Rakety vzduch-vzduch/země

Odpovědět
Svarboj
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1483
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od Svarboj » 05 zář 2019, 22:15

Tohle je leták té radarové hlavice 9B-1103M2 na MAKS 2017. Podle toho je to radarová aktivní hlavice pracující v Ku pásmu a určena pro rakety země-vzduch s ultra krátkým dosahem pro ničení cílů na příletu - vstřícném kurzu. Takže to bude hlavice určená de facto pro antirakety.

RL_hlavice.jpg

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5258
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od puma » 05 zář 2019, 22:28

Když je to od Agatu, a je to derivat 9B-1103 (modernizace), co se používá i v nových střelách vzduch-vzduch, bude to i pro ně.

Potvrzuje to i Karpenko.
Moskevský výzkumný ústav „Agat“ na mezinárodním salonu MAKS-2019 opět představil nové radarové naváděcí hlavice 9B-1103M1 a 9B-1103M2 pro střely vzduch-vzduch a zem-vzduch. Poprvé byly hlavice představeny na předchozím salonu MAKS-2017 v Žukovském. Přestože uplynuly dva roky, o těchto hlavicích prakticky neexistují žádné informace.
Obě aktivní radarové naváděcí hlavice lze instalovat na rakety "vzduch-vzduch" a "zem-vzduch" střední a krátké vzdálenosti, umožňují vyhledávání, snímání a sledování vzdušných cílů.
Mohou měřit úhlové souřadnice a úhlové rychlosti cíle a rychlost přibližování se střela-cíl, uvedli na stánku firmy. Navíc hlavice vytváří a vysílá signály přes datalink pro systém řízení střely.. Obě hlavice mohou pracovat jak ve zcela offline (aktivním) režimu podle předběžného určení cíle bez radarové podpory za letu (režim "vystřel-zapomeň"). Kromě toho, hlavice 9B-1103M1 a 9B-1103M2 jsou schopné inerciálního navádění s kanálem korekcí po datalinku.

http://bastion-karpenko.ru/9b1103m2-argsn/

O 9B-1103M2 konkrétní píšou v TTD, že radar zamkne cíl s RCS 0.003m2 na vzdálenosti větší než 2km, režim přeprogramování. Doba aktivace po předběžné aktivaci pod 1s. Váží méně než 3,5kg, délka 230mm, průměr 100mm.
Průměr antény jsem odhadl dobře, uvádí 100mm, takže by to měla být verze 9B-1103M2-100 určená opravdu nejspíš podle mě do nových 9M100, spíše ale jejich náhrady 9M338 (která je výkonnější a zcela nové aerodynamické koncepce - 9M100 je mrtvý projekt) primárně pro nový komplex 42S6 Morfej - vzhledem k jeho primární úloze, zachycení velkých leteckých úderů vzdušných prostředků napadení s extrémně malým RCS (křídlaté rakety, klouzavé bomby o malém průměru atd) do letounových PLŘS krátkého dosahu, nemá moc smysl dávat tak malé radiolokační hlavice, ale to neznamená, že třeba R-37M a R-77M už nemohou mít tyto nové verze M2, minimálně by ta pevná anténa a modernější technologie ušetřila 1-3kg (9B-1103M-150MM z R-77-1 váží pod 8kg) na hmotnosti a to je větší dolet nebo větší boj. hlavice.

Ani bych nazavrhoval možnost u 9M338: s aktivní RL hlavicí primární určení pro Morfej (co bude hlavně stacionární) a sekundárně pro mobilní baterie Torů-M2 přikrývající motostřelecké jednotky i za pochodu, kdy se u nich zvedl s 9M338 počet PŘLS na vozidle z 8 na 16ks, kdy cca 25% palebného průměru vozidla by byla (4ks) 9M338 s aktivním RL, tak aby to bylo jednak ekonomické ale i efektivní, kdy by to umožňovalo v kritických situacích (hrozící zahlcení baterie) navýšit počet současně postřelovaných cílů na vozidlo z 4 (radarově poloaktivně naváděných PLŘS) na (+2 až +4 PLŘS s aktivním RL současně naváděných jen po datalinku) dle situace, pak by to u klasické baterie Torů-M2 - 4 vozidla, dávalo počet současně postřelovaných cílů jednorázově navýšitelný na až cca 32 cílů, a ve "dvou salvách" na až 24 cílů vs 16 cílů současně postřelovaných jen s pomocí radarově poloaktivně naváděných PLŘS 9M338). Výhoda by byla, že by šlo poměr PLŘS s poloaktivním a aktivním radarovým naváděním škálovat dle potřeby, protivník by nikdy nemohl jistě vědět, co je zrovna naloženo za mix PLŘS na vozidle XY a zahlcení baterii Torů-M2 by bylo podstatně složitější a náročnější.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání. Co je politická korektnost? Temná strana Síly.

Svarboj
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1483
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od Svarboj » 06 zář 2019, 20:31

"Obě aktivní radarové naváděcí hlavice lze instalovat na rakety "vzduch-vzduch" a "zem-vzduch" střední a krátké vzdálenosti"
To moc nedává smysl. Kdo by chtěl tak malou RL hlavici 100 mm průměru dávat do střednědosahové rakety, která má průměr min. 150 mm, spíše 200 mm a snižovat tak její výkon?
Pro představu. Průměr těla leteckých PLŘS R-77 200 mm, R-73 165-170 mm a malá R-60 120 mm.
"(9B-1103M-150MM z R-77-1 váží pod 8kg)"
Určitě má R-77-1 anténu o průměru 150 mm? Protože podle tohohle prospektu exportní RL hlavice 9B-1348E pro RVV-AE má 200 mm. Ano, jak by se tam vešla, když průměr těla rakety je shodný?
Z fotky hlavice 9B-1103M2 100mm ani nelze poznat, jaký to má typ antény, ale to že má pevnou, tak určitě něco elektronicky skenujícího...AESA je téměř jistá. A nebo je tam snaha ušetřit náklady a zlevnit konečnou cenu rakety.
"pro mobilní baterie Torů-M2 přikrývající motostřelecké jednotky i za pochodu, kdy se u nich zvedl s 9M338 počet PŘLS na vozidle z 8 na 16ks, kdy cca 25% palebného průměru vozidla by byla (4ks) 9M338 s aktivním RL, tak aby to bylo jednak ekonomické ale i efektivní, kdy by to umožňovalo v kritických situacích (hrozící zahlcení baterie) navýšit počet současně postřelovaných cílů na vozidlo z 4 (radarově poloaktivně naváděných PLŘS) na (+2 až +4 PLŘS s aktivním RL současně naváděných jen po datalinku) dle situace"
Jenže Tor-M2 neumí navádět aktivně radarové střely (ARH) a rakety 9M338 nejsou ani poloaktivně radarově naváděné (SARH) ale radiopovelové (radio command). Ta raketa je slepá jak patrona - nemá žádné čidlo. Zato je levná.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5258
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od puma » 06 zář 2019, 22:07

Ale oni mluví o 9B-1103M2, to je základ pro všechny možné typy PLŘS, jen to zní zmatečně, protože to píšou na tu 100mm verzi. Existují předchozí verze - nejmenší 9B-1103M-150MM o průměru 150mm, 200mm s poloaktivním naváděním 9B-1103M-200PA do PLŘS 9M317 Buku-M2, 200mm 9B-1103M-200PS s kombinovaným aktivním/pasivním naváděním pro R-77-1, pak verze 9B-1103M-350 ta je do R-37M o průměru 350mm, do 40N6 je 9B-1103M o průměru 450 nebo 500mm.

Pro R-77 jsou opravdu verze s průměrem antény 200mm, otázka pak je, pro co je 150mm verze? Buď to strkají do exportních verzí RVV-AE a tak osekají naváděcí hlavici, nebo to musí být do něčeho jiného, do čeho je ta 100mm verze u poslední vývojové verze 9B-1103M2, tak to už je úplná záhada, ale na 99% to souvisí s 42S6 Morfejem podle mě.
Svarboj píše:
06 zář 2019, 20:31
Jenže Tor-M2 neumí navádět aktivně radarové střely (ARH) a rakety 9M338 nejsou ani poloaktivně radarově naváděné (SARH) ale radiopovelové (radio command). Ta raketa je slepá jak patrona - nemá žádné čidlo. Zato je levná.

Aha, má chyba, tak tím je to ale ještě jednoduší, poloaktivní radarové navádění měli ty větší starší PLŘS 9M331/2. Pak zakomponovat do toho nového datalinkového navádění PLŘS 9M338 (RZV-MD) verzi osazenou aktivním RL bude v podstatě hračka - je to jen otázka počtu naváděcích kanálů na vozidle - datalinků schopných pracovat současně. Tor-M2 dokáže detekovat až 48 vzdušných cílů a 10 cílů sledovat/trackovat a současně na čtyři z nich navádět 4ks 9M338, ten limit 4 současně naváděných PLŘS je dán tím, že PLŘS a i cíl za letu musí sledovat střelecký radar současně, aby mohl pro ni počítat korekce pro let, když ta nemá ani poloaktivní radarové navádění, tak by se jinak nemohla přiblížit vůbec k cíli, u PLŘS 9M338 s aktivním radarem by odpadla potřeba počítat pro ni - po celou dobu letu korekce (sledovat ji střeleckým radarem) dle typu cíle, by to bylo většinou pár sekund po startu (druhá možnost je, že teoreticky by to šlo řešit i bez sledování PLŘS střeleckým radarem, jen za pomoci INS, kdy by posílala po datalinku na vozidlo svoji polohu, sice by to nebylo tak přesné jak sledování radarem, ale zas chyba +- metry či desítky v určení polohy PLŘS přes INS by v kombinaci s následným přepnutím se na vlastní radarové navádění by nemusela být žádný větší problém), prostě až by si zachytila cíl vlastním radarem, tak by se po datalinku odpojila od korekcí a mohla by letět další PLŘS.

Taky to znamená tedy, že 9M338 je datalinková PLŘS něco na způsob laciné PLŘS z Pantsire, která také nemá poloaktivní radarové navádění a letí jen po rádiových korekcích z vozidla, tedy 9M338 bude velice laciná PLŘS oproti původním 9M331, pak do dvakrát většího palebného průměru zakomponovat 25-50% PLŘS s aktivním radarovým naváděním by nebylo od věci, protože jak jsem psal, baterie Torů-M2 by takto dokázala nárazově zachytit až jednou tak větší letecký úder. K tomu 42S6 Morfej si má vést zásobu 36 PLŘS RZV-MD (9M338), výrobně jsou ty 9M338 velice laciné bez jakéhokoliv radaru a zamíchat do nich i verzi s aktivním RL právě pro možnost výrazně zvednout počet postřelovaných cílů není špatný nápad. Vést 36 PLŘS 9M338 s aktivním radiolokačním naváděním by nebylo ekonomické a v podstatě je to zbytečné, ale 25-50% z palebného průměru by už bylo dost zajímavé takticky.

Ty radiopovelové kanály pro navádění PLŘS jsou ty dvě kulaté krabice po boku střeleckého radaru, to je důvod proč dokáže navádět Tor-M2 současně 4 PLŘS (teoreticky pokud to modernizovali, mohlo by to zvládat navádět i víc než jen 2 PLŘS současně - v podstatě je to jen radiový datový zašifrovaný kanál, otázka jen je, jaký objem dat tím protlačí a s jakou obnovovací frekvencí), kdežto Tor-M1 tam má tu krabici jen jednu a zvládal navádět jen 2 PLŘS 9M331 současně.

Tor-M1
Obrázek
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání. Co je politická korektnost? Temná strana Síly.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti