je vidieť plameň "motorov rozvedenia", ktoré zabezpečujú, aby sa sedačky za letu nezrazili. U sedačiek radených "za sebou" to netreba tak akutne, tam sa súčasná katapultáž obvykle rieši oneskorením katapultáže "predného" o niekoľko desatín sekundy (poradie je skoro vždy "zadný-predný", aby "zadného" neopálil motor sedačky "predného")

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 1963
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2017, 20:45

mirek58 píše:
11 říj 2017, 20:31
OT:
Já to říkám furt, kdy měly éra pásový podvozky, tak by se to nestalo. ;)
B-36 Pacemaker - hlavný a predný
Obrázek
Obrázek

a veľmi unikátny snímok podvozku testovaného na Boeing B-50 Superfortress ("vyššia" verzia B-29)
B50-trackgear[1].jpg
B50-trackgear[1].jpg (61.05 KiB) Zobrazeno 854 x

Skeptik
Redaktor
Příspěvky: 460
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od Skeptik » 11 říj 2017, 20:51

Alchy, kurňa, proč tu fotku hledám :blbec: :palec:

Dobře, tak alespoň tohle ... Mirku, stačí? :snaha:
Obrázek

Uživatelský avatar
skflanker_
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1094
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od skflanker_ » 11 říj 2017, 21:25

kenavf píše:
11 říj 2017, 16:08
woxia píše:
11 říj 2017, 16:00
Proto měl Albatros L-39 semtexového pavouka na překrytu kabiny.

Třeba Rusové popřemýšlí, že Čechoslováci nebyli v tomto až tak blbí...
To sa používa bežne,rusi to tam nemajú?
Má to Jak-130:
Obrázek
http://russianplanes.net/id193966
Obrázek
http://russianplanes.net/id213438

woxia píše:
11 říj 2017, 08:52
SU-24 má snad automatický katapult, ne?
Ako už napísali Alchymista + Skeptik:
Skeptik píše:
11 říj 2017, 18:53
Su-24M má katapultážní sedačku K-36DM
Po zatažení za katapultážní rukojetě (mezi stehny) se v 0,2 sekundě odpaluje překryt a v 0,45 sekundě opouští sedačka kabinu.
Moc nechápu, o čem se tu bavíte ... oni za to prostě nezatáhli.
Automatika na potiahnutie rukoväte medzi nohami pri riadiacej páke na katapult je len a len v réžii pilota čo pri tom sedí - ale ak to už potiahne, nie je cesta späť a tam už nastupuje plne automatizovaný proces - Skeptik to začal - ale deje sa tam toho oveľa viac, len tak stručne: + sa pritiahnú pásy pilota, + sa pritiahnu nohy a ruky pilota k sedačke, + sa pred pilotom vystreli "ochranný štít" (v závislosti na rýchlosti) + sa vystrelia stabilizačné teleskopické rúrky + sa pilotom na Šleme stiahne kryt ... to je plne automatizovaný proces a ide tam o milisekundy
Ale aby počítač vystrelil pilota z lietadla - to zatiaľ nie .. začína sa o tom hovoriť pri T-50 ale aj tu sa určili iba niektoré prípady pri ktorých stroj vyhodí pilota z lietadla. V boji nik nevie čo sa môže stať a nechať to plne na stroj sa zatiaľ nik neodváži
Preto sa radšej komplet zbavili človeka (najslabší článok) a robia bezpilotné stroje.
Ak sa pohrabem v papieroch, opíšem Vám tu celý proces aj poradie úkonov :snaha:

mirek58
Redaktor
Příspěvky: 284
Registrován: 16 úno 2017, 16:17

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od mirek58 » 11 říj 2017, 21:52

Skeptik:
To neberu, to je okřídlený tank! :D
Vítězí Alchymista.

Skeptik
Redaktor
Příspěvky: 460
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 11 říj 2017, 21:58

mirek58 píše:
11 říj 2017, 21:52
Skeptik:
To neberu, to je okřídlený tank! :D
Vítězí Alchymista.
:evil: Víc pásů, víc Adddidas :evil:

skflanker
Jasně, ale nechtěl jsem s tím nudit. Děje se tam toho mnohem víc, nejen před katapultáží, ale i po ní.
Katapultážní sedadlo je "samostatný létající aparát".

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 1963
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2017, 22:11

Antonov A-40 "Krídla tanku" je výsadková nástavba pre tančík T-60 (váha 5,8tony). Klzák-dvojplošník mal byť ťahaný za TB-3.

Skeptik
Redaktor
Příspěvky: 460
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 11 říj 2017, 22:19

Alchymista píše:
11 říj 2017, 22:11
Antonov A-40 "Krídla tanku" je výsadková nástavba pre tančík T-60 (váha 5,8tony). Klzák-dvojplošník mal byť ťahaný za TB-3.
Ale to já samozřejmě vím. Ale rozběh byl na pásech a doběh též = je to plnohodnotný letadlový podvozek ... to neokecáš :jo:

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 1963
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2017, 22:28

Ale ano - ja viem, že vieš, aj že vieš, že viem 8-) .
Takéto veci uvádzam pre "ostatných". Máme tu celkom velikú "mlčiacu väčšinu", ktorá sa zaujíma, ale nemá "naše" vedomosti. A že sa zaujíma, viem, celkom spoľahlivo - písal som už celé desiatky PM odpovedí na PM otázky, niektoré sú občas aj celkom dosť "naivné". (Nevadí mi to, na korektnú otázku sa sluší korektne odpovedať.)

riho
Redaktor
Příspěvky: 142
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od riho » 12 říj 2017, 13:33

Alchymista píše:
11 říj 2017, 20:45
mirek58 píše:
11 říj 2017, 20:31
OT:
Já to říkám furt, kdy měly éra pásový podvozky, tak by se to nestalo. ;)
B-36 Pacemaker - hlavný a predný
Obrázek
Obrázek

a veľmi unikátny snímok podvozku testovaného na Boeing B-50 Superfortress ("vyššia" verzia B-29)
B50-trackgear[1].jpg
Pokiaľ si dobre spomínam, tak sa to testovalo kvôli zníženiu plošného tlaku na VPD. V tej dobe začali bombardéry dosahovať hmotností, ktoré pri použití jednokolesového podvozku značne deštruovali betónové dráhy. Víťazným riešením sa neskôr stal podvozkový vozík s viacerými kolesami, ale v rámci výskumu boli aj takéto inšpirácie. Želaným bonusom bola možnosť pristávať a štartovať na nespevnených plochách. Ale ako ukázal jeden Peacemaker v Británii, dalo sa tak pristáť aj s klasickými kolesami.

Rado Info
Výkonný redaktor
Příspěvky: 621
Registrován: 08 úno 2017, 15:48

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Rado Info » 12 říj 2017, 20:43

Rytíři nebes
Přímý přenos z Hvězdárny a planetária Brno | www.hvezdarna.cz

Halladin
Redaktor
Příspěvky: 279
Registrován: 03 úno 2017, 11:40

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Halladin » 12 říj 2017, 22:17

Rado Info píše:
02 zář 2017, 17:37
Tohle bych ani za 150 tisíc dělat nechtěl. Zkusili jsme řídit leteckou dopravu nad Českem
https://www.seznam.cz/zpravy/clanek/toh ... &source=hp
Já měl na medicíně kolegu,kterého z druhého ročníku vyrazili ze školy. Neudělal anatomii.Následně se zaměstnal v praze na Ruzyni jako řídící letového provozu. Po nějakém školení samozřejmě.
Měl jednu výhodu - státnici z engličtiny.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Halladinovo vyznání víry
Google je veliký, a Halladin je jeho prorok !

Halladin
Redaktor
Příspěvky: 279
Registrován: 03 úno 2017, 11:40

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Halladin » 12 říj 2017, 22:24

Pokud letadlo sjede při přistávání z přistávací dráhy,tak už většinou bývá přibrzděné.
To Súčko startovalo, a z té dráhy asi sjelo při vzletové rychlosti.
Kolik to dělá u SU 24 ?
Řekl bych, že i při této rychlosti nebylo nemožné se katapultovat- ale ti piloti asi pořád čekali,že se zdvihnou..... Pokud jim kontrolky signalizovaly, že je všechno OK.....
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Halladinovo vyznání víry
Google je veliký, a Halladin je jeho prorok !

syos
Výkonný redaktor
Příspěvky: 552
Registrován: 08 úno 2017, 11:50

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od syos » 13 říj 2017, 07:21

O tom ze sucko sjelo z drahy informovalo MO. To same MO, ktere pri zajeti dvou rusu z PMC infrormovalo a neustalo opakovalo - zadny vojak z ruskych armadnich sil neni zajat, zadny vojak z ruskych armadnich sil neni zajat, vsichni jsou na svych mistech a plni bojove ukoly.

Samozrejme, to prohlaseni neni lez, protoze zajati nebyli vojaci ruskych armadnich sil. Predpokladam ale, ze MO bylo dotazovano, zda byli zajati rusove. Uroven komunikace jak se skolakem.

O jine verzi jsem psal viewtopic.php?f=43&t=207#p23680 a az bude uvolneno video ze startu (tak jako pri havarii TU 22), tak se bude vedet, co se stalo pri havarii. Pokud nebude uvolneno, tak je pro me verze, kterou nepodalo MO, ta jedina a spravna. Tzn, start, odlepeni od drahy, pozar letadla. V tomto prubehu udalosti ma vetsi logiku i to, proc neprobehla katapultaz. Letadlo bylo uz nad obydlenou vesnici, tak pilotovali do posleniho momentu, aby nebyly ztraty na civilech.

Skeptik
Redaktor
Příspěvky: 460
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 13 říj 2017, 07:45

Halladin píše:
12 říj 2017, 22:17
Rado Info píše:
02 zář 2017, 17:37
Tohle bych ani za 150 tisíc dělat nechtěl. Zkusili jsme řídit leteckou dopravu nad Českem
https://www.seznam.cz/zpravy/clanek/toh ... &source=hp
Já měl na medicíně kolegu,kterého z druhého ročníku vyrazili ze školy. Neudělal anatomii.Následně se zaměstnal v praze na Ruzyni jako řídící letového provozu. Po nějakém školení samozřejmě.
Měl jednu výhodu - státnici z engličtiny.
Státnice z angličtiny zas až takovou výhodou není. Pro práci řídícího postačuje běžná angličtina na úrovni B2.
Hlavními jsou osobnostní charakteristiky - schopnost práce v týmu, rychlost rozhodování a ... a to hlavně ... vrozená schopnost mozku udržet informace o velkém množství cílů a jejich činnosti, aniž by se jim to pomíchalo. To většina lidí nedá.

Skeptik
Redaktor
Příspěvky: 460
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 13 říj 2017, 08:17

Syos
O tom ze sucko sjelo z drahy informovalo MO. To same MO, ktere pri zajeti dvou rusu z PMC infrormovalo a neustalo opakovalo - zadny vojak z ruskych armadnich sil neni zajat, zadny vojak z ruskych armadnich sil neni zajat, vsichni jsou na svych mistech a plni bojove ukoly.

Samozrejme, to prohlaseni neni lez, protoze zajati nebyli vojaci ruskych armadnich sil. Predpokladam ale, ze MO bylo dotazovano, zda byli zajati rusove.
A) Předpokládáš špatně. Dotaz zněl zda byly zajati vojáci ruského intervenčního sboru. Takže odpověď byla přesná a správná. Myslím, že ruské MO ani neví o všech kontraktorech v silách jednotlivých uskupení v Sýrii. Stejně jako české MO neví o všech kontraktorech v Iráku a Afghánistánu ... že existují jsem se dozvěděl až v okamžiku, kdy jeden z nich začal pracovat pro stejnou firmu jako já.

Co se Su-24 týče, pak víme, že se to stalo při vzletu. MO Ruska informovalo, že se jednalo o overrun, ti Syřané, že letadlo se z dráhy zvedlo a Komersant doplnil, že letadlo ani vzlétnout nemohlo, protože nebylo ve vzletové konfiguraci.
Ale nic z toho se nevylučuje.
Pokud plně zatížené letadlo vzlétá, a není ve vzletové konfiguraci (klapky, sloty), pak vzlétnout může ... ale potřebuje k tomu větší rychlost.
Aby dosáhlo větší rychlosti, potřebuje delší runway. Pokud si posádka není vědoma toho, že stroj není ve vzletové konfiguraci, pak se snaží letadlo odlepit od země při běžné vzletové rychlosti ... a to nejde. Tak jo nechá rozbíhat dál, až na konec runwaye a tam mašinu "utrhne" na nízké rychlosti (pro danou konfiguraci) ... pamatuješ na Jak-42 s hokejisty Jaroslavli?
A tady jsou tři možnosti.
1) vyjde to ... letadlo ve vzduchu postupně akceleruje a dokončí vzlet
2) letadlo se vůbec nepodaří odlepit od země, kola vjedou na nezpevněné předpolí, to letadlo zbrzdí a skončí buď na břiše nebo v kotrmelcích
3) letadlo se sice podaří odtrhnout od země, ale nárůst úhlu náběhu stroj zbrzdí, rychlost klesne pod pádovku a mašina po pár sekundách letu skončí v kotrmelcích

A teď mi řekni, jaké vyjádření je správné.
Letadlo přejelo dráhu a cca kilometr za ní havarovalo.
Letadlo odstartovalo ale následně havarovalo cca kilometr za dráhou.

Obě vyjádření popisují +/- stejnou situaci.

Důležitější je odpověď na otázku, proč se to stalo? Proč letadlo nebylo ve vzletové konfiguraci.
Technická závada, kdy přístroje hlásí že sloty i klapky jsou vysunutý, ale v reálu tomu tak není?
Lidská chyba, kdy piloti zapomněli provést rutinní postup, třeba protože probírali misi, nebo to, kam večer skočí do baru?

Obojí je možné. Vzhledem k tomu, že Su-24 nebyly uzemněny a létají dál, tak se spíš přikláním k té druhé variantě. Nebylo by to poprvé a bohužel ani naposled :(

Hektor
Redaktor
Příspěvky: 154
Registrován: 16 úno 2017, 06:53

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Hektor » 13 říj 2017, 09:44

Na nerozumiem prečo pokračovali vo vzlete? Mohol po prekročení nejakého bodu kde už mal byť vo vzduchu ak je všetko ok (alebo mať nejakú rýchlosť) brzdiť, otočiť to na parkovisko a pozrieť sa čo nieje ok. Určite komunikuje posádka s vežou ktorá im tiež mohla povedať serte na to. Je horšie nesplnenie úlohy alebo samovražda, vražda kolegu, zničenie lietadla a nesplnenie misie?

Skeptik
Redaktor
Příspěvky: 460
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 13 říj 2017, 11:24

Hektor
Tak to nefunguje. Maj mašinu naloženou - palivo, pumy atd.
Rozběh v pohodě, vše v normálu, rychlost dobrá. Dosažena V1 (teď už se musí vzlétnout), dosažena Vrot (rychlost rotace - zvedá se příďák, vzrůstá vztlak, ale i odpor).
Rotace - příďák se zvedá, ale mašina nechce do vzduchu. Posádka začíná zjišťovat, co se děje. Vše vypadá OK, rychlost roste, ale mašina do vzduchu neleze. Pokud teď přeruší vzlet, už to nedobrzdí a skončí jako ta Tu-22M nebo v kotrmelcích. Druhá možnost je to "urvat", protože jakmile se mašina dostane do vzduchu, tak přestane brzdit podvozek a lze trochu potlačit aby se letadlo víc "rozběhlo". A nebo taky pádovka a kotrmelce.
Třetí možnost je "vystoupit", ale to nikdo z pilotů nepreferuje - všichni věří, že to zvládnou.
A někdy prostě ne :( .......

Prostě vybíráš jen ze špatných možností a vybereš-li špatně je to naposled.
Piloti jsou ale vybírání tak, že si věří ... EGO je velmi vysoké (vlastní zkušenost ;) )

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host