Stránka 1 z 3

Vrtulníky - rôzne

Napsal: 20 srp 2017, 18:32
od Alchymista
Tema určená pre typy "menšinových" až exotických výrobcov.


Objavilo sa video s krátkym predstavením nového ukrajinského vrtuľníku od výrobcu Motor-Syč s nádejným označením "Nadežda"

Pri bližšom pohľade - trochu dizajnovo a výrazne motorovo modernizovaný starý dobrý Mi-2
I tak - peremoga :twisted:
Obrázek

A samozrejme ako v každej ukrajinskej peremoge zrada navrch - prototyp je vo farbách ruskej vlajky :snaha:

Re: Vrtulníky - rôzne

Napsal: 08 bře 2018, 19:26
od skflanker_
Sikorsky Ch-53K v podvese 36.000 libier = 16.329 kg
Ch53K.jpg
Zdroj http://www.janes.com/article/78418/ch-5 ... -milestone z 07.03.2018

Re: Vrtulníky - rôzne

Napsal: 10 říj 2019, 04:17
od classix
Čínské vrtulníky Z-19,Z-8G,Z-10
EGez9h7WkAA2T8g.jpeg
EGez-VtWsAADY2s.jpeg
EGez_ANXYAE1L16.jpeg

Re: Vrtulníky - rôzne

Napsal: 10 říj 2019, 04:49
od classix
Vzpomínáte si na německé Ufo Haunebu ? Ano to co jako plastikovou skládačku zakázali v Německu prodávat. Tak Číňani už koncept vyrobily a prodávají pod názvem "Super Shark" :lol:
EGa7yDgU8AAzMZu.jpeg
EGa7yRRU0AESVbB.jpeg
EGbjHMzUwAYg5IN.jpeg
https://www.thedrive.com/the-war-zone/3 ... er-concept

Re: Vrtulníky - rôzne

Napsal: 08 pro 2020, 00:39
od kenavf
EDAT: Elektrický vyrovnávací rotor je nejlepší inovací v letectví
https://www.armadninoviny.cz/edat-vyrov ... ectvi.html

P.S. Koľko percent výkonu alebo koľko kilowat ide do zadného rotoru "bežného" vrtulníku?

Re: Vrtulníky - rôzne

Napsal: 08 pro 2020, 07:11
od Skeptik
Zajímavý koncept. Tak "jednoduchý" až je divné, že to někoho nenapadlo mnohem dříve ... i když je otázkou, jak dlouho na tom u Bellu pracují ... ten zkušební vrtulník s tím má létat již od května 2019.

V minulosti bylo již několik pokusů, jak eliminovat nebezpečí od ocasního rotoru nebo ocasní rotor jako celek
Fenestron ... od 60-tých let, ale používá ho prakticky pouze Eurocopter (a to ani ne na všech svých modelech)
NOTAR ... od 80-tých let, úplná eliminace ocasního rotoru, používá pouze MD a to na malých vrtulnících. Pamatuji jak se v 90-tých letech psalo, že je to převratné řešení a vrtulníky již nikdy nebudou stejné ... JSOU
Koaxiální rotory ... od 30-tých let minulého století, používá je prakticky pouze Kamov.

Uvidíme jak se osvědčí těmto koncepce elektricky poháněných malých fenestronů. Eliminují sice transmise, ale na druhou stranu si zachovávají nevýhody fenestronu a vrtulník bude potřebovat výkonnější elektrickou soustavu, generátory el. energie a záložní baterie atd.
Vždy je něco za něco.

Re: Vrtulníky - rôzne

Napsal: 08 pro 2020, 09:34
od kenavf
Preto som sa pýtal na výkony aké sa tam potrebujú. A možno preto tam použili štyri menšie elektromotory pretože môže byť problém vyrobiť jeden veľký s daným výkonom. Merný výkon kW/kg nemusí byť priamoúmerná hodnota. A zaroveň menšie motory dokážu rýchlejšie zvýšiť otačky(ťah) ako jeden veľký aby okamžite zareagovali na potrebu väčšieho ťahu(nejaký veterný poryv,..).
Vrtula v natáčacími listami to zvládne "okamžite" natočením listov na potrebný ťah(spalovací motor jej otáčky udrží pretože zväčšenú dávku paliva tiež dostane okamžite). Ale zvyšovanie otáčok(spalovacieho motoru alebo elektromotoru) trvá nejakú dobu a to je nedobré.
Teraz sa už vyskytujú elektromotory s merným výkonom 50kW/kg.

Tiež sa mi to zdá elegantné a po spočítaní hmotnosti toho všetkého(mechanicky komplikovaného) čo tam ubudne, by to vykompenzovalo hmotnosť väčšieho generátoru a elektromotorov.
Skôr skrátka neboli tak výkonné malé elektromotory.

Re: Vrtulníky - rôzne

Napsal: 08 pro 2020, 10:11
od mzprx
Skeptik píše:
08 pro 2020, 07:11
V minulosti bylo již několik pokusů, jak eliminovat nebezpečí od ocasního rotoru nebo ocasní rotor jako celek
Fenestron ... od 60-tých let, ale používá ho prakticky pouze Eurocopter (a to ani ne na všech svých modelech)
NOTAR ... od 80-tých let, úplná eliminace ocasního rotoru, používá pouze MD a to na malých vrtulnících. Pamatuji jak se v 90-tých letech psalo, že je to převratné řešení a vrtulníky již nikdy nebudou stejné ... JSOU
Koaxiální rotory ... od 30-tých let minulého století, používá je prakticky pouze Kamov.
A čo koncepcia viacrotorových, nekoaxiálnych strojov ako Chinook alebo Mil V-12?
https://www.idnes.cz/technet/technika/n ... chnika_erp
https://sk.wikipedia.org/wiki/Boeing_CH-47_Chinook

Re: Vrtulníky - rôzne

Napsal: 08 pro 2020, 10:50
od kenavf
Tak to si tam potom pridaj aj synchroptéry :pivo
Obrázek
https://www.google.com/search?q=Kaman+K ... 26&bih=627
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Synchropters
Ale momentálne je to OT pretože sa bavíme o tých elektroocasoch.

Re: Vrtulníky - rôzne

Napsal: 08 pro 2020, 10:51
od Alchymista
Rotory za sebou - prakticky sa dnes používa len Chinook (s derivátmi a odvodeninami historicky najúspešnejší tandem), Jaky a tiež rôzne americké tandemy (Piasecky...) vymreli rýchlo po zavedení.

Rotory vedľa seba - nemecký druhovojnový Focke-Achgelis Drache (najstarší prakticky použiteľný vrtuľník), z novších len Mil V-12. Za rotory vedľa seba možno považovať aj všetky konvertoplány s preklopnými rotormi.

Zaujímavý bol Bell X-22 - mal štyri preklopné ventilátory.

Prečo je väčšina atypických konštrukcií málo úspešná až neúspešná?
- bezpečnosť - havária jedného rotoru vedie nevyhnutne ku strate stability a katastrofe, a to aj za podmienok, kedy by jednorotorová konfigurácia skončila "len haváriou" (hlavne rôzne havárie v malej výške pri pristátí alebo štarte - zachytenia stožiarov, lán...)
- synchronizácia a prenos výkonu - vrtule musia byť synchronizované, u tandemu je náhonom prenášaný obrovský krútiaci moment na veľkú vzdialenosť (u Chinooku 9-10 metrov).
- zaťaženie disku, gyroskopické momenty a potrebný výkon - jednorotorová schéma má najlepší pomer hmotnosti a výkonu (unesú najviac na jednotku výkonu), majú najmenšie zaťaženie rotorového disku

Re: Vrtulníky - rôzne

Napsal: 08 pro 2020, 10:54
od Alchymista
elektromotory vo vyrovnávacom rotore - výhody a nevýhody už boli vymenované.
Otázka je vždy efektívnosť prenosu výkonu - koľko bude vážiť systém na prenos výkonu. Pretože ten výkon na chvostový rotor nejak dostať musíte.
Dalšia vec potom je spoľahlivosť systému a "bezpečnosť pri poruche".
A konečne tretia vec - obsluhovateľnosť a kontrolovateľnosť systému.

Re: Vrtulníky - rôzne

Napsal: 08 pro 2020, 11:15
od kenavf
:sipka: Spoľahlivosť, obsluhovateľnosť, kontrolovateľnosť by mali byť na úrovni vyššej o triedu pretože mechanické zariadenia považujem v tomto smere za menej spoľahlivé. Zároveň sú mechanizmy nastavovania listov vrtule veľmi citlivé na vôle vznikajúce pri prevádzke a je ich treba často kontrolovať. Tie ozubené prevody sú asi tiež dosť zaťažované.
Elektromotory sú efektívne.
Zostáva stále len otázka tej hmotnosti. Na tej fotke tie elektromotory nevyzerajú veľké a generátor nebude oveľa väčší.
Ušetrí sa hmotnosť prevodovky k ocasu, hnacieho hriadeľa, nastavovania listov vrtule.

Re: Vrtulníky - rôzne

Napsal: 30 pro 2020, 16:37
od nine_mike
Je normálne že mu tak vibruje hlava nosného rotora?
https://www.youtube.com/watch?v=VEzycYF ... 0%B4%D0%B0

Re: Vrtulníky - rôzne

Napsal: 30 pro 2020, 17:08
od petrp
Jen jestli to není pouze optický klam, střed se ani nehne...

Re: Vrtulníky - rôzne

Napsal: 30 pro 2020, 17:18
od nine_mike
Hej to je pravda, ale nič podobné som u iných vrtulníkov zatiaľ nevidel tak ma to prekvapilo.

Re: Vrtulníky - rôzne

Napsal: 30 pro 2020, 17:24
od Svarboj
Až 35% podíl kompozitů na konstrukci stroje a ušetřilo to jen 60 kg hmotnosti? Rozumněl sem tomu dobře?
Ansat-M
https://www.youtube.com/watch?v=RVMjEe_pQzw
Edit: Let prvního modernizovaného lehkého vrtulníku Ansat-M proběhl. Charakteristickým rysem vrtulníku je modernizovaný palivový systém, v důsledku čehož se dolet stroje zvýšil z 505 na 640 km a s přídavnou palivovou nádrží až 800 km. Vrtulník navíc obdržel nejnovější avioniku, která mu umožňuje létat za podmínek nulové viditelnosti a díky modernizaci ocasní jednotky se zlepšila stabilita letu.
Zvýšením podílu kompozitních materiálů, který nyní dosahuje 35%, bylo možné snížit hmotnost vrtulníku a zlepšit jeho letové vlastnosti. Certifikační testy a první dodávky nového Ansatu jsou naplánovány na příští rok.

Re: Vrtulníky - rôzne

Napsal: 30 pro 2020, 17:38
od nine_mike
No ale tam sa neuvádza aký bol podiel kompozitov na konštrukcii pred tou modernizáciou. Doslova je tam uvedené, že podiel častí z kompozitov dovedený do 35%, ale to či predtým bol podiel kompozitov napr. 30% alebo 25% to z toho nevieme.

Re: Vrtulníky - rôzne

Napsal: 30 pro 2020, 18:06
od skflanker_
Doplním, ide o prvý vzlet viacúčelového vrtuľníka Ansat-M (Ансат-М) v Kazani
Správy R24 https://youtu.be/g0lUkcldNis zverejnené 30.12.2020, dĺžka videa 1:58 min. + ďalšie info
nine_mike = ide aj o rýchlosť snímkovania kamery a otáčky nosného rotora, ale hlavne pri danom type ide o to, že nosné listy hlavného rotora nie sú v jednej rovine:
20201230.jpg
Detail rotorovej hlavy Ansatu = https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... -_2012.jpg

Re: Vrtulníky - rôzne

Napsal: 30 pro 2020, 18:14
od Alchymista
skflanker - dik. Detail objasňujúci mnohé...

Re: Vrtulníky - rôzne

Napsal: 17 srp 2021, 22:59
od skflanker_
Afganistan, zábery na "špeciál" Sikorsky UH-60 Black Hawk teraz použitý na evakuáciu ambasády, predtým použitú aj na likvidáciu Usámu bin Ládina v Pakistane v roku 2011
20210817.jpg
Zdroj https://vk.com/wall-123538639_1960976 z 17.08.2021