Boeing 737 MAX

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 6461
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Alchymista » 09 dub 2019, 11:27

V aerodynamike sme akosi ustrnuli
S takto formulovaným výrokom zásadne nesúhlasím.

V aerodynamike bola po búrlivom rozvoji v 30. - 60. rokoch dosiahnutá medza technicky využiteľných možností, v 80. - 90. rokoch boli tieto riešenia zavedené do praxe - najokatejšia je "supermanévrová" aerodynamika Mig-29 a Su-27, systémy aktívneho riadenia fly-by-wire na "aerodynamicky nezmyselnom" F-117, superkritické "pidikrídla" Aribusov a "nových" Boeingov. Druhý smer predstavujú systémy... nazvyme ich systémy umelej stability - ako kombinácia elektronických systémov merania parametrov letu a algoritmického ovládania riadiacich prvkov a poznatkov aerodanymiky ako obtekania zložitých telies. Demonštračným typom môže byť práve "totálne neaerodynamický" F-117. Ale momentálne narozšírenejším nasadením sú rozličné "hračkárske" drony - quadruptery ect.
Tieto lietajúce prostriedky majú úlne jasne oddelené dve sféry - v jednej sfére automatika bez zásahu a v princípe mimo možnosti zásahu "nespôsobilého" človeka, rieši úlohy zabezpečenia letovej (ne)stability lietajúceho prostriedku a jeho pohybu (prostriedok je fakticky aerodynamicky nestabilný a zdanie stability je vytvárané neustálymi riadiacimi zásahmi systému riadenia) a v druhej sfére človek určuje už len ciele pohybu - ich realizáciou je ale opäť poverená automatika a človek nemá možnosť do riadiacich procesov zasahovať. Tým sa človek presunul z pozície pilota, ktorý rozhoduje, kalkuluje a následne aj riadi činnosti stroja, do pozície "jazdca na koni", ktorého dopravný prostriedok disponuje rozhodovacou autonomiou a slobodou konania až po možnosť "odmietnutia poslušnosti".

Čiže nejde o ustrnutie, ale oveľa skôr o vyčerpanie technicky realizovateľných a ekonomicky zaujímavých možností na danej úrovni technologického rozvoja (aktívne riadenia je prakticky nemožné bez polovodičovej elektroniky s vysokým stupňom integrácie - pomer výpočtový výkon-hmotnosť).
Existuje napríklad obrovská (a veľmi zaujímavá) oblasť poznatkov o aerodynamike živých organizmov - ale je využiteľná len pre živé organizmy ako "systémy schopné kontinuálnej obnovy štruktúr", pretože potrebné štruktúry sa počas prevádzky poškodzujú a vyžadujú neustálu údržbu alebo opravu (podrobným pozorovaním bolo zistené, že napríklad čmeliak - alebo aj mucha - venuje "údržbe" svojich krídiel a kutikuly skoro rovnaký čas, ako strávi ich viditeľným použitím - letom)

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 3905
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od skflanker_ » 09 dub 2019, 19:36

Trochu OT
09.04.1967 - pred 52 rokmi bol prvý vzlet lietadla Boeing 737-100
https://sk.wikipedia.org/wiki/Boeing_737

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1155
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od woxia » 09 dub 2019, 21:04

Třeba Německo na zkoušení mj. V2 postavilo u Kochelu větrný tunel, kde dosahovalo proudění rychlost přes 4.500 km/hod
Kde cenzura začíná, tam Woxia končí...

classix
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1361
Registrován: 17 úno 2017, 14:09

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od classix » 09 dub 2019, 22:38

Airolinky ruší objednávky
Letecké společnosti odkládají objednávky na Boeing's 737 Max - poslední známku toho, jak hluboce byla letecká společnost uvržena do krize.

Boeing ( BA ) zveřejnil v úterý data, která ukázala, že v prvních dvou měsících roku 2019 bylo objednáno pouze 10 letadel. V březnu nebyly žádné objednávky, tedy v měsíc, kdy havarovalo letadlo 737 Max , se kterým letěli piloti Ethiopian Airlines. Byla to druhá smrtelná havárie s 737 Max v posledních měsících.
Toto malé číslo se porovnává s 112 objednávkami pro letadlo v prvním čtvrtletí roku 2018. V té době si Southwest Airlines ( LUV ) objednalo 40 letadel, zatímco Ryanair objednal 25 letadel. Objednávky na další komerční letouny Boeingu se ve skutečnosti nepatrně zvýšily. V loňském čtvrtletí společnost prodala 85 dalších komerčních letounů ve srovnání s 68 letadly.

https://edition.cnn.com/2019/04/09/busi ... _term=link
Vy nejstě špión, voják, uvažujetě pokrokovo. Vy stě marxista!

classix
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1361
Registrován: 17 úno 2017, 14:09

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od classix » 10 dub 2019, 11:46

Mimochodem, protože Boeing udělá *ebku, tak EU dostane sankce v podobě ochranářských cel
“USA zveřejnily předběžný seznam evropských produktů, na něž by mohly uvalit dovozní clo… široká škála počíná u dopravních letadel přes oděvy až po sýry, mořské produkty nebo víno… celkem by mělo jít asi o 11 miliard dolarů, které mají být odvetou za evropské dotace pro Airbus, takto hlavního konkurenta nyní kulhajícího amerického Boeingu… EU mezitím zahájila stejně komplikovaný „obchodní“ summit s Čínou…” Viz TS

https://ustr.gov/about-us/policy-office ... cts-tariff
Vy nejstě špión, voják, uvažujetě pokrokovo. Vy stě marxista!

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 8721
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od QVAK » 10 dub 2019, 21:27

Amerika First. Možná to i celé může skončit až zákazem FAA provozu A 320 nad USA(pozastavení platnosti certifikace). To přeci nikdy nemůže být a není nedovolená státní podpora Fy. Ani náznakem.

Uživatelský avatar
martanus
Senior redaktor
Příspěvky: 3684
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od martanus » 28 dub 2019, 21:31

Šéf Boeingu sdělil, že společnost vyvinula obnovený software MCAS, který již absolvoval „stovky hodin zkoumání, laboratorních zkoušek a prověrek na trenažéru,“ a také byl otestován dvěma zkušebními lety. Nyní se má konat „certifikační let za účasti představitelů Federálního úřadu civilního letectva USA“.

United Airlines (vlastní sto Boeingů 737) plánuje vrátit se k provozu tohoto letounu v polovině července. American Airlines (sto 737) a Southwest Airlines (dvě stě) v polovině srpna. Ztrátový čas bude tedy činit 4 - 5 měsíců.

https://cz.sputniknews.com/nazory/20190 ... dy-dolaru/
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Konfucius: " Můžete obětovat vojsko, hospodářství či blahobyt, ale nesmíte obětovat zdravý rozum!"

Rado Info
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1536
Registrován: 08 úno 2017, 15:48

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Rado Info » 30 dub 2019, 20:36

Boeing737MAX havárie: co se stalo v kokpitu? MCAS a Boeing Patch

Uživatelský avatar
El Diablo
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1701
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od El Diablo » 01 kvě 2019, 09:46

Proč vlastně havarovala letadla 737 od Boeingu?
https://videacesky.cz/video/vox-proc-vl ... od-boeingu
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 8721
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od QVAK » 01 kvě 2019, 19:10

Krátké shrnutí důsledků
Boeing šel ke dnu: společnost ztratí miliardy dolarů

Zrušení letů Boeingů 737 MAX již přišlo leteckého výrobce na miliardu dolarů a společnost neví, kolik to bude do konce roku. Experti odhadují škody minimálně na 5 miliard.

https://ac24.cz/-/boeing-sel-ke-dnu-spo ... direct=%2F

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 3372
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od kenavf » 01 kvě 2019, 20:00

QVAK píše:
01 kvě 2019, 19:10
Krátké shrnutí důsledků
Boeing šel ke dnu: společnost ztratí miliardy dolarů
...
Kupodivu, akcie Boeingu padli hlavne cca 12.3.2019 o cca 20%, od vtedy majú relatívne stabilnú hodnotu cca 380USD.

Juraj
Senior redaktor
Příspěvky: 4563
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Juraj » 01 kvě 2019, 20:30

Co sa tyka Boeingu, situacia je stabilna, lebo neexistuje alternativa. Vsetci vedia, ze tie lietadla nikto iny nedoda a ak chcu spolocnosti lietat a zarabat, budu ich odoberat hned ako to regulator povoli. A to povolenie bude udelene velmi skoro.

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 8721
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od QVAK » 01 kvě 2019, 21:12

Nejpodstatnější je ztráta důvěry jak u zákazníků tak i ve funkčnost a objektivnost FAA a to je dlouhodobý problém neprojevující se ihned ale důsledky se projevují hlavně až v čase. Obojí bude muset nakonec zadublovat, státní mocenský protekcionizmus jež je již dnes až bezohledně praktikovaný v celých sektorech IT a zbrojního průmyslu po jejich ústupu ze světové špičky podle oborů do průměru až podprůměru.

Juro, prozatím jen Airbus který navíc prozatím nemá výrobní kapacity pro navýšení odbytu......

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2275
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Skeptik » 01 kvě 2019, 21:50

Stávající situace je taková, že ani civilní divize Boeingu, ani Airbus nejsou bez státních subvencí profitabilní.
Akcionáři Boeingu pe vně věří, že je stát z průseru B737MAX vytáhne. Stejně jako akcionáři Airbusu věří v totéž v případě průseru A380.
A myslím, že se nemýlí ...
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

classix
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1361
Registrován: 17 úno 2017, 14:09

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od classix » 02 kvě 2019, 10:33

Boeingy 737 MAX mohou získat certifikaci na přelomu května a června

Tak brzké udělení certifikace se nečekalo, investoři počítali s půlročním uzemněním typu, podotkl list. Potvrzují ho ale dva zdroje obeznámené s udělováním certifikace . Slyšel o něm i výkonný ředitel společnosti Air Lease Corp Steve Udvar-Hazy, kterému o termínu řekl při jednáních Boeing.

Ředitel Boeingu Dennis Muilenburg řekl už 17. dubna, že společnost ukončila 135 testů nového software včetně letových a další letový text by mohl být už certifikační.
FAA svolal klíčovou schůzi předsedů úřadů pro civilní letectví na 23. května, kde zřejmě předloží závěrečnou bezpečnostní analýzu Boeingu 737 MAX. FAA ale musí přesvědčit, že bylo uděláno vše pro bezpečnost stroje.

Tragické nehody

Dvě tragické nehody poslední generace Boeingů 737 MAX si vyžádaly celkem 346 mrtvých. Jak v říjnu v Indonésii tak v březnu v Etiopii k nim přispěl nový systém MCAS, který má zabránit ztrátě vztlaku při příliš prudkém stoupání. Reagoval však na chybné údaje senzorů a posílal opakovaně letadla k zemi.

Systém byl nově upraven, takže zasahuje jen v případě varovných dat ze dvou senzorů a nejen z jednoho, a zasahuje jen jednou a slaběji.

Udvar-Hazy ale upozornil, že Boeing a FAA nebudou mít lehkou úlohu: „FAA a Boeing musejí prokázat 23. května, že mají vše pod kontrolou.“ Případ je výjimečný v tom, že pod kritikou se tentokrát neocitl jen výrobce, ale také FAA, který je podezříván, že šel až moc na ruku Boeingu, jenž zaostával ve vývoji úspornějšího typu za konkurenčním Airbusem a bál se ztráty trhu jednouličkových letadel.

I když by ale typ získal certifikaci, stejně nebude moci být hned nasazen na linky. Budou se muset zaškolit posádky, aby uměli pracovat s upraveným systémem MCAS, a také se budou muset vycvičit, jak mají jednat v případě jeho selhání. Místo na tabletech se tentokrát budou cvičit na letových simulátorech. To si vyžádá další týdny, takže američtí provozovatelé by Boeingy 737 MAX mohly opět využívat od srpna.

https://www.novinky.cz/zahranicni/ameri ... ervna.html

První cestující budou mít podobný adrenalinový zážitek jako piloti kamikaze :lol:
Vy nejstě špión, voják, uvažujetě pokrokovo. Vy stě marxista!

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host