Letecké nehody všeobecne

Odpovědět
Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 14393
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od martanus » 15 bře 2018, 09:20

U floridského pobřeží havarovala ve středu stíhačka F/A-18 Super Hornet, uvedla agentura DPA.

https://www.novinky.cz/zahranicni/ameri ... hacka.html
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Konfucius: " Můžete obětovat vojsko, hospodářství či blahobyt, ale nesmíte obětovat zdravý rozum!"

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od skflanker_ » 15 bře 2018, 20:25

▲ doplním:
Lietadlo Boeing F/A-18F Super Hornet patriace US Navy (USN), VFA-213
Zdroj https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=207549 + ďalšie zdroje

Uživatelský avatar
WuVirr
Šéfredaktor
Příspěvky: 5647
Registrován: 01 úno 2017, 15:31

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od WuVirr » 16 bře 2018, 01:00

Nehoda F / A-18F Super Hornet US Navy, Florida. Video z místa pádu.

1.jpg
1.jpg (33.86 KiB) Zobrazeno 6859 x

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 16 bře 2018, 06:45

Obaja piloti sú napriek úspešnej katapultáži mŕtvy -> letecká katastrofa (terminus technikus)
RIP
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8167
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 16 bře 2018, 06:58

Dle článku na aviation-safety.net měl očitý svědek tvrdit, že letadlo vybuchlo ještě ve vzduchu ... mohla to sice být ta katapultáž, ale on přímo tvrdí, že to byl "výbuch jak ve filmu"
Uvidíme.

Jinak Alchy, terminus technicus je Letecká nehoda (Accident) :wink:
Definice z Annexu ... Letecká nehoda je událost spojená s provozem letadla, která vyústila ve smrt nebo vážné poškození zdraví jedné nebo více osob, podstatné poškození nebo ztrátu letadla.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 16 bře 2018, 07:39

"telá pilotov našli vo vodách zálivu" - fotky ukazujú, že na vraku lietadla chýba celý predok takmer až po hlavný podvozok - v podstate po sacáky
Pokiaľ by zostali v lietadle, bol by asi problém telá vôbec identifikovať...

annex sú písané, ako sú písané... a potom v smerniciach a iných predpisoch nájdeš formuláciu:
HLAVA 4 - PREDBEŽNÉ OZNÁMENIE O LN, INCIDENTE
4.1. O vzniku každej LN a incidentu sú prevádzkovatelia LŠZ (organizácia, kluby LAA SR) povinný podať ihneď predbežné oznámenie pracovníkom LAA SR v určenom rozsahu. Ak toto nemôže oznamovateľ vykonať, podá predbežné oznámenie priamo na LÚ SR. LAA SR zasiela predbežné oznámenie LÚ SR. V prípade katastrofy a havárie LŠZ je LAA SR povinná podať predbežné oznámenie tiež odboru civilného letectva MDPT. Ak by zisťovanie všetkých požadovaných údajov bolo zdĺhavé, podá sa oznámenie na LAA SR aj neúplné alebo voľnou formou a ďalšie údaje sa doplnia ihneď po ich získaní.
čiže smernica vlastne rozlišuje letecký incident, leteckú nehodu, leteckú haváriu a leteckú katastrofu (tak, ako to bolo "za starých čias")
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8167
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 16 bře 2018, 08:25

V prípade katastrofy a havárie LŠZ je LAA SR ...
LŠZ ... sportovní létající zařízení je takový "paskvil" vymyšlený proto, aby tato "letadla" nemusela plnit náročné letecké předpisy :)
Neznám terminologii slovenské LAA (Letecké Amatérské Asociace), je klidně možné, že si vymysleli "katastrofu" a "havárii", aby se vyhnuli přísným pravidlům ICAO, které znají pouze Accident a Incident (LN a Incident v naší terminologii).
F-18E ale není ultralight, že?

Jinak toto je myslím zbytečná debata, ne? Nejspíš oba víme, jak to je správně :wink:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 16 bře 2018, 09:48

Definované to práve nemajú... ale ano, mlátime len hubou/klavesnicou
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8167
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 16 bře 2018, 09:59

Alchymista píše:
16 bře 2018, 09:48
Definované to práve nemajú... ale ano, mlátime len hubou/klavesnicou
Poslední reakce :wink:
http://lis.rlp.cz/predpisy/predpisy/index.htm
v levém sloupci "L-13"
a pak v Obsahu "Hlava-1 "Definice" ... přesný překlad Annexu 13 ICAO
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od skflanker_ » 16 bře 2018, 20:13

Marfil píše:
15 bře 2018, 23:49
Pri Sýrsko Irackej hranici padol HH-60H Pave hawk - údajne 7 mŕtvych teroristov
https://edition.cnn.com/2018/03/15/poli ... index.html
Doplním:
Stroj Sikorsky HH-60 Pave Hawk patriaci US Air Force (USAF) zachytil o elektrické vedenie, komplet 7 ľudí na palube zahynulo, stalo sa na území Iraku (near al Qaim in western Anbar Province).
Zdroj https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=207646 + ďalšie odkazy

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6274
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Juraj » 17 bře 2018, 06:07

Posledne katastrofy ruskych letcov pri pristavani a vzlete vyvolavaju pochybnosti. Clanok uvadza, ze strata orientacie na inak funkcnych strojoch mohla byt sposobena vykonnymi prostriedkami REB
https://www.newsli.ru/news/world/politika/28782

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8167
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 17 bře 2018, 07:45

Čistě teoreticky ty asi možné je - i když ve všech 4 uvedených případech se jednalo o starší stroje s plně mechanickým řízením.
Hlavní ale je, že v případě, že by se pilotovi přístroje či řízení "zbláznili", pak by to určitě hlásili do rádia, nebo by se o tom alespoň by se o tom bavili mezi sebou = bylo by to na VCR. Nic takového ale nebylo.
Takže spíše snaha omluvit lidské chyby.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 17 bře 2018, 08:06

Alexandovci (Tu-154) - ešte-ešte dajme tomu, bolo to v noci
ale Su-24 pri štarte sotva - a pokiaľ by ich ožarovalo niečo silné, tak reaguje aj "sirena", výstražný prímač - ten totiž z principu reaguje aj na celkom neznáme signály. U Mi-24 nemá elektromagnetické rušenie vplyv prakticky na nič, čo by mohlo ovplyvniť letuschopnosť - zarušiť by sa dal rádiovýškomer a DISS, čo je "len" navigačný prístroj. U An-26 to isté - zarušenie rádiovýškomeru by bolo dosť nebezpečné, ale nie pri pristátí, to sa piloti orientujú podľa iných prístrojov a vizuálne. Teoreticky by sa dal zarušiť aj RSBN, ale to silne pochybujem...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od skflanker_ » 18 bře 2018, 14:15

Pasadena Police Department, dňa 17.11.2012, účastníci Bell OH-58 (N911FA) a Bell OH-58A (N96BM) , miesto Pasadena Police Benedict Heliport in Altadena, California

https://youtu.be/qHMhsD8OFCs zverejnené 08.03.2018, dĺžka videa 5:34 min.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 18 bře 2018, 15:06

Takmer neuveriteľné. Klasická ukážka "blbca na parkovisku".
Sú tam vyznačené dve státia. Lenže jedna posádka bola "lenivá" postaviť vrtuľník na určené miesto, a druhá posádka sa tvrdohlavo rozhodla pristáť na "svoje miesto". Dôsledok - dva vrtuľníky na odpis - zlomený chvostový nosník, u oboch zničené hlavné reduktory a pravdepodobne utrhnuté uloženia hlavných reduktorov a motorov.
Toto by som dal povinne premietať všetkým prevádzkovateľom vrtuľníkov, pilotom, technikom aj mechanikom.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1663
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od woxia » 18 bře 2018, 23:22

Tam je otázka, jestli nesedá na nějakou pozici z GPS která začne řvát, když sedal vedle.

Také se mi zdá, že ho ten druhý vrtulník snesl alespoň o metr k sobě, poté co se otočil.

Ale fakt nevím, co toho přistávajícího vedlo k tak stupidnímu manévru, když viděl před sebou točící vrtuli a ještě na ni letí.
Když zde cenzura začala, tak tady 10.8.2020 Woxia skončila. Mějte se všichni dobře, se kterými se mi dobře povídalo.
SZ nevybírám - tak omluvte, že Vám na ně už neodpovím

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8167
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 19 bře 2018, 06:52

Ne, na žádnou "polohu GPS" se nesedá - ostatně přesnost GPS to ani neumožňuje.
Je to jak psal Alchy - sedal na "svoje vyznačené stání" a vůbec mu nebylo divné, že ten druhý vrtulník "ti trollové" postavili cca 4 metry mimo stání.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11612
Registrován: 07 úno 2017, 16:20

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od QVAK » 19 bře 2018, 10:05

Skeptik píše:
19 bře 2018, 06:52
Ne, na žádnou "polohu GPS" se nesedá - ostatně přesnost GPS to ani neumožňuje.
Je to jak psal Alchy - sedal na "svoje vyznačené stání" a vůbec mu nebylo divné, že ten druhý vrtulník "ti trollové" postavili cca 4 metry mimo stání.
Přilétající génius vyhodnotil umístění vrtulníku na stojánce správně a při finále svůj stroj otočil tak aby dobře viděl jak se disky rotorů přibližují z kabiny čelně a nikoli bočně. Jenže při otočení stroje do směru parkování se nejspíše i bočně posunul což mu uniklo a při dosednutí způsobilo havárii. Pravděpodobně bude na tomto heliportu provozně zakázáno provozovat motory vrtulníků na obou jeho stojánkách současně.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8167
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 19 bře 2018, 13:00

Nikoli.
Přistávání vrtulníků na takovýto Heliport funguje následovně:

1/ Přiblížení vrtulníku se provádí na tzv. FATO (Final Approach and Take-Off area) ... to je v tomto případě ta plocha vpravo od odbavovací plochy (jsou tam vidět i světla přibližovací soustavy pro noční provoz)

2/ Pokud je přiblížení a přistání vrtulníku dokončeno (u vrtulníku se za "přistání" považuje i vis ve výšce 0 až 15 m / 50 ft), tak se vrtulník pojížděním přesouvá na odbavovací stání (opět u vrtulníku se za pojíždění považuje i let do výšky 15 m / 50 ft) na tzv. TLOF (Touchdown and Lift OF area) kde dochází k dosednutí na zem.

Na záznamu je jasně vidět, že:
- pozemní personál umístil vrtulník č.1 MIMO odbavovací stání č.1 - blíže ke stání č.2, než měl být
- přistávající vrtulník č.2 uskutečnil správně přistání na FATO. Následně se přesouvá na TLOF resp. na odbavovací stání č.2, ale posádka si nevšimne / špatně vyhodnotí polohu vrtulníku č.1 na stání č.1, který pro něj tvoří překážku.
- v okamžiku dosednutí vrtulníku č.2 dojde k vyrovnání výšky rotorů obou vrtulníků, a protože rotor vrtulníku č.1 rovněž rotuje, dochází k jejich kontaktu.

Primární příčina
Špatné vyhodnocení situace pilotem vrtulníku č.2 - za odstup od překážek na provozní ploše odpovídá pilot pohybujícího se stroje

Sekundární příčiny
1/ Chybná činnost pozemního personálu, který umístil vrtulník č.1 mimo definované stání
2/ Chybná činnost posádky vrtulníku č.1, která měla při pozemní prohlídce zjistit, že jejich vrtulník stojí špatně a vyžádat si nápravu.
3/ ?s otazníkem protože neznám pravidla tohoto heliportu?
Chybná činnost personálu letiště, protože při příjezdu / příletu vrtulníku na stání by měl asistovat člen pozemního personálu "marshaller" - aby nedošlo k tomu, k čemu tady došlo. (ale je možné, že pravidla tohoto heliportu provoz bez marshallera)

Takže jako vždy ... série pochybení, která překonala všechna nastavená safety opatření ... :???:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 19 bře 2018, 13:12

:palec: napísal si to "ako z protokolu" :wink:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Odpovědět