MiG-29

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6043
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: MiG-29

Příspěvek od puma » 22 srp 2019, 18:37

Tak ono v principu to možné je, jak uvádí Skeptik. Velký problém je s AESA radary, co náhodně a šíleně rychle mění frekvence, jak takto vyzařující a pracující radar detekovat vůbec na pozadí a šumu - natož realtime. Podle mého názoru s velkým výpočetním výkonem a nějakými hodně pokročilými algoritmy s AI by to teoreticky jít mohlo, když se nad tím zamyslíte, tak takový radar musí z logiky věci vyzařovat na objekt X ve vzdálenosti X a čase X elektromagnetické vlny - byť v širokém spektru frekvenci, ale o přibližně stejné dopadové energii X (aby ty se k radaru dokázali vrátit) a ta energie dopadající na objekt X/kontejnery v širokém frekvenčním spektru, ta by měla jít změřit a sledovat (díky tomu by jste ten vyzařující radar dokázali vytáhnou z pozadí a šumu) pokud by jste dokázali realtime sledovat a vyhodnocovat celé velké frekvenční spektrum v kterém ten radar/y mohou pracovat a pustili na to hodně pokročilé algoritmy, teoreticky by takto mohlo jít identifikovat konkrétní vyzařující radar - díky soběpodobnosti energie elektromagnetického záření co na vás z něj dopadá v širokém frekvenčním spektru (na toto přesně by se hodilo pustit strojové učení), pak by nic teoreticky nebránilo vysílat na něj upravený signál po frekvencích, po kterých ten radar právě náhodně "skáče" a vysílá, jen by celý proces musel být opravdu šíleně výpočetně rychlý, a jelikož do těch kontejnerů vážících 65kg nevměstnají nějaký superpočítač, tak pokud toto dokážou v 65kg, vypadá to, že ten fígl leží v nějakých hodně pokročilých algoritmech a až pak v dnešní dostupnosti relativně velkého výpočetního výkonu.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání. Co je politická korektnost? Temná strana Síly.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 7972
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: MiG-29

Příspěvek od Alchymista » 22 srp 2019, 19:06

Nevyznám sa v tom príliš, ale: ako je presne realizované "skákanie" - sú vybrané frekvencie skutočne náhodné, pseudonáhodné, alebo sú frekvencie volené medzi niekoľkými desiatkami, stovkami či tisícami dobre definovaných frekvencií?
Druhá vec: ako je riadená náhodnosť preskokov? Nie je čisto náhodne len pseudonáhodná? Teda vypočítateľná zo znalosti sekvencie?

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6043
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: MiG-29

Příspěvek od puma » 22 srp 2019, 19:22

Záleží na konkrétním AESA radaru a jeho parametrech, ale pokud má například 1500 T/R modulů může každý jeden vysílat na náhodně zvolené frekvenci (frekvence se na každém T/R modulu mění cca 1000/sekundu - uvádí literatura pro moderní LPI radary), takže to je pro náš moderní LPI radar s 1500 T/R moduly cca 1500000 náhodných frekvencí za sekundu co vyzařuje. A teď záleží jak je ta množina frekvencí velká - na minimálním rozestupu frekvencí od sebe, na kterých ten radar dokáže reálně pracovat mezi 8-12GHz (X pásmo) a to číslo neznám, to pak bude možných frekvencí 1500000 x Y za 1 sekundu práce radaru.
Naposledy upravil(a) puma dne 22 srp 2019, 19:37, celkem upraveno 2 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání. Co je politická korektnost? Temná strana Síly.

nine_mike
Výkonný redaktor
Příspěvky: 901
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: MiG-29

Příspěvek od nine_mike » 22 srp 2019, 19:27

To skákanie úplne náhodné asi nie je, ale silne pochybujem že je možné ho v podmienkach reálneho bojového nasadenia vypočítať na palube stíhačky. Myslím, že talizman a podobné zariadenia používajú proste hrubú silu, vysielajú bludy cez celý predpokladaný frekvenčný rozsah protivníkovho radaru, alebo rušia "sekčne" (v menšom rozsahu ale väčšou intenzitou) a to okno rušenia náhodne presúvajú po predpokladanom spektre protivníkovho radaru.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6043
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: MiG-29

Příspěvek od puma » 22 srp 2019, 19:33

Skákaní po frekvencích je zcela jistě zcela náhodné (mohou se třeba používat nějaké optimální frekvenční vzory, ale jejich výběr je nehodný), kdy to řídí pokročilé generátory náhodných čísel. To tak být musí, jinak by to bylo lehce detekovatelné od přirozeného šumu pozadí a celá pointa LPI radarů by postrádala smysl, protože slabé místo by bylo právě v nenáhodnosti zvolených vysílacích frekvencí, přes které by se dali lehce detekovat při nějakém opakujícím se vysílaném vzoru.
Naposledy upravil(a) puma dne 22 srp 2019, 19:39, celkem upraveno 1 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání. Co je politická korektnost? Temná strana Síly.

bacil
Redakční rada
Příspěvky: 1322
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: MiG-29

Příspěvek od bacil » 22 srp 2019, 19:39

Pumo, ty všude vidíš počítač, který sampluje signály, ale to že některé věci lze řešit poměrně jednoduše analogově a hlavně s okamžitou odezvou, ti v zaslepení ajťáka nedochází.

Není problém udělat zařízení, které ti v reálném čase vysílá vhodně polarizovaný signál se stejnou apmlitudou, který dopadne na přijímací anténu a to úplně přesně tvarovaný se všemi fázovými a modulačními nepravidelnostmi. Jenom je potřeba ty antény mít vhodně rozmístěné po draku letadla. Zpoždění signálu bude dané prakticky elektrickou vzdáleností páru přijímací a vysílací antény.

Vem si že tvar letadla určuje odrazy a tím i polarizaci a směrovost, tím máš dost ulehčenou situaci, s koulí by to bylo horší, ale šlo by to nakonec taky.

Co se týče skákání, tak je to jen kvůli tomu, aby to nešlo jednoduše podvrhnout protivníkem jako klamné cíle, s nedetekovatelností to nemá nic společného

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6043
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: MiG-29

Příspěvek od puma » 22 srp 2019, 19:45

I analogová zařízení mají nějaký svůj vnitřní výpočetní výkon, jen ten je neskonale pomalejší a podstatně méně flexibilní než řízení takových zařízení digitálně přes multifunkční počítače (ono i CPU a počítač je ve své podstatě analogové zařízení). Má to s tím hodně společné, LPI AESA radary jsou právě těžce detekovatelné a rušitelné, právě z důvodu, že nejde jejich vysílání odlišit tak lehce od přirozeného elektromagnetického šumu v pozadí, to je důvod proč vysílací relaci rozprostírají náhodně do širokého frekvenčního pásma v kterém jsou schopni pracovat, jiný smysl to nemá.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání. Co je politická korektnost? Temná strana Síly.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 7972
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: MiG-29

Příspěvek od Alchymista » 22 srp 2019, 20:29

"analog" má oneskorenie dané prakticky len dobou prechodu signálu (po vlnovodoch a kabloch).
Pri správnom návrhu je ich, ako píšeš "vnútorný výpočtový výkon" pri riešení kategorie úloh na ktoré sú navrhnuté a optimalizované doslova gigantický a rýchlosť výrazne vyššia ako u ľubovoľného číslicového systému. Nevýhodou je len malá flexibilita - lenže rušič je už akosi z princípu dosť jednoúčelové zariadenie.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 4266
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: MiG-29

Příspěvek od kenavf » 23 srp 2019, 00:00

Ad to "skákanie medzi frekvenciami". Koľko tých frekvencií môže byť v danom pásme? Dve susedné použiteľné musia mať od seba nejaký odstup(aby sa dali odlíšiť/rozoznať) a samé majú nejakú frekvenčnú toleranciu +- od želanej frekvencie. Takže, môže tam byť toľko frekvencií ako tu vypočítavate?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

dancostar
Redaktor
Příspěvky: 112
Registrován: 15 dub 2019, 10:07

Re: MiG-29

Příspěvek od dancostar » 17 lis 2019, 21:25

V Indii došlo k havárii stíhacieho lietadla MiG-29K
Indické námorné sily stratili ďalšie lietadlo. Podľa predstaviteľa indického námorníctva Viveka Madhwala sa stíhačka MiG-29 zrútila počas cvičného letu. Podľa námorníctva bolo predbežnou príčinou pádu vznietenie motora potom, ako sa doň dostal vták.
https://www.armadnymagazin.sk/2019/11/1 ... a-mig-29k/


classix
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1773
Registrován: 17 úno 2017, 14:09

Re: MiG-29

Příspěvek od classix » 20 lis 2019, 03:01

Mongolsko
2xMiG-29UB byly dodány 15. listopadu pro mongolské letectvo. Brzy bude dodáno dalších 16 jednosedadlových MiG-29 Fulcrum. Všechny mongolské MiG-29 jsou bývalé stroje z ruského letectva (VKS). Mongolské letectvo také obdrží také ex-ruské L39.
EJvhWw8WsAIQxMH.jpeg
EJvhWirWoAINv5t.jpeg
EJvhWE6W4AAFHtf.jpeg
Vy nejstě špión, voják, uvažujetě pokrokovo. Vy stě marxista!

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: kiko1969 a 5 hostů