Rakety vzduch-vzduch/země

Odpovědět
Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6005
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od puma » 26 zář 2019, 11:13

I kdyby to nemělo bojovou hlavici, pořád je to tak 5-7kg, to nevysvětluje dosah cca 50-60km s 68kg, jediný rozumný předpoklad jak toho dosáhnout je let na tuto vzdálenost po kvazibalistické dráze podle mého názoru - ničemu to nevadí, pokud má PLŘS aktivní radar, tak bude schopná s ním detekovat stejný cíl na podstatně větší vzdálenost, než když poletí po klasické nekvazibalistické dráze.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání. Co je politická korektnost? Temná strana Síly.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 7955
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od Alchymista » 26 zář 2019, 11:30

"bez bojovej časti" je tam toho viac. musíš počítať aj nekontaktný zapalovač, jeho napájanie (je obvykle nazávislé), poistné mechanizmy ect. kľudne to môže byť ďašie kilo až tri.

Svarboj
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1695
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od Svarboj » 26 zář 2019, 23:24

No aby Peregrine měl alespoň dosah AIM-120, tak by musel mít kouzelný pohon s dlouhou dobou hoření a nebo náporový, ale ten na modelu není představen.
Otázkou je dosah jakého typu AMRAAMu. Současný "standard" AIM-120C-5/7 má veřejné udávaný dosah přes 105 km a staré verze A/B asi 55-75 km.
Já v tom vidím potenciál hlavně jako PLŘS pro UCAV typu "loyal wingmany" a antiraketu.
Ona podoba radomu střely taky nevypadá, že by měla nést více režimové čidlo - jak se spekuluje o aktivním RL plus IIR, to by přes dielektrický kryt nefungovalo.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6005
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od puma » 27 zář 2019, 13:45

Náporový pohon to nemůže mít v hmotnosti 68kg, potřebujete tu PLŘS prvně urychlit na cca M1,8, aby jste jej vůbec spustili, což by znamenalo raketový urychlovací motor a spotřebovalo by to hodně z hmotnosti střely (potřebujete tu rychlost nabrat velice rychle), prakticky je to nesmysl s hmotností 68kg, i když to technicky určitě jde.

Nic převratného bych za tím nehledal: Dvourežimový raketový motor na TPH, trajektorie letu na dlouhou vzdálenost jen kvazibalistická a odpáleno při supercruise (M1.6-1.7) = výšce letu cca 14-15km, tak pak to může mít dosah až 50-60km na nemanévrující vstřícný cíl letící na velké výšce.

Samozřejmě někoho napadne, že náporový motor by se dal zažehnout na tak malé PLŘS i bez raketového urychlovače jednoduše při odhozu na supercruise třeba na F-22, která má SC M1.6-1.7. Teoreticky ano, ale v menších rychlostech by ta PLŘS nefungovala, na F-35 by nefungovala vůbec.
Naposledy upravil(a) puma dne 27 zář 2019, 14:04, celkem upraveno 2 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání. Co je politická korektnost? Temná strana Síly.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 7955
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od Alchymista » 27 zář 2019, 14:03

To zasa nie... Náporový motor (alebo raketonáporová jednotka) sa dá bez problémov pustiť už pri podzvukovej rýchlosti (200-250m/s) a bude mať dostatočný ťah na akceleráciu tempom ~50-100m/s2

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6005
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od puma » 27 zář 2019, 14:04

Já tedy četl, že ramjety (střela) na Ch-31 musí být urychlená na M1.8 jinak se to nezažehne.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání. Co je politická korektnost? Temná strana Síly.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 7955
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od Alchymista » 27 zář 2019, 14:07

Záleží na konštrukcii.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 4246
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od kenavf » 28 zář 2019, 01:45

Mohlo by to mať jednostupňový ale dvoj režimový motor, zo začiatku by horel ako čisto raketový(TPH) a potom by sa otvorili nasávacie otvory a raketový motor by horel s veľkým prebytkom paliva ktoré by zhorelo v komore so vzduchom dodatočne privedeným cez tie otvory. Písali ste nedávno, že to tak má niektorá ruská raketa.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 7955
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od Alchymista » 27 lis 2019, 09:39

Rusko nedávano neúmyselne (??? - fotky z návštevy moskovského primátora vo Vympel) odhalilo pravdepodobnú vzhľad pripravovanej rakety R-77 "Gadjuka" pre Su-57.
R-77 Gadjuka.jpg
R-77 Gadjuka, varianta R-73, varianta R-77
R-77 Gadjuka, R-73, R-77M.jpg
Závesníky (katapultážne odpalovacie zariadenia pre Su-57
Zdolanahor: podkrídlový/podtrupový AKU-170E (používa sa na MIG-29, Su-27, Su-30... pre R-77), "vnútorný" UVKU-50U, "vnútorný" UVKU-50L, neidentifikované AKU-620E
APU-UVKU.jpg
Vympel_UVKU_weapon_launcher.jpg

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6005
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od puma » 27 lis 2019, 18:01

Zajímavé ta R-77 Zmije, podstatně kratší než R-77-1 (3710mm), dokonce kratší než R-74M2 (2900mm) - můj odhad délky je kolem 2300-2500mm, cíl je zcela jistě umožnit nosit v pumovnici 2x více PLŘS středního dosahu s aktivním radarem (se schopnosti vedení jen po datalinku do zachycení cíle vlastním radarem). Bych to viděl tak, že ta R-77 Gadjuka je koncipovaná primárně pro skryté (datalinkové) přepady (= nemanévrujících cílů) na střední vzdálenosti při kvazibalistické dráze letu a při velké výšce odpalu z nosiče (režimy okolo a na supercruise), kdy takticky doplňuje klasické delší R-77-1, která jsou primárně určené pro nekvazibalistické trajektorie letu - tedy se hodí více na neskryté přepady a již manévrující cíle, odpaly v nižších výškách (mimo režim supercruise nosiče), kdy má podstatně delší raketový motor s delší dobou hoření. Při kvazibalistické trajektorii letu by podstatně zkrácená verze R-77 s hmotností kolem 150kg mohla dosáhnout max. dosahu cca R-77-1 (190kg), kdy by to umožňovalo nést jen v pumovnicích o cca 50% více PLŘS středního dosahu v klasické konfiguraci stíhač v stealth režimu, maximálně o 100% více, kdy by nesli obě pumovnice jen tyto zkrácené verze R-77. K tomu tu máme strýce Ochotu-B, který by jich také mohl uvést v jedné pumovnici (identické s tou na Su-57) nemalé množství a odpalovat je z předsunutých pozic před stíhači (což by se pro skryté přepady vedené ve spolupráci s pasivní průzkumným komplexem Su-57 také hodilo), pokud má mít max. nosnost zbraní 2800kg, tak to je cca max. 8 až 12x zkrácená R-77.

Je zajímavé, jak ta Gadjuka rozměry připomíná koncept Peregrine s délkou 1.8m a hmotností 68kg. To je možná i důvod proč ji zveřejnili, ať opravdu existuje nebo je to jen maskírovka, měla by mít podstatě větší dosah než Peregrine. Peregrine musí mít max délku 1.8m (protože délka pumovnice F-22 je jen 3.9m a na F-35 4.27m), za to dvě pumovnice na Su-57 mají délku minimálně 4.6m (vyhodili z ní Ch-59MK2 s délkou 4.2m nad Sýrii), pak pravděpodobná délka Gadjuky bude někde kolem 2300mm.
viewtopic.php?f=31&t=320&start=90#p111515

Řeší stejnou úlohu, zvednout počet nesených PLŘS středního dosahu až o 100%. Takže hlavní výhoda pro tyto malé PLŘS středního dosahu (I když ta Gadjuka je hmotností oproti Peregrine, takový Peregrine na steroidech) je primárně výška odpalu spojená s nějakým novým bojovým režimem (což je skoro jistě supercruise, která je dlouhodobě efektivní jen na výšce letu 14-15km), pak jediné logické vysvětlení je, že to musí létat na velké vzdálenosti po kvazibalistické dráze, kdy výška odpalu nad 10km (režim supercruise u F-22/Su-57) je prioritní faktor, kdy není fatálně limitní faktor rychlost nosiče, viz ta F-35 a Peregrine.
Naposledy upravil(a) puma dne 27 lis 2019, 20:10, celkem upraveno 22 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání. Co je politická korektnost? Temná strana Síly.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 4619
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od skflanker_ » 27 lis 2019, 18:26

↑ Doplním - išlo o 70-ročné výročie od vzniku firmy Vympel (Вымпел) - viď reportáž https://www.mos.ru/mayor/themes/12299/6087050/ z 18.11.2019 kde je viac info a aj viac foto
Ad závesníky (iný uhol fotografa = vidno aj popisky):
20191118.jpg
Zhora nadol:
AKU-620E (АКУ-620Э) = pre ťažké rakety RVV-BD (РВВ-БД) (АКУ-610 mal МиГ-31М 6xs pod trupom pre rakety Р-33/К-33)
UVKU-50L = vnútorný "vysúvateľný" pre "ľahkú" výzbroj
UVKU-50U = vnútorný "vysúvateľný" pre "ťažkú" výzbroj
AKU-170E = klasika pre R-77
Schéma UVKU-50L:
UVKU-50L.jpg
Schéma UVKU-50U:
UVKU-50U.jpg
UVKU-50U.jpg (25.67 KiB) Zobrazeno 670 x
Zdroj schém https://www.zhihu.com/question/51436056 ... /125865572

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 4619
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od skflanker_ » 27 lis 2019, 19:59

Doplním ešte TV reportáž zo 70-teho výročia КБ "Вымпел":
Здесь боевые делают ракеты: КБ "Вымпел" отметило юбилей - Россия 24

https://youtu.be/kM254YHsqeQ zverejnené 18.11.2019, dĺžka videa 1:16 min.
Собянин поздравил конструкторское бюро "Вымпел" с 70-летием - Москва 24

https://youtu.be/KhZmplKtgnw zverejnené 18.11.2019, dĺžka videa 4 min.
Собянин поздравил конструкторское бюро "Вымпел" с 70-летием - Москва 24

https://youtu.be/G0Rir62unhA zverejnené 18.11.2019, dĺžka videa 1:27 min.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6005
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od puma » 28 lis 2019, 19:31

Ono s tou Gadjukou by to mohlo být ještě jinak a ještě více zajímavé, krom toho, že je extrémně krátká a mohla by se nosit v dvakrát větším počtu oproti R-77-1/M. Pořádně se podívejte na konec té rakety, nevypadá to jako klasické zakončení trysky raketového motoru, pak by to mohl být i druhý letový stupeň, kdy by byla ještě možnost použít oddělitelný raketový urychlovací blok s o něco větším průměrem ~235-240mm (a při celkové délce obdobné R-77-1 3710mm, s celkovou hmotnosti okolo 300-350kg) by to mohlo létat na extrémně velké vzdálenosti po kvazibalistické dráze, kam by ji "vytáhl" ten oddělitelný raketový booster při vypuštění na velkých výškách - pak by to mohlo po zapnutí letového raketového motoru v druhém stupni dost dobře doletět někam k 200km s možností zapnout tento raketový motor až pár desítek km od cíle a PLŘS opět urychlovat na velké rychlosti.

Nemám to ničím podložené, ale podle mého názoru je to ta nová PLŘS R-97 s dosahem kolem 160km na vstřícně letící letoun, co byla viděna v simulátoru Su-57.
viewtopic.php?f=29&t=288&p=74078#p74063

Mělo by to spoustu výhod takové modulární dvoustupňové a dvourežimové uspořádání PLŘS středního až skoro dalekého dosahu, kdy se zbavíte nepotřebné suché hmotnosti vyhořelého raketového motoru, podstatně kratší střela bude mít podstatně menší aerodynamický odpor při svém manévrování atd., (k tomu výhoda použít podstatně jiné raketové motory - zrna) s možností první urychlovací stupeň nenést za cenu sníženi dosahu na úroveň R-77-1, a získat tak až dvakrát více PLŘS na letounu podle potřeby.
Naposledy upravil(a) puma dne 28 lis 2019, 20:09, celkem upraveno 1 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání. Co je politická korektnost? Temná strana Síly.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 7955
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od Alchymista » 28 lis 2019, 20:09

Toto ma napadlo tiež - dosť silne tomu ten tvar konca trupu nahráva. Nevidno totiž vôbec trysku, to by strelu pomerne dosť znevýhodňovalo aerodynamicky (výrazný sací efekt - všimnite si tvarovanie R-77 i R-73). Lenže neexistuje ani zmienka, nie to "dôkaz"
Druhý detail, ktorý by niečomu takému (druhému stupňu) nasvedčoval, je hnedý "konektor" na zadnom konci káblového krytu. Kryt samotný nie je zakončený "aerodynamicky čisto" ale práve konektorom. To nedáva zmysel - konektory pre komunikáciu s palubou lietadla i pozemnou kontrolno-meracou aparatúrou sú umiestňované "kolmo" na trup, nie rovnobežne s ním. Tento spoj vyzerá byť určený na komunikáciu s niečím, čo je zaradené "za" týmto spojom.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6005
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od puma » 28 lis 2019, 20:19

Ten propojovací konektor v "liště" vedoucí na první stupeň, s ním je to vcelku jednoduché, stačí kouknout na tu lištu, je to tvarem defakto stejná "lišta", jak na R-77-1 (dole) a ta končí sešikmeně u trysky, a tady nekončí, takže to není konec a ani nevypadá, že by to tam šlo tak sešikmit. Při oddělení se může ten zde ven čouhající konektor celý vytrhnout po mechanickém uvolnění nebo odpálení malé pyropatronky vzdalujícím se prvním stupněm, ničemu by to nemělo vadit. Ta lišta je jen jedna, vede tudy hlavně kabeláž do vzdálenějších části střely a nejspíše tam budou i nějaké antény.
Obrázek

Pak je tu teda ještě dost zajímavá možnost, kdyby toto vystavené byl jen druhý letový stupeň nové PLŘS s vlastním raketovým motorem s modulární konstrukcí (všechno tomu nasvědčuje), tak první stupeň by mohl byt jednak klasický raketový urychlovací blok, což by se hodilo pro rychlé překonání velkých vzdáleností při letu po kvazibalistické dráze prioritně na nemanévrující cíle, ale taky by se hodil i první stupeň s ramjetem (ala Meteor), který by zas dával velkou výhodu do vzdušného boje na velké vzdálenosti s manévrujícími cíli, díky své podstatně větší vytrvalosti a ještě by mohla PLŘS v závěrečné fázi letové trajektorie po odhození ramjetu využít vlastní raketový motor.

Takto modulárně pojatá nová PLŘS, která prostým "přimontováním" prvního stupně, ať už jen raketového nebo i ramjetového by dokázala nahradit dvě až tři výrazně odlišné PLŘS i výkonnostně (pokud do toho zahrnete i verze s IR naváděním, nebo kombinací RL/IR, tak to bude ještě zajímavější). Logistika kolem ní by byla výrazně jednoduší, to nehovoříc o výrobních nákladech v delším časovém horizontu. No myslím, že vidíme horkého kandidáta, který nahradí v modulárnosti R-27 a její všechny verze, kdy k tomu ještě přidá možnost nést dvakrát větší počet PLŘS prostým odmontováním prvního stupně.

Už jsem na to přišel, proč označení R-97 té nové záhadné střely na Su-57 :D
[Su-]57+[Su-]35+[R-]27-[F-]22 = 97 měla by být tedy nástupce R-27.
Druhá varianta: ([Su-]57+[Su-]35+[Su-]30+[R-]77)-([F-]22+[F-]35+[F/A-]18)-[R-]27 = 97.

Ale asi mi ještě něco uniká, jak do výpočtu zakomponovat i F-16, F-15, JAS-39, Eurofighter, Rafale a AIM-120, tak aby vyšlo 97.
Jelikož Eurofighter a Rafale nemá číselné označení, tak se pro ně jako evropské letouny bez číselného označení použije souhrnně číslo 1, nebo si je označíme 0 a 1.

Třetí komplexní celosvětová varianta :razz: : ([Su-]57+[Su-]35+[Su-]27+[Su-]30+[Su-]34+[Jak-]130+[R-]77)-([F-]22+[F-]35+[F/A-]18+[F-]16+[F-]15+[JAS-]39+1+[AIM-]120)-[R-]27 = 97

Vím, že tam nejsou Číňané, ale ti narušují výpočty :D

Podle hlavního konstruktéra Su-57, je to protože (F-)22+(F-)35 = 57, tak jsem použil podobnou logickou šablonu na tu R-97 a kupodivu to vyšlo v několika vcelku logických variantách.:dobre:
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání. Co je politická korektnost? Temná strana Síly.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host