Obecné zajímavosti z letectví

Odpovědět
Hektor
Redaktor
Příspěvky: 152
Registrován: 16 úno 2017, 06:53

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Hektor » 13 říj 2017, 12:17

Skeptik toto som práve nevedel, čakal som že lietadlo v neletovej konfigurácii zrýchľuje pomalšie takže by bolo "cítiť" že niečo nieje v poriadku.
V sekunde keď už viem že neubrzdím by som tiež ťahal hore + SU-24 bol určite ovešaný rôznou háveďou ktorá by pri kotrmelcoch mohla vybuchnúť.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 1961
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 13 říj 2017, 12:21

skeptik - Popísané presne, neni čo dodať...

hektor - v "neletovej" konfigurácii zrýchľuje na dráhe dokonca trochu lepšie, pretože má kvôli zatiahnutým klapkám menší aerodynamický odpor.
A pilot na klapky nevidí, sú vysunutú dozadu spod krídla, v podstate v slepom uhle pilota

Mohli ešte teoreticky urobiť jednu vec: "všetko zahodiť" - bomby odhodené núdzovo "na slepo" by pravdepodobne nevybuchli, pretože nebudú odistené. Tým by mašinu odľahčili minimálne o nejakú tonu a pol - dve, skôr viac, čo by im mohlo stačiť na udržanie sa nad pádovkou a záchranu mašiny, alebo aspoň seba. Lenže aj nevybuchujúca bomba narobí paseku a na zemi môžu byť mŕtvi...
Neurobili to.
R.I.P.

syos
Výkonný redaktor
Příspěvky: 531
Registrován: 08 úno 2017, 11:50

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od syos » 14 říj 2017, 14:16

Ze syrské teorie pádu su-24 vám vypadla informace - letadlo začalo krátce po startu HOŘET.
Overun při startu kvůli neletové konfiguraci, vs. start, vzlet, požár jsou tedy (alespoň pro mě gaučáka bez ocelového ptáka a odznáčku křídel) dva naprosto rozdílné průběhy nehody.

V případě nehody TU-22 tady vzniklo teorií, že by se daly vydat knižně a až po zplebsování videa z průběhu nehody se objasnilo co se stalo. Overun při startu či přistání, holinky nebo hodinky, stejně jako tyto dva lidské vynálezy to pilot natáhl. Hm.

Skeptik
Redaktor
Příspěvky: 451
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 16 říj 2017, 17:11

S tím Tu-22 bych to nesrovnával, tam byla chybná původní informace. A to, zda šlo o vzlet či přistání na děj za dráhou nemělo vliv. Klíčové bylo, že letadlo přejelo konec RWY vysokou rychlostí.

Co se Su-24 týče, jistě, mohlo se jednat i o závadu pri vzletu, nebo i sestřel (i když tomu zatím nic nenasvedčuje a nejspíš by z toho vystoupili).
Nezapomeň však, že Su-24 určitě startovalo s forsáž, a 99,9% svědků pádu letadla bude vnímat forsáž jako požár.

petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 1657
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od petrp » 24 říj 2017, 20:35

Myslím, že Yves Rossy tu ještě není...

"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
"Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat." - B. Franklin

gandalf
Redaktor
Příspěvky: 322
Registrován: 07 úno 2017, 18:22

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od gandalf » 26 říj 2017, 12:52

Z New Yorku do Londýna za tři hodiny? Supersonický autonomní letoun od Spike Aerospace absolvoval v tajnosti první test
Společnost Spike Aerospace udělala další krok ke zprovoznění supersonického letounu i pro komerční účely.
Firma Spike Aerospace potvrdila bez dalších podrobností, že její prototyp supersonického letounu S-512 za 60 milionů dolarů absolvoval první testy. Firma prohlásila, že testy byly ,,velkým úspěchem", nicméně nezveřejnila zatím ani video, ani fotografie z proběhnuvších testů. Podle viceprezidenta firmy Vika Kachorii byly testy zasazeny do reálných situací. Testy mají zároveň přispět k dalšímu rozvíjení supersonického prrogramu Spike Aerospace.
,,Tichý" supersonický letoun S-512 je určen pro 18 pasažérů a Spike Aerospace plánuje eho ,,ostrý" start do roku 2021, a nasazení do komerční letecké přepravy pak do roku 2023.
Zdroj: http://www.securitymagazin.cz/technolog ... 57787.html

kenavf
Výkonný redaktor
Příspěvky: 696
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kenavf » 26 říj 2017, 13:27

gandalf píše:
26 říj 2017, 12:52
Z New Yorku do Londýna za tři hodiny? Supersonický autonomní letoun od Spike Aerospace absolvoval v tajnosti první test
Společnost Spike Aerospace udělala další krok ke zprovoznění supersonického letounu i pro komerční účely.
Firma Spike Aerospace potvrdila bez dalších podrobností, že její prototyp supersonického letounu S-512 za 60 milionů dolarů absolvoval první testy. Firma prohlásila, že testy byly ,,velkým úspěchem", nicméně nezveřejnila zatím ani video, ani fotografie z proběhnuvších testů. Podle viceprezidenta firmy Vika Kachorii byly testy zasazeny do reálných situací. Testy mají zároveň přispět k dalšímu rozvíjení supersonického prrogramu Spike Aerospace.
,,Tichý" supersonický letoun S-512 je určen pro 18 pasažérů a Spike Aerospace plánuje eho ,,ostrý" start do roku 2021, a nasazení do komerční letecké přepravy pak do roku 2023.
Zdroj: http://www.securitymagazin.cz/technolog ... 57787.html
Pozor,to letel diaľkovo ovládaný zmenšený model(merítko som nenašiel).Slúži na otestovanie koncepcie.A nieje autonómny.

P.S. Existuje nejaký spôsob,aspoň teoretický,ako potlačiť sonický tresk pri prekročení Mach1?

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 1961
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 26 říj 2017, 14:36

Existuje nejaký spôsob,aspoň teoretický,ako potlačiť sonický tresk pri prekročení Mach1?
Existuje. :twisted:
Quiet Spike
Možnosť A - dlhý tenký sosák
Obrázek

Možnosť B - vhodné tvarovanie prednej časti trupu
Obrázek

Možnosť C - komplexné tvarovanie draku s využitím vlnových a interferenčných javov
Obrázek

Hektor
Redaktor
Příspěvky: 152
Registrován: 16 úno 2017, 06:53

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Hektor » 26 říj 2017, 14:53

Mal by som otázku na výskum rýchlostného lietania v ZSSR viem že tam bol prototyp DSF-346 ale ten nedosahoval Mach 1.
Ide mi o to či v ZSSR existovala obdoba Bell-1 a hlavne X-15.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 1961
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 26 říj 2017, 15:11

Pokiaľ viem - X-15 vôbec nie, X-1 nie.
Prvý nadzvukový let uskutočnil Lavočkin La-176 28. decembra 1948 v klesavom lete (niekde sa uvádza "v pikovaní")
Obrázek
Obrázek
Jediný exemplár, stroj bol zničený pri katastrofe.

QVAK
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1866
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od QVAK » 27 říj 2017, 12:01

Alchymista píše:
26 říj 2017, 15:11
Pokiaľ viem - X-15 vôbec nie, X-1 nie.
Prvý nadzvukový let uskutočnil Lavočkin La-176 28. decembra 1948 v klesavom lete (niekde sa uvádza "v pikovaní")
Obrázek
Obrázek
Jediný exemplár, stroj bol zničený pri katastrofe.
Alchy a co raketoplán s rovnými křídly BI 1? Ten byl na východě údajně prvý kterému byla neoficiálně rychlost +M1 naměřena.
http://action.nova.cz/clanek/military/r ... stihl.html

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 1961
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 27 říj 2017, 15:00

Berezňak-Isaev BI-1 mal konštrukčné maximum ~800km/h a s priamym krídlom a ťahom raketového motora ~11000N nadzvukový nemohol byť "fyzikálne". Na jar roku 1943 s ním skúšobný pilot skúsil maximálnu rýchlosť - dosiahol "viac ako 800km/h" v hladine 2000 metrov, ale nasledovala katastrofa (pilot zomrel).
Mach>1 bol výsledok nesprávnej interpretácie meraní - vpred koncom vojny sa v sojuze vedelo len pomerne málo o "zákernostiach" transsonickej oblasti ako nesprávne údaje rýchlomerov a výškomerov, zmena "zmyslu funkcie" kormidiel atď...

IgorT
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1426
Registrován: 01 úno 2017, 10:55

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od IgorT » 27 říj 2017, 18:37

Všeličo sa už našlo na dráhe, ale tulééééň???!!! :dobre:
tulen-Barrow.jpg
tulen-Barrow.jpg (78.63 KiB) Zobrazeno 846 x
BARROW - Zamestnanci letiska v najsevernejšom meste USA Utqiagvik, známom tiež ako Barrow, museli z dráhy odtiahnuť približne 204-kilogramového tuleňa. Zviera sa tam ocitlo po tom, ako región v pondelok zasiahla silná búrka. Pracovníci našli zviera pri čistení letiskovej dráhy na Aljaške.

Na zaobchádzanie s morskými cicavcami ale nemajú oprávnenie, tuleňa fúzatého preto pomocou sánok odtiahli až zamestnanci ochrany zvierat.

http://www.topky.sk/cl/13/1665883/Zames ... de-nestalo

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 1961
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Volný pokec

Příspěvek od Alchymista » 30 říj 2017, 13:39

pristátia a štarty v uragáne Harvard Düsseldorf 29.10.2017

Uživatelský avatar
Grif
Redaktor
Příspěvky: 211
Registrován: 07 úno 2017, 13:04
Bydliště: Jizerky

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Grif » 30 říj 2017, 17:32

NASA společně s laboratořemi amerického letectva AFRL (Air Force Research Laboratory) a soukromou firmou FlexSys společně pracují na technologii tzv. morfujících křídel. Tento typ křídel má minimum pohyblivých částí, výrazně snižuje spotřebu paliva letadla a v případě vojenských letadel zlepšuje vlastnosti stealth.
Najít správné uspořádaní, profil a tvar křídel je velká věda. Správný tvar křídla je závislý na typu letadla, ale i na různých rychlostech i profilech letu. Okamžitý požadavek na správný tvar křídla závisí na mnoha faktorech – na hmotnosti letadla (závislé i na měnícím se množství paliva během letu), rychlosti, nadmořské výšce, teplotě/tlaku vzduchu, ale i na tom, zda letadlo stoupá, klesá, zrychluje nebo zpomaluje.
Klasická křídla pevné konstrukce jsou tak nutným kompromisem a nenabízejí rozhodně nejlepší podmínky pro každou fázi letu.
V současné době tento problém, ať už civilního nebo vojenského letadla, řeší řídící plochy. Na náběžné hraně (přední část křídel) to jsou tak zvané sloty nebo slaty. Na odtokové hraně (zadní část) jde o vztlakové klapky, které podstatně mění profil křídla i úhel náběhu. Na svrchní ploše křídla jsou umístěny aerodynamické brzdy a spoilery (rušiče vztlaku), které letadlo v okamžiku přistání brzdí a zároveň zvyšují tlak na podvozek (pro vyšší účinek brzd).

Všechny tyto řídící plochy vyžadují vlastní elektrický pohon a mechanismus polohování. Řídící plochy tak zvyšují složitost (složitější údržba, vyšší riziko poruchy), hmotnost a cenu křídla a v případě vojenských letadel jsou také nezanedbatelným zdrojem radiolokačního podpisu. Řídící plochy také narušují čistotu profilu křídla a tím zvyšují aerodynamický odpor – zvyšují spotřebu paliva.
V blízké budoucnosti však již řídící plochy nebudou třeba. Americké letectvo společně s NASA pracují v rámci programu ACTE (Adaptive Compliant Trailing Edge) na technologii morfujících křídel. V místě řídících ploch se nacházejí navzájem mechanicky propojené voštinové bloky z kompozitního materiálu – jejich vzájemné uložení a natočení určuje, jak se křídlo (část křídla) bude ohýbat. S voštinovými bloky v každém křídle manipulují elektrické motory se šroubovým pohonem, které zajišťují samotné tvarování křídla. Povrch křídla je potažen velmi pevným pružným kompozitním materiálem.
Díky kompozitnímu povlaku je profil křídla čistý a má mnohem menší aerodynamický odpor než klasické křídlo s křidélky. Navíc voštinové bloky dokáží mnohem precizněji měnit svůj tvar a dokonce se kroutit (vlnit se) v podélném směru.

V podstatě jde již o 120 let starou technologii. Vůbec první letadlo na světě Flyer I bratří Wrightů se naklápělo doleva nebo doprava tak, že pilot pomocí táhel zkroutil plátěné křídlo. Později tuto funkci převzaly právě klapky na křídlech. Podobnou technologii používala i první stíhačka na světě Fokker Eindecker (1915).

Od technologie morfujících křídel se upustilo, protože do dnešních dní neexistoval dostatečně pevný a odolný materiál, který by vydržel namáhání křídel při vysokých rychlostech nebo při náročných manévrech. Zlom přišel až s rozvojem moderních uhlíkových kompozitů a s rozvojem moderních systémů řízení letu.

Hlavní předností morfujících křídel je zvýšení účinnosti křídel v celé letové obálce. V případě zcela nových křídel založených na morfující technologii spotřeba letadel poklesne o 8 až 12 % nebo přibližně o stejnou hodnotu se prodlouží dolet a výdrž ve vzduchu. Technologií lze ale vylepšit i křídla stávajících letadel, u kterých se počítá s poklesem paliva o 3 až 5 %.
Například americký dopravní letoun C-17 Globemaster III má s výsadkáři dolet přes 10 000 km. Při využití nových morfujících křídel dolet vzroste zhruba o 1000 km. Avšak technologie se jistě objeví nejdříve u vojenských bezpilotních letadel, jako je bitevní dron MQ-9 Reaper.

Díky lepší účinnosti lze ušetřit miliony dolarů ročně za palivo, snížit celkovou hmotnost konstrukce a současně také zredukovat hluk při vzletu a přistání letadla. Hladký přechod křídel totiž pomáhá plynulejšímu proudění vzduchu, takže dochází ke snížení tření a rovněž ke snížení nákladů na pohonné hmoty.

Morfující křídla dokonce slibují výrazně rozšířit letovou obálku letounu. V delší budoucnosti se počítá se stavbou celých morfujících křídel, které mohou v různých fázích letu (nízké/vysoké rychlosti, nízká/vysoká letová hladina, přistání/start, náročné manévry) zásadně měnit celý svůj tvar a profil.
Technologie morfujících křídel je extrémně zajímavá pro stealth letouny, protože nejrůznější řídící plochy, ať už u stíhačky F-35 nebo bombardéru B-2, jsou zdrojem silného radiolokačního podpisu. Technologie přitom může odstranit nejen řídící plochy křídel, ale také směrových kormidel.
Otázkou je, kdy technologii uvidíme v ostrém provozu. Jak to bývá u všech technických novinek, problém není v samotné technologii – ta je již připravena. Problém je v byrokracii a také v přísných leteckých předpisech. Ještě potrvá několik let, než někdo dá finální “razítko” a povolí zavedení technologie do provozu.
Tyler Rogoway z webu The Drive spekuluje, že technologii morfujících křídel může získat jako první bombardér B-21 Raider. Ten vychází z původního návrhu B-2 a spekuluje se, že B-21 je určen zejména pro dalekonosné mise ve velmi velkých výškách.
Technologii morfujících křídel ale lze uplatnit i u vrtulníků, ponorek, aut, lodí nebo větrných elektráren, jednoduše všude tam, kdy se nějaké těleso pohybuje v plynném nebo kapalném prostředí.
http://www.armadninoviny.cz/morfujici-k ... ectvi.html
Součástí článku jsou videa
Všechno se dá vysvětlit.Bohužel ne všem.

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Redaktor
Příspěvky: 99
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Volný pokec

Příspěvek od Tomas BB SK » 30 říj 2017, 18:16

Alchymista píše:
30 říj 2017, 13:39
pristátia a štarty v uragáne Harvard Düsseldorf 29.10.2017
zda sa ze cim vacsia a hlavne tazsie, tim stabilnejsie. Vsetky 4 motorove vyzerali v pohode, Jumbo no problem (vizualne). Pekne to posadil pilot v 8:15. Kazdopadne vsetka cest pilotom za chladne nervy :tlesk :palec: :klanim
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

kenavf
Výkonný redaktor
Příspěvky: 696
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Volný pokec

Příspěvek od kenavf » 30 říj 2017, 20:28

Tomas BB SK píše:
30 říj 2017, 18:16
Alchymista píše:
30 říj 2017, 13:39
pristátia a štarty v uragáne Harvard Düsseldorf 29.10.2017
zda sa ze cim vacsia a hlavne tazsie, tim stabilnejsie. Vsetky 4 motorove vyzerali v pohode, Jumbo no problem (vizualne). Pekne to posadil pilot v 8:15. Kazdopadne vsetka cest pilotom za chladne nervy :tlesk :palec: :klanim
Česť aj tým čo to radšej vzdajú a preletia na iné letisko.

petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 1657
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od petrp » 30 říj 2017, 20:30

Na videu jsou přistání za dosti rozdílných podmínek. Je dobře vidět, kdy se čerti ženili (turbulence, propady) a kdy to celkem ušlo jen s crosswindem. Ale i tak :palec: ..
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
"Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat." - B. Franklin

Skeptik
Redaktor
Příspěvky: 451
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 30 říj 2017, 20:45

Souhlas, :palec:
všem programátorům FBW, ať již od Boeingu nebo Airbusu ;)

petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 1657
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od petrp » 12 lis 2017, 12:36

Piloty US Navy trápí nedostatek kyslíku, nikdo ale neví proč
Hned tři typy pro americké námořnictvo klíčových bojových letounů v posledních letech trápí problémy se systémem podpory života. S každým rokem narůstající počet incidentů nedostatečného přívodu kyslíku i ztráty tlaku v kabině přitom nemá zcela jasné řešení. Kromě závažných technických problémů starších F-18 a T-45 a naopak zbrusu nových F-35 totiž za nastalé problémy zřejmě může i samotná psychika pilotů.
Jen do konce října letošního roku přitom US Navy postihlo přes 147 incidentů, při kterých piloti hlásili problémy s dýcháním, či dokonce již značně rozvinutou hypoxii při letu se staršími i novějšími letouny ve výzbroji námořnictva. Problémy se systémem přívodu kyslíku si přitom v případě cvičného Goshawku vyžádaly již několik smrtelných nehod, zatím poslední jen před necelým měsícem. Pouhým štěstím pak nedošlo ke ztrátě posádky i u řady hlášených problémů pomalu stárnoucích Hornetů.

http://www.aeroweb.cz/clanky/5563-pilot ... -nevi-proc
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
"Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat." - B. Franklin

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host