Žádná Chryzantéma-M pro Mi-28NM není plánovaná! To co bylo na výstavě u Mi-28
NE je jen teoretická možnost jak to použít na Mi-28NE s externí instalací radaru v podvěsu (projekt od výrobce zaměřený
pro export), pro verzi NM a dalších 114 nových Ka-52 (případně modernizované Mi-28N a Ka-52) je určený primárně skoro hypersonický (do vzdálenosti 10km) Klevok-A/Hermes-A (alias Izd.305) s dosahem přes 25km, pak nemá logicky smysl zavádět Chryzantému-M s dosahem jen do 10km, protože té se vyrovnají dosahem už poslední verze Ataky, jediná výhoda Chryzantém proti současným vrtulníkovým PTŘS je dvoukanálová naváděcí soustava - laserová a polooaktivně radarová.
Oficiální zdroje mluví o nově vyvinuté PTŘS izd.305 (což je Klevok-A) o dosahu víc jak 25km pro Mi-28NM (i nové Ka-52), takže to nemůže být Chryzantéma ani omylem.
https://tass.ru/armiya-i-opk/6236432
Ale jelikož Klevok-A má mít minimálně čtyři druhy navádění (radiopovelové/laserové/radarové/IR), tak to taky jako výhoda pro Chryzantému odpadá a jistě není problém vyrobit i dvoukanálovou naváděcí soustavu (laser/radarovou ala Chryzantéma) pro Klevok-A, vycházet se dá při laserovém navádění z vývoje PLŘS Sosny-R (popřípadě také z Kornetu nebo nového Vichru-1, kdy Sosna-R je přímo konstrukčně postavená na PLŘS 57E6, tak jak Klevok-A) a ten vývoj skončil nedávno.
Bůhví jestli nebudou mít všechny Klevoky-A dokonce dvou až tříkanálové navádění: základní typ by měl navádění laser a radiopovelové (protože datalink stejně by se hodil pro přeprogramovávání cíle za letu po datech z radaru vrtulníku a hlavně na větší vzdálenost >10-15km už "nedosáhne" laserové navádění z vrtulníku a nešlo by navádět PTŘS na vzdálenější cíle po datech z radaru jen přes laser - no a radiopovelové navádění v PLŘS 57E6 je v podstatě takový jednosměrný datalink a Sosna-R to má kombinované ještě s laserovým naváděním, takže v principu to dávno existuje a ještě je to postavené na obdobné konstrukci).
Byla by to laciný základní verze PTŘS Klevoku-A na cenové úrovni 57E6, laserové senzory navádění pro udržení střely v paprsku a rádiová anténka (někde to ukazuje konstruktér v pořadu o Pantsiru-S1 a je to velké celé tak do ruky a to tam ukazuje 15let starou verzi 57E6) je umístěná jen v zadní části PLŘS/PTŘS, tak jako u 57E6, protože Klevok-A nemá na samotné PTŘS motor, má jen odhazovaný urychlovací raketový booster jak 57E6. A pokročilé dvě verze PTŘS by k tomu měli radarovou nebo IR naváděcí hlavici, pak odpadne potřeba vyrábět ještě speciální verzi jen s laserovým a radiopovelovým naváděním a vystačíte si při výrobě jen s třemi verzemi PTŘS (jedna dvoukanálová základní laciná a dvě speciální tříkanálové dražší, v kterých je navíc radar/IR) namísto čtyř - pěti verzí PTŘS v případě dvoukanálové laser+radar ala Chryzantema. Základní dvoukanálová verze by neměl žádnou naváděcí hlavici, takže by ušetřený prostor a hmotnost šel využít pro trochu větší boj. hlavici, celá tato modulárnost v konstrukci od začátku by měla velkou výhodu nejen finanční, protože by to šlo používat takticky na spousty způsobů a dle konkrétního typu mise a cílů a aktuálních protiopatření protivníka - různě to kombinovat přímo posádkou vrtulníku nebo i teoreticky automatikou (kdy by se podvěsilo třeba 8 PTŘS - 4x dvoukanálové a další 4x tříkanálové), pak by protivník dvou natož tříkanálové navádění PTŘS nedokázal jednoduše vyřadit rušením/fléry/zadýmováním.
Já už rovnou navrhnu i ty verze
Klevok-A: navádění datalink + INS/SAT + laserové (beam rider)
Klevok-AR: navádění datalink + INS/SAT + laserové (beam rider) + poloaktivní radarové
Klevok-ARA: navádění datalink + INS/SAT + laserové (beam rider) + aktivní radarové
Klevok-AT: navádění datalink + INS/SAT + laserové (beam rider) + IR/TV
INS/SAT = navádění v zcela pasivním režimu přes INS a satelitní navigaci na souřadnice XY zadané před odpalem - ideální na důležité stacionární cíle - bunkry, velitelská stanoviště atd, co nikam neutečou, popřípadě v kombinaci s datalinkem (kdy to už ale nebude zcela pasivní navedení) s možností přeprogramováním cíle i na pohyblivé pozemní cíle pohybující se do max. rychlosti 60-80km/h.
Do toho ještě tři typy bojových hlavic - protipancéřová/třištivo-trhavá/termobarická - tak jak to má Ataka.
Je to modulární, elegantní a jednoduché, a ve výsledku strašně laciné řešení, k tomu velká unifikace s PLŘS 57E6 a Sosnou-R, co víc si přát.