OCHOTNIK B - útočné UAV

Odpovědět
kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od kenavf » 17 črc 2019, 10:52

puma píše:
17 črc 2019, 08:39
Tak uměla inteligence ve smyslu toho slova neexistuje, dnešní AI je jen strojové učení a práce s pravděpodobností v nějaké formě, ..
Súhlas.
My ale umelú inteligenciu až tak nutne na to nepotrebujeme.(Pozri sa na niektorých ľudí okolo, sú vzorom inteligencie alebo strojového učenia? :evil_smile: )
Nám stačí to strojové učenie a to už máme zvládnuté, čoho dôkazom sú tie autonómne autá pohybujúce sa v podstatne náročnejšom prostredí ako UAV.
Pilot alebo niekto z pozemného perzonálu zadá na UAV úlohu "najdi a zlikviduj PVO systém v oblasti XY".
-každý PVO systém sa nejako prejavuje, buď elektromagneticky alebo vizuálne(vo viditeľnom alebo neviditeľnom spektre) charakteristickým tvarom celého objektu alebo jednotlivých častí(vozidiel). Tieto veci za pomoci strojového učenia sa dajú už zvládať.
-vzhľadom na zadanú úlohu a naložené zbrane si UAV zvolí ktoré zbrane použije
-pri lete tam a späť si dokáže identifikovať čo lieta okolo, či je to priateľ alebo nepriateľ, či to je preň hrozba, či sa od neho niečo oddelilo a akú to má rýchlosť a či je to preňho hrozba a podľa toho svojím strojovým rozhodovaním voliť opatrenia alebo protiakcie.
-tak isto vie sledovať pohyby a situáciu na zemi a podľa toho voliť ďaľšiu činnosť.
-na UAV by sa neprenášali "riadiace povely" ale len zadania a taktické rozkazy. Resp. by sa vysielali a prijímali informácie o situačnom povedomí z iných zdrojov a pre iné subjekty, ale to len v prípade potreby.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5216
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od nine_mike » 03 srp 2019, 19:31

Tak Ochotnik vraj vykonal prvý let
https://tvzvezda.ru/news/opk/content/20 ... mZwNv.html
Let trval cca 20 minút na výške 600 m urobil pár okruhov nad letiskom a úspešne pristál.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 07 srp 2019, 09:44

Já tomu stále nevěřím, neexistuje fotka ani video, první let provádí totálně nelogicky v Achtubinsku, kde už od zimy létá upravený Su-57 053, co má spolupracovat s Ochotnikem-B, který na satelitní fotce stojí ještě vedle něho a už s maskáčovým vzorem - to proč by jste dávali na první letový prototyp, co by jste na tom testovali?? - úplně zbytečné (přece takto a zrovna v Achtubinsku by jste nedělali první let do vzduchu a ještě tak velkého UAV), kde už jej nedávno Putinovy prezentují i s výzbrojí vyskládanou vedle něho, možná je tam překlep a mysleli první testovací bojový let. :D

Něco tu prostě nehraje. Podle mě první létající prototyp byl ten černý z prvních uniklých fotek z továrního letiště (a černý proto, protože probíhali utajené testovací lety hlavně v noci), to co je v Achtubinsku s maskáčovým vzorem, tam se podle mě už testuje interakce ve vzduchu s tou 053 a i použití výzbroje - k tomu je ta testovací základna určená, pak by to smysl dávalo veliký proč v Achtubinsku, ale jinak mi to prostě nesedí tyhle vypouštěné informace o prvním letu, pokud teda není jejich cílem, co nejvíce zamlžit jeho závěrečné testování v Achtubinsku a vnesení do jeho vývoje totálního časového zmatku.
Naposledy upravil(a) puma dne 07 srp 2019, 10:12, celkem upraveno 3 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6274
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Juraj » 07 srp 2019, 10:05

TASS oznamuje, ze letove skusky Ochotnika prebiehaju podla planu. Do konca tohto roka sa ma previest let Ochotnika v skoro automatickom a mozno aj plnoautomatickom rezime
https://tass.ru/armiya-i-opk/6739899

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 07 srp 2019, 12:30

Záběry z prvního letu Ochotnika-B

MO RF oficiálně pod videem píše, že:
UAV "Ochotnik" je vytvořen podle schématu létající křídlo s použitím speciálních materiálů a povrchové úpravy, které jej činí prakticky nepozorovatelným pro radarové prostředky detekce. "Ochotnik" je vybaven pro určování cílů zařízením opticko-elektronickým, radiotechnickým a pomoci jiných druhů průzkumu.


Motor mu vůbec nečmudí bez forsáže, bude to nejnovější verze AL-41F-1/S a má prstenec/kloub s vektorováním tahu.
AL-41F-1S na Su-35S
Obrázek
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 07 srp 2019, 16:24

Další nedávná fotka z Achtubinska, tentokrát porovnání s Tu-160M2
https://twitter.com/DesjardinsGata1/sta ... 3095446528
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Svarboj » 07 srp 2019, 17:55

prakticky nepozorovatelným pro radarové prostředky :dobre:
Miluji tyhle velkohubá prohlášení. Slyšet takové prohlášení ze země, která stealth technologiím nikdy nepřikládala velkou váhu "protože všechno je detekovatelné" je opravdu úsměvné. Najednou je to zázračná technologie, když už jí tak nějak zhruba máme.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

nevadiii
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1127
Registrován: 01 dub 2017, 19:20

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od nevadiii » 07 srp 2019, 18:20

puma píše:
07 srp 2019, 12:30
Záběry z prvního letu Ochotnika-B

MO RF oficiálně pod videem píše, že:
UAV "Ochotnik" je vytvořen podle schématu létající křídlo s použitím speciálních materiálů a povrchové úpravy, které jej činí prakticky nepozorovatelným pro radarové prostředky detekce. "Ochotnik" je vybaven pro určování cílů zařízením opticko-elektronickým, radiotechnickým a pomoci jiných druhů průzkumu.


To napravo od trysky motoru (čas od 25s), to je výfuk? :D že to nebude napríklad kanón na postrelovanie cieľov za strojom.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od skflanker_ » 07 srp 2019, 18:26

Pomocný zdroj energie / Pomocná pohonná jednotka
APU (Auxiliary power unit)
V tomto prípade presnejšie
Вспомогательная силовая установка (ВСУ) = Pomocná pohonná jednotka (VSU)

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 07 srp 2019, 18:31

APU když má letadlo, tak je to velká výhoda, pokud to nemá, tak aby jste nahodili motor/y musíte přijet v lepším případě s velkým vozíkem a připojit hadici s kabely - dodat elektřinu a stlačený vzduch na nahození základní elektroinstalace a roztočení a následné spuštění motoru, v horším případě musíte dojet rovnou se speciálním náklaďákem. Každopádně pokud tam cpou APU jednotku, chtějí, aby to bylo co nejvíc operačně samostatné (teoreticky by ji tam dávat nemuseli a mohli ušetřit pár desítek kg), zdvojený bytelný přední podvozek a fakt velká kola, teoreticky by to mělo vzletět/přistát i z nezpevněných travnatých ploch a předsunutých letišť.

Ani bych se nedivil, kdyby celý ten podvozek byl převzatý z Su-57 a jen mírně upravený. Vypadají totiž stejně.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Skeptik » 08 srp 2019, 08:00

Podvozek podobný konstrukčně je, ale asi stejný nebude. Dle zatím udávaných TTD by Ochotnik B měl mít MTOW cca 20, max. 25 tun. To je o minimálně 10 tun méně než Su-57. Je zbytečné, aby s sebou vláčel zbytečnou hmotnost naddimenzovaného podvozku (i když je možné, že v rámci urychlení vývoje u prototypu "těžký" podvozek použili).

A k tomu "výfuku". APU byla první věc, co mne napadla. Ale když se nad tím zamyslím, tak nenacházím jediný důvod, proč by měl být takovýto prostředek (který určitě bude vyžadovat rozsáhlé pozemní vybavení) autonomní, aby se obešel bez GPU (jednoduchý vozík s motorem a generátorem na výrobu elektrické energie).
Nemůže to spíš být nějaký výstup chladícího vzduchu od elektroniky (ale proč kruhový průřez) či výmetnice klamných cílů či něco jiného? Čert ví.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Senior redaktor
Příspěvky: 3602
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Tomas BB SK » 08 srp 2019, 08:29

v nejakom videu bolo vidiet ze sa z toho pri rolovani cmudi-ide teplo takze asu naozaj APU. Je tiez mozne ze je tam len docasne pocas vyvoja a skusok.

Ale u rusov tazko predvidat co od toho stroja vlastne chcu. Mozno bude vediet vzlietat z nespevnenych letisk, nenapadne odparkovany kym si ho na pomoc SU57 nezavola... Moze byt beznou sucastou vojenskych letisk bez ohladu na to aky typ lietadiel sa tam prevadzkuje (taka predlzena ruka). A viem si tiez predstavit jeho posobenie na bojisku typu syria kde budu rozptylene po roznych letiskach a s moznostou v pripade potreby pristat kedekde... A tam by sa APU hodila
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6274
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Juraj » 08 srp 2019, 09:43

V správe TASS sa píše, že súčasťou skúšok má byť aj plne autonómny let podľa vzdialeného zadania. Čiže odletí to bez akéhokoľvek kontaktu s miestnym operátorom. To by skutočne naznačovalo, že v pláne je umiestniť Ochotnika hocikde a úlohou obsluhy bude len doplniť zbrane, palivo a dron fyzicky aktivovať do pohotovostnej polohy. Kedy a kam bude letieť, určí niekto iný, kto bude sedieť hocikde. Môže si ho privolať nejaký fighter, alebo ho vyšle na misiu jednotka, ktorá potrebuje údaje, či podporu na bojisku. Na tento účel musí byť dron v maximálnej miere nezávislý od okolia. Čiže to APU bude mať svoj význam.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Skeptik » 08 srp 2019, 09:47

Já Ti nevím.

To "čmoudění" bude optický jev … není žádný důvod, aby APU běžela při vzletu, kdy běží hlavní motor.

Myslíš, že to bude schopné přistát samo i na nevybaveném letišti? Bez ILS / MLS ? Silně pochybuji.
GPS / GNSS nejsou dostatečně přesné.
Uvidíme.
Juraj píše:
08 srp 2019, 09:43
Čiže odletí to bez akéhokoľvek kontaktu s miestnym operátorom.
Bez operátora ano, bez pozemního navigačního vybavení těžko. Jak udrží směr při vzletu? O přistání ani nemluvím.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 08 srp 2019, 09:52

Tak stačí se podívat na ten podvozek, je to v podstatě podvozek z Su-57 (nějaké úpravy tam určitě budou, ale vychází to přímo z něho), který je také aspoň teoreticky schopný operovat z nezpevněných travnatých ploch, ty hlavní kolo o velkém průměru jsou právě hlavní předpoklad pro operace z nezpevněných ploch. Ono zase, když to má max. vzletovou hmotnost přes 20t, tak musí to být bytelný podvozek, se to nezdá bez měřítka (mozek to má tendenci automaticky srovnávat s RQ-170, s max. vzletovou hmotností 3850kg, kterému je to podobné, ale jde už jen tou hmotností o úplně jiný typ letounu), ten Ochotnik-B je fakt velká a hmotná obluda.

Stejně operace z nějakého travnatého pásu nebo dálnice bez pozemního vybavení už při přistání a připravených zásob munice a paliva postrádají smysl, pak není ani podstatný řešit jestli by to zvládl sám či ne. Protože by si tam stejně sám nedotankoval a nenaložil munici. Ale čistě teoreticky by to šlo zautomatizovat za pomoci satelitní navigace a digitálních map terénu a dovedení na přistání z optimálního směru po satelitní navigaci na vytipované plochy, a pak s pomocí laserového značkovače, s kterým by si měřil vzdálenost do ideálního bodu dosednutí a podle toho řídil sám svůj let až do dosednutí - ale teoreticky by to mělo jít i jen se satelitní navigací v kombinaci s digitální mapou terénu - na které by si dokázal sám vyhledat vhodné plochy (pak by to šlo aspoň použít pro pokus o automatické samostatné nouzové přistání nad vlastním územím, pořad lepší než ten letoun automaticky odepsat). Každopádně nějak to přistání a vzlet zcela zautomatizovaný bude ve finální verzi až do dosednutí a zaparkovaní na vyhrazeném místě X letiště Y a vyvedení na VPD pro vzlet podle mě, ušetřilo by to spoustu problému a není to zas tak nic nemožného v dnešní době, právě a v bojových podmínkách by plná automatizace těchto procesů byla hodně velké plus, když by měl kooperovat s pilotovanými stroji ve vzduchu a nemuselo tam sedět na základně deset operátorů řídících jejich hromadný vzlet a přistání, ale jen jeden či dva, co by hlídali tyto zautomatizované procesy při vzletu a přistání, a když by to situace vyžadovala v případě nějakých technických problémů stroje XY, by ho převzali do manuálního řízení.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Beda
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1190
Registrován: 01 úno 2017, 13:27

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Beda » 08 srp 2019, 10:44

Armada ma uz ILS mobilni, tak to na louku odvezou, otazka jak dlouho trva serizeni. To UAV ma jiste kameru a nejake navigacni pristroje a tak kdyz ho ridi z druheho konce sveta tak by s tim operator asi take pristal.

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Senior redaktor
Příspěvky: 3602
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Tomas BB SK » 08 srp 2019, 11:37

ja som jednak myslel to, ze vyzbrojeny dron bude umiestneny niekde kde ho nepriatel nebude hladat (podobne ako kontajnerove club-y, rakety na vlakoch), rozptyleny v priestore a v pripade potreby sa bude aktivovat viac-menej na dialku (nejaka obsluha tam samozrejme bude, ale v zasade bude stacit aby stroj "nastartovala" a cim menej vercajgu k tomu bude potrebovat tim lepsie).

Napriklad by sa podobny stealth dron hodil teraz v syrii - umiestneny na nejak starsom letisku a v pripade potreby bude vykonavat operacie napr. proti USA za eufratom ...

pripadne by sa hodil na zapade - pride hlaska z libanonu ze Izrael je v oblasti a dron moze vzlietnut a bojovat ...

Tych moznosti vyuzitia bude vela.

Ako najcaastejsia mi pripada ostraha hranic RF najma na severe a vychode...

Taktiez pristaie je pravdepodobne na letiskach s horsim povrchom a infrastrukturou a cim autonomnejsi z hladiska potrebneho servisneho vybavenia bude tim lepsie. V podstat bude stacit ked to obsluha natankuje a to bude vsetko...
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6274
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Juraj » 08 srp 2019, 12:24

Ak by to dokazali Rusi takto vyriesit, mozu Ochotnikmi pokryt obrovske uzemie, pricom vybavenie infrastruktury bude mizive. Prakticky by sa to dalo vyriesit tak, ze niekde v nejakej temperovanej sope na Sibiri bude cakat pripraveny dron, s minimalnou posadkou, ktora bude urcena len na vytiahnutie dronu na VPD a jeho zapnutie. Za par minut uz moze riesit ulohy vo vzduchu podla prikazov operatora z Moskvy. Po navrate z misie nemusi byt uzemneny na povodnom mieste, ale na letisku s maximalnou urovnou servisneho zabezpecenia, kde bude dron prehliadnuty, pripadne nabity zbranami a ked bude uznany, ze je schopny operacneho nasadenia, opat moze byt odvoleny na miesto pohotovostnej zakladne, kde sa mu uz len doplni palivo, resp. zakladny servis okolo zbranoveho vybavenia a moze opat vyckavat.
Ak je cena lietadla nasobne navysena reziou okolo, potom znizenie rezie prudko zvysi moznosti ruskeho letectva. namiesto niekolkych plukov PVO, mozu vytvorit ekvivalent desiatok plukov, ktory bude k dispozicii pri akejkolvek potencialnej hrozbe. Najvacsou starostou ruskeho velenia potom bude najst spravnu rovnovahu pri pouziti pilotovanych a nepilotovanych letov, vytvorit optimalne taktiky pouzitia miesanych letiek, prisposobit strategiu, ktora bude vychadzat z novych podmienok. Toto bude obrovska uloha a je mozne, ze bude sprevadzana ( a nielen v Rusku) mnohymi omylmi

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od puma » 08 srp 2019, 12:56

No já bych spíš řekl, že to zbytečně moc komplikujete, nemá smysl aby pár takových Ochotniků bylo někde na louce či v zodolněném úkrytu a čekalo. Smysl má je začlenit do spolupráce s pilotovanými letouny ať už v rámci misí vzduch-vzduch nebo vzduch-zem a tedy se budou pohybovat s nimi po základnách - to už jedno jakých a využívat stejnou logistiku. Nebo je dynamicky podle potřeb začleňovat do PVO komplexů dalekého dosahu v oblasti kde působí (to může být děláno zcela dynamicky a automaticky i za plnění jiné původní míse přes propojenou PVO síť pozemních/vzdušných/námořních prostředků - přes kterou by dostávali cíle a nebo se přesto "úkolovali"), PVO komplexům dalekého dosahu by se dost hodila možnost retranslace navádění za jejich radarový horizont pro jejich PLŘS s aktivním RL po datalinku a funkce předsunutých vzdušných průzkumných radiotechnických prostředků držící hlídky ve vymezených sektorech až pár set km od postavení PVO, kterou takto kryjí a ještě s v vlastními PLŘS na palubě, kdy s radarem by byl schopný postřelovat i cíle s vlastními PLŘS s aktivním RL a ani by cíle vlastním radarem nemuseli detekovat (ale brali by si cíle po datalinku z jiných prostředků - například zapnutých podstatně výkonnějších a větších radarů pilotovaných letounů, AWACSů, a tak dále), což by výrazně zkomplikovalo pravděpodobnost už na větších vzdálenostech od klíčových takto bráněných PVO komplexů dalekého dosahu nepozorovaných průniků i stealth letounů protivníka přes tyto PVO komplexy a potažmo jejich vyřazení, ještě by ty průzkumná radiotechnická data, co sbírají z nich neproudili jen na jeden PVO pluk, ale byl by to takový multifunkční radiotechnický rozvědčík využitelný pro všechny druhy vojsk v podstatě při takových misích, mohli by si jej přebírat třeba i vojenské lodě na své kryti (třeba v ČM na Baltu a tak, kde by byl v dosahu základen a měl slušnou vytrvalost) mohli by jej využít i pro vlastní útočné operace, to je milion variant jak by to šlo udělat s takovým multifunkčním a modulárním bojovým UAV), když by létal jen vzdušné hlídky sem a tam pár set km od PVO pluku dalekého dosahu a třeba jen naslouchal na L pásmu v pasivním režimu a sledoval pracující a vyzařující dalekodosahové datalinky protivníka, minimálně to, že jej někdo sestřelil 300km od PVO baterie dalekého dosahu právě, je taky informace, co vám dá čas na víc. Variant je vcelku nepřeberné množství, jak by takového "ochotného" multifunkčního dříče šlo zakomponovat do všeho možného a fungoval by v automatickém/poloautomatickém režimu s možností se rozhodovat částečně i sám, pokud by mu to bylo umožněno, i když by primární jeho role byla kooperovat s pilotovanými letouny. Teoreticky by mohla vzniknout i specializovaná radiotechnická verze Ochotnika, která by podstatným způsobem rozšiřovala možnosti nových PVO komplexů dalekého dosahu a ještě by si ho mohli při svých misích půjčovat pilotované letouny, nebo by je mohl automaticky krýt při návratech z misí ve spolupráci právě s PVO komplexy dalekého dosahu. Podle mě toto vše je vcelku reálné, nebude to jednoduchá cesta, ale je to realizovatelné (nevyžaduje to opravdovou umělou inteligenci, která neexistuje) Stačí využít těch sofistikovaných ruských automatických systémech velení a řízení PVO, kam spadají i vzdušné prostředky - stíhači, AWACs atd., moderní PVO komplexy jsou schopny pracovat i zcela samostatně a působit proti vzdušným cílům bez zásahu člověka, probíhá tam neustála výměnná informací, které jde efektivně využít pro spoustu představitelných i nečekaných scénářů, a polopatické rozhodovaní. Pokud vím, že za chvilku vletí tenhle letoun protivníka, co si cvrlika s AWACSem jak splašený po datalinku - do dosahu PLŘS PVO baterie dalekého dosahu kterou kryji, a vím že baterie má PLŘS XY X ks (z těch ASU systémů) a i když dostihnou mé PLŘS R-77M cíl o 30 sekund dříve, tak se ale pravděpodobně demaskuji postřelováním cíle, jde jen o jeden letoun protivníka na průzkumu a v okolí nic podezřelého jsem nezachytil, takticky vhodnější bude se nedemaskovat zapnutím radaru skrz jeden protivníkův letoun a pokračovat v pasivní radiotechnické rozvědce dále v oblasti a předávat na batarii jen data o poloze cíle z pasivního radiotechnického průzkumu v kombinaci s daty z pasivního IRST, po zfůzování s daty o poloze cíle z zahorizontálních radarů už ji poskytnou dostatečnou přesnost pro navedení PLŘS s aktivním RL na tento cíl na vzdálenost 300km). Na těch automatických systémech velení a řízení PVO se dají postavit už docela slušné algoritmy s "fake" inteligencí, kdy to rozhodování o použití zbraní z takového Ochotnika bude mít vždy smysl, protože jej úkoluje ASU po datalinku na dálku, což ho může samozřejmě taky prozradit nebo nemusí, nebo to může být řešeno směrovými datalinky v L pásmu, když by třeba samokřídlo bylo pokryto L band AESA anténami nejen v náběžné hraně křídel ale i na odtokové straně, pak by se nemuselo vyzařovat v L pásmu do všech směrů, ale jen určitým sektorovým směrem, pak by byl podstatně hůře odhalitelný takový datalink a využívající ty L band AESA antény, protože v tom směru pravděpodobně protivník neoperuje, protože tam jsou naše jednotky.

Jak se na nějakém prototypu Ochotnika-B objeví IRST, tak už nebude pochyb, že ho plánují i pro mise vzduch-vzduch, mělo by to obrovský taktický význam totiž, protože ty moderní IRST jsou schopné z boku a zezadu detekovat a sledovat stealth letouny na vzdálenosti až +100km a určovat docela přesně jejich polohu, a nic nebrání ty data o poloze cíle z takového předsunutého Ochotnika posílat do PVO sítě po datalinku, kde si je mohou brát PVO komplexy a stíhací letouny, který je mohou využít pro navedení PLŘS po datalinku s aktivním RL či IR naváděním. A v páru s Su-57, kdyby to IRST bylo vhodně umístěno na spodní přední straně samokřídla Ochotnika a bylo 360°otočné (tak aby bylo lehce využitelné i proti pozemním cílům), tak by s nim Su-57 získal další IRST, které by si mohli vhodně umisťovat a natáčet v prostoru při svých operacích (dvě IRST sledující stejný cíl z výrazně odlišného místa v prostoru = podstatně přesnější určení jeho polohy než jen s jedním IRST), právě i PVO komplexům dalekého dosahu, by se data z IRST hodila pro navedení dalekodosahových PLŘS s aktivním RL do bodu zachycení cíle, a Ochotnik by moc neriskoval v pasivním režimu, když by měl trochu směrový datalink postavený na základě minimálně čtyř L band AESA antén.
Naposledy upravil(a) puma dne 08 srp 2019, 14:44, celkem upraveno 7 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6274
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: OCHOTNIK B - útočné UAV

Příspěvek od Juraj » 08 srp 2019, 14:17

Samozrejme, variant je omnoho viac. Cim bude viac tychto strojov k dispozicii, tym viac moznosti pouzitia sa pre najde. Myslim vsak, ze Rusi budu mat obrovsky naskok aj v tejto discipline

Odpovědět