Stránka 1 z 2

Jakovlev Jak - 130

Napsal: 13 zář 2018, 11:45
od WuVirr
Video od kadéta letecké akademie Jak-130

Re: Jakovlev Jak - 130

Napsal: 24 lis 2018, 11:35
od WuVirr
Video pořízené kadetem letecké akademie Jak-130

Re: Jakovlev Jak - 130

Napsal: 30 led 2019, 20:10
od skflanker_
FotoBlog https://dambiev.livejournal.com/1468884.html z 28.01.2019 uvádza počty dodaných lietadiel rodiny Jak-130 z Irkutska v zahraničí:
Alžírsko = 16 ks
Bangladéš = 16 ks
Mjanmarsko = 6 ks
Bielorusko = 8 ks
Laos = 4ks

Re: Jakovlev Jak - 130

Napsal: 16 úno 2019, 09:45
od WuVirr
Akrobacie na Yak-130 na obloze Laosu

Re: Jakovlev Jak - 130

Napsal: 16 úno 2019, 09:57
od Hektor
Taká zaujímavosť najbližšie k sebe majú M-346 a Jak-130 v Poľsku a Bielorusku (aha vlastne aj Kaliningrad existuje :oops: ). Možno raz uvidíme spoločné cvičenie zlej východnej techniky a dobrej západnej.

Re: Jakovlev Jak - 130

Napsal: 07 dub 2019, 17:10
od skflanker_
Bielorusko obdržalo ďalšie lietadlo Jak-130
80.jpg
80.jpg (47.58 KiB) Zobrazeno 9611 x
Do Bieloruska boli dodané ďalšie kusy lietadiel Jak-130 - na obrázku červená 80. Priviezli sa "rozobrané" v trupe bieloruského Il-76MD.
Zdroj https://ot-vinta.org/ocherednoj-yak-130 ... v-belarus/ z 03.04.2019 + foto

Re: Jakovlev Jak - 130

Napsal: 14 kvě 2019, 19:26
od skflanker_
↑ odovzdanie nových dodaných lietadiel Jakovlev Jak-130 v Bielorusku

https://youtu.be/Dnr-mjKoRVc zverejnené 11.05.2019, dĺžka videa 1:50 min.

Malo by ísť o lietadlá označené ako červená 79 + 80 + 81 a 82

Re: Jakovlev Jak - 130

Napsal: 29 led 2020, 08:51
od classix
Vietnam podepsal smlouvu na ruské bojové cvičné letouny Jak-130

Rusko a Vietnam se vrátily ke spolupráci při dodávkách letecké techniky. Jak řekli dva manažeři podniků obranného průmyslu portálu Vedomosti, v roce 2019 byla podepsána smlouva na nákup nejméně 12 bojových výcvikových letounů Jak-130 v hodnotě více než 350 milionů dolarů. Letka ruských letadel získaná vietnamským letectvem by měla nahradit zastaralé československé letouny L-39, které byli dodány do země na začátku 80. let.
EPbpYR_UEAAxibB.jpg
EPbpYR_U8AAsZXG.jpg
Tohle je fail pro Aero, že nedokáže udržet stávající zákazníky.

https://www.vedomosti.ru/politics/artic ... mui0Ut9FTQ

Re: Jakovlev Jak - 130

Napsal: 29 led 2020, 13:38
od Julesak
Má si ich vlastne čím udržať?
A má vôbec záujem?

Re: Jakovlev Jak - 130

Napsal: 29 led 2020, 16:15
od Zvedavy
Aero si dalo americké motory, tým pádom do n krajín nemôžu dodávať a ďalšie krajiny si vedia zrátať, na čo by im také lietadlá bez motorov boli v prípade amerického embarga. Vydrbali s motorármi z Leteckých motorov Považská Bystrica a zároveň ukážkovo vydrbali aj sami so sebou. Prvé plánovane, a druhé lebo si nevedia zrátať dve a dve. Teraz, keď L39 majú také nasadenie v reálnom boji v arabskom svete by sa im objednávky len tak sypali.

Re: Jakovlev Jak - 130

Napsal: 29 led 2020, 21:08
od Alchymista
Motory AI-25 sa v Rusku stále vyrábajú, takže "spriatelené krajiny" majú možnosť motory nakupovať a generálkovať. Prakticky všetko ostatné vybavenie je "sovietskeho pôvodu", takže je tiež "získateľné". Tým pádom dokážu prevádzkovatelia svoje albíky udržiavať v letuschopnom stave i naďalej.

Re: Jakovlev Jak - 130

Napsal: 29 led 2020, 21:56
od Skeptik
To sice ano ale AI-25 je už "dědeček" a původní L-39C vlastně taky. Tudy cesta nevede.

Ne, že by Aero nemělo odpovídající typ, ale NG je zatím v plenkách a L-159B je přeci jen trochu něco jiného.
Nicméně to NGčko, které sice má též americký motor, ale Williams FJ44 je motor civilní = neměla by se na něj vztahovat vývozní omezení, by úspěšné být mohlo.

Re: Jakovlev Jak - 130

Napsal: 18 úno 2020, 13:35
od 1stCLJan
Skeptik píše:
29 led 2020, 21:56
To sice ano ale AI-25 je už "dědeček" a původní L-39C vlastně taky. Tudy cesta nevede.

Ne, že by Aero nemělo odpovídající typ, ale NG je zatím v plenkách a L-159B je přeci jen trochu něco jiného.
Nicméně to NGčko, které sice má též americký motor, ale Williams FJ44 je motor civilní = neměla by se na něj vztahovat vývozní omezení, by úspěšné být mohlo.
To je ale argument, je to civilní americký motor, tak se na něj nebudou vztahovat amícký embaga :dobre:
Aero je obyčejná americká filcka stejně jako zbytek ČR a proto se z ČR bude vyvážet jen tam kam jí to amíci povolí a je úplně jedno jestli tam je motor ze dřeva , nebo nějaký jiný.

Re: Jakovlev Jak - 130

Napsal: 18 úno 2020, 13:39
od Skeptik
1stCLJan
A něco faktického by jsi neměl ? :roll:

Re: Jakovlev Jak - 130

Napsal: 18 úno 2020, 15:26
od 1stCLJan
Fakticky to jde jednoduše doložit vývojem exportu Aera po roce 1990 , což je všem zmámá věc. Tak jak se Aero chová není známkou svobodného rozhodování jak firmy , tak České republiky.

Re: Jakovlev Jak - 130

Napsal: 18 úno 2020, 16:03
od Skeptik
L-39/59 normálně vyváželi kam se dalo ... ono se moc nedalo, protože v zemích bývalého SSSR byly stovky nepotřebných a tím i levných L-39

L-159 od počátku používá motor a některou avioniku, které podléhají souhlasu k vývozu ze strany USA (omezení o kterém se od počátku vývoje vědělo).

L-39NG je konstruován bez těchto omezujících prvků ... právě proto, aby jeho vývoz nepodléhal souhlasu USA.
Uvidíme, jak si NG povede a zda o něj bude zájem. Teprve až bude nějaký kontrakt ze strany USA napaden, můžeme mluvit o tom, že je Aero podřízené USA (mluvím o Aeru, nikoli ČR).

Re: Jakovlev Jak - 130

Napsal: 18 úno 2020, 16:55
od Alchymista
Väčšina bývalých ani terajších používateľov dožívajúcich L-39 sa o L-159 ani o L-39NG už zaujímať nebude. Situáciu poznajú a rozumejú ako sa veci majú, takže im to nestojí ani za námahu. Iná vec, významná pre rozhodovanie o možnom budúcom nákupe, je podpora doterajších zákazníkov pri zmenách politickej situácie...
Navyše - lietadiel triedy L-39/L-39NG je teraz (a pre najbližšie desaťročie) na trhu prebytok, a to i nových za doslova dumpingové ceny.

Re: Jakovlev Jak - 130

Napsal: 18 úno 2020, 17:14
od Skeptik
U toho NG si tím vůbec nejsem jistý.
Odpovídajících letadel v ceně kolem 10 mil USD moc není. Vlastně kromě M.345 žádné ...

Jak-130 / M.346 a podobné advanced trainers v ceně 2x až 3x vyšší nejsou pro každého.

Re: Jakovlev Jak - 130

Napsal: 18 úno 2020, 18:05
od Alchymista
Napríklad čínsko-pakistanský JL-8/Karakorum-8 - postavených je vyše 500, stovka lieta v Pakistane, asi dvesto v Číne.
V Egypte ich lieta vyše stovky, používa sa v Angole, Bangladéži, a nejakých ďalších, kde ešte stále slúžia aj albíky. Plus-minus asi dva tucty zákazníkov v Afrike, Azii a Južnej Amerike.

Re: Jakovlev Jak - 130

Napsal: 18 úno 2020, 19:19
od Skeptik
Ano, ten je snad jediná další možnost.
Ale to je letadlo staré 25 let (tehdejší čínská technologie). A za stejnou cenu, jako by měl být L-39NG. Jasně upgradovaný, ale na druhou stranu zase čínský.
Naopak relativní úspěch JL-8, spolu s končícím resursem původních Albatrosů, MB-326, MB-339, S.211, Galebů, C-101 a nejstarších Hawků dává NGčku poměrně slušnou šanci.

Ostatně proč myslíš, že Leonardo vyvíjí "za vlastní" M.345 ???