:sipka:
Američtí vyšetřovatelé řekli CAAC, že nezveřejnili informace o vyšetřování havárie MU5735 v Číně
Zpráva Wall Street Joutnale byla označili za neprofesionální, zasahující do probíhajících vyšetřování
Úřad pro civilní letectví Číny (CAAC) řekl ve středu exkluzivně Global Times, že potvrdil s pracovníky americké Národní rady pro bezpečnost dopravy (NTSB), kteří se podíleli na vyšetřování havárie letu MU5735 společnosti China Eastern Airlines v březnu, že nezveřejnili žádné informace o vyšetřování, čímž vyvrátili dřívější zprávy zahraničních médií o příčině smrtelné havárie.
Samotná NTSB také ve středu řekla Global Times, že pomohla CAAC s vyšetřováním, ale nekomentuje vyšetřování vedené jinými orgány a všechny informace týkající se vyšetřování budou zveřejněny CAAC.
Po těchto oficiálních reakcích analytici čínského civilního leteckého průmyslu odsoudili zprávy amerických médií jako neprofesionální a způsobující zbytečné zasahování do probíhajícího vyšetřování. Takové nepodložené zprávy se rovnají zlomyslnému očerňování Číny, poznamenali analytici.
Rychlá reakce jak od CAAC, tak od NTSB přišla krátce poté, co Wall Street Journal v úterý uvedl, že "lidé obeznámení s předběžným hodnocením amerických úředníků o tom, co vedlo k nehodě", že "černá skříňka letadla ukazuje na úmyslný nosedive".
Pokud jde o nedávnou zprávu amerických médií o příčině incidentu, po potvrzení s pracovníky NTSB, kteří se podíleli na vyšetřování, CAAC řekl Global Times, že NTSB "dala jasně najevo, že nezveřejnila žádné informace týkající se vyšetřování žádným médiím."
Spolupracují s CAAC v přísném souladu s rámcovými požadavky přílohy 13 Úmluvy o mezinárodním civilním letectví a budou i nadále poskytovat profesionální technickou podporu, která pomůže identifikovat příčinu nehody podle potřeby, dodal CAAC.
CAAC uvedl, že vyšetřovací oddělení pozvalo NTSB z USA jako vyšetřovatele ze země, kde bylo letadlo navrženo a vyrobeno, a tento krok byl proveden v souladu s příslušnými požadavky Úmluvy o mezinárodním civilním letectví.
Pokud jde o průběh vyšetřování, CAAC uvedl, že oddělení vyšetřování letových nehod letadel provádí hloubkovou identifikaci, klasifikaci a inspekci vraků, analýzu letových údajů, experimentální ověření a další související práce podle vyšetřovacích postupů.
V odpovědi na otázku týkající se vyšetřování havárie MU5735 v Číně po zprávách amerických médií čínské ministerstvo zahraničí uvedlo, že CAAC uvedlo, že bude i nadále udržovat úzký kontakt se všemi stranami zapojenými do vyšetřování a okamžitě a přesně zveřejňovat informace.
"Spekulace zahraničních médií jsou opravdu v rozporu se zdravým rozumem," řekl ve středu Global Times Qiao Shanxun, generální tajemník expertního výboru Asociace leteckého průmyslu Henan.
Qiao citoval pravidla Mezinárodní úmluvy o civilním letectví a řekl, že státy nebudou šířit, zveřejňovat nebo poskytovat přístup k návrhu zprávy nebo jakékoli její části nebo k jakýmkoli dokumentům získaným během vyšetřování nehody nebo incidentu bez výslovného souhlasu státu, který vedl vyšetřování, pokud takové zprávy nebo dokumenty již nebyly zveřejněny nebo zveřejněny tímto státem.
"Tento druh chování příslušných stran v USA, ať už úmyslný nebo neúmyslný, porušuje úmluvu, protože pouze CAAC má právo zveřejnit jakékoli relevantní informace o výsledku vyšetřování," řekl. "Takové hlášení je zbytečným zásahem do vyšetřování nehody."
CAAC řekl Global Times, že bude i nadále udržovat úzkou komunikaci se všemi stranami zapojenými do vyšetřování, provádět vyšetřování nehody vědeckým, přísným a řádným způsobem a zveřejňovat pokrok ve vyšetřování rychle a přesně v souladu s Úmluvou o mezinárodním civilním letectví a příslušnými požadavky na zveřejňování vládních informací.
Nicméně, i když vyšetřování stále probíhá, některá zahraniční média, zejména ta z USA, neustále spekulují o příčině a dalších podrobnostech incidentu, ve zjevné zlovolné pomlouvačné kampani proti Číně, poznamenali analytici.
Navíc, dříve v dubnu, on-line spekulace vířily, že druhý pilot "by mohl být zodpovědný" za havárii, tvrdící, že údaje o černé skříňce byly zveřejněny, přičemž někteří věří, že CAAC bude vyžadovat, aby letová posádka podstoupila monitorování duševního zdraví.
CAAC vyvrátil zvěsti obklopující havárii a uvedl, že nehoda je stále v šetření a dosud nebyly vyvozeny žádné závěry o příčině a povaze nehody.
20. dubna čínský regulátor civilního letectví vydal předběžnou zprávu o havárii a uvedl, že vyšetřování dosud nezjistilo "žádné abnormality" v údržbě letadel nebo personálu leteckých společností.
CAAC také uvedl, že kvalifikace členů posádky a personálu údržby ve službě splňovala požadavky, osvědčení letové způsobilosti letadla bylo platné a nedošlo k žádným abnormalitám v navigačním a sledovacím zařízení na trati nebo nebezpečným povětrnostním podmínkám.
Předběžná zpráva CAAC uvedla, že dva záznamníky v letadle byly vážně poškozeny v důsledku nárazu a práce na obnově a analýze dat stále probíhají. Technický vyšetřovací tým bude i nadále provádět hloubkové vyšetřování příčiny nehody.
Nepodložené zprávy amerických médií přicházejí v době, kdy americký výrobce letadel Boeing, který vyráběl letadlo China Eastern, je v Číně a po celém světě na nejisté půdě kvůli dvěma haváriím svého Boeingu 737 MAX.
Před havárií letadla China Eastern Airlines pocházel největší problém, kterému Boeing čelil, z 737 MAX, Boeing dodal v roce 2020 pouze 157 letadel (806 v roce 2018 a 380 v roce 2019). podle seattletimes.com klesla jeho produkce na nejnižší úroveň za téměř 50 let, zatímco čelí přímé konkurenci evropského Airbusu.
Bloomberg oznámil, že největší zákazník letecké společnosti Boeing v Číně odstranil více než 100 letadel 737 MAX amerického výrobce ze svých krátkodobých plánů flotily, s odvoláním na nejistotu ohledně dodávek.
Předseda představenstva china Southern Airlines Ma Xulun minulý týden na briefingu pro investory uvedl, že aktualizovaná nejprodávanější letadla Boeingu budou vyloučena z dodávek flotily do roku 2024. Dopravce očekává, že v tomto období převezme celkem 78 letadel, což je pokles ze 181 v předchozí prognóze v březnu.
Čína je pro Boeing druhým největším trhem po USA. Čína v současné době vlastní 15 procent světových civilních letadel, což je číslo, které by mělo do roku 2037 dosáhnout 18 procent, napsala společnost na svých webových stránkách. Během příštích 20 let bude Čína potřebovat 7 690 nových letadel s celkovou hodnotou 1,2 bilionu dolarů, což z ní činí jediný trh s civilními letadly v hodnotě bilionu dolarů na světě.
Nicméně vzhledem k tomu, že příčina letecké havárie ještě nebyla jasně určena, China Eastern Airlines 17. dubna provedla let s letadlem Boeing 737-800 po téměř měsíčním uzemnění a postupně obnovila používání letadla.
https://www.globaltimes.cn/page/202205/1265929.shtml
Pravda může být různá. Absolutní, relativní, částečná, úplná, krutá, sprostá, naprostá, veliká… A každý má tu svou.