Obecné zajímavosti z letectví

Odpovědět
IgorT
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1444
Registrován: 01 úno 2017, 10:55

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od IgorT » 26 zář 2017, 18:49

Po aktivaci českého záchranného systému Magnum odešla posádka po svých (+ video v okaze)

Celý incident natočil náhodný svědek mobilním telefonem:
magnum_210917_01-1024x649.jpg

Ve čtvrtek 21. září odpoledne v blízkosti městečka Verl v Severním porýní – Vestfálsku v Německu aktivoval pilot sportovního letounu po problémech s elektroinstalací a následným nepravidelným chodem motoru padákový záchranný systém. Systém zafungoval tak, jak měl a dvoučlenná posádka se v útrobách svého letadla snesla až na zem, navíc mimo obydlenou oblast. Letoun dopadl do blízkého lesa. Při dopadu byl letoun silně poškozen, ale posádka vyvázla jen s modřinami a od letadla odešla k ošetření lehčích zranění po svých.


Letadlo bylo vybaveno záchranným padákovým systémem Magnum od české firmy Stratos 07. Tato společnost se zabývá vývojem a prodejem záchranných systémů od 90. let 20. století a nabízí systému pro letadla od ultralehkých kategorií až po letadlo o hmotnostech dvě tuny. Vyrábí také záchranné systému pro vrtulníky, vírníky a také pro bezpilotní prostředky. Prostřednictvím husté dealerské sítě jsou záchranné systémy Magnum distribuovány po celém světě.


https://www.airzone.tv/news/po-aktivaci ... ych-video/

https://www.airzone.tv/wp-content/uploa ... 9m.mp4?_=1

QVAK
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1921
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od QVAK » 29 zář 2017, 00:38

První čínské dopravní letadlo zahájilo druhý testový let

První čínské dopravní letadlo ve čtvrtek zahájilo druhý testový let na letišti v Šanghaji, uvádí se ve zprávě informačního portálu civilního letectva.
Uvádí se, že letadlo odstartovalo v 7:23 (1:23 SEČ) hodin místního času ze 4. dráhy letiště Pchu-tung v Šanghaji.
Je to druhý testový let po prvním úspěšném debutu, který proběhl letos 5. května. Očekává se, že letadlo se na letiště vrátí v 11:00 (5:00 SEČ) hodin místního času.

https://cz.sputniknews.com/svet/2017092 ... stovy-let/

Juraj
Redaktor
Příspěvky: 479
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Juraj » 29 zář 2017, 05:52

Rusky Superjet SSJ-100 ziskal prveho zapadoeuropskeho zákazníka - irsku spolocnost CityJet. Zmluva je na 15 lietadiel s opciou na dalsich 16. Clanok tvrdi, ze lietadlo vo svojej kategorii ma uz 12% trhu. Celkova suma statnej podpory tvori az 56% ceny lietadla.
http://expert.ru/expert/2017/39/irlands ... ut-suhogo/
Naposledy upravil(a) Juraj dne 29 zář 2017, 09:08, celkem upraveno 1 x.

Skeptik
Redaktor
Příspěvky: 460
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 29 zář 2017, 06:29

Nějaké zmatené.
A) CityJet dostal první SSJ již loni ... inaugurační let proběhl 28.6.2016
B) Letos, 2.7.2017, dostal CityJet již šestý kus.
C) Tři z těchto šesti letadel létají formou wet-leasingu u Brussels Airlines (základnou je letiště Brussel/Zavertem)
Obrázek

Juraji, a odkud jsi vzal informací, že
Celkova suma statnej podpory tvory az 56% ceny lietadla.
V článku nic takového není, nikdy jsem to neslyšel a připadá mi to moc.
Všechny vlády nějakým způsobem dotují výrobu civilních dopravních letadel, ale všichni to tají. Pokud to neutají, přichází trest ... jako v případě Bombarbieru tento týden ... 220% clo na dodávky letadel CS-series do USA.

Juraj
Redaktor
Příspěvky: 479
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Juraj » 29 zář 2017, 09:07

Skeptik píše:
29 zář 2017, 06:29
...

Juraji, a odkud jsi vzal informací, že
Celkova suma statnej podpory tvory az 56% ceny lietadla.
V článku nic takového není, nikdy jsem to neslyšel a připadá mi to moc.
Všechny vlády nějakým způsobem dotují výrobu civilních dopravních letadel, ale všichni to tají. Pokud to neutají, přichází trest ... jako v případě Bombarbieru tento týden ... 220% clo na dodávky letadel CS-series do USA.
vcera som hladal viac informacii o SSJ100 a tak som to vyhrabal. Putin zahajil podporu vsetkych vyrobcov civilnych lietadiel a komponentov s cielom dosiahnut stupen technologickej vyspelosti, ktora zabezpeci Rusku konkurencieschopnost.
https://www.ruaviation.com/news/2017/9/26/9780/?h

kiko1969
Redaktor
Příspěvky: 25
Registrován: 07 úno 2017, 13:17

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kiko1969 » 29 zář 2017, 13:59

Skeptik píše:
29 zář 2017, 06:29
Nějaké zmatené.
A) CityJet dostal první SSJ již loni ... inaugurační let proběhl 28.6.2016
B) Letos, 2.7.2017, dostal CityJet již šestý kus.
C) Tři z těchto šesti letadel létají formou wet-leasingu u Brussels Airlines (základnou je letiště Brussel/Zavertem)
Obrázek

Juraji, a odkud jsi vzal informací, že
Celkova suma statnej podpory tvory az 56% ceny lietadla.
V článku nic takového není, nikdy jsem to neslyšel a připadá mi to moc.
Všechny vlády nějakým způsobem dotují výrobu civilních dopravních letadel, ale všichni to tají. Pokud to neutají, přichází trest ... jako v případě Bombarbieru tento týden ... 220% clo na dodávky letadel CS-series do USA.
Osobne som ho videl pristávať v utorok večer na ZAVENTEM ..a priznám sa že som bol prekvapený že lieta u zapadnej leteckej spoločnosti..išlo o verziu SSJ-100-95

Juraj
Redaktor
Příspěvky: 479
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Juraj » 29 zář 2017, 14:05

kiko1969 píše:
29 zář 2017, 13:59
...
Osobne som ho videl pristávať v utorok večer na ZAVENTEM ..a priznám sa že som bol prekvapený že lieta u zapadnej leteckej spoločnosti..išlo o verziu SSJ-100-95
Vzhladom na to, ze ide o novinku je predpoklad, ze bude uspornejsie. Ak je pravda, ze je oproti konkurencii lahsi a usetri 5% paliva, low costy ho budu milovat. Im je jedno, cim sa lieta, hlavne, ze pri kazdom lete zarabaju

Skeptik
Redaktor
Příspěvky: 460
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 29 zář 2017, 20:13

Juraji, díky.
Nicméně ta informace je poněkud podivná.
Jednotková cena SSJ je 35 milionů USD (resp. 28 teď, po propadu rublu). Je to cena v místě a čase obvyklá, konkurenční An-158 je za 25 až 28 milionů USD (západní ekvivalenty jsou dražší... E-190 je za 46 milionů a CS100 spolu s A-318 dokonce za 76 milionů ... Ta západní letadla jsou i mírně větší)
Kontrakt s CityJet zahrnuje 10 objednávek a 16 opcí v celkové ceně téměř jedné miliardy, což odpovídá té ceně cca 35 milionů USD.
Pokud vím, pak jediná přiznaná podpora byla záruka ruské exportní banky za úvěr profinancování nákupu.
Kde se tedy vzalo 56% je pro mne záhadou. A ještě větší je, pokud je to pravda, že na to hned neskočil WTO.

Juraj
Redaktor
Příspěvky: 479
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Juraj » 29 zář 2017, 20:44

Skeptik píše:
29 zář 2017, 20:13
Juraji, díky.
Nicméně ta informace je poněkud podivná.
Jednotková cena SSJ je 35 milionů USD (resp. 28 teď, po propadu rublu). Je to cena v místě a čase obvyklá, konkurenční An-158 je za 25 až 28 milionů USD (západní ekvivalenty jsou dražší... E-190 je za 46 milionů a CS100 spolu s A-318 dokonce za 76 milionů ... Ta západní letadla jsou i mírně větší)
Kontrakt s CityJet zahrnuje 10 objednávek a 16 opcí v celkové ceně téměř jedné miliardy, což odpovídá té ceně cca 35 milionů USD.
Pokud vím, pak jediná přiznaná podpora byla záruka ruské exportní banky za úvěr profinancování nákupu.
Kde se tedy vzalo 56% je pro mne záhadou. A ještě větší je, pokud je to pravda, že na to hned neskočil WTO.
Moze ist o ucast statu na niektorych klucovych technologiach, aj ked sa to tyka MS-21 - Rusi dnes napriklad vedia robit celokompozitove kridla, maju vlastne motory. Ten vyvoj musel stat majetok
http://www.reuters.com/article/us-aeros ... SKBN18P1X0
Ak si zakaznici namiesto P&W motora zvolia rusku novinku PD-14, dostanu o 6-7% lepsie naklady nez su buduce verzie mottorov Boeingu a Airtbasu. Sucasne verzie konkurencie su horsie dokonca o 12-15%. Rychlost je 870 vs. 828 (Airbus) vs. 842 (Boeing). Emisie su o 20% nizsie a cas na pripravu medzi letmi sa skracuje o 20%. Cena lietadla je tiez podstatne nizsia a celkove uspory idu do milionov dolarov

kenavf
Výkonný redaktor
Příspěvky: 703
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kenavf » 29 zář 2017, 21:44

Juraj píše:
29 zář 2017, 20:44
..
Ak si zakaznici namiesto P&W motora zvolia rusku novinku PD-14, dostanu o 6-7% lepsie naklady nez su buduce verzie mottorov Boeingu a Airtbasu. Sucasne verzie konkurencie su horsie dokonca o 12-15%. Rychlost je 870 vs. 828 (Airbus) vs. 842 (Boeing). Emisie su o 20% nizsie a cas na pripravu medzi letmi sa skracuje o 20%. Cena lietadla je tiez podstatne nizsia a celkove uspory idu do milionov dolarov
Že by bola cena ruského lietadla nižšia ako u západnej konkurencie,to by som akceptoval.
Ale že by ruské motory boli úspornejšie/efektívnejšie ako západné?To sa mi akosi nechce veriť.Prípadne ako je porovnanie ich životnosti?

Juraj
Redaktor
Příspěvky: 479
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Juraj » 29 zář 2017, 21:59

kenavf píše:
29 zář 2017, 21:44
Juraj píše:
29 zář 2017, 20:44
..
Ak si zakaznici namiesto P&W motora zvolia rusku novinku PD-14, dostanu o 6-7% lepsie naklady nez su buduce verzie mottorov Boeingu a Airtbasu. Sucasne verzie konkurencie su horsie dokonca o 12-15%. Rychlost je 870 vs. 828 (Airbus) vs. 842 (Boeing). Emisie su o 20% nizsie a cas na pripravu medzi letmi sa skracuje o 20%. Cena lietadla je tiez podstatne nizsia a celkove uspory idu do milionov dolarov
Že by bola cena ruského lietadla nižšia ako u západnej konkurencie,to by som akceptoval.
Ale že by ruské motory boli úspornejšie/efektívnejšie ako západné?To sa mi akosi nechce veriť.Prípadne ako je porovnanie ich životnosti?
PD-14 je novinka, lieta len od tohto roku. Rusi motory vedia.

Nespavec
Redaktor
Příspěvky: 195
Registrován: 17 úno 2017, 18:08

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Nespavec » 29 zář 2017, 22:11

Juraj píše:
29 zář 2017, 20:44
Moze ist o ucast statu na niektorych klucovych technologiach, aj ked sa to tyka MS-21 - Rusi dnes napriklad vedia robit celokompozitove kridla, maju vlastne motory. Ten vyvoj musel stat majetok
http://www.reuters.com/article/us-aeros ... SKBN18P1X0
Prvni pokus jim zrovna na jedničku nevyšel. MC-21 sice létá, ale jen v omezeném režimu, neboť tzv. lámací zkoušky ukázaly, že pevnost křídla není dostatečná, pro maximální zatížení. V Irkutsku, mezi tím, pečou nové křidlo, možná i celé nové letadlo.

Juraj
Redaktor
Příspěvky: 479
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Juraj » 29 zář 2017, 22:17

Nespavec píše:
29 zář 2017, 22:11
Juraj píše:
29 zář 2017, 20:44
Moze ist o ucast statu na niektorych klucovych technologiach, aj ked sa to tyka MS-21 - Rusi dnes napriklad vedia robit celokompozitove kridla, maju vlastne motory. Ten vyvoj musel stat majetok
http://www.reuters.com/article/us-aeros ... SKBN18P1X0
Prvni pokus jim zrovna na jedničku nevyšel. MC-21 sice létá, ale jen v omezeném režimu, neboť tzv. lámací zkoušky ukázaly, že pevnost křídla není dostatečná, pro maximální zatížení. V Irkutsku, mezi tím, pečou nové křidlo, možná i celé nové letadlo.
Zda sa, ze to bud zle spocitali, alebo jednoducho nemaju skusenosti. Tvrdia, ze zosilnenie kridla to poriesi

Skeptik
Redaktor
Příspěvky: 460
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 30 zář 2017, 08:20

kenavf píše:
29 zář 2017, 21:44
Juraj píše:
29 zář 2017, 20:44
..
Ak si zakaznici namiesto P&W motora zvolia rusku novinku PD-14, dostanu o 6-7% lepsie naklady nez su buduce verzie mottorov Boeingu a Airtbasu. Sucasne verzie konkurencie su horsie dokonca o 12-15%. Rychlost je 870 vs. 828 (Airbus) vs. 842 (Boeing). Emisie su o 20% nizsie a cas na pripravu medzi letmi sa skracuje o 20%. Cena lietadla je tiez podstatne nizsia a celkove uspory idu do milionov dolarov
Že by bola cena ruského lietadla nižšia ako u západnej konkurencie,to by som akceptoval.
Ale že by ruské motory boli úspornejšie/efektívnejšie ako západné?To sa mi akosi nechce veriť.Prípadne ako je porovnanie ich životnosti?
No jo, časy se mění ... A technologie cestují.
Pro SaM146 (motor z SSJ100) to platí. I když to není 100% ruská konstrukce - "horká" část motoru je francouzská SNECMA.

U PD-14 to zatím říct nelze, je stále ve vývoji, ale požadavky jsou vysoké. Jeho předchůdce - PS90 - za svými západními současníky mírně zaostával, ale bylo to hlavně systémem řízení motoru. A tam došlo k nejvýznamnějšímu transferu technologie.

Skeptik
Redaktor
Příspěvky: 460
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 30 zář 2017, 08:51

Nespavec píše:
29 zář 2017, 22:11
Juraj píše:
29 zář 2017, 20:44
Moze ist o ucast statu na niektorych klucovych technologiach, aj ked sa to tyka MS-21 - Rusi dnes napriklad vedia robit celokompozitove kridla, maju vlastne motory. Ten vyvoj musel stat majetok
http://www.reuters.com/article/us-aeros ... SKBN18P1X0
Prvni pokus jim zrovna na jedničku nevyšel. MC-21 sice létá, ale jen v omezeném režimu, neboť tzv. lámací zkoušky ukázaly, že pevnost křídla není dostatečná, pro maximální zatížení. V Irkutsku, mezi tím, pečou nové křidlo, možná i celé nové letadlo.
Ono to není nic zas tak neobvyklého, a stává se to běžně ... Ostatně proto se ty lámačky dělají.
Při konstrukci křídla jde o každý kilogram, a tak případy nedostatečně pevného nebo naopak příliš pevného křídla jsou stejně špatně.
Konkrétně v případě MS-21 křídlo povolilo při 90% přetížení oproti návrhovému zatížení, a mělo by to "spravit" zesílení křídla o hmotnosti 25 kg. To není tak hrozné.
Proč by se kvůli tomu mělo "předělávat" letadlo nechápu.

Juraj
Redaktor
Příspěvky: 479
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Juraj » 30 zář 2017, 08:53

Skeptik píše:
30 zář 2017, 08:51
Nespavec píše:
29 zář 2017, 22:11
Juraj píše:
29 zář 2017, 20:44
Moze ist o ucast statu na niektorych klucovych technologiach, aj ked sa to tyka MS-21 - Rusi dnes napriklad vedia robit celokompozitove kridla, maju vlastne motory. Ten vyvoj musel stat majetok
http://www.reuters.com/article/us-aeros ... SKBN18P1X0
Prvni pokus jim zrovna na jedničku nevyšel. MC-21 sice létá, ale jen v omezeném režimu, neboť tzv. lámací zkoušky ukázaly, že pevnost křídla není dostatečná, pro maximální zatížení. V Irkutsku, mezi tím, pečou nové křidlo, možná i celé nové letadlo.
Ono to není nic zas tak neobvyklého, a stává se to běžně ... Ostatně proto se ty lámačky dělají.
Při konstrukci křídla jde o každý kilogram, a tak případy nedostatečně pevného nebo naopak příliš pevného křídla jsou stejně špatně.
Konkrétně v případě MS-21 křídlo povolilo při 90% přetížení oproti návrhovému zatížení, a mělo by to "spravit" zesílení křídla o hmotnosti 25 kg. To není tak hrozné.
Proč by se kvůli tomu mělo "předělávat" letadlo nechápu.
Cinania na tom svojom lietadle spravili naopak prilis pevne kridlo. Tiez budu prerabat...

Uživatelský avatar
skflanker_
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1094
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od skflanker_ » 01 říj 2017, 19:19

Airbus na lietadle A340-300 testuje nové krídlo = cieľ je zníženie odporu vzduchu o 50% a zníženie emisií CO2 o 5% (zmenšenie odporu = zmenšenie spotreby = zníženie emisií)
A340-laminar-blade-1.jpg
http://www.ato.ru/files/in_text_pictures/site/in_texts/a340-laminar-blade-350px.jpg
A340-laminar-blade-1.jpg (49.01 KiB) Zobrazeno 637 x
a340-laminar-blade-outside.jpg
http://www.ato.ru/files/in_text_pictures/site/in_texts/a340-laminar-blade-outside-350px.jpg
a340-laminar-blade-outside.jpg (51.68 KiB) Zobrazeno 637 x
a340-laminar-wing-full-view.jpg
http://www.ato.ru/files/in_text_pictures/site/in_texts/a340-laminar-wing-full-view.jpg
a340-laminar-wing-full-view.jpg (33.83 KiB) Zobrazeno 637 x
Každý koniec krídla s laminárnym profilom má dĺžku cca 10m - ide o dokonalo hladký povrch kde presnosť výroby išla na stotiny milimetra. Pri testovacom lete sa pravá a ľavá časť od seba líšia = testujú ktoré má aké vlastnosti.
Zdroj http://www.airbus.com/newsroom/press-re ... fligh.html z 26.09.2017
alebo http://www.ato.ru/content/airbus-pristu ... nym-krylom z 28.09.2017
Video:

https://youtu.be/SUjmL74GFAk zverejnené 26.09.2017, dĺžka videa 0:50 min.

bacil
Redakční rada
Příspěvky: 315
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od bacil » 01 říj 2017, 20:34

Aby to nebyl další penězovod....

Už před 35 lety jsem četl o tom, že nejmenší odpor vzduchu má křídlo nikoli hladké, ale s ďolíkama nebo dírkama. Vířením vzduchu těsně u povrchu dochází tak k podobnému efektu, jako u torpéd škval.

Uživatelský avatar
skflanker_
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1094
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od skflanker_ » 01 říj 2017, 20:40

aby to neskončilo ako s výrobou solárnych článkov = na výrobu solárneho článku sa spotrebuje viac energie, ako ten článok za celú dobu svojej životnosti dokáže dať ..
obdobne - aby cena toho krídla nebola väčšia ako sú celkové usporené náklady na palivo

Ale skúšať a testovať treba - inak sa nepohneme z miesta.

jura-p
Redaktor
Příspěvky: 216
Registrován: 07 úno 2017, 19:46
Bydliště: CB

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od jura-p » 01 říj 2017, 20:50

Ale hezké to tedy není.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host