Letecké nehody všeobecne

Odpovědět
Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16235
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 11 úno 2018, 15:59

To vypadá na přetažení, možná v kombinaci s přetížením nebo problém s motory (který ale nehlásil?) - křivka rychlosti toho říká hodně ... :shock:
.
speed.jpg
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

dase
Redaktor
Příspěvky: 328
Registrován: 08 úno 2017, 00:47

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od dase » 11 úno 2018, 16:08

...V oblasti od rána hustě sněží, počasí komplikuje vyšetřování
Příčina pádu zatím není známa, spekuluje se o nepříznivém počasí či chybě pilota. Server Gazeta.ru uvádí, že v oblasti od rána sněží, což komplikuje i práci záchranářů a policistů.

Ti se až nyní začínají dostávat na pole, kam letadlo spadlo. „Možné jsou různé příčiny havárie, mezi nimi počasí,“ citovala televize Rossija24 Žannu Těrechovovou, poradkyni ministra dopravy.
Gazeta.ru také uvedla, že se na místě našly také trosky vrtulníku ruské pošty a že se stroje mohly srazit. Vedení pošty už to však popřelo....

Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/rusko-letadlo-s ... anicni_kha
https://zpravy.idnes.cz/rusko-letadlo-s ... anicni_kha

naznačuje se i možnost kolize ?

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42271
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 11 úno 2018, 16:14

Ruská pošta odmietla špekuláciu Interfax alebo Gazeta.ru - vrtuľníky nevlastní.
To samozrejme nevylučuje vrtuľník iného vlastníka.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8169
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 11 úno 2018, 18:06

petrp píše:
11 úno 2018, 15:59
To vypadá na přetažení, možná v kombinaci s přetížením nebo problém s motory (který ale nehlásil?) - křivka rychlosti toho říká hodně ... :shock:
Na přetažení to nevypadá ... víc jak minutu letěl v horizontu a rychlost, ač klesala, neklesla pod 300 kt.

Ta oscilace ve stoupání je ale fakt divná. Netušíte někdo jaké rychlosti uvádí Flightradar? Zda Air Speed, z odpovídače, nebo Ground Speed, vypočtenou na základě pohybu průmětu letadla vůči zemi?
Osobně tipuji tu Ground Speed = potom by tu oscilaci vysvětlovaly nárazy větru resp. změny jeho rychlosti a směru.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

syos
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1113
Registrován: 08 úno 2017, 11:50

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od syos » 11 úno 2018, 18:30

https://www.flightradar24.com/blog/the- ... -glossary/
Speed

Speed, as it relates to aircraft, is more complicated than speed on the ground, as there are different ways to measure speed in flight. The different ways to measure to speed can result in differences between the types, whereby the ground speed of an aircraft can vary significantly from its airspeed. The speed shown in the “speed” box on Flightradar24 is ground speed.
Ground Speed

Ground Speed is the speed of the aircraft over the ground; often measured in Knots (nautical miles per hour)
Jo, píšou Ground Speed

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od skflanker_ » 11 úno 2018, 19:42

▲ doplním k nehode info z https://aviation-safety.net/database/re ... 20180211-0 (+ ďalšie zdroje + METAR + mapa trasy)
Lietadlo Antonov An-148-100V, registrácia RA-61704
Obrázek
http://russianplanes.net/id225515
Všetky foto RA-61704 viď https://russianplanes.net/regs/RA-61704
Podľa https://russianplanes.net/planelist/Antonov/An-148 stroj vyrobený v 05/2010

Uživatelský avatar
bacil
Redakční rada
Příspěvky: 2817
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od bacil » 11 úno 2018, 20:01

Volání dispečera, kterému se neozývá pilot

http://archive-server.liveatc.net/uuww/ ... -1100Z.mp3

vystříhal jsem hluchá místa, má to 20 minut
https://uloz.to/!5OB4w4JXgmki/uuww-feb- ... -1100z-mp3

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8169
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 11 úno 2018, 20:07

Na tom aviation-safety.net je zajímavý jiný údaj:
23 June 2010 RA-61704 Rossiya registered
28 July 2013 RA-61704 Rossiya engine shut down after surges
23 August 2013 RA-61704 Rossiya nose gear tyre failure on takeoff
14 April 2015 RA-61704 Rossiya stored at St. Petersburg
8 February 2017 RA-61704 Saratov Airlines leased
Tedy mašina původně pro leteckou společnost Rossija.
V roce 2013 (tříleté letadlo) dvě vážné závady, rok a něco poté uzemněno.
Na zemi skoro dva roky (skoro nové letadlo?) a teprve před rokem leasnuto Saratov Airlines, společnosti s ne zrovna ukázkovým přístupem (viz ten záznam na Black list).

Dost bych tipoval, že s tou mašinou (typem) byly i jiné problémy než ty zaznamenané na aviation-safety.net
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16235
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 11 úno 2018, 20:33

Skeptik píše:
11 úno 2018, 18:06
Osobně tipuji tu Ground Speed = potom by tu oscilaci vysvětlovaly nárazy větru resp. změny jeho rychlosti a směru.
Výborná úvaha, to mě nenapadlo! :tlesk Tím více je mi záhadou, co se tam událo... :sad:
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42271
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 11 úno 2018, 21:45

Bezpečnostná kamera zachytila výbuch pri dopade An-148
https://vk.com/video-70187376_456239932

"Oblúkový" plameň je dôsledkom stromo v popredí
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
bacil
Redakční rada
Příspěvky: 2817
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od bacil » 11 úno 2018, 22:07

Co si rusové povídají.
- černá skříňka se nenašla, byl to jen zdroj (agregát)
- byl silný vítr, ale ne takový, aby vytrhal skla (očitý svědek pro média)
- letadlo se rozpadlo ještě ve vzduchu, vzduchem poletovaly kusy letadla (očitý svědek pro média)
- letadlo při pádu hořelo - jeden očitý svědek říká plameny a jiskry, jiný jen černý dým
- trosky letadla jsou v poloměru větším než kilometr

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16235
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 11 úno 2018, 22:08

bacil píše:
11 úno 2018, 22:07
Co si rusové povídají...
Přinejmenším podivné, ale zatím asi jen JPP, uvidíme...
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16235
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 11 úno 2018, 22:25

Pád letadla v Rusku byl prý bleskový. Mluví se také o explozi trhaviny
O příčinách dnešní letecké katastrofy, při níž nedaleko Moskvy zahynulo všech 71 osob, které byly na palubě letounu ruské společnosti Saratovské aerolinie, se zatím pouze spekuluje. Ruská média přitom dávají najevo, že jsou otevřené všechny varianty, od technických problémů, přes nepříznivé počasí či selhání posádky, až po explozi trhaviny.

Pátrací skupiny na místě neštěstí zatím podle agentury TASS našly jednu ze dvou černých skříněk, které na palubě letadla pořizují záznam o průběhu letu. Přístroj, jehož údaje nyní budou analyzovat specialisté, nejeví známky poškození. Řada odborníků na ruských zpravodajských webech upozorňuje, že katastrofa byla blesková. Vede je k tomu mimo jiné skutečnost, že podle dostupných informací posádka nehlásila žádné potíže a nečekaně se odmlčela prakticky v okamžiku, kdy letoun pouhých několik minut po startu zmizel z obrazovek radarů. "Velký kráter na místě neštěstí může znamenat, že letadlo klesalo neřízeně, vertikálně, aniž by se snažilo o klouzavý sestup," řekl agentuře Interfax místopředseda odborové organizace ruského letového personálu Alfred Malinovskij.

Podle Interfaxu je na místě katastrofy kráter hluboký 2,5 metru o poloměru zhruba 17 metrů. Události Po startu z Moskvy se zřítilo ruské letadlo s 71 lidmi Někteří svědci tvrdí, že stroj už před dopadem na zem hořel a že slyšeli explozi. To vyvolalo spekulace o teroristickém útoku. "Výbuch ovšem může být nejen důsledkem diverze. Svou roli mohly sehrát i následující faktory: teplota vzduchu něco málo pod nulou, vysoká vlhkost a nanejvýš pravděpodobná námraza. Pokud selhal protinámrazový systém motoru, mohl se do lopatek kompresoru dostat kousek ledu a výsledkem mohl být výbuch, o kterém svědci hovoří," tvrdí Malinovskij.

http://zpravy.e15.cz/zahranicni/udalost ... ny-1343230
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Uživatelský avatar
bacil
Redakční rada
Příspěvky: 2817
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od bacil » 12 úno 2018, 21:49

Na místě pádu se našlo přes 400 částí těl mrtvých, zatím je prozkoumaná plocha 12ha.
Po úlomcích letadla pátrají RC vrtulníčkama, jsou na ploše 30 ha
http://www.newsru.com/russia/12feb2018/an_148.html

Pilot měl na an-148 přes 2000 hodin
https://www.svoboda.org/a/29033604.html

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8169
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 12 úno 2018, 22:16

Dle MAK nalezeny oba záznamníky (ten ZKRVNJ obrázek mi nejde vložit, tak alespoň odkaz)
http://www.mak-iac.org/rassledovaniya/a ... 1-02-2018/

Break, break

V Tomské oblasti dnes spadl Mi-8T společnosti Авиапредприятие "Ельцовка". Na palubě byly 3 členové posádky a 3 cestují.
Dva členové posádky zahynuli, zbytek zraněn. Vrtulník shořel. Vyšetřuje MAK.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
El Diablo
Senior redaktor
Příspěvky: 3948
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od El Diablo » 13 úno 2018, 00:11

VIDEO: Bezpečnostní kamera zachytila pád letounu u Moskvy
12. února 2018 9:55
Ruskem v neděli otřásla letecká havárie letounu An-184, které se zřítilo pár minut po startu z moskevského letiště Domodědovo. Katastrofu, při níž zahynulo všech sedmdesát jedna lidí na palubě, zachytila bezpečnostní kamera na domě.
Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/an-184-bezpecno ... anicni_aha
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Uživatelský avatar
bacil
Redakční rada
Příspěvky: 2817
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od bacil » 13 úno 2018, 10:49

Bomba se zřejmě dostala do letadla s poštou
Bývalý náčelník vojenského řízení letového provozu Anatolij Sitnov prohlásli, že úlomky letadla svědčí o výbuchu který přišel zevnitř trupu letadla. Letadlo má velmi robustní konstrukci a nosné prvky a kruhové výztuhy má rozervané výbuchem. Ani jedna část trupu není vcelku. Částí letadla jsou rozházené v průměru 2km.

https://dni.ru/incidents/2018/2/13/391212.html

... a ještě postřeh - jedna černá skříňka se z jedné strany rozpadá, jakému teplotnímu šoku byla vystavená, přitom druhá polovina je ohněm netknutá.

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11612
Registrován: 07 úno 2017, 16:20

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od QVAK » 13 úno 2018, 18:20

Za pád An-148 mohou patrně piloti. Nechali zamrznout snímače rychlosti

Pád letadla An-148 u Moskvy se 71 oběťmi na životech nejspíše zavinila chyba pilotů, kteří opomněli zapnout vytápění pro odmrazování snímačů měřících rychlost letounu. Chybné údaje o rychlosti pak vedly k pádu stroje. Podle agentury AP se to uvádí v předběžném závěru, k němuž na základě informací z černé skříňky a analýzy obdobných havárií dospěl Mezistátní letecký výbor (MAK). Ten v postsovětských státech vyšetřuje letecké katastrofy. „Předběžná analýza zaznamenaných údajů, stejně jako analýza analogických případů z minulosti umožňuje předpokládat, že faktorem, který vedl k vývoji mimořádné letové situace, se mohly stát nepřesné údaje o rychlosti letu zobrazené na přístrojích v pilotní kabině,“ uvedl MAK. Tyto chybné údaje podle něj souvisely se zamrznutím snímačů, protože systém jejich vyhřívání byl vypnutý.

https://echo24.cz/a/SdkxA/za-pad-an-148 ... -rychlosti

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8169
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 13 úno 2018, 21:19

Koukal jsem přímo na stránky MAK, a bohužel to tak skutečně vypadá.

Piloti před odletem "zapomněli" zapnout vyhřívání všech tří snímačů tlaku. Je zde sice stále možnost technické závady, ale dle rozboru zápisů předcházejících 15-ti letů, posádka vyhřívání všech snímačů před letem zapnula a po letu vypnula. Vše fungovalo.

Po vzletu, v cca 150 metrech byl zapnut autopilot. Ve 1.300 metrech se začaly rozcházet údaje ze snímače č.1 (kapitán) a snímače č.3 (záložní) o více než 30 km/h. To vedlo k vypnutí autopilot a piloti přešli na ruční řízení do výšky cca 2.000 m.
Tam se začaly údaje opět rozcházet a zatímco snímač. č.1 hlásil nulovou dopřednou rychlost, snímač č.3 hlásil naopak rychlost větší. V této výšce následně došlo k prudkému potlačení do klesání pod úhlem cca 30° (v kabině vznikl stav beztíže - 0g). Tímto klesáním letoun pokračoval až do země. Těsně před střetem se zemí snímače rychlosti "naskočily" a ukázaly rychlost > 800 km/h.

Takže to vypadá na podobnou příčinu jako LN A330 společnosti Air France nad Atlantikem pár let zpět = zamrznutí snímačů tlaku s následnou chybnou indikací rychlosti a ztrátě prostorové orientace posádky :sad:

Uvidíme, co ukáže CVR (hlasové záznamy z kabiny), který zatím nebyl zpracován. Záznamy z FDR (letová data) již byl 100% zpracován.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11612
Registrován: 07 úno 2017, 16:20

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od QVAK » 13 úno 2018, 23:07


Odpovědět