Boeing 737 MAX

Odpovědět
inzo
Sponzor fóra
Příspěvky: 117
Registrován: 07 úno 2017, 21:14

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od inzo » 03 črc 2019, 12:04

o indickej "kvalite" by mohol rozprávať aj moj bývalý zamestnávateľ, ale bolo by to nosením dreva do lesa. nie, problém nespôsobili vývojári, ale nenažraný menežeri, tým že softvér nevznikal pod jednou strechou, ale zrovna kódovanie outsourcovali tam, kde je najlacnejší ( indovia sú len cestovatelia medzi firmami, každá firma je stupienok k dalšej a lepšiemu postaveniu, pretože sa to vyníma v CV ). takže testeri by sa mohli z mizernej indickej práce aj zblázniť kým by všetky chyby vyhľadali, ked tu zrazu príde další menežer a povie že na testovanie už nie je čas a oni to potrebujú ASAP, ved zákazník to otestuje. a ako vidíme, testy bežali relatívne úspešne - ved zatiaľ spadli len 2 boeingy max :evil_smile:

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2679
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Skeptik » 03 črc 2019, 12:36

:blbec: Tak ještě potřetí a naposled.
Problém MCAS není v tom, jak je naprogramován, ale v tom, jak byla navržena jeho funkčnost. A to dělali lidé od Boeingu.
Dalším problémem je Příručka (Boeing) a Plán výcviku (Boeing). Vše schváleno inspektory FAA včetně jejich pilotů-inspektorů.
Nikoho z nich ta alternativa, že MCAS bude "opravovat" pilota, nenapadla.
Softwéráři z Indie je jen výmluva a odborářský nátlak.

Je to stejné jako ten případ ATCO versus TCAS. Dokud k tomu nad Bodamským jezerem.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 10101
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od QVAK » 03 črc 2019, 13:20

Skeptiku, taky naposledy. Lidé v Boeingu navrhovali podmínky na zaběhlou praxi včetně postupů ve způsobu řešení v Boeingu(jak byli zvyklí) a nikoli v Aerobusu, u Indů, Rusů a jinde, na praxi s postupy kterou sami ani neznali. A manageři rozhodli, že je tato praxe po celém světě naprosto i do jakéhokoli detailu shodná což je vyfabulovaný předpoklad a navíc "vyfutrovaný" obchodníky kteří požadovali komparativní výhodu oproti Airbusu a to aby osádka nemusela být z předchozího typu přeškolována(snížení nákladů provozovatele). Toto jsou důsledky které nezachytila FAA(totální selhání).

P.S. V éru není jen jedno čidlo(přístroj) který měří sklon vůči zemi. Je jich tam povícero a jelikož typ má digi palubní desku tak i s výstupy v digitální podobě(např. umělý horizont). Ve verzi za příplatek se hovořilo o 2 senzorech. Spekuluji, že původně měla být základní tato s dvěma senzory ale někdo "pomazaný" přišel s úsporou a jako základní se produkovala "osekaná" a plnohodnotná za příplatek.

Uživatelský avatar
palo satko
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1669
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od palo satko » 03 črc 2019, 13:52

Skeptik,
pričinou problemu neboli ani programatori a ani vyvojari, ale akcionari. Boeing mal postavit zbrusu nove lietadlo kategorie B737/Airbus 320. Lenže "ušetrili" a dali pokyn na oprašenie "stareho kveru". Ked zistili problem, riešili ho tak, ako je dnes zvykom "softwarovo".
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2679
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Skeptik » 03 črc 2019, 14:41

B-737NG je konstrukce z druhé poloviny 90-tých let ... zaveden do provozu 1998
A-320 je konstrukce o 10 let starší ... do provozu 1988

A-320neo (New Engine Option) je facelift původního A320
B-737MAX je facelift původního B-737NG
Hlavní změnou v obou případech je instalace nových motorů s větším obtokovým poměrem.
Ano, Boeing měl s instalací motoru větší problém díky nízkému podvozku (ostatně již B-737NG má trojúhelníkové gondoly).
Takže co se stáří konstrukce týče, je na tom Boeing o trochu lépe.

Co se softwarových nástrojů týče, tak moderní letadla jsou jich plná.
Příkladem z "druhé strany" budiž nehoda A-330 při přebírání nejmenovanou leteckou společností. Přejímací piloti testovali funkčnost letadla a jeho systémů. Mimo jiné i vytáhli klapky a pak testovali motory. Zabrzdili a začaly motorovou zkoušku. Nechali ale vysunuté klapky a tak se letadlo "domnívalo", že chtějí startovat (tool pro případ, že posádka zapomene odbrzdit), a tak "odbrzdilo".
Výsledek? Roztřískali se o betonovou bariéru.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 4374
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od skflanker_ » 03 črc 2019, 21:35

Boeing dá pozostalým po obetiach havárií 100 miliónov $
Spoločnosť Boeing dá rodinám zasiahnutým dvoma haváriami strojov 737 Max v Indonézii a Etiópii odškodné vo výške 100 miliónov $ (88 miliónov €). Peniaze, ktoré bude vyplácať počas niekoľkých rokov, sú nezávislé od žalôb, ktoré po nehodách nasledovali. Obe nešťastia pripravili o životy dokopy 346 ľudí. Financie pôjdu na vzdelávanie a životné výdavky rodín, ako aj komunitné programy, uviedla spoločnosť...
Zdroj https://spravy.pravda.sk/svet/clanok/51 ... v-dolarov/ z 03.07.2019

Boeing vyplatí pozostalým odškodné vo výške 100 miliónov $
Pri oboch nešťastiach zahynulo celkovo 346 ľudí.
...Pozostalí po obetiach oboch nešťastí požadovali od Boeingu odškodné vo výške takmer 300 miliónov $...
Zdroj https://svet.sme.sk/c/22160464/boeing-v ... larov.html z 03.07.2019

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5173
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Juraj » 03 črc 2019, 21:51

Doterajsie nahrady leteckych katastrof boli vo vyske cca 200 tisic dolarov na osobu. Toto bude zhruba take iste, ked sa odrataju "komunitne" vydavky a prirata inflacia
Vid: http://www.blogovisko.sk/pachatelia-mus ... rcite.html

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1170
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od woxia » 03 črc 2019, 22:05

Možná Vám to uteklo, ale kdyby tam Boeing dva snímače, tak by to už byla zásadní změna a hodně dlouhý proces u FAA, proto tam dali jen jeden. :snaha:
Kde cenzura začíná, tam Woxia končí...

Uživatelský avatar
Polite
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2024
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Polite » 03 črc 2019, 22:25

Financie pôjdu na vzdelávanie a životné výdavky rodín, ako aj komunitné programy, uviedla spoločnosť

:dobre: Takže Boeing sa zaviazal platiť ďalších zopár
US vplyvovych neziskoviek v Indonezii a Etiopii. Oni majú vážne talent ako ,,odškodné,, investovať proti záujmom krajín pozostalých...
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2679
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Skeptik » 03 črc 2019, 22:28

woxia, dva snímače úhlu náběhu - jeden pro kapitána, jeden pro co-pilota - mají B-737 povinně. Co bylo za příplatek byl tool, který porovnává jejich údaje a při nesouhlasné indikaci rozsvítí varovnou kontrolku (cena snad 2.000 USD).
Nutno dodat, že tento nástroj není povinný ... ostatně pokud by se jeho výnos nepoužíval pro MCAS, nebylo to ani nutné.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5173
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Juraj » 07 črc 2019, 10:36

Agentúra EÚ pre bezpečnosť leteckej prevádzky (EASA) zistila závažný problém na lietadlách Boeing 737 Max. Ide o nedostatky autopilota, ktorý sa vraj nedokáže odpojiť včas. To by mohlo zabrániť pilotom, aby manuálne zasiahli v prípade potreby.

EASA zaslala Beoeingu a americkej agentúre pre letectvo (FAA) zoznam piatich hlavných požiadaviek. Niektoré z nich sa vraj kryjú s podobnými námietkami FAA, spomínaný problém s autopilotom je však nový. O tomto probléme zatiaľ nebolo nič známe, prípadné preprogramovanie autopilota by zdržalo opätovný návrat lietadiel Boeing 737 Max o celé mesiace

Zoznam obsahuje aj viacero ďalších požiadaviek, tie však nemajú kritickú závažnosť.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... -fly-again
https://www.kommersant.ru/doc/4024659

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1170
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od woxia » 07 črc 2019, 21:39

Skeptiku, pokud jsem pochopila dobře, tak rozdíl mezi nimi byl indikován pouze tehdy, pokud dobře fungovaly i obě pitotky. Pokud jedna pitotka měla závadu, tak už fungoal jen jeden snímač. V kódu programu to vypadá logicky, ale v reálu to vypadá tak, že vypadne jedna pitotka a jeden snímač AoA na druhé straně a je hotovo.

Tady je to myslím dobře a lidsky popsané:
https://www.aeroweb.cz/clanky/5894-maximum-toho-co-vime
Kde cenzura začíná, tam Woxia končí...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2679
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od Skeptik » 07 črc 2019, 22:15

Ne, ne.
Pitotka (snímač statického a dynamického tlaku) slouží pro určování vzdušné rychlosti (rychlost vůči vzduchu).
Čidlo úhlu náběhu slouží pro určení úhlu náběhu křídla vůči vzdušné mase.
Pitotky jsou na dopravním letadlem většinou tři, AoA sensory většinou dva.
Pokud nefunguje jedna z pitotek, začnou se rozcházet údaje kapitána a co-pilota, a nebo systém vyhlásí informaci o chybné indikaci vzdušné rychlosti (vz v článku uvedená signalizace IAS DISAGREE).

Přiznám se, že detailní znalosti o tom, jak funguje MCAS nemám. Ví se pouze, že do něj vstupuje údaj z levého senzoru AoA (kapitánova) a osobně jsem si téměř jist, že tam musí vstupovat i údaj o vzdušné rychlosti.
Jak se ale MCAS chová / choval, pokud je údaj IAS (IAS DISAGREE) nebo AoA chybný, to netuším. Vypadá to ale, že (opomenutím) bral MCAS údaje z "kapitánových budíků" jako VŽDY správné.

Jinak nemusí "vypadnout" obojí, jeden chybný údaj stačí.

Pořád ale máme málo údajů. Všechno jsou to do jisté míry spekulace.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1170
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od woxia » 07 črc 2019, 22:36

Ano, jsou to spekulace, ale jak to vypadá, tak logicky to vychází tak, jak píšeš - což odpovídá tomu, co jsem si o tom přečetla - viz výše ten záznam.
Kde cenzura začíná, tam Woxia končí...

Uživatelský avatar
El Diablo
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1805
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Boeing 737 MAX

Příspěvek od El Diablo » 08 črc 2019, 19:18

Evropský regulátor objevil nový problém Boeingu 737 Max s autopilotem
8. července 2019 11:00
Evropský úřad pro bezpečnost v letectví odhalil nový problém s uzemněnými letouny Boeing 737 Max. Chyba se týká funkce autopilota. Kromě toho EASA upozorňuje na již známé problémy týkající se MCAS, ručního vyvažování i výcviku pilotů.
Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/technika/b ... chnika_pka
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host