Letecké nehody všeobecne

Odpovědět
honzajan
Redaktor
Příspěvky: 442
Registrován: 19 úno 2017, 13:13

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od honzajan » 29 zář 2019, 06:42

Když vynecháme poruchu palivoměru a signalizace stavu paliva , tak šlendrian nejhrubšího zrna . Vždyt mu tam muselo svítit půl kokpitu červeně , když to přeženu , nemluvě o zvukové signalizaci do přilby . Má ji ? A celkem pochybuji , že si personál nevšimnul , že dotankovali málo paliva , i když... Stát se to může , ale pořád je tam pilot a budíky . Si nevšimnul , že už pul hodiny poletuje a budíky ukazují pořád plné nádrže ?
Když jsme lítali nad Balt , tak se nám mašina vracela se zbytkem +/- 800l z 6400 l ( 4600 základ + 2x800 baky ) a kvičelo to na něj někde od 1500 l .Berte z rezervou , je to už dávno .

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3473
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 29 zář 2019, 07:27

MiG-29 má dva motory a striktně rozdělenou palivovou soustavu. Pokud zhasly oba, tak nejspíš opravdu došlo palivo, nebo bylo něco s palivem.
Uvidíme.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Jarosvk
Redaktor
Příspěvky: 109
Registrován: 17 úno 2017, 12:25

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Jarosvk » 29 zář 2019, 07:46

No pilot mal vraj nalietanych 1200 let hodin cize ziadny novacik.. ten by neignoroval hlasenia o nedostatku paliva...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3473
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 29 zář 2019, 09:26

Nejblbější chyby dělávají nejzkušenější piloti.

Ale mohlo se jednat o závadu měření. Ukazovalo to dost paliva - paliváři to nedorazili - pilot si nevšiml, že se za letu stav paliva nemění - motory zhasly ...
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 5500
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od skflanker_ » 29 zář 2019, 16:58

Ako už bolo uvedené, v sobotu 28.09.2019 o cca 21:30 hod. spadlo stíhacie lietadlo MiG-29AS, trupové číslo 6526 z ostrej hotovosti (OH) pri cvičnom lete = vyzbrojená raketami R-60M
Do vzduchu išli 2 mašiny, a podľa ministra Obrany (ak neklame - lebo v dosť veciach klame):
Štart o cca 18:10 hod., po vykonaní cvičného letu na letisku Sliač padla hustá hmla, jeden z dvojice pristál o cca 19:12 hod. = 1 hod a 2 min cvičného letu, druhý nepristál a išiel na záložné letisko.
O 21:30 hod. = po 2 hod. a 18 minútach po pristátí prvého, po 3 hodinách a 20 minútach od štartu došlo k havárii.
Viac info a ďalšie odkazy https://aviation-safety.net/wikibase/229469

Ad novinári - páni, stalo sa v sobotu večer, v nedeľu je deň pokoja - už sa tu niekoľko krát riešilo že novinári idú po senzáciách a trepú sprostosti ktorým nerozumejú. Kým nebude vyšetrovacia správa nedá sa povedať čo sa stalo, všetko to sú len domnienky. Zajtra je pondelok, vyjadria sa k tomu kompetentnejší, bude viac info.

Pravda ale je - čo ukázali naši novinári aj s ministrom, že toto im veľmi padlo vhod aby pre ovečky daňových poplatníkov zdôvodnili nákup nových strojov presne tých ktoré si "oni vybrali".

Ja osobne sa čudujem že sa také niečo nestalo už skôr - 20 rokov do údržby nedáte ani halier, vyhovárate sa na sankcie, hádžu Vám polená pod nohy, a potom sa tu niekto čuduje že lietadlo držané vo vzduchu kanibalizmom iných lietadiel raz padne. Za týchto podmienok takto padne aj Gripen alebo F-16 = ešte skôr bo iba jeden motor a oveľa oveľa drahšie náhradné diely.

Chvála pánu bohu - pilot to prežil, ešte že pyropatróny v K-36 fungovali ako mali - ktoré tiež na sklade vďaka našim politikom chýbali. Teraz len dúfať že to jeho chrbtica zvládla. Prajem pilotovi všetko dobré.

classix
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2259
Registrován: 17 úno 2017, 14:09

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od classix » 29 zář 2019, 17:28

Je to nějaké divné, to záložní letiště mělo být jako kde ? Jako v Trenčíně ? Protože ten směr je mimo.
Vy nejstě špión, voják, uvažujetě pokrokovo. Vy stě marxista!

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 5500
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od skflanker_ » 29 zář 2019, 17:41

Podľa doposiaľ zverejnených info bol plán Bratislava - neviem čo mu na to povedala veža Bratislava a kam ho poslali. Pripadá ešte do úvahy vojenské letisko Kuchyňa.
Neviem ale presne na túto otázku zodpovedať, nepočul som komunikáciu veža/veže - pilot.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3473
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 29 zář 2019, 18:30

Divné, divné. Že by za 2 a 1/4 nenašel MiG-29AS na Slovensku záložní letiště?
Dost času i na let do Košic a zpět.
V tom bude ještě něco jiného ... musíme počkat.

Dle RUSLET rozdíl mezi MiG-29A a MiG-29AS:
- instalace přijímače VOR/ILS/GS/MB typu Rockwell Collins AN/ARN-147 (toto zařízení využívá čtyři různě tvarované mosazné mřížové antény, které jsou připevněny k vnitřní straně příďového dielektrického krytu antény radiolokátoru)
Tedy nevím jaké s tím má MiG-29AS minima, ale víc jak 350 m to nebude.
https://ruslet.webnode.cz/technika/rusk ... /mig-29as/

Mimochodem METARy ze včerejška z Bratislavy z 20:00; 20:30; 21:00 a 22:00 LT :
METAR LZIB 281800Z 22007KT 9999 FEW010 BKN090 15/14 Q1018
METAR LZIB 281830Z 21008KT 9999 FEW012 BKN093 15/14 Q1018=
METAR LZIB 281900Z 12004KT CAVOK 25/20 Q1017=
METAR LZIB 282100Z 22006KT CAVOK 14/13 Q1018=

Ano, do 20:30 je tam "dohlednost nejistá" (kód 9999) byť FOG uveden není. Ale od 21:00 je již CAVOK = jasno, dohlednost > 10 km
Pozn. Nemám přímé napojení na LPS SR, tak jsem to bral z našich dat ... a SPECI jsem nenašel (ale moc se v tom neorientuje, nejspíš tam někde je)
Naposledy upravil(a) Skeptik dne 29 zář 2019, 18:47, celkem upraveno 1 x.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 5500
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od skflanker_ » 29 zář 2019, 18:43

Takže nakoniec minister nevie čo je UTC ... ach jáj ... preto treba byť trpezlivý a neveriť novinárom a ministrom už vôbec.
Štart oboch z letiska Sliač bol o 20:10 hod. miestneho času.
Prvý pristál o 21:12 hod. miestneho času na Sliači (let trval 1 hod a 2 minúty)
Druhý bol vežou nasmerovaný do Bratislavy. V okolí Zlatých Moravciach zistil problém, vežou bol nasmerovaný do Piešťan. Pilot ohlásil neovládanie stroja, veža dala pokyn ku katapultáži, lietadlo padlo 21:30 hod miestneho času ( = 18 minút po pristátí prvého pilota, 1 hod a 20 min. od štartu)
Stále otázka, prečo druhý nepristál - 650 letových hodín na MiG-29 ...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 5665
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 29 zář 2019, 20:00

S tým palivom. To by musel pochybiť aj palivár ktorý tankoval lietadlo že má na počítadle cisterny divné číslo a tak isto aj pilot by musel pochybiť pri kontrole palubného palivomera.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

classix
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2259
Registrován: 17 úno 2017, 14:09

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od classix » 29 zář 2019, 23:03

Hlavica R-60M (a časti exportných R-60MK určených najmä pre spojenecké štáty v rámci Varšavskej zmluvy - napr. NDR, Maďarsko, ČSSR, resp. exportovaných po rozpade ZSSR) bola miesto wolfrámových tyčiek vybavená tyčkami z ochudobneného uránu, teda odpadu získaného z výroby paliva do jadrových reaktorov a nukleárnych zbraní. Na celkovej hmotnosti bojovej hlavice (3,5 kg) sa tyčové projektily podieľajú cca 45% (1,6 kg).
Na bojovej hlavici je pekne vidieť symbol ionizujúceho žiarenia. Rovnaké symboly sú viditeľné aj na fotografiách rakiet R-60MK z výzbroje OS SR .
cM88Z_1_.jpg
cM88Z_1_.jpg (26.66 KiB) Zobrazeno 2480 x
https://www.valka.cz/SOV-R-60M-AA-8-Aphid-B-t87806
Vy nejstě špión, voják, uvažujetě pokrokovo. Vy stě marxista!

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 5500
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od skflanker_ » 30 zář 2019, 21:47

Sranda je, že po afére v bývalej Juhoslávii so strelami z ochudobneného uránu náš bývalý minister obrany pred všetkými vyhlásil, že na SK sa také niečo vo výzbroji nenachádza - takže s týmto opatrne - môže sa toho chytiť nejaký "novinár" :dobre:
Ono to na mieste samom veľmi rýchlo zistil aj samotný policajný pyrotechnik ktorý tam behal s dozimetrom.

Ad pád MiG-29AS - na 100% Vám môžem povedať že žiadna technická porucha nebola - oba motory, všetko klapalo ako malo. Technici si urobili svoju robotu ako mali.
Ad palivo - pred štartom mali obe mašiny 100% stav paliva.
Toto Vám zatiaľ musí stačiť, zatiaľ to "hore" všetkým vyhovuje že padol starý ruský šrot. Čakám ako sa k tomu postaví vyšetrovateľ, ale politika a tlaky z hora to budú držať v tejto rovine.

Ale ešte mi nedá - za týchto okolností čo sa stalo v sobotu 28.09.2019 večer by padla každá mašina - aj keby sme mali F-16 / Gripen, a aj keby sme mali F-35 = padla by presne tak isto.
Prvé slová pilota ktorý pristál ako prvý boli niečo v duchu "zachránil som aspoň jedno lietadlo" - už vedel že druhý padne hoci bol ešte hore.

Jarosvk
Redaktor
Příspěvky: 109
Registrován: 17 úno 2017, 12:25

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Jarosvk » 30 zář 2019, 22:27

Skflanker ak to spravne chapem:

Oba stroje sa na letisko Sliac vracali s dostatkom paliva ( a pre pripadny diverz do BA)... prva masina sadla ( niekde som cital ze s tym kvalitne bojoval) druha masina robila okruh a cakala kym prvy sadne ( cim spotrebovala viac paliva) nasledne dola poslana do BA pricom uz nemala na prelet dostatok paliva. Prvy pilot vedel kolko mal v nadrziach pri pristati a obe vzlietali s plnymi nadrzami ( vedel dedukovat kolko paliva ma druhy stroj)

Otazka je preco bol poslany na najvzialenejsie letisko, preco nie TN, ZA alebo PP ( mozu prijmat stihacie lietadlo?)

Ak bolo jasne ze nedoketi preco nebol nasmerovany do vycvikoveho priestoru Lest a nestrielal sa tam ...

A co ma serie najviac ke okamzite masirovanie verejnosti preco je kupa F-16 taka potrebna

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 5313
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 30 zář 2019, 22:42

Jarosvk píše:
30 zář 2019, 22:27
Otazka je preco bol poslany na najvzialenejsie letisko, preco nie TN, ZA alebo PP ( mozu prijmat stihacie lietadlo?)
Odpověď ti dá meteo situace v sobotu večer. V té době se v Blavě, na rozdíl od ostatních míst, situace s mlhou a nízkou oblačností rychle zlepšovala. Neber za bernou minci METAR z Blavy, okolo BB bylo počasí úplně jiné. Proč ho nediverzovali do Popradu nebo Žiliny nevím už vím - bylo to mimo provozní dobu letiště!!! V provozu byly pouze letiště Blava, Malacky (vojenské) nebo Košice. Jak je vybavený dráhový systém ve Sliači nevím, ale při viditelnosti okolo 200-300m si přistání s takovou mašinou nedokážu představit. Museli by ho nějak dovést až na zem...

METAR/SPECI from LZSL
SA 28/09/2019 22:30-> METAR LZSL 282230Z 00000KT 0100 R36/0450N FG OVC001 11/10 Q1018=
SP 28/09/2019 22:17-> SPECI LZSL 282217Z 00000KT 0150 R36/0500N FG OVC001 11/10 Q1018=
SA 28/09/2019 22:00-> METAR LZSL 282200Z 00000KT 0300 R36/0600D FG OVC001 11/10 Q1018=
SA 28/09/2019 21:30-> METAR LZSL 282130Z VRB01KT 0150 R36/0450N FG OVC001 11/10 Q1018=
SA 28/09/2019 21:00-> METAR LZSL 282100Z 00000KT 0200 R36/0500N FG OVC001 11/10 Q1018=
SA 28/09/2019 20:30-> METAR LZSL 282030Z VRB01KT 0300 R36/0500N FG OVC001 11/10 Q1018=
SA 28/09/2019 20:00-> METAR LZSL 282000Z 00000KT 0200 R36/0325N FG OVC001 11/10 Q1018=
SP 28/09/2019 19:52-> SPECI LZSL 281952Z 00000KT 0250 R36/0350N FG OVC001 11/10 Q1018=
SP 28/09/2019 19:35-> SPECI LZSL 281935Z VRB01KT 0500 R36/0800N FG BKN001 11/10 Q1018=
SA 28/09/2019 19:30-> METAR LZSL 281930Z VRB01KT 0750 R36/0650U FG BKN002 11/09 Q1018=
SP 28/09/2019 19:20-> SPECI LZSL 281920Z 00000KT 1500 R36/0750U BCFG BKN003 10/09 Q1018=
SP 28/09/2019 19:14-> SPECI LZSL 281914Z 00000KT 2500 R36/0500N BCFG SCT005 10/09 Q1018=
SA 28/09/2019 19:00-> METAR LZSL 281900Z 06001KT 9999 5000S BCFG FEW010 11/09 Q1018=
SA 28/09/2019 18:30-> METAR LZSL 281830Z VRB02KT 9999 FEW010 SCT032 11/10 Q1018=
SA 28/09/2019 18:00-> METAR LZSL 281800Z 00000KT 9999 FEW010 12/10 Q1017=

https://www.ogimet.com/home.phtml.en
https://www.aeroweb.cz/letiste#?country=15
Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod. - Jan Werich
Je těžké býti debilem, protože konkurence je obrovská. - Miroslav Horníček

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3473
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 30 zář 2019, 23:54

petrp
díky za ty METARy a SPECI
Pořád je mi to ale divné.
První přistál 21:12 LT
Druhý se střílel ve 21:30 LT
Dle SPECI z 19:20 UTC (21:20 LT) byla na LZSL dohlednost 1.500 m
Během 10-ti minut, viz METAR z 19:30 UTC (21:30 LT) byla dohlednost ještě 750 m
MiG-29AS by měl být vybaven přijímačem ILS
LZSL má RWY36 vybavení ILS pro přesné přiblížení CAT I (Pozn. ILS čistě pro CAT I se snad již 20 let nevyrábějí - všechny jsou přesnější. To že je RWY "jen" CAT I je dáno SZZ a energetickým systémem letiště)
Ačkoli certifikace CAT I je do dráhové dohlednosti (RVR) 550 m, reálně to umí mnohem víc ... podle mne i 200 m RVR by neměl být problém.

Proč tedy nepřistál (je jisté, že se ani nepokusil) je pro mne 1. záhada

Proč se musel střílet 18 minut po přistání prvního letadla je pro mne 2. záhada

Proč nedoletěl na LZIB a spadl tak krátce po přistání prvního je pro mne 3. záhada
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 5313
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 30 zář 2019, 23:59

Vyčkejme, protože otázek je tam více, než je zdrávo (první to dal VFR? fungoval ILS?). skflanker_ postoval, že éra byla 100% OK. Má evidentně nejvíce informací, tak uvidíme, co bude moci "pustit" mezi plebs... :idea:

PS: Je to tak, Sliač má CAT1, jak tak koukám na tu mapu tak ale jen na 36, na 18 ne?
technické_parametre_Letisko_Sliač.jpg
Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod. - Jan Werich
Je těžké býti debilem, protože konkurence je obrovská. - Miroslav Horníček

Uživatelský avatar
Polite
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2813
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Polite » 01 říj 2019, 08:13

Takze vedlajsi produkt nehody okrem vychvalovania nakupu F-16 bude ,, nutnosť,, modernizacie slovenskych letisk v Kuchyni a na Sliaci. Samozrejme za americke peniaze a za americkych podmienok!
Este odkaz na clanok k nehode na HS od Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, plk. gšt. v.v.
https://www.hlavnespravy.sk/co-sa-stalo-migu-29/1902809
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6282
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Juraj » 01 říj 2019, 08:20

Podla toho co Svec pise, na Sliaci sa neda pristavat s autopilotom

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 5665
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 01 říj 2019, 08:52

Ale niekde zase písali že Mig-29 ani F-16 takého autopilota nemajú.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3473
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 01 říj 2019, 09:33

Dle METAR/SPECI bylo fakticky bezvětří = že je ILS jen na RWY36 nevadí … pokud je funkční :wink:

Nevím jaký typ ILS na LZSL je, ale pokud nějaký "normální", tak nevidím důvod proč by na něm neměl být proveditelný autoland .. tedy za předpokladu, že je jím letadlo vybaveno.

Nevím, zda má MiG-29AS možnost autolandu (a když plk. Švec říká, že nemá, tak mu věřím) … ale při CAT I ho stejně nepotřebuje. Ani piloti dopravních letadel jej při CAT I většinou nepoužívají. To pilot musí zvládnout - je-li na takové přiblížení vycvičen.
Předpokládám, že MiG-29AS patří rychlostně do kategorie D a určitě je schopen dosáhnout gradient stoupání > 5% … jeho OCH (minimální výška nad překážkami) pro RWY36 na LZSL je tedy Approach chart (viz níže) 206 ft (63 m).
V nouzi a na známém letišti musí být pilot schopen jít ještě o trochu níž. Že by z této výšky neviděl světla přibližovací světelné soustavy se mi nechce věřit (i když dle NOTAM je přibližovací záblesková soustava do 8.10.2019 mimo provoz).
Zajímavé je, že dle jiného NOTAM je Middle Marker ILS36 dnes, od 06:00 do 10:00, mimo provoz kvůli údržbě (MM RWY 36 ID BODKA/CIARKA 75 MHZ MIMO PREVADZKY - UDRZBA), ale to může být náhoda.

Tady je přibližovací mapa na RWY36 pro ILS přiblížení.
Ano, sestup je tam strmější než standard - 3,5°(6,1%) oproti 3°(5,2%) - ale to je ještě plně v normě pro autoland.
LZSL - ILS chart.pdf
(565.34 KiB) Staženo 27 x
LZSL - ILS chart.jpg
Vše tedy nasvědčuje tomu, že za tím bude něco víc … jak naznačuje plk. gnš. Peter Švec.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host