Obecné zajímavosti z letectví

Odpovědět
kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1593
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od kenavf » 11 říj 2017, 12:47

Aj u tej zrážky je vidieť že katapultáž prebehla až nejakú sekundu po zrážke.
Nikdy nikde som nenarazil na zmienku o automatickej katapultáži.A jednou zo základných vlastností stíhacích pilotov je rýchlosť reakcie(inak sa tam nemá šancu dostať).
Automatická katapultáž by mohla spôsobiť dopad lietadla medzi ľudí.
Kedysi som čítal že postreh a rýchlosť reakcie sa dá zistiť pomocou pohľadnice.
Jeden človek ju drží zvislo tak aby dole smerovala dlhšia strana.Testovaný človek má nachystané prsty u spodnej hrany(na chytenie).Testujúci neočakávane fotografiu pustí a testovaný ju má zachytiť.Ľudia s postrehom ju zvyčajne chytili v druhej hornej polovici.Za spodnú polovicu ju stíhali chytnúť len stíhací piloti.Bežný človek ju nechytil vôbec.
Na sebe som to nikdy neskúšal. :pivo

woxia
Výkonný redaktor
Příspěvky: 958
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od woxia » 11 říj 2017, 13:33

Škoda, sedačka K-36 na SU-24 umožňuje katapult z nulové výšky (asi nechtěli ztratit "své" letadlo a snažili se jej zvednout až do konce)...
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A-36%D0%94%D0%9C
Tady se to katapult z nuly hezky popisuje i s hezkými fotografiemi a zajímavými historkami.
https://i-korotchenko.livejournal.com/698703.html

mauler
Výkonný redaktor
Příspěvky: 741
Registrován: 08 úno 2017, 13:40

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od mauler » 11 říj 2017, 13:39

martanus píše:
11 říj 2017, 12:57
"když dosáhli vzletové rychlosti, tak už nemohli Su-24 ani zastavit, ani se katapultovat," píší noviny.
https://cz.sputniknews.com/svet/2017101 ... u24-syrie/


Tohle mi vrtá hlavou podle tohodle má SU 22 Zvezda K-36D katapultovací sedačku http://forum.valka.cz/topic/view/46534/SOV-Zvezda-K-36D kde se píše "Sedačka má v základním provedení K-36D charakteristiky 0-0 (v případě katapultáže přes překryt kabiny je požadována výška minimálně 100 metrů)"

těch 100 metrů je kvůli odhození překrytu mimo sedačku?A systém katapultáž automaticky zablokuje pokud jsou pod 100 metrů? Pak osobně nechápu proč je tam 0 - 0 když stačí zavřený překryt a je pilot nahraný......

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 3646
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2017, 13:49

martanus - to zodpovedá aj nedávnemu prípadu Tu-22 - prekročenie rýchlosti rozhodnutia (tiež v1) s poruchou neumožňujúcou vzlet. Akurát to tučko je dosť veľké a ťažké, a ukočírovali ho tak, že sa posádke nič vážne nestalo, posádka Su-24 toľko šťastia nemala...
Mohli sa síce vystreliť, aspoň teoreticky, ale... (čo "ale" - neviem)

Katapultáž na zemi býva obmedzené skôr minimálnou rýchlosťou ako minimálnou výškou - pyropatrony obvykle prekryt kabíny len "nadvihnú" ale vyklopiť a odhodiť ho musí nabiehajúci prúd vzduchu. Iná vec je, keď sedačka musí na nejakom úseku tlačiť prekryt "pred sebou", to je ďalších 100 až 200kg hmoty, ktorú musí zvládnuť.
Druhá vec - sedačka samotná je h0v0, ale zabudovaná v lietadle už h0v0 byť nemusí a často ani nie je, pretože kryt kabíny "je taký, aký je"... a kvôli svojim vlastnostiam obmedzuje minimálnu rýchlosť alebo minimálnu výšku použitia.
Tretia vec - KAŽDÝ pilot, pokiaľ má možnosť výberu a) použiť sedačku h0v0 alebo b) odhodiť ručne kryt kabíny, rozopnúť popruhy a utekať po svojich si vyberie možnosť B, hoci je zdanlivo zložitejšia.
A konečne štvrtá vec - tí chlapi majú obvykle aj skúsenosti aj odhad a malér so smrťákom sa stane až v momente, keď to dobre neodhadnú...

woxia
Výkonný redaktor
Příspěvky: 958
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od woxia » 11 říj 2017, 16:00

Proto měl Albatros L-39 semtexového pavouka na překrytu kabiny.

Třeba Rusové popřemýšlí, že Čechoslováci nebyli v tomto až tak blbí...

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1593
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od kenavf » 11 říj 2017, 16:08

woxia píše:
11 říj 2017, 16:00
Proto měl Albatros L-39 semtexového pavouka na překrytu kabiny.

Třeba Rusové popřemýšlí, že Čechoslováci nebyli v tomto až tak blbí...
To sa používa bežne,rusi to tam nemajú?

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 3646
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2017, 16:15

Najprv sa obaja povinne pozrite ako vyzerá prekryt kabíny na Su-24.
Ach jo...
dg9nxm68w76yyt6zoylu[1].jpg

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1593
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od kenavf » 11 říj 2017, 16:21

Alchymista píše:
11 říj 2017, 16:15
Najprv sa obaja povinne pozrite ako vyzerá prekryt kabíny na Su-24.
Ach jo...
dg9nxm68w76yyt6zoylu[1].jpg
Práve som sa prekúsával fotkami interierov,vyzerá že to nepoužívajú ani na Su-24 ani na Su-27. :pivo

woxia
Výkonný redaktor
Příspěvky: 958
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od woxia » 11 říj 2017, 19:10

Alchymista píše:
11 říj 2017, 16:15
Najprv sa obaja povinne pozrite ako vyzerá prekryt kabíny na Su-24.
Ach jo...
dg9nxm68w76yyt6zoylu[1].jpg
Jasně, průhledný kryt nejde až do konce, ale je zde už kov, takže bez odhození krytu se nevystřelí.

čas 1.52
Pro semtex či jinou směrovou nálož není asi problém to rozrušit, ale jednodušší je v tomto případě odpálit kryt (myslím, že něco takového v Syntezii pro Vodochody dělali, ale už si nepamatuji co všechno mi o tom říkali.

Takže určitě by bylo lepší udělat průhledný kryt s autodestrukcí až za sedačku, pokud to není nutný pancéřový kryt, protože odpalování pyropatronami se mi jeví jako konstrukčně horší možnost.
Je toto katapult ze SU-24?
Obrázek

stranger
Redaktor
Příspěvky: 85
Registrován: 15 bře 2017, 00:12

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od stranger » 11 říj 2017, 19:11

Íránští piloti se v roce 2009 katapultovali ze Su-24 při nepovedeném přistání a oba přežili...

mauler
Výkonný redaktor
Příspěvky: 741
Registrován: 08 úno 2017, 13:40

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od mauler » 11 říj 2017, 19:21

stranger píše:
11 říj 2017, 19:11
Íránští piloti se v roce 2009 katapultovali ze Su-24 při nepovedeném přistání a oba přežili...
Tak buď TTD vystřelovacích sedaček v exportních verzích jsou jiné a nebo při nich stál Alláh :geek: A nebo sputnik a MO RF tvrdí něco co je jinak aby zmátlo nepřítele ;)

mirek58
Výkonný redaktor
Příspěvky: 611
Registrován: 16 úno 2017, 16:17

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od mirek58 » 11 říj 2017, 20:31

OT:
Já to říkám furt, kdy měly éra pásový podvozky, tak by se to nestalo. ;)

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 3646
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2017, 20:37

woxia píše:
11 říj 2017, 19:10
Je toto katapult ze SU-24?
Obrázek
Nie je - je Su-34, Su-32FN, Su-27KUB alebo niektorá iná podobná verzia.
Fotka je to zaujímavá - vľavo od sedačky je vidieť plameň "motorov rozvedenia", ktoré zabezpečujú, aby sa sedačky za letu nezrazili. U sedačiek radených "za sebou" to netreba tak akutne, tam sa súčasná katapultáž obvykle rieši oneskorením katapultáže "predného" o niekoľko desatín sekundy (poradie je skoro vždy "zadný-predný", aby "zadného" neopálil motor sedačky "predného")

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 3646
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2017, 20:45

mirek58 píše:
11 říj 2017, 20:31
OT:
Já to říkám furt, kdy měly éra pásový podvozky, tak by se to nestalo. ;)
B-36 Pacemaker - hlavný a predný
Obrázek
Obrázek

a veľmi unikátny snímok podvozku testovaného na Boeing B-50 Superfortress ("vyššia" verzia B-29)
B50-trackgear[1].jpg
B50-trackgear[1].jpg (61.05 KiB) Zobrazeno 1754 x

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 947
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Sýrie, Jemen, Irák, Turecko nad šálkem

Příspěvek od Skeptik » 11 říj 2017, 20:51

Alchy, kurňa, proč tu fotku hledám :blbec: :palec:

Dobře, tak alespoň tohle ... Mirku, stačí? :snaha:
Obrázek
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: jenky a 2 hosti