Letecké nehody všeobecne
-
- Samostatný redaktor
- Příspěvky: 1663
- Registrován: 16 úno 2017, 10:41
Re: Letecké nehody všeobecne
Tam je otázka, jestli nesedá na nějakou pozici z GPS která začne řvát, když sedal vedle.
Také se mi zdá, že ho ten druhý vrtulník snesl alespoň o metr k sobě, poté co se otočil.
Ale fakt nevím, co toho přistávajícího vedlo k tak stupidnímu manévru, když viděl před sebou točící vrtuli a ještě na ni letí.
Také se mi zdá, že ho ten druhý vrtulník snesl alespoň o metr k sobě, poté co se otočil.
Ale fakt nevím, co toho přistávajícího vedlo k tak stupidnímu manévru, když viděl před sebou točící vrtuli a ještě na ni letí.
Když zde cenzura začala, tak tady 10.8.2020 Woxia skončila. Mějte se všichni dobře, se kterými se mi dobře povídalo.
SZ nevybírám - tak omluvte, že Vám na ně už neodpovím
SZ nevybírám - tak omluvte, že Vám na ně už neodpovím
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8169
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Letecké nehody všeobecne
Ne, na žádnou "polohu GPS" se nesedá - ostatně přesnost GPS to ani neumožňuje.
Je to jak psal Alchy - sedal na "svoje vyznačené stání" a vůbec mu nebylo divné, že ten druhý vrtulník "ti trollové" postavili cca 4 metry mimo stání.
Je to jak psal Alchy - sedal na "svoje vyznačené stání" a vůbec mu nebylo divné, že ten druhý vrtulník "ti trollové" postavili cca 4 metry mimo stání.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 11612
- Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Re: Letecké nehody všeobecne
Přilétající génius vyhodnotil umístění vrtulníku na stojánce správně a při finále svůj stroj otočil tak aby dobře viděl jak se disky rotorů přibližují z kabiny čelně a nikoli bočně. Jenže při otočení stroje do směru parkování se nejspíše i bočně posunul což mu uniklo a při dosednutí způsobilo havárii. Pravděpodobně bude na tomto heliportu provozně zakázáno provozovat motory vrtulníků na obou jeho stojánkách současně.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8169
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Letecké nehody všeobecne
Nikoli.
Přistávání vrtulníků na takovýto Heliport funguje následovně:
1/ Přiblížení vrtulníku se provádí na tzv. FATO (Final Approach and Take-Off area) ... to je v tomto případě ta plocha vpravo od odbavovací plochy (jsou tam vidět i světla přibližovací soustavy pro noční provoz)
2/ Pokud je přiblížení a přistání vrtulníku dokončeno (u vrtulníku se za "přistání" považuje i vis ve výšce 0 až 15 m / 50 ft), tak se vrtulník pojížděním přesouvá na odbavovací stání (opět u vrtulníku se za pojíždění považuje i let do výšky 15 m / 50 ft) na tzv. TLOF (Touchdown and Lift OF area) kde dochází k dosednutí na zem.
Na záznamu je jasně vidět, že:
- pozemní personál umístil vrtulník č.1 MIMO odbavovací stání č.1 - blíže ke stání č.2, než měl být
- přistávající vrtulník č.2 uskutečnil správně přistání na FATO. Následně se přesouvá na TLOF resp. na odbavovací stání č.2, ale posádka si nevšimne / špatně vyhodnotí polohu vrtulníku č.1 na stání č.1, který pro něj tvoří překážku.
- v okamžiku dosednutí vrtulníku č.2 dojde k vyrovnání výšky rotorů obou vrtulníků, a protože rotor vrtulníku č.1 rovněž rotuje, dochází k jejich kontaktu.
Primární příčina
Špatné vyhodnocení situace pilotem vrtulníku č.2 - za odstup od překážek na provozní ploše odpovídá pilot pohybujícího se stroje
Sekundární příčiny
1/ Chybná činnost pozemního personálu, který umístil vrtulník č.1 mimo definované stání
2/ Chybná činnost posádky vrtulníku č.1, která měla při pozemní prohlídce zjistit, že jejich vrtulník stojí špatně a vyžádat si nápravu.
3/ ?s otazníkem protože neznám pravidla tohoto heliportu?
Chybná činnost personálu letiště, protože při příjezdu / příletu vrtulníku na stání by měl asistovat člen pozemního personálu "marshaller" - aby nedošlo k tomu, k čemu tady došlo. (ale je možné, že pravidla tohoto heliportu provoz bez marshallera)
Takže jako vždy ... série pochybení, která překonala všechna nastavená safety opatření ... :???:
Přistávání vrtulníků na takovýto Heliport funguje následovně:
1/ Přiblížení vrtulníku se provádí na tzv. FATO (Final Approach and Take-Off area) ... to je v tomto případě ta plocha vpravo od odbavovací plochy (jsou tam vidět i světla přibližovací soustavy pro noční provoz)
2/ Pokud je přiblížení a přistání vrtulníku dokončeno (u vrtulníku se za "přistání" považuje i vis ve výšce 0 až 15 m / 50 ft), tak se vrtulník pojížděním přesouvá na odbavovací stání (opět u vrtulníku se za pojíždění považuje i let do výšky 15 m / 50 ft) na tzv. TLOF (Touchdown and Lift OF area) kde dochází k dosednutí na zem.
Na záznamu je jasně vidět, že:
- pozemní personál umístil vrtulník č.1 MIMO odbavovací stání č.1 - blíže ke stání č.2, než měl být
- přistávající vrtulník č.2 uskutečnil správně přistání na FATO. Následně se přesouvá na TLOF resp. na odbavovací stání č.2, ale posádka si nevšimne / špatně vyhodnotí polohu vrtulníku č.1 na stání č.1, který pro něj tvoří překážku.
- v okamžiku dosednutí vrtulníku č.2 dojde k vyrovnání výšky rotorů obou vrtulníků, a protože rotor vrtulníku č.1 rovněž rotuje, dochází k jejich kontaktu.
Primární příčina
Špatné vyhodnocení situace pilotem vrtulníku č.2 - za odstup od překážek na provozní ploše odpovídá pilot pohybujícího se stroje
Sekundární příčiny
1/ Chybná činnost pozemního personálu, který umístil vrtulník č.1 mimo definované stání
2/ Chybná činnost posádky vrtulníku č.1, která měla při pozemní prohlídce zjistit, že jejich vrtulník stojí špatně a vyžádat si nápravu.
3/ ?s otazníkem protože neznám pravidla tohoto heliportu?
Chybná činnost personálu letiště, protože při příjezdu / příletu vrtulníku na stání by měl asistovat člen pozemního personálu "marshaller" - aby nedošlo k tomu, k čemu tady došlo. (ale je možné, že pravidla tohoto heliportu provoz bez marshallera)
Takže jako vždy ... série pochybení, která překonala všechna nastavená safety opatření ... :???:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 42271
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Letecké nehody všeobecne
:palec: napísal si to "ako z protokolu"
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8169
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Letecké nehody všeobecne
Síla zvyku
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- skflanker_
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 10224
- Registrován: 07 úno 2017, 20:22
Re: Letecké nehody všeobecne
V utorok 20.03.2018, lietadlo BAe Hawk Mk 132 Indických vzdušných síl, pri cvičnom lete havária lietadla, pilot sa katapultoval, má iba drobné zranenia.
Zdroj https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=207898 + ďalšie odkazy
V utorok 20.03.2018, lietadlo BAe Hawk T1 prevádzacej skupiny RAF Red Arrows, pri cvičnom lete havária lietadla, pilot sa katapultoval a je v nemocnici, zadný člen posádky inžinier zahynul.
Zdroj https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=207904 + video + ďalšie odkazy
Zdroj https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=207898 + ďalšie odkazy
V utorok 20.03.2018, lietadlo BAe Hawk T1 prevádzacej skupiny RAF Red Arrows, pri cvičnom lete havária lietadla, pilot sa katapultoval a je v nemocnici, zadný člen posádky inžinier zahynul.
Zdroj https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=207904 + video + ďalšie odkazy
- skflanker_
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 10224
- Registrován: 07 úno 2017, 20:22
Re: Letecké nehody všeobecne
V Turecku havarovalo lietadlo rodiny F-16 - pilot zahynul
Lietadlo rodiny F-16 v Turecku v provincii Nevşehir pri cvičnom lete havarovalo a podľa vyjadrenia TV stanice "Hurberturk" pilot zahynul.
Zdroj http://tass.ru/proisshestviya/5057788 z 22.03.2018
Lietadlo rodiny F-16 v Turecku v provincii Nevşehir pri cvičnom lete havarovalo a podľa vyjadrenia TV stanice "Hurberturk" pilot zahynul.
Zdroj http://tass.ru/proisshestviya/5057788 z 22.03.2018
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 11612
- Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Re: Letecké nehody všeobecne
ZTRACENÝ MALAJSIJSKÝ BOEING „BYL NALEZEN“ NA MAPÁCH GOOGLE
Australský amatér Peter McMahon, který se věnuje vyšetřování leteckých katastrof, zkoumal několik let obrázky NASA a Google Maps, aby našel Boeing, který zmizel před čtyřmi lety v Indickém oceánu. Tvrdí, že se mu v oceánu podařilo najít úlomky letadla, píše The Sun.
Podle slov McMahona je na fotografiích vidět nejen trup letadla, ale také to, že je doslova posetý dírami od kulek. Australan tvrdí, že místo katastrofy letadla se nachází 16 kilometrů jižně malého ostrova Round, který patří k Seychelám. Jedná se o oblast, která nebyla zařazena do pátrací operace.
http://ac24.cz/zpravy-ze-sveta/12461-zt ... ach-google
Australský amatér Peter McMahon, který se věnuje vyšetřování leteckých katastrof, zkoumal několik let obrázky NASA a Google Maps, aby našel Boeing, který zmizel před čtyřmi lety v Indickém oceánu. Tvrdí, že se mu v oceánu podařilo najít úlomky letadla, píše The Sun.
Podle slov McMahona je na fotografiích vidět nejen trup letadla, ale také to, že je doslova posetý dírami od kulek. Australan tvrdí, že místo katastrofy letadla se nachází 16 kilometrů jižně malého ostrova Round, který patří k Seychelám. Jedná se o oblast, která nebyla zařazena do pátrací operace.
http://ac24.cz/zpravy-ze-sveta/12461-zt ... ach-google
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 11612
- Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Re: Letecké nehody všeobecne
České letadlo muselo evakuovat pasažéry. Žena si při skoku rozbila lebku
Při nouzové evakuaci letadla na budapešťském mezinárodním letišti Ference Liszta se v pátek těžce zranila devětatřicetiletá pasažérka. Při skoku na skluzavku si rozbila lebku, je v kritickém stavu. Letadlo české společnosti Smart Wings letělo do Izraele místo porouchaného stroje Israir Airlines, uvedl server Novinky.cz s odvoláním na web mno.hu. Evakuaci vyvolal dým nasátý do letadla z vozidla na letištní ploše.
https://echo24.cz/a/SkUbh/ceske-letadlo ... bila-lebku
Při nouzové evakuaci letadla na budapešťském mezinárodním letišti Ference Liszta se v pátek těžce zranila devětatřicetiletá pasažérka. Při skoku na skluzavku si rozbila lebku, je v kritickém stavu. Letadlo české společnosti Smart Wings letělo do Izraele místo porouchaného stroje Israir Airlines, uvedl server Novinky.cz s odvoláním na web mno.hu. Evakuaci vyvolal dým nasátý do letadla z vozidla na letištní ploše.
https://echo24.cz/a/SkUbh/ceske-letadlo ... bila-lebku
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 11612
- Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Re: Letecké nehody všeobecne
Přes sto cestujících uvízlo ve Stuttgartu kvůli opilému pilotovi Air Portugal
Letecká společnost TAP Air Portugal se musela omluvit více než stovce cestujících, kteří uvízli na letišti ve Stuttgartu poté, co byl jejich let na poslední chvíli zrušen kvůli opilému kopilotovi. Na pilota, který měl problémy s chůzí a byl z něj cítit alkohol, upozornil jeden ze zaměstnanců letiště, uvedla agentura AP.
Letištní policie následně vyhodnotila, že čtyřicetiletý muž není ve stavu, kdy by mohl letět. Policie žádné další detaily nezveřejnila. Podle některých médií byl muž zadržen a kauce byla stanovena na 10 000 eur (přes 250 000 korun).
https://echo24.cz/a/SLJzz/pres-sto-cest ... r-portugal
Letecká společnost TAP Air Portugal se musela omluvit více než stovce cestujících, kteří uvízli na letišti ve Stuttgartu poté, co byl jejich let na poslední chvíli zrušen kvůli opilému kopilotovi. Na pilota, který měl problémy s chůzí a byl z něj cítit alkohol, upozornil jeden ze zaměstnanců letiště, uvedla agentura AP.
Letištní policie následně vyhodnotila, že čtyřicetiletý muž není ve stavu, kdy by mohl letět. Policie žádné další detaily nezveřejnila. Podle některých médií byl muž zadržen a kauce byla stanovena na 10 000 eur (přes 250 000 korun).
https://echo24.cz/a/SLJzz/pres-sto-cest ... r-portugal
- skflanker_
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 10224
- Registrován: 07 úno 2017, 20:22
Re: Letecké nehody všeobecne
V sobotu 31.03.2018 o 10:10 hod. Nový Zéland, letisko Wanaka Airport, lietadlo Jakovlev Jak-3, pilot je v poriadku
https://youtu.be/gz07Q5Etyjc zverejnené 30.03.2018, dĺžka videa 0:53 min.
Zdroj https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=208502 + ďalšie odkazy + viac videí
https://youtu.be/gz07Q5Etyjc zverejnené 30.03.2018, dĺžka videa 0:53 min.
Zdroj https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=208502 + ďalšie odkazy + viac videí
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 42271
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Letecké nehody všeobecne
zachytil o mobilnú plošinu....
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 207
- Registrován: 07 úno 2017, 13:17
Re: Letecké nehody všeobecne
ale prečo nepristaval na ploche a išiel na travu..?? blbé je že v polohe ked je zadok dolu asi moc toho pred sebou už nevidí...či??
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 42271
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Letecké nehody všeobecne
"Je to štýlové"...
Ale toto je skoro jednoznačne chyba organizátorov - tie plošiny tam nemali čo robiť, je to travnatý "záložný" pás vedľa dráhy. Takže niekto hrubým spôsobom porušil predpisy.
Ale toto je skoro jednoznačne chyba organizátorov - tie plošiny tam nemali čo robiť, je to travnatý "záložný" pás vedľa dráhy. Takže niekto hrubým spôsobom porušil predpisy.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
- skflanker_
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 10224
- Registrován: 07 úno 2017, 20:22
Re: Letecké nehody všeobecne
používali ju filmári - TV štáb čo robil reportáž z leteckého dňa
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 11612
- Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Re: Letecké nehody všeobecne
Šetří to i gumy a výrazně.skflanker_ píše: ↑02 dub 2018, 15:21používali ju filmári - TV štáb čo robil reportáž z leteckého dňa
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8169
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Letecké nehody všeobecne
Nemusí to být chybou organizátorů.Alchymista píše: ↑02 dub 2018, 15:05Ale toto je skoro jednoznačne chyba organizátorov - tie plošiny tam nemali čo robiť, je to travnatý "záložný" pás vedľa dráhy. Takže niekto hrubým spôsobom porušil predpisy.
Může to být i chybou řídicího letového provozu nebo i pilota.
Dle AIP Nového Zélandu má letiště Wanaka dvě runwaye - asfaltovou (RWY 11/29) délky 1.300 m a šířky 30 m a travnatou (RWY 11/29) délky 900 m a šířky 50 m.
Ta asfaltová má nesymetrický pás dráhy šířky 150 m - přičemž jeho širší část zabírá prostor mezi asfaltovou a travnatou RWY 11/29. A právě na něm, dost daleko od asfaltové i travnaté RWY 11/29, stála ta plošina.
Pokud tedy pilot Jaku-3 přistával na travnatý pás asfaltové dráhy RWY 29, a vyžádal si přistání na "grass strip of RWY 29", měl mu to řídící zakázat. Pokud nezakázal, a věděl (měl vědět) o plošině z NOTAMu, pak je to chyba řídicího.
Pokud si ale pilot vyžádal přistání na "grass RWY 29", ale ve skutečnosti přistával na travnatý pás asfaltové RWY 29, pak je to chyba pilota.
Vzhledem k tomu, že v AIPu je u letiště Wanaka přímo uvedeno, že všechny vzlety a přistání musí být provedeny z runways, tedy přistání na travnatý pás není standardně povoleno, vidím tu druhou možnost jako pravděpodobnější.
Uvidíme, co ukáže šetření příčin.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- martanus
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 14393
- Registrován: 01 úno 2017, 10:16
Re: Letecké nehody všeobecne
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Konfucius: " Můžete obětovat vojsko, hospodářství či blahobyt, ale nesmíte obětovat zdravý rozum!"
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Konfucius: " Můžete obětovat vojsko, hospodářství či blahobyt, ale nesmíte obětovat zdravý rozum!"
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 11612
- Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Re: Letecké nehody všeobecne
Kolaps v oblacích? Technická porucha zpozdí polovinu letů v Evropě
Výpadek systému plánování letů evropského řízení vzdušného provozu dnes způsobil zpoždění u velkého množství leteckých spojů na kontinentu. Podle odhadů se potíže mohly dotknout až poloviny všech letů, přesná čísla budou známa ve středu. Podle evropské organizace pro leteckou bezpečnost Eurocontrol byla příčina potíží v počítačích brzy zjištěna a systém byl naplno obnoven po zhruba pětihodinovém výpadku. Problém se podle mluvčího pražského letiště týkal i Prahy. Na dnešek bylo naplánováno v evropském prostoru na 29.500 letů. Plány letů podané před 12:26 SELČ ale ze systému zmizely a aerolinky je musely nahlásit znovu. Po pětihodinovém výpadku, kdy fungoval zpomalený pohotovostní režim, Eurocontrol na twitteru oznámil, že od 17:20 SELČ byl přístupový systém v normálním režimu znovu otevřen.
https://echo24.cz/a/SwVVr/kolaps-v-obla ... u-v-evrope
Výpadek systému plánování letů evropského řízení vzdušného provozu dnes způsobil zpoždění u velkého množství leteckých spojů na kontinentu. Podle odhadů se potíže mohly dotknout až poloviny všech letů, přesná čísla budou známa ve středu. Podle evropské organizace pro leteckou bezpečnost Eurocontrol byla příčina potíží v počítačích brzy zjištěna a systém byl naplno obnoven po zhruba pětihodinovém výpadku. Problém se podle mluvčího pražského letiště týkal i Prahy. Na dnešek bylo naplánováno v evropském prostoru na 29.500 letů. Plány letů podané před 12:26 SELČ ale ze systému zmizely a aerolinky je musely nahlásit znovu. Po pětihodinovém výpadku, kdy fungoval zpomalený pohotovostní režim, Eurocontrol na twitteru oznámil, že od 17:20 SELČ byl přístupový systém v normálním režimu znovu otevřen.
https://echo24.cz/a/SwVVr/kolaps-v-obla ... u-v-evrope