Starty raket

Odpovědět
kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1621
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Starty raket

Příspěvek od kenavf » 07 úno 2018, 18:31

Kolja píše:
07 úno 2018, 17:37
To není věda, ale showbusines. Musk je normální komediant. :dobre:
Je PR zacílený na lidi, kterým je kosmonautika šumák. Ale teď všichni vidí, že letí vesmírem auto.
Je to komediant a robí si PR,ale "jeho prvé stupne pristávajú".A bude to mať veľký význam na cenu vynášaného nákladu.Už aj rusi znova prehodnocujú túto možnosť.
Ale ako humbuk považujem to čo robí okolo výroby elektromobilov,mám obavu že tá "bublina" raz praskne.

petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 2587
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Starty raket

Příspěvek od petrp » 07 úno 2018, 20:41

Alchymista píše:
07 úno 2018, 15:28
"live" to rozhodne nie je - aktuálne je už Tesla Roadster mimo obežnú dráhu Zeme a mieri do pásu asteroidov
A energii měl jen na 10-12 hodin provozu...
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
"Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat." - B. Franklin

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 973
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Starty raket

Příspěvek od Skeptik » 07 úno 2018, 20:54

Elektroauto a bez solárních panelů?
Shocking !!!!!!!!
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1621
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Starty raket

Příspěvek od kenavf » 07 úno 2018, 22:11

Musk způsobil zemětřesení i v Evropě, agentura ESA změní rakety
Agentura přehodnotila přípravu nosné rakety Ariane 6, nově do ní podle Holmana musí zakomponovat návratovost minimálně prvního stupně.
..
http://veda-a-technika.eurozpravy.cz/te ... ni-rakety/

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 3703
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Starty raket

Příspěvek od Alchymista » 07 úno 2018, 22:41

kenavf píše:
07 úno 2018, 22:11
Agentura přehodnotila přípravu nosné rakety Ariane 6, nově do ní podle Holmana musí zakomponovat návratovost minimálně prvního stupně...
http://veda-a-technika.eurozpravy.cz/te ... ni-rakety/
Agentura by mala predovšetkým čo najrýchlejšie prepustiť idiota menom Holman. Vlastne.... na to už nezáleží. EU aj so všetkými svojimi agentúrami ide do... kytek...práve vďaka takýmto Holmanom.
Prečo: pretože Musk prepravuje svoje pristávajúce stupne loďou na vzdialenosť maximálne 1000-1200km a výrobné a prevádzkové zariadenia má blízko pobrežia.
ESA síce má v Guayane kozmodrom, ale prakticky všetky technicky náročnejšie činnosti sa vykonávajú v Europe, v Južnej Amerike nie je na kontrolu a údržbu potrebné technické zázemie. A nikdy nebude - lebo pracovné miesta, ale hlavne - lebo miestna "mañana" mentalita...
A návratový stupeň typu Falcon 9 nebude mať ani Rusko a zrejme ani Čína. Nie preto, že by to nezvládli technicky, ale preto, že na to teba mať kozmodrom na pobreží - ak by mali stupne pristávať na pevnine, vyžaduje to celú sieť pristávacích plošín a celkom rozsiahly strojový park na ich obsluhu.

Treba si totiž uvedomiť, ako návrat prvého stupňa falcon 9 funguje - pristávacia plošina musí byť umiestnená na presne určené miesto, stupeň má totiž len veľmi obmedzené možnosti počas pristávania manévrovať a akékoľvek zvýšenie manévrovacích schopností by bolo zaplatené veľkým úbytkom nosnosti rakety.

woxia
Výkonný redaktor
Příspěvky: 960
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Starty raket

Příspěvek od woxia » 07 úno 2018, 23:00

Víte co se mi líbí?

Všude se dočtete, že N-1 byl špatný projekt, protože měl spoustu motorů a proto Saturn byl lepší a spolehlivější.
Teď Musk, nemaje silné motory, poskládá něco podobného, co nebouchlo a vylétlo.

Najednou je z něj vizionář, předhání se "odborníci" v komentářích, jak je super, že ta raketa má tolik motorů, protože může mnohem lépe měnit tah...

Už je stačí ty titulky - Nejsilnější raketa na světě (a pak někde v perexu možná napsáno v současnosti)

Pravda je, že Rusko létá na obstarožním, ale spolehlivém Sojuzu, koncept Energia skončil a Proton nebo Angara jsou spíše evolučními verzemi.
Je třeba uznat, že koncept s přistáním stupňů tak jak to má Musk, je jednodušší a řekla bych i méně náročnější na mrtvou váhu (křídla či palivo) než tento koncept, ale zase se lépe hodí pro ruské podmínky:
Obrázek

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 3703
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Starty raket

Příspěvek od Alchymista » 07 úno 2018, 23:17

koncept GK-175 bol vlastne uvažovaný ako bočný stupeň rakety Energia v ďalšej perspektíve vývoja.
Podobne je koncipovaný aj okrídlený stupeň Bajkal, ktorý by mohol tvoriť bočné bloky Angary
Obrázek

Uživatelský avatar
El Diablo
Výkonný redaktor
Příspěvky: 982
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Starty raket

Příspěvek od El Diablo » 07 úno 2018, 23:28

woxia píše:
07 úno 2018, 23:00
Víte co se mi líbí?

Všude se dočtete, že N-1 byl špatný projekt, protože měl spoustu motorů a proto Saturn byl lepší a spolehlivější.
Tak na tehdejší dobu byl, ono uřídit velké množství motorů chce dokonalou a spolehlivou elektroniku, která v tehdejší době nebyla k dispozici.
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

bacil
Redakční rada
Příspěvky: 631
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Starty raket

Příspěvek od bacil » 07 úno 2018, 23:49

Rusové něco takového zřejmě plánují taky, neboť koupili před pár lety lodní odpalovací rampu. Ještě přistávací sestřičku a mají to taky.

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1621
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Starty raket

Příspěvek od kenavf » 07 úno 2018, 23:54

Alchymista píše:
07 úno 2018, 22:41
..
Treba si totiž uvedomiť, ako návrat prvého stupňa falcon 9 funguje - pristávacia plošina musí byť umiestnená na presne určené miesto, stupeň má totiž len veľmi obmedzené možnosti počas pristávania manévrovať a akékoľvek zvýšenie manévrovacích schopností by bolo zaplatené veľkým úbytkom nosnosti rakety.
S tou potrebou presného umiestnenia pristávacej plošiny by sa dalo polemizovať,pozeral som na to video,boostre sa oddelovali napríklad v 60km výške a centrálny stupeň v 90km.Z tej výšky musia byť podľa mňa schotné skorigovať miesto pristáta aj niekoľko kilometrov aj v priečnej ose.
Rusi už mali niečo také rozpracované ale zrušili to(motorické pristávanie),nedávno ohlásili že sa k tej svojej koncepcii asi vrátia(na základe úspechu SpaceX).
Je otázne koľko by vážila varianta s krídlami v porovnaní s potrebnou váhou paliva a oporných nôh na návrat Falcon 9.

Raketa N-1 mala toľko motorov pretože asi nevedeli vtedy ešte urobiť taký silný motor?
Falcon 9 má toľko motorov pretože na pristátie potrebuje relatívne malý ťah a veľký motor sa nedá tak "utlmiť",minimálny ťah je tuším cca 30% nominálneho ťahu.Ale túto teoriu v poslednej dobe narušili tým že skúšali pristátie s tromi motormi. :???:

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 3703
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Starty raket

Příspěvek od Alchymista » 08 úno 2018, 01:11

od konca - nie pristátie na tri motory, ale retroburst, teda motorické brzdenie vo výške po oddelení. Intenzívnejším brzdením a manévrovaním vo výške nestrácaš zbytočne výšku, a tým získavaš čas a získavaš manévrovací priestor.
Treba si uvedomiť jednu vec - dráhy vyvedenia na orbitu a jej priemet na zemský povrch je pri každom lete unikátna, aj keď sa letí k tomu istému cieľu, napríklad na ISS. Takže aj miesta oddelenia stupňov sú vždy iné. Navyše je bod oddelenia daný aj presnými parametrami optimalizovanej dráhy (aby bola energeticky čo najvýhodnejšia), a napríklad sekunda v čase oddelenia predstavuje 2-3km v diaľke.
Je otázne koľko by vážila varianta s krídlami v porovnaní s potrebnou váhou paliva a oporných nôh na návrat Falcon 9.
Krídla budú samozrejme ťažšie a drahšie - o dosť. Lenže okrídlený GK-175 alebo Bajkal majú manévrovací priestor ~1000km, čož je pre podmienky Bajkonuru alebo Vostočneho prakticky podmienka úspechu - ak ti stupeň sadne niekde v horách na Altaji, je ti prd platné, že je nepoškodený, nedopravíš ho k daľšiemu použitiu. Alebo za také peniaze, že sa to neoplatí a lacnejšie výjde vyrobiť nový.
Raketa N-1 mala toľko motorov pretože asi nevedeli vtedy ešte urobiť taký silný motor?
Raketa N-1 mala motory NK-15, priameho predchodcu NK-33 (čož je "len tak náhodou" najsilnejší dnes dostupný motor). Motor veľkosti F-1 nebol pre rusov problém vyrobiť - problém bol dopraviť ho na kozmodrom (to bol a dodnes je vlastne celý ruský problém - ako tú vec dopraviť na kozmodrom)

bacil - celý Sea launch bol len udička na vytiahnutie peňazí a know-how z ruských firiem

comped
Redaktor
Příspěvky: 11
Registrován: 01 led 2018, 13:28

Re: Starty raket

Příspěvek od comped » 08 úno 2018, 01:30

Sea launch vlastnili američania a rusi malý přispět technologiemi. Časem to asi rusi prokoukli a odešli. Pak byl pokus s ukrajinskými vědci a raketami. To také nedopadlo. Loď pak koupili Rusové.
Myslím že jim dává smysl. Mají pojízdný kosmodrom. Výhodou je start z rovníku, který má výrazně šetřit palivo. Pro komerční využití ideální.
Tady je hezké čtení o projektu:
http://www.russianspaceweb.com/sealaunch.html

Hektor
Redaktor
Příspěvky: 318
Registrován: 16 úno 2017, 06:53

Re: Starty raket

Příspěvek od Hektor » 08 úno 2018, 07:38

A čo vlastne teraz s Sea Launch?
Raketu preň nemajú, objednávky tiež nie.
Viem si predstaviť že Sunkar a operácie z Vladivostoku so štartom na rovníku v Pacifiku by sa dali skombinovať.
Neviem na koľko je ten podnikateľ prepojení so štátom ale objednávky na vozenie Glonasov by projekt uživili.
To pristávanie Bajkalov na letisku má háčik v tom že treba pristávacie dráhy. A čo ak jeden havaruje? Kam pristane druhý? Oddelujú sa súčasne takže v tom čase už nebude mať výšku, ani veľa paliva.

Uživatelský avatar
martanus
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1896
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Starty raket

Příspěvek od martanus » 08 úno 2018, 08:19

k Falcon Heavy mám několik poznámek.

Nezapomínejte, že pokud se mají stupně vrátit tak nosnost rakety je poloviční kolem 20 000 a vyrovná se ji tak Protonu-M.
Kvůli opakovanému použití musí být parametry předimenzované kvůli namáhaní a trhlinám. Tím pádem větší hmotnost. To se dá částečně řešit novými materiály.

Ale chtělo by to propočítat jaká je návratnost.

Na Falcon Heavy se mi líbí koncept modularity, něco jako Arduino. Ale pro přistání bych nepožil hlavní motory, ale samostatné motory naproti hlavních (filter u cigaret) u hlavního motoru by byla nádrž se stlačeným dusíkem pro stabilizační a směrové trysky. Taky jako hasicí prostředek při výbuchu.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Konfucius: " Můžete obětovat vojsko, hospodářství či blahobyt, ale nesmíte obětovat zdravý rozum!"

woxia
Výkonný redaktor
Příspěvky: 960
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Starty raket

Příspěvek od woxia » 08 úno 2018, 09:02

El Diablo píše:
07 úno 2018, 23:28
woxia píše:
07 úno 2018, 23:00
Víte co se mi líbí?

Všude se dočtete, že N-1 byl špatný projekt, protože měl spoustu motorů a proto Saturn byl lepší a spolehlivější.
Tak na tehdejší dobu byl, ono uřídit velké množství motorů chce dokonalou a spolehlivou elektroniku, která v tehdejší době nebyla k dispozici.
Co jsem se dočetla, tak problém nebyl v řízení motorů. Právě při řízení motorů se vyskytly problémy, jako hydrodynamický ráz v potrubí, se kterým nikdo nepočítal.

A pokud srovnáš, tak Musk tu šel ruskou (sovětskou) cestou. Testoval celou raketu bez užitečného nákladu (pravda, měl otestovány jednotlivé komponenty, ale to konstruktéři N1 také dělali, kromě otestování prvního stupně jako celku - jeho výkon byl pro pozemní otestování řádově problematičtější a podle mne i dražší než kompletní start rakety.
A samotný ostrý test prvního stupně s neužitečnou zátěží by asi nebyl o moc levnější než kompletní rakety.

Jsem zvědavá, kdy Musk přidělá další dva bloky, aby zvýšil nosnost a popularitu a poslal do vesmíru ještě elektrokamion.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů