Letecké nehody všeobecne

Odpovědět
classix
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1670
Registrován: 17 úno 2017, 14:09

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od classix » 29 zář 2019, 23:03

Hlavica R-60M (a časti exportných R-60MK určených najmä pre spojenecké štáty v rámci Varšavskej zmluvy - napr. NDR, Maďarsko, ČSSR, resp. exportovaných po rozpade ZSSR) bola miesto wolfrámových tyčiek vybavená tyčkami z ochudobneného uránu, teda odpadu získaného z výroby paliva do jadrových reaktorov a nukleárnych zbraní. Na celkovej hmotnosti bojovej hlavice (3,5 kg) sa tyčové projektily podieľajú cca 45% (1,6 kg).
Na bojovej hlavici je pekne vidieť symbol ionizujúceho žiarenia. Rovnaké symboly sú viditeľné aj na fotografiách rakiet R-60MK z výzbroje OS SR .
cM88Z_1_.jpg
cM88Z_1_.jpg (26.66 KiB) Zobrazeno 976 x
https://www.valka.cz/SOV-R-60M-AA-8-Aphid-B-t87806
Vy nejstě špión, voják, uvažujetě pokrokovo. Vy stě marxista!

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 4531
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od skflanker_ » 30 zář 2019, 21:47

Sranda je, že po afére v bývalej Juhoslávii so strelami z ochudobneného uránu náš bývalý minister obrany pred všetkými vyhlásil, že na SK sa také niečo vo výzbroji nenachádza - takže s týmto opatrne - môže sa toho chytiť nejaký "novinár" :dobre:
Ono to na mieste samom veľmi rýchlo zistil aj samotný policajný pyrotechnik ktorý tam behal s dozimetrom.

Ad pád MiG-29AS - na 100% Vám môžem povedať že žiadna technická porucha nebola - oba motory, všetko klapalo ako malo. Technici si urobili svoju robotu ako mali.
Ad palivo - pred štartom mali obe mašiny 100% stav paliva.
Toto Vám zatiaľ musí stačiť, zatiaľ to "hore" všetkým vyhovuje že padol starý ruský šrot. Čakám ako sa k tomu postaví vyšetrovateľ, ale politika a tlaky z hora to budú držať v tejto rovine.

Ale ešte mi nedá - za týchto okolností čo sa stalo v sobotu 28.09.2019 večer by padla každá mašina - aj keby sme mali F-16 / Gripen, a aj keby sme mali F-35 = padla by presne tak isto.
Prvé slová pilota ktorý pristál ako prvý boli niečo v duchu "zachránil som aspoň jedno lietadlo" - už vedel že druhý padne hoci bol ešte hore.

Jarosvk
Redaktor
Příspěvky: 67
Registrován: 17 úno 2017, 12:25

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Jarosvk » 30 zář 2019, 22:27

Skflanker ak to spravne chapem:

Oba stroje sa na letisko Sliac vracali s dostatkom paliva ( a pre pripadny diverz do BA)... prva masina sadla ( niekde som cital ze s tym kvalitne bojoval) druha masina robila okruh a cakala kym prvy sadne ( cim spotrebovala viac paliva) nasledne dola poslana do BA pricom uz nemala na prelet dostatok paliva. Prvy pilot vedel kolko mal v nadrziach pri pristati a obe vzlietali s plnymi nadrzami ( vedel dedukovat kolko paliva ma druhy stroj)

Otazka je preco bol poslany na najvzialenejsie letisko, preco nie TN, ZA alebo PP ( mozu prijmat stihacie lietadlo?)

Ak bolo jasne ze nedoketi preco nebol nasmerovany do vycvikoveho priestoru Lest a nestrielal sa tam ...

A co ma serie najviac ke okamzite masirovanie verejnosti preco je kupa F-16 taka potrebna

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 4051
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 30 zář 2019, 22:42

Jarosvk píše:
30 zář 2019, 22:27
Otazka je preco bol poslany na najvzialenejsie letisko, preco nie TN, ZA alebo PP ( mozu prijmat stihacie lietadlo?)
Odpověď ti dá meteo situace v sobotu večer. V té době se v Blavě, na rozdíl od ostatních míst, situace s mlhou a nízkou oblačností rychle zlepšovala. Neber za bernou minci METAR z Blavy, okolo BB bylo počasí úplně jiné. Proč ho nediverzovali do Popradu nebo Žiliny nevím už vím - bylo to mimo provozní dobu letiště!!! V provozu byly pouze letiště Blava, Malacky (vojenské) nebo Košice. Jak je vybavený dráhový systém ve Sliači nevím, ale při viditelnosti okolo 200-300m si přistání s takovou mašinou nedokážu představit. Museli by ho nějak dovést až na zem...

METAR/SPECI from LZSL
SA 28/09/2019 22:30-> METAR LZSL 282230Z 00000KT 0100 R36/0450N FG OVC001 11/10 Q1018=
SP 28/09/2019 22:17-> SPECI LZSL 282217Z 00000KT 0150 R36/0500N FG OVC001 11/10 Q1018=
SA 28/09/2019 22:00-> METAR LZSL 282200Z 00000KT 0300 R36/0600D FG OVC001 11/10 Q1018=
SA 28/09/2019 21:30-> METAR LZSL 282130Z VRB01KT 0150 R36/0450N FG OVC001 11/10 Q1018=
SA 28/09/2019 21:00-> METAR LZSL 282100Z 00000KT 0200 R36/0500N FG OVC001 11/10 Q1018=
SA 28/09/2019 20:30-> METAR LZSL 282030Z VRB01KT 0300 R36/0500N FG OVC001 11/10 Q1018=
SA 28/09/2019 20:00-> METAR LZSL 282000Z 00000KT 0200 R36/0325N FG OVC001 11/10 Q1018=
SP 28/09/2019 19:52-> SPECI LZSL 281952Z 00000KT 0250 R36/0350N FG OVC001 11/10 Q1018=
SP 28/09/2019 19:35-> SPECI LZSL 281935Z VRB01KT 0500 R36/0800N FG BKN001 11/10 Q1018=
SA 28/09/2019 19:30-> METAR LZSL 281930Z VRB01KT 0750 R36/0650U FG BKN002 11/09 Q1018=
SP 28/09/2019 19:20-> SPECI LZSL 281920Z 00000KT 1500 R36/0750U BCFG BKN003 10/09 Q1018=
SP 28/09/2019 19:14-> SPECI LZSL 281914Z 00000KT 2500 R36/0500N BCFG SCT005 10/09 Q1018=
SA 28/09/2019 19:00-> METAR LZSL 281900Z 06001KT 9999 5000S BCFG FEW010 11/09 Q1018=
SA 28/09/2019 18:30-> METAR LZSL 281830Z VRB02KT 9999 FEW010 SCT032 11/10 Q1018=
SA 28/09/2019 18:00-> METAR LZSL 281800Z 00000KT 9999 FEW010 12/10 Q1017=

https://www.ogimet.com/home.phtml.en
https://www.aeroweb.cz/letiste#?country=15
Cílem války není vítězství. Je jím dosažení politických cílů.“ - genmajor J.F.C. Fullera
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2844
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 30 zář 2019, 23:54

petrp
díky za ty METARy a SPECI
Pořád je mi to ale divné.
První přistál 21:12 LT
Druhý se střílel ve 21:30 LT
Dle SPECI z 19:20 UTC (21:20 LT) byla na LZSL dohlednost 1.500 m
Během 10-ti minut, viz METAR z 19:30 UTC (21:30 LT) byla dohlednost ještě 750 m
MiG-29AS by měl být vybaven přijímačem ILS
LZSL má RWY36 vybavení ILS pro přesné přiblížení CAT I (Pozn. ILS čistě pro CAT I se snad již 20 let nevyrábějí - všechny jsou přesnější. To že je RWY "jen" CAT I je dáno SZZ a energetickým systémem letiště)
Ačkoli certifikace CAT I je do dráhové dohlednosti (RVR) 550 m, reálně to umí mnohem víc ... podle mne i 200 m RVR by neměl být problém.

Proč tedy nepřistál (je jisté, že se ani nepokusil) je pro mne 1. záhada

Proč se musel střílet 18 minut po přistání prvního letadla je pro mne 2. záhada

Proč nedoletěl na LZIB a spadl tak krátce po přistání prvního je pro mne 3. záhada
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 4051
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 30 zář 2019, 23:59

Vyčkejme, protože otázek je tam více, než je zdrávo (první to dal VFR? fungoval ILS?). skflanker_ postoval, že éra byla 100% OK. Má evidentně nejvíce informací, tak uvidíme, co bude moci "pustit" mezi plebs... :idea:

PS: Je to tak, Sliač má CAT1, jak tak koukám na tu mapu tak ale jen na 36, na 18 ne?
technické_parametre_Letisko_Sliač.jpg
Cílem války není vítězství. Je jím dosažení politických cílů.“ - genmajor J.F.C. Fullera
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana

Uživatelský avatar
Polite
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2218
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Polite » 01 říj 2019, 08:13

Takze vedlajsi produkt nehody okrem vychvalovania nakupu F-16 bude ,, nutnosť,, modernizacie slovenskych letisk v Kuchyni a na Sliaci. Samozrejme za americke peniaze a za americkych podmienok!
Este odkaz na clanok k nehode na HS od Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, plk. gšt. v.v.
https://www.hlavnespravy.sk/co-sa-stalo-migu-29/1902809
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5778
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Juraj » 01 říj 2019, 08:20

Podla toho co Svec pise, na Sliaci sa neda pristavat s autopilotom

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 4079
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 01 říj 2019, 08:52

Ale niekde zase písali že Mig-29 ani F-16 takého autopilota nemajú.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2844
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 01 říj 2019, 09:33

Dle METAR/SPECI bylo fakticky bezvětří = že je ILS jen na RWY36 nevadí … pokud je funkční :wink:

Nevím jaký typ ILS na LZSL je, ale pokud nějaký "normální", tak nevidím důvod proč by na něm neměl být proveditelný autoland .. tedy za předpokladu, že je jím letadlo vybaveno.

Nevím, zda má MiG-29AS možnost autolandu (a když plk. Švec říká, že nemá, tak mu věřím) … ale při CAT I ho stejně nepotřebuje. Ani piloti dopravních letadel jej při CAT I většinou nepoužívají. To pilot musí zvládnout - je-li na takové přiblížení vycvičen.
Předpokládám, že MiG-29AS patří rychlostně do kategorie D a určitě je schopen dosáhnout gradient stoupání > 5% … jeho OCH (minimální výška nad překážkami) pro RWY36 na LZSL je tedy Approach chart (viz níže) 206 ft (63 m).
V nouzi a na známém letišti musí být pilot schopen jít ještě o trochu níž. Že by z této výšky neviděl světla přibližovací světelné soustavy se mi nechce věřit (i když dle NOTAM je přibližovací záblesková soustava do 8.10.2019 mimo provoz).
Zajímavé je, že dle jiného NOTAM je Middle Marker ILS36 dnes, od 06:00 do 10:00, mimo provoz kvůli údržbě (MM RWY 36 ID BODKA/CIARKA 75 MHZ MIMO PREVADZKY - UDRZBA), ale to může být náhoda.

Tady je přibližovací mapa na RWY36 pro ILS přiblížení.
Ano, sestup je tam strmější než standard - 3,5°(6,1%) oproti 3°(5,2%) - ale to je ještě plně v normě pro autoland.
LZSL - ILS chart.pdf
(565.34 KiB) Staženo 8 x
LZSL - ILS chart.jpg
Vše tedy nasvědčuje tomu, že za tím bude něco víc … jak naznačuje plk. gnš. Peter Švec.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Jarosvk
Redaktor
Příspěvky: 67
Registrován: 17 úno 2017, 12:25

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Jarosvk » 01 říj 2019, 09:45

Este ako decko som cital clankok L+K “ Jak leta mig-29” od pana HULEKA kde sa vyjadroval v style ze Mig-29 ma autipolota (autoland) ktory dokaze pristat bez zasahu pilota ( zdravotny stav pilota) za pomoci radiomajakov....

Este otazka... prva sadla na prvy pokus alebo opakovala pristatie? Kolko druha cakala a robila okruh kym prvy sadla?

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 4079
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 01 říj 2019, 09:54

Skeptik píše:
01 říj 2019, 09:33
..
Ano, sestup je tam strmější než standard - 3,5°(6,1%) oproti 3°(5,2%) - ale to je ještě plně v normě pro autoland.
..
Práve že tie geografické podmienky a nutné manévrovanie tomu autolandu má zabraňovať.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 4051
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 01 říj 2019, 09:57

Pro autloland je potřeba CATIII-C, kde je výška rozhodnutí a dohlednost na ranveji 0m. Švec jen obecně plká a ohřívá si svou polívčičku. Alespoň se postavil za mechaniky a toho chlapa, co v tom seděl. Takže víme, že nic nevíme. A jak už to tak vypadá v českých a slovenských armádních hájích, tak ani se nedozvíme...
Cílem války není vítězství. Je jím dosažení politických cílů.“ - genmajor J.F.C. Fullera
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 4079
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 01 říj 2019, 09:59

Ani Mig-29, ale ani F-16 týmto systémom nedisponujú a nemajú prečo. Aj keby ním disponovali, letisko Sliač má terénnymi prekážkami spôsobený nadlimitný uhol zostupovej osi, ktorý využitie automatického pristátia neumožňuje ani dopravným lietadlám.
https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/ ... cerpadiel/

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 4051
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 01 říj 2019, 10:10

Tady je tabulka s možnostmi jednotlivých tříd ILS. Navíc nejde jen o zařízení na zemi, ale i v éru, včetně zaškoleného pilota. Ale tyto letadla už by měly mít AN/ARN-147, tedy to co ostatní slušné military éra. :idea:

Kategorie - Výška rozhodnutí - Minimální dráhová dohlednost
CAT I - 200 ft/60 m - min. 550 m (právě tohle mají Tri Duby)
CAT II - 100 ft/30 m - min. 300 m
CAT III A - méně než 30 m - min. 200 m
CAT III B - méně než 15 m - min. 75 m
CAT III C - 0 m - 0 m
Cílem války není vítězství. Je jím dosažení politických cílů.“ - genmajor J.F.C. Fullera
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti