Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5261
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Příspěvek od nine_mike » 15 kvě 2023, 17:59

Celkom zaujímavá idea na núdzové zvýšenie počtu ruských DRLO lietadiel: https://t.me/swodki/260533 Navrhuje použiť staré An-12 a vybaviť ich radarmi N035 Irbis, ktoré používa Su-35S. Takto by do roka VKS získala 6-8 strojov a preklenul by sa čas do dovybavenia VKS ďalšími A-50U a neskôr A-100.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11216
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Příspěvek od kenavf » 24 lis 2023, 13:39

E-7A Wedgetail. Letouny nahradí Boeing E-3 Sentry AWACS
https://www.armadninoviny.cz/nahrada-za ... etail.html
Že by dokázali nahradiť systém s tak veľkou otočnou anténou ako má E-3?
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16412
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Příspěvek od petrp » 24 lis 2023, 13:51

Proč ne? Záleží na tom, kterého sledovaného pásma se zřekli...
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 43069
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Příspěvek od Alchymista » 24 lis 2023, 14:47

IMHO žiadneho pásma sa nezriekli, oba systémy by mali pracovať v pásme L. Skôr dokázali vylepšiť konštrukciu elektronicky riadenej antény tak, aby dostatočne pokryla priestor podobne ako otočná anténa AN/APY-2.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Hektor
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1690
Registrován: 16 úno 2017, 06:53

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Příspěvek od Hektor » 24 lis 2023, 15:11

Chcem sa spýtať na čo by Rusku boli tie An-12 s radarom Irbis, keď má tie Su-35 schopné prípadne problém na mieste riešiť? To je riešenie tak pre Severnú Kóreu, Irán, Kubu, Sýriu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 43069
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Příspěvek od Alchymista » 24 lis 2023, 15:43

Hektor - Vytrvalosť, spracovanie dát, počet ľudských operátorov, riadenie boja a letov... Bolo by to lietajúce VS alebo aspoň NS (veliteské stanovisko, navádzacie stanovisko) a lietajúci rádiolokátor prehľadu v "malom" (= DRLO/AWACS).
Zapojenie DRLO/AWACS do systému PVO zvyšuje efektivitu a účinnost systému a vedenia boja násobne až rádovo.

Ďalšia vec je trvalé pokrytie rozsiahlych oblastí bez pozemnej siete staníc - lietadlá typu stíhač majú plánovanú životnosť cca 5-10 000 letových hodín za 20 rokov, lietadlá typu "dopravák" na 40-50 000 letových hodinách začínajú.
Na pokrytie 7x24 so zálohou potrebuješ pri trvaní hliadky 6 hodín 4 lety dopravákov + 1 v zálohe a môže pracovať na štyri prekrývajúce sa osem hodinové smeny - pri trvaní hliadky 2 hodiny potrebuješ 12 letov stíhačov + 2 v zálohe. Pravidelné a efektívne rozdelenie na osemhodinové smeny nevychádza ani pilotom, ani pozemnému personálu.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
bacil
Redakční rada
Příspěvky: 2840
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Příspěvek od bacil » 24 lis 2023, 19:10

petrp píše:
24 lis 2023, 13:51
Proč ne? Záleží na tom, kterého sledovaného pásma se zřekli...
Nemuseli se zrovna zříct, i kratší anténu lze přece přizpůsobit cívkou (a delší zkrátit kloboučkem), jen - má nižší citlivost. Lze použít i UWB fraktálovou anténu, která je poměrně malá k nejnižší přijímané vlnové délce. Amíci před lety vyzkoumali antény ktaré si samy nastavují ideální délku na základě tekutých kovů s nízkým bodem tavení. Šlo to normálně veřejně ven.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11216
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Příspěvek od kenavf » 24 lis 2023, 19:26

Možno už majú aj citlivejšie senzory tak sa mohli pohrať s lambdou aby bola menšia anténa a dostali to tak do lietadla o kategoriu menšiu a teda zásadne nižšie prevádzkové náklady.
157ton vesus 77ton,
4 motory versus 2 motory.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
bacil
Redakční rada
Příspěvky: 2840
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Příspěvek od bacil » 24 lis 2023, 22:33

Ne s lambdou (to je vlnová délka), ale s dielektrickým okolím antény a tím ji zmenšili. Například pro BT jsou SMD antény 2x1x1mm z keramiky.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21809
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Příspěvek od puma » 25 lis 2023, 07:44

kenavf píše:
24 lis 2023, 13:39
E-7A Wedgetail. Letouny nahradí Boeing E-3 Sentry AWACS
https://www.armadninoviny.cz/nahrada-za ... etail.html
Že by dokázali nahradiť systém s tak veľkou otočnou anténou ako má E-3?
Dokáží to nahradit za cenu menší přesnosti určení polohy cíle v L pásmu (ale dostatečné) s tím MESA radarem, ten žádný C pásmo nemá jako jeho předchůdci, ale zas má daleko lepší detekční schopnostmi v L pásmu oproti C pásmu na E-3 (AN/APY-2) na těžce detekovatelné objekty v cm pásmu. Taky proto má nový A-100 dual band anténu v tom talíři pracující v pásmu C a L současně - reálně tam dva samostatné radary, toto řešení má spousty výhod, včetně toho, že můžete ty data z vln 3.5-7.5cm a 15-30cm realtime fúzovat až tak, že s nimi s dobrými algoritmy budete schopni najít stealth letouny v oblasti v které je vidí L pásmo, ale to C pásmo je nevidí, protože už jsou na úrovni šumu, ale budou tam na pozadí přirozeného šumu vzory, které se budou opakovat a půjde je opakovaně detekovat například s strojovým učením (pokud nasbírate hodně dát pro výcvik neuronek) a to daleko lépe než kdykoliv předtím a nakonec takto zvednete podstatně i citlivost detekce v C pásmu nejen proti stealth letounům.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21809
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Příspěvek od puma » 25 lis 2023, 11:42

Mám tam chybu, AWACSy E-3, A-50 a E-2 požívají radary pracující ne v C pásmu, ale vedle v S pásmu (7.5-15cm), ale na podstatě to nic nemění, proč ten E-7 má radar pracující v delším L pásmu a proč A-100 je dual band S a L pásma, mimo jiné to naznačuje, že ta nepřesnost určení vzdušných cílů nebude v tom L pásmu tak hrozná, k tomu většina datalinků letounů na větší vzdálenosti a zbraní naváděných po datalinku frčí také v L pásmu, tedy s přepnutím antény do pasivního režimu lze pasivně detekovat spoustu objektů, které dříve nešlo.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5261
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Příspěvek od nine_mike » 02 bře 2024, 09:42

VKS dostali nový A-50U.
https://t.me/swodki/354800
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 9961
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Příspěvek od homer » 14 bře 2024, 12:22

Na polském nebi se objevilo špionážní letadlo U-2 Dragon Lady
Strategický průzkumný letoun Dragon Lady byl spatřen při průletu polským vzdušným prostorem. Tuto pozoruhodnou událost zdokumentovali letečtí fotografové, včetně Karola Prokopiuka, který 10. března 2024 pořídil zřetelný snímek letounu. Letoun U-2, snadno identifikovatelný podle protáhlého tvaru přídě a unikátní konfigurace křídel vybavených dvěma kontejnery s průzkumným vybavením, letěl neznámým směrem nad Polskem, což vyvolalo otázky o účelu jeho přítomnosti.

O přesné povaze a záměru tohoto letu se zatím spekuluje, ale podle zpráv pozorovatelů to není poprvé, co byl v regionu zaznamenán výskyt letounu U-2. Jeho schopnost letů trvajících až 12 hodin mu umožňuje vzlétnout z jakékoli letecké základny nacházející se v evropské části NATO, což ponechává otevřenou otázku, zda je letoun umístěn v Polsku.

V únoru 2020 dokončila společnost Lockheed Martin testování nové multispektrální kamery SYERS-2C, která je nyní instalována na průzkumných letounech U-2S. Tato kamera, založená na principu otevřené architektury, může přenášet data do stíhacích letounů páté generace F-35 Lightning II a F-22 Raptor. V témže roce americké letectvo vyzkoušelo integrovaný systém umělé inteligence ARTUµ na letounu U-2 Dragon Lady, který umožňoval algoritmu obsluhovat radarovou stanici a detekovat podmíněné odpalovací zařízení nepřátelských raket během letu.
https://www.armyrecognition.com/defense ... skies.html

Odpovědět