Náhradu za E-4B by měla vyvíjet společnost Sierra Nevada Corporation
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sierra_ ... orporation
Společnost, která se, mimo jiné, zabývá i úpravami existujících letadel pro speciální účely. Zatím tedy spíš malých, turbovrtulových, ale asi není důvod proč by neměli zvládnout vybavení nějakého existujícího letadla elektronikou potřebnou pro létající řídící centrum (Survivable Airborne Operations Center). Otázkou je, které letadlo?
Nejpravděpodobnějším kandidátem je Boeing B-747-8, tedy poslední verze známého Jumbo Jetu. Ten byl vyvinut poněkud překotně poté, co se u Boeingů vyděsili, že zrušení jejich projektu NLA byla chyba, protože Airbus A380 je budoucnost. Letoun se moc nepovedl, ve srovnání s A380 neobstál a moc zákazníků nezískal ... většina z nich byla vyrobena a dodána ve formě "náklaďáku".
Pozn. To, že i A380 se následně ukázal jako slepá cesta jen ukazuje, že původní rozhodnutí Boeingu rezignovat na NLA byla správná.
Boeing B747-8 se ale přestal vyrábět v roce 2022 (poslední kus byl dodán v lednu 2023). Platforma pro Survivable Airborne Operations Center tedy nemůže být nový letoun, ale bude se muset přestavovat nějaký "second hand" letoun.
Tedy za předpokladu, že se bude trvat na čtyřmotorovém letounu ... což ale dává velký smysl, protože když čtyřmotorový letoun přijde o jeden motor, zbývá mu 3/4 výkonu (dvoumotorovému 1/2). Pokud čtyřmotorový letoun přijde o dva motory, zbývá mu 1/2 výkonu (dvoumotorový jde k zemi).
Jenže čtyřmotoráků už moc není, kromě secondhanddových B747-8 zbývá už pouze Boeing C-17.
Pozn. Boeing by asi měl i teoretickou možnost upravit vyvíjený B-777X na čtyřmotorák (alá A330/A340), ale to by zvládl pouze Boeing.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire