Stránka 1 z 2

Historie letectví

Napsal: 18 úno 2017, 23:22
od petrp

Re: Historie letectví

Napsal: 28 úno 2017, 19:48
od petrp

Re: Historie letectví

Napsal: 12 kvě 2017, 22:36
od Or-Hor

Re: Historie letectví

Napsal: 13 zář 2017, 14:11
od gandalf
Asi to patří sem.
Video: Slavná skákající bomba "Dambusters"

Skákající bomba byla používána britskou Royal Air Force během Druhé světové války a získala své jméno díky schopnosti přeskočit po vodě dlouhé vzdálenosti než detonovala na přehradní zdi.
V roce 1939 vizionářský letecký konstruktér Barnes Wallis navrhl velmi speciální bombu, která by se odrážela přes vodu a ničila přehrady nacistického Německa. Nálet v roce 1943 na přehradu byl i přes ztrátu několika těžkých bombardérů úspěšný a stal se zdrojem pro celovečerní film z roku 1950.
A samotné operaci Chastise a útoku na přehrady Möhne, Eder a Sorpe bylo již napsáno mnoho, ale to, jak vlastně skákající bomba fungovala je neméně zajímavé. Dr. Hugh Hunt, inženýr z University of Cambridge byl zvědavý, jaký potenciál v sobě tahle skákající bomba měla, a proto udělal experiment s maketou bomby.
Skákající puma se shazovala primárně z čtyřmotorových bombardérů RAF Avro Lancaster, které musely letět těsně nad hladinou přehrady. Před hrází byla roztočená puma odhozena, a v ideálním případě, jak ukazuje výše uvedené video skákala po hladině až ke svému cíli, tedy přehradní hrázi. U té se potopila a následně explodovala pod vodou, kvůli zvýšení účinku detonace.
Zdroj: http://www.securitymagazin.cz/historie/ ... 55447.html

Re: Historie letectví

Napsal: 12 říj 2017, 07:59
od danny1691

Re: Historie letectví

Napsal: 14 říj 2017, 21:11
od skflanker_
V utorok 14.10.1947, presne pred 70 rokmi pilot Charles Elwood Yeager na stroji Bell X-1 ako prvý prekonal rýchlosť zvuku vlastnou silou
Viď https://sk.wikipedia.org/wiki/Bell_X-1:
V utorok 14. októbra 1947 o 10:26 osádka B-29 odhodila vo výške 6 100 metrov pri rýchlosti 400 km/h oranžový raketoplán (46 – 062). Yeager postupne spúšťa motor, stúpa a zrýchľuje. Vo výške 11 000 metrov prechádza do vodorovného letu. Vo výške 12 200 m sa lietadlo začína otriasať. V tretej minúte od odhodenia vo výške 13 000 metrov ručička machometru ukazuje M = 1,02 a krátko nato poskočí na M = 1,06. Rýchlosť zvuku bola prekonaná.[1] Po vypnutí motoru nasledoval dlhý kĺzavý let, končiaci pristátím na dne vyschnutého jazera Rogers Dry Lake.
Keďže Americké vojenské letectvo (USAF) informáciu tajilo, večer nasledovala len malá oslava v letiskovom bare. Informácia sa na verejnosť dostala až koncom decembra. Medzitým (v novembri) však už Yeager dosiahol rýchlosť M = 1,35 (1 456 km/h).

https://youtu.be/_enWliYpajA zverejnené 02.08.2016, dĺžka videa 3:58 min.
alebo

https://youtu.be/2-mXNPhTdtk zverejnené 13.10.2010, dĺžka videa 3:04 min.

Re: Historie letectví

Napsal: 28 říj 2017, 21:35
od gandalf
Létající legionář Augustin Charvát - postrach německých Zeppelinů
Zatímco o našich legionářích se ví už poměrně dost, fakt, že mezi nimi byli i letci, bojující jak proti bolševikům, tak na západní frontě proti Němcům, je v dnešní společnosti neprávem téměř neznámý. Augustin Charvát, jeden z těchto zapomenutých hrdinů, se přitom může pochlubit ojedinělým úspěchem- sestřelem německé bojové vzducholodě Zeppelin. To se za 1. světové války nepodařilo žádnému jinému Čechovi.
Během 1. světové války sloužilo u francouzského letectva celkem 13 Čechoslováků, z toho devět původně legionářů (zbytek byli čeští krajané z USA, resp. Francie). Celkem tito dnes bohužel už prakticky neznámí hrdinové sestřelili během bojů na nebi západní a jižní Evropy 11 německých letadel (jistě tři, pět nepotvrzeně a tři pravděpodobně). Například rodák z New Yorku Pavel Pavelka létal od srpna 1916 v řadách slavné první perutě amerických dobrovolníků (USA v té době ještě nebyly ve válce) Escadrille Lafayette N. 124 a sestřelil nad Francií a po svém převelení na řeckou frontu u Soluně nepotvrzeně nejméně tři „Huny“, než v prosinci 1917 tragicky zahynul při jízdě na koni.
Ale jen jeden z těchto hrdinů si mohl na své konto kromě německých letadel připsat i bombardovací vzducholoď. Tím byl Augustin Charvát, rodák z Ročova v pohoří Džbán. Budoucí úspěšný stíhač přitom původně vstoupil dobrovolně už na samém začátku 1. světové války do řad francouzské Cizinecké legie jako blátošlap a v řadách legendární první československé vojenské jednotky Roty Nazdar (která byla součástí praporu C, 2. pluku proslulé Marocké divize) se proslavil v hrdinském útoku 9. května 1915 u Arrasu.
Více na: http://www.securitymagazin.cz/historie/ ... 57836.html

Re: Historie letectví

Napsal: 06 lis 2017, 18:25
od skflanker_
V stredu 06.11.2002 - pred 15 rokmi - sa pri nočnom cvičnom lete nad Slovenským Rajom vo vzduchu zrazili 2 lietadlá typu MiG-29A s trupovými číslami 6829 (pilot mjr. Marián KATUŠKA) a 6930 (pilot mjr. Martin HRONEC)
Počas cvičného letu došlo vo výške asi 4 km k zrážke a následnému zrúteniu strojov pri obci Spišské Tomášovce. Mjr. Martin Hronec sa stihol katapultovať a utrpel iba ľahké zranenia. Druhý pilot, mjr. Marián Katuška sa tiež pokúsil o katapultáž, no nestihol a pri havárii zahynul. Príčinou havárie bolo ľudské zlyhanie pri organizácii výcviku a riadenia letovej prevádzky.
Viac info http://forum.valka.cz/topic/view/91981/ ... o-letectva

Re: Historie letectví

Napsal: 06 lis 2017, 22:56
od Alchymista
Oboch som poznal ešte ako poručíkov...

Re: Historie letectví

Napsal: 04 led 2018, 19:08
od QVAK
V Londýně zemřel Ivan Otto Schwarz, palubní střelec bombardéru Liberator 311

V Londýně ráno zemřel Ivan Otto Schwarz, jeden z posledních československých veteránů druhé světové války. Bylo mu 94 let. Oznámil to podle serveru Sme.sk slovenský velvyslanec v Británii Ľubomír Rehák.
Schwarz byl palubním střelcem posádky bombardéru Liberator 311. perutě kapitána Oldřicha Doležala. Ta v prosinci 1943 potopila německou zásobovací loď Alsterufer, která se pokoušela prolomit námořní blokádu s cenným nákladem wolframu pro německé zbrojovky.

https://echo24.cz/a/SbdN2/v-londyne-zem ... erator-311

Re: Historie letectví

Napsal: 14 led 2018, 18:01
od skflanker_
Poštári:
Mi1.jpg
Mil Mi-1
Mi1_.jpg
Mil Mi-1
Mi1_.jpg (76.55 KiB) Zobrazeno 11600 x
Mi2.jpg
Mil Mi-2

Re: Historie letectví

Napsal: 15 led 2018, 07:00
od petrp
Zapomínaní válečníci slavné bitvy
Mezi často zapomínané účastníky tehdejších dramatických dějů patří osádky a letouny Coastal Command, Velitelství pobřežního letectva. Na začátku července 1940 disponovalo zhruba 500 letouny všech typů. Právě v řadách CC sloužil jediný v bitvě Královským letectvem aktivně využívaný americký typ, hlídkový bombardér Lockheed Hudson.

Obrázek

Operační oblast Coastal Command vykrývala (samozřejmě v pásmu doletu letounů) vodní plochy kolem celých britských ostrovů. Vytíženost velitelství dramaticky stoupla po francouzské červnové porážce. Jednak zmizelo zapojení hlídkových letounů Aéronautique Navale a současně dramaticky narostla operační oblast. Nepřítel záhy přesunul do dobytých francouzských přístavů svá plavidla a začal zde (podobně jako v okupovaném Norsku) připravovat základny pro zesílení ponorkové války proti Británii.

https://www.valka.cz/14755-Zapominani-v ... avne-bitvy

Re: Historie letectví

Napsal: 21 bře 2018, 22:17
od QVAK
Zemřel bývalý člen RAF Zbyšek Nečas-Pemberton, bylo mu 97 let

Krátce po svých 97. narozeninách zemřel minulý týden bývalý československý příslušník 68. noční stíhací perutě britského královského letectva RAF Zbyšek Nečas-Pemberton. Podle České televize to ve středu oznámila jeho rodina. Rodák z Moravy působil během druhé světové války jako palubní radarový operátor na letounech Beaufighter a Mosquito a jeho posádka sestřelila několik nepřátelských strojů.

https://echo24.cz/a/S4BXL/zemrel-byvaly ... -mu-97-let

Re: Historie letectví

Napsal: 30 srp 2018, 15:22
od IgorT
Rodina MIG-ov pohromade:
40359284_1793845550711020_1371732345828147200_n.jpg
40359284_1793845550711020_1371732345828147200_n.jpg (136.5 KiB) Zobrazeno 9304 x

Re: Historie letectví

Napsal: 30 srp 2018, 16:52
od Skeptik
Hezká fotka, ale myslím, že jich ještě pár chybí :wink:

Re: Historie letectví

Napsal: 30 srp 2018, 16:59
od Alchymista
IMO do služby zavedené prúdové sú okrem 15 sola (je tam 15UTI) zastúpené všetky.

Re: Historie letectví

Napsal: 30 srp 2018, 17:04
od Skeptik
:wink: A kde tam vidíš MiG-13 a hlavně MiG-29 či MiG-33 ? :pivo

Re: Historie letectví

Napsal: 30 srp 2018, 17:30
od Juraj
A uz aj MiG-35...

Re: Historie letectví

Napsal: 30 srp 2018, 17:44
od kenavf
.....Mig-27

Re: Historie letectví

Napsal: 30 srp 2018, 18:07
od Alchymista
Ups - Mig-29 - som slepý....
Mig-27 stojí medzi Mig-25 a Mig-31
Mig-13 pokiaľ viem nebol zavedený, existoval experimentálny I-250 vyrobený v počte menej ako 30 kusov