Letecké nehody všeobecne

Odpovědět
QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11051
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od QVAK » 13 zář 2019, 00:15

viewtopic.php?f=43&t=207&start=885#p107908
Let s porouchaným motorem do Prahy byla chyba posádky, konstatoval dopravce

Let společnosti Smartwings s porouchaným motorem byl podle interního šetření dopravce pochybením posádky. Vyplývá to z podkladů, které firma minulý týden předala leteckému úřadu. Řekl to ve čtvrtek mluvčí Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) Vítězslav Hezký. Společnost Smartwings krátce po události jakékoliv pochybení odmítala, později uvedla, že nešlo o systémovou chybu. Letecký úřad zatím k žádnému výsledku ve svém šetření nedospěl, v minulých týdnech označil postup posádky za nestandardní.

https://echo24.cz/a/SaYNx/let-s-porouch ... l-dopravce

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 7778
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 13 zář 2019, 00:28

Pokračovať na jeden motor ďalej alebo sadať na jeden motor s preťaženým strojom (pretože nevyčerpané palivo) na "neznámom" letisku - toť skutočne otázka.
A pokiaľ by musel povedzme hodinu a pol vylietavať palivo okolo letiska v Atenach, tak to rovnako dobre môže hodinu a pol pokračovať do Prahy...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 4079
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 13 zář 2019, 00:45

Laicky povedané. Viac motorové lietadlá sú testované aby boli bezpečné aj pri výpadku jedného motora. Navádza to k domienke že sa tým myslí že má automaticky vyhľadať najbližšie letisko k prevetívnemu pristátiu keby sa objavil problém aj na druhom motore.
Ale asi to tak nie je striktne vymenované v predpisoch.
Tá váha paliva a maximálna pristávacia hmotnosť, samozrejme môže hrať rolu, ale nemáme o tom informáciu aký bol skutočný stav.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2844
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 13 zář 2019, 07:16

Jak píše Alchy, bude záležet na konkrétní situaci.

B-737-800 má max. vzletovou hmotnost až 78 tun, ale max. přistávací "jen" 65 tun. Nevíme s jakou hmotností vzlétal.

B-737-800 jsou standardně certifikovaný až na ETOPS-180 ... tedy mohou létat až 3 hodiny od nejbližšího letiště. Když jim vysadí jeden motor, je dostatečná pravděpodobnost, že doletí. Tento let probíhal v oblasti, kde je letiště dosažitelné v řádu desítek minut.

Provozní manuál B-737-800 říká, že v případě vysazení motoru se má posádka připravit na přistání na "nejbližším vhodném letišti" aniž blíže specifikuje, co se myslí tím "vhodném".

Další neznámou je, zda posádka "věděla" proč jim motor vysadil či proč ho vypínala. Protože pokud to nevěděli, a pouze předpokládali, že to je třeba elektronika, tak to klidně mohlo být třeba palivo ... a pak hrozí, že vysadí i druhý motor.

Dost dobře si nedovedu představit, že by posádka vzniklou situaci nekonzultovala s operačním dispečinkem Smart Wings ... uvidíme, co jim případně poradili.

Jednoznačným pochybením posádky (kapitána) je, že o vzniklé situaci, letu na jeden motor, neinformoval služby řízení letového provozu. Tím nejenže ohrožoval ostatní účastníky letového provozu, protože letadlo nemělo očekávané výkony, ale také to zavání snahou to utajit.
A utajování je v Safety jeden z největších prohřešků.

Opravdu jsem zvědavý na závěry ÚCL a UZPLN.
Zatím je na vše uvaleno "informační embargo", takže se moc neví ... a to se na letišti většinou vše rozlévá :wink:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kiko1969
Sponzor fóra
Příspěvky: 106
Registrován: 07 úno 2017, 13:17

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kiko1969 » 13 zář 2019, 07:42

Mam znameho ktorý sa pohybuje v bezpečnosti leteckejprevadzky a pri mojej prvej otazke čo to stvarali piloti s tým jednym motorom, mi s nervami odpovedal už malo byť na nich podane trestné oznamenie.Pretože toto si nemôžu dovoliť ohrozili 170 ludí na palube a dalšie stovky možno tisice na zemi..A stale sa divil prečo policia Českej republiky hned neriešila trestne oznámenie ked vedeli čo sa stalo..

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2844
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 13 zář 2019, 08:01

Mám takových známých několik (i já k nim kdysi patřil :wink:) a takovýto kategorický soud si nedovolil udělat nikdo z nich.
Pochybení tam určitě bylo - viz výše - ale na trestní oznámení? Pochybuji.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 4079
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 13 zář 2019, 08:14

Skeptik píše:
13 zář 2019, 07:16
..
Jednoznačným pochybením posádky (kapitána) je, že o vzniklé situaci, letu na jeden motor, neinformoval služby řízení letového provozu...
To je tiež otázne. Bolo povedané že lietadlo väčšinu tej cesty absolvovalo vo výške 7500m. Riadiaci letového provozu im to musel, určite na žiadosť pilotov, povoliť. A určite sa pýtal prečo potrebujú letieť tak nízko, pretože je to zvýšené riziko pre kolízne kurzy s inými vzlietajúcimi/pristávajúcimi/na okruhu lietadlami. Neviem si predstaviť dôvod, že by sa ich to neopýtal.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2844
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 13 zář 2019, 08:18

Právě že ne. To mu nepřísluší. Pilot si vyžádal nižší letovou hladinu, tak mu ji dal. Důvodů mohli být desítky ... většinou se jedná o problém s klimatizací.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 7778
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 13 zář 2019, 10:43

Skeptik píše:
13 zář 2019, 08:18
... většinou se jedná o problém s klimatizací.
IMHO od prípadu Helios sa klimatizácia berie veľmi vážne - až na núdzák

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11051
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od QVAK » 13 zář 2019, 17:50

Byl tam ještě druhý symptom a to přeletová rychlost ale díky letové hladině tolik nepřekážel ostatním v provozu. Otázkou je i dodržení provozního režimu zbylého motoru za letu zda odpovídal jeho stanovené provozní obálce.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 7778
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 13 zář 2019, 19:01

Skeptik píše:
13 zář 2019, 07:16
B-737-800 jsou standardně certifikovaný až na ETOPS-180 ... tedy mohou létat až 3 hodiny od nejbližšího letiště. Když jim vysadí jeden motor, je dostatečná pravděpodobnost, že doletí. Tento let probíhal v oblasti, kde je letiště dosažitelné v řádu desítek minut.

Provozní manuál B-737-800 říká, že v případě vysazení motoru se má posádka připravit na přistání na "nejbližším vhodném letišti" aniž blíže specifikuje, co se myslí tím "vhodném".
v druhom odstavci je doležitý výrok: "posádka sa pripraví na pristátie" čiže nie je tam povinnosť pristáť na "najbližšom vhodnom letisku"
A pokiaľ let trval menej ako tri hodiny, tak neuspeje ani konštrukcia, že certifikácia ETOPS povoluje najviac tri hodiny letu na jeden motor.
Zatím je na vše uvaleno "informační embargo", takže se moc neví ... a to se na letišti většinou vše rozlévá
IMHO to vyzerá, že niekto by aj chcel posádku, prípadne aj spoločnosť, dobre pojebkať - ale ako si sa to dosť dobre nedá.
Iste by bolo pre všetkých cestujúcich zábavné, a aj poučné, keby sadli napríklad v Skopje alebo v Prištine. Alebo v Podgorici.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 4079
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 13 zář 2019, 21:11

Alchymista píše:
13 zář 2019, 19:01
....IMHO to vyzerá, že niekto by aj chcel posádku, prípadne aj spoločnosť, dobre pojebkať - ale ako si sa to dosť dobre nedá.
Iste by bolo pre všetkých cestujúcich zábavné, a aj poučné, keby sadli napríklad v Skopje alebo v Prištine. Alebo v Podgorici.
To reálne prevedenie a vyriešenie situácia je jedna vec, a že sa nič nestalo je dobre.
Tu je problém to, že či má lietadlo s jedným motorom čo najrýchlejšie pristáť alebo či je na posúdení osádky či je možno v určitom režime pokračovať ďalej i keď so zvýšeným rizikom ohrozenia stoviek cestujúcich. Ak by už lietadlo splňovalo všetky podmienky na pristátie. Tá pravdepodobnosť sa možno zvýši nepatrne ale je skrátka zvýšená, a v leteckej doprave sa zvykne "fúkať aj na studené".

Na posúdenie:
1.-Aká je pravdepodobnosť že vysadí motor?
2.-Keď vysadil jeden motor, aká je pravdepodobnosť že vysadí aj druhý motor. Táto pravdepodobnosť sa nerovná tej z bodu 1. ale je väčšia, pretože "sa niečo udialo s prvým motorom" a môže to mať spoločnú príčinu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2844
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 13 zář 2019, 21:24

Záleží na důvodu roce vysadil motor č.1
Pokud je to kvůli špatnému (neodkalenému) palivu, tak je pravděpodobnost vysazení i druhého motoru velmi vysoká.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

225bar
Redaktor
Příspěvky: 222
Registrován: 07 úno 2017, 20:57

Ve Francii havarovala stíhačka, pilot visel v drátech vysokého napětí

Příspěvek od 225bar » 19 zář 2019, 22:22



Francouzští hasiči se museli ve čtvrtek vypořádat s havárií belgické stíhačky F-16 u Bretaně. Oba piloti se včas katapultovali. Zatímco jednomu se podařilo bezpečně přistát, druhému se lana padáku zamotala do elektrického vedení, kde dvě hodiny visel a čekal na záchranu. Při havárii se nikdo nezranil.

https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... anicni_dtt

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 4531
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od skflanker_ » 25 zář 2019, 21:27

Utorok 24.09.2019 o cca 20:40 hod. miestneho času v Nemecku pri meste Windelsbach bojový vrtuľník Boeing AH-64D Apache patriaci US Army zachytil o VVN elektrické vedenie 110kV, elektrické vedenie prerušené a zničené, vrtuľník pristál na lúke, nikomu sa nič nestalo.
0.jpeg
Viac info https://aviation-safety.net/wikibase/229297 + ďalšie zdroje


Streda 25.09.2019 o cca 10:00 hod. miestneho času v Indii havaroval MiG-21UM patriaci Indickému letectvu,. Obaja piloti sa katapultovali, stroj nenávratne zničený.
Viac info https://aviation-safety.net/wikibase/229296 + ďalšie zdroje

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host