Obecné zajímavosti z letectví

Odpovědět
kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od kenavf » 11 říj 2017, 12:47

Aj u tej zrážky je vidieť že katapultáž prebehla až nejakú sekundu po zrážke.
Nikdy nikde som nenarazil na zmienku o automatickej katapultáži.A jednou zo základných vlastností stíhacích pilotov je rýchlosť reakcie(inak sa tam nemá šancu dostať).
Automatická katapultáž by mohla spôsobiť dopad lietadla medzi ľudí.
Kedysi som čítal že postreh a rýchlosť reakcie sa dá zistiť pomocou pohľadnice.
Jeden človek ju drží zvislo tak aby dole smerovala dlhšia strana.Testovaný človek má nachystané prsty u spodnej hrany(na chytenie).Testujúci neočakávane fotografiu pustí a testovaný ju má zachytiť.Ľudia s postrehom ju zvyčajne chytili v druhej hornej polovici.Za spodnú polovicu ju stíhali chytnúť len stíhací piloti.Bežný človek ju nechytil vôbec.
Na sebe som to nikdy neskúšal. :pivo
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1663
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od woxia » 11 říj 2017, 13:33

Škoda, sedačka K-36 na SU-24 umožňuje katapult z nulové výšky (asi nechtěli ztratit "své" letadlo a snažili se jej zvednout až do konce)...
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A-36%D0%94%D0%9C
Tady se to katapult z nuly hezky popisuje i s hezkými fotografiemi a zajímavými historkami.
https://i-korotchenko.livejournal.com/698703.html
Když zde cenzura začala, tak tady 10.8.2020 Woxia skončila. Mějte se všichni dobře, se kterými se mi dobře povídalo.
SZ nevybírám - tak omluvte, že Vám na ně už neodpovím

mauler
Senior redaktor
Příspěvky: 4148
Registrován: 08 úno 2017, 13:40

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od mauler » 11 říj 2017, 13:39

martanus píše:
11 říj 2017, 12:57
"když dosáhli vzletové rychlosti, tak už nemohli Su-24 ani zastavit, ani se katapultovat," píší noviny.
https://cz.sputniknews.com/svet/2017101 ... u24-syrie/


Tohle mi vrtá hlavou podle tohodle má SU 22 Zvezda K-36D katapultovací sedačku http://forum.valka.cz/topic/view/46534/SOV-Zvezda-K-36D kde se píše "Sedačka má v základním provedení K-36D charakteristiky 0-0 (v případě katapultáže přes překryt kabiny je požadována výška minimálně 100 metrů)"

těch 100 metrů je kvůli odhození překrytu mimo sedačku?A systém katapultáž automaticky zablokuje pokud jsou pod 100 metrů? Pak osobně nechápu proč je tam 0 - 0 když stačí zavřený překryt a je pilot nahraný......

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2017, 13:49

martanus - to zodpovedá aj nedávnemu prípadu Tu-22 - prekročenie rýchlosti rozhodnutia (tiež v1) s poruchou neumožňujúcou vzlet. Akurát to tučko je dosť veľké a ťažké, a ukočírovali ho tak, že sa posádke nič vážne nestalo, posádka Su-24 toľko šťastia nemala...
Mohli sa síce vystreliť, aspoň teoreticky, ale... (čo "ale" - neviem)

Katapultáž na zemi býva obmedzené skôr minimálnou rýchlosťou ako minimálnou výškou - pyropatrony obvykle prekryt kabíny len "nadvihnú" ale vyklopiť a odhodiť ho musí nabiehajúci prúd vzduchu. Iná vec je, keď sedačka musí na nejakom úseku tlačiť prekryt "pred sebou", to je ďalších 100 až 200kg hmoty, ktorú musí zvládnuť.
Druhá vec - sedačka samotná je h0v0, ale zabudovaná v lietadle už h0v0 byť nemusí a často ani nie je, pretože kryt kabíny "je taký, aký je"... a kvôli svojim vlastnostiam obmedzuje minimálnu rýchlosť alebo minimálnu výšku použitia.
Tretia vec - KAŽDÝ pilot, pokiaľ má možnosť výberu a) použiť sedačku h0v0 alebo b) odhodiť ručne kryt kabíny, rozopnúť popruhy a utekať po svojich si vyberie možnosť B, hoci je zdanlivo zložitejšia.
A konečne štvrtá vec - tí chlapi majú obvykle aj skúsenosti aj odhad a malér so smrťákom sa stane až v momente, keď to dobre neodhadnú...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1663
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od woxia » 11 říj 2017, 16:00

Proto měl Albatros L-39 semtexového pavouka na překrytu kabiny.

Třeba Rusové popřemýšlí, že Čechoslováci nebyli v tomto až tak blbí...
Když zde cenzura začala, tak tady 10.8.2020 Woxia skončila. Mějte se všichni dobře, se kterými se mi dobře povídalo.
SZ nevybírám - tak omluvte, že Vám na ně už neodpovím

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od kenavf » 11 říj 2017, 16:08

woxia píše:
11 říj 2017, 16:00
Proto měl Albatros L-39 semtexového pavouka na překrytu kabiny.

Třeba Rusové popřemýšlí, že Čechoslováci nebyli v tomto až tak blbí...
To sa používa bežne,rusi to tam nemajú?
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2017, 16:15

Najprv sa obaja povinne pozrite ako vyzerá prekryt kabíny na Su-24.
Ach jo...
dg9nxm68w76yyt6zoylu[1].jpg
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od kenavf » 11 říj 2017, 16:21

Alchymista píše:
11 říj 2017, 16:15
Najprv sa obaja povinne pozrite ako vyzerá prekryt kabíny na Su-24.
Ach jo...
dg9nxm68w76yyt6zoylu[1].jpg
Práve som sa prekúsával fotkami interierov,vyzerá že to nepoužívajú ani na Su-24 ani na Su-27. :pivo
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1663
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od woxia » 11 říj 2017, 19:10

Alchymista píše:
11 říj 2017, 16:15
Najprv sa obaja povinne pozrite ako vyzerá prekryt kabíny na Su-24.
Ach jo...
dg9nxm68w76yyt6zoylu[1].jpg
Jasně, průhledný kryt nejde až do konce, ale je zde už kov, takže bez odhození krytu se nevystřelí.

čas 1.52
Pro semtex či jinou směrovou nálož není asi problém to rozrušit, ale jednodušší je v tomto případě odpálit kryt (myslím, že něco takového v Syntezii pro Vodochody dělali, ale už si nepamatuji co všechno mi o tom říkali.

Takže určitě by bylo lepší udělat průhledný kryt s autodestrukcí až za sedačku, pokud to není nutný pancéřový kryt, protože odpalování pyropatronami se mi jeví jako konstrukčně horší možnost.
Je toto katapult ze SU-24?
Obrázek
Když zde cenzura začala, tak tady 10.8.2020 Woxia skončila. Mějte se všichni dobře, se kterými se mi dobře povídalo.
SZ nevybírám - tak omluvte, že Vám na ně už neodpovím

stranger
Redaktor
Příspěvky: 85
Registrován: 15 bře 2017, 00:12

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od stranger » 11 říj 2017, 19:11

Íránští piloti se v roce 2009 katapultovali ze Su-24 při nepovedeném přistání a oba přežili...

mauler
Senior redaktor
Příspěvky: 4148
Registrován: 08 úno 2017, 13:40

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od mauler » 11 říj 2017, 19:21

stranger píše:
11 říj 2017, 19:11
Íránští piloti se v roce 2009 katapultovali ze Su-24 při nepovedeném přistání a oba přežili...
Tak buď TTD vystřelovacích sedaček v exportních verzích jsou jiné a nebo při nich stál Alláh :geek: A nebo sputnik a MO RF tvrdí něco co je jinak aby zmátlo nepřítele ;)

mirek58
Senior redaktor
Příspěvky: 3138
Registrován: 16 úno 2017, 16:17

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od mirek58 » 11 říj 2017, 20:31

OT:
Já to říkám furt, kdy měly éra pásový podvozky, tak by se to nestalo. ;)

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2017, 20:37

woxia píše:
11 říj 2017, 19:10
Je toto katapult ze SU-24?
Obrázek
Nie je - je Su-34, Su-32FN, Su-27KUB alebo niektorá iná podobná verzia.
Fotka je to zaujímavá - vľavo od sedačky je vidieť plameň "motorov rozvedenia", ktoré zabezpečujú, aby sa sedačky za letu nezrazili. U sedačiek radených "za sebou" to netreba tak akutne, tam sa súčasná katapultáž obvykle rieši oneskorením katapultáže "predného" o niekoľko desatín sekundy (poradie je skoro vždy "zadný-predný", aby "zadného" neopálil motor sedačky "predného")
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2017, 20:45

mirek58 píše:
11 říj 2017, 20:31
OT:
Já to říkám furt, kdy měly éra pásový podvozky, tak by se to nestalo. ;)
B-36 Pacemaker - hlavný a predný
Obrázek
Obrázek

a veľmi unikátny snímok podvozku testovaného na Boeing B-50 Superfortress ("vyššia" verzia B-29)
B50-trackgear[1].jpg
B50-trackgear[1].jpg (61.05 KiB) Zobrazeno 7202 x
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od Skeptik » 11 říj 2017, 20:51

Alchy, kurňa, proč tu fotku hledám :blbec: :palec:

Dobře, tak alespoň tohle ... Mirku, stačí? :snaha:
Obrázek
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od skflanker_ » 11 říj 2017, 21:25

kenavf píše:
11 říj 2017, 16:08
woxia píše:
11 říj 2017, 16:00
Proto měl Albatros L-39 semtexového pavouka na překrytu kabiny.

Třeba Rusové popřemýšlí, že Čechoslováci nebyli v tomto až tak blbí...
To sa používa bežne,rusi to tam nemajú?
Má to Jak-130:
Obrázek
http://russianplanes.net/id193966
Obrázek
http://russianplanes.net/id213438

woxia píše:
11 říj 2017, 08:52
SU-24 má snad automatický katapult, ne?
Ako už napísali Alchymista + Skeptik:
Skeptik píše:
11 říj 2017, 18:53
Su-24M má katapultážní sedačku K-36DM
Po zatažení za katapultážní rukojetě (mezi stehny) se v 0,2 sekundě odpaluje překryt a v 0,45 sekundě opouští sedačka kabinu.
Moc nechápu, o čem se tu bavíte ... oni za to prostě nezatáhli.
Automatika na potiahnutie rukoväte medzi nohami pri riadiacej páke na katapult je len a len v réžii pilota čo pri tom sedí - ale ak to už potiahne, nie je cesta späť a tam už nastupuje plne automatizovaný proces - Skeptik to začal - ale deje sa tam toho oveľa viac, len tak stručne: + sa pritiahnú pásy pilota, + sa pritiahnu nohy a ruky pilota k sedačke, + sa pred pilotom vystreli "ochranný štít" (v závislosti na rýchlosti) + sa vystrelia stabilizačné teleskopické rúrky + sa pilotom na Šleme stiahne kryt ... to je plne automatizovaný proces a ide tam o milisekundy
Ale aby počítač vystrelil pilota z lietadla - to zatiaľ nie .. začína sa o tom hovoriť pri T-50 ale aj tu sa určili iba niektoré prípady pri ktorých stroj vyhodí pilota z lietadla. V boji nik nevie čo sa môže stať a nechať to plne na stroj sa zatiaľ nik neodváži
Preto sa radšej komplet zbavili človeka (najslabší článok) a robia bezpilotné stroje.
Ak sa pohrabem v papieroch, opíšem Vám tu celý proces aj poradie úkonov :snaha:

mirek58
Senior redaktor
Příspěvky: 3138
Registrován: 16 úno 2017, 16:17

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od mirek58 » 11 říj 2017, 21:52

Skeptik:
To neberu, to je okřídlený tank! :D
Vítězí Alchymista.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 11 říj 2017, 21:58

mirek58 píše:
11 říj 2017, 21:52
Skeptik:
To neberu, to je okřídlený tank! :D
Vítězí Alchymista.
:evil: Víc pásů, víc Adddidas :evil:

skflanker
Jasně, ale nechtěl jsem s tím nudit. Děje se tam toho mnohem víc, nejen před katapultáží, ale i po ní.
Katapultážní sedadlo je "samostatný létající aparát".
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2017, 22:11

Antonov A-40 "Krídla tanku" je výsadková nástavba pre tančík T-60 (váha 5,8tony). Klzák-dvojplošník mal byť ťahaný za TB-3.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 11 říj 2017, 22:19

Alchymista píše:
11 říj 2017, 22:11
Antonov A-40 "Krídla tanku" je výsadková nástavba pre tančík T-60 (váha 5,8tony). Klzák-dvojplošník mal byť ťahaný za TB-3.
Ale to já samozřejmě vím. Ale rozběh byl na pásech a doběh též = je to plnohodnotný letadlový podvozek ... to neokecáš :jo:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Odpovědět