Reklamný text:
Zo zákulisia slovenskej armády
Stíhačky F-16 pre Slovensko vraj budú mať tzv. manuálny režim, v ktorom sa síce výrazne zníži rýchlosť, ale mimoriadne predĺži dolet. Záhadné nastavenie, ktoré Lockheed Martin nikde inde neponúka, investigatívcom nedalo spávať.
Dnes vám prinášame exkluzívne zábery z testov spomínaného režimu. Je na nich názorne vidieť princíp pohonu, aj keď vzniká otázka, ako je zabezpečená štrukturálna pevnosť draku a nosných plôch. Je však zrejmé, že úspora paliva môže byť extrémne veľká, čo by zrejme malo zalepiť ústa kritikom nákupu amerických (indických) stíhačiek. Predpokladané náklady na hodinu prevádzky by boli odhadom na úrovni cvičného turbovrtuľového lietadla a konkurenciu by nechali ďaleko vzadu.
Ak sa manuálny režim na Slovensku osvedčí, firma Lockheed Martin ho chce ponúkať aj ďalším záujemcom. Pôjde zrejme o krajiny, ktoré si stíhačky 4++ generácie doteraz nemohli dovoliť z dôvodov vysokých prevádzkových nákladov. Nákupná cena bude zrejme o niečo vyššia, ale kupcom sa to pri intenzívnom využívaní mnohonásobne vráti v priebehu niekoľkých rokov.
Naviac bude jednoduchšie aj zaškolovanie pilotov, predpokladom je využiť širokú základňu komerčných pilotov zo skúsenosťami jedno a dvojmotorových vrtuľových lietadiel. V manuálnom režime je vraj ovládanie F-16 dokonca ešte jednoduchšie ako nejakej vrtuľovej Cessny.