Nehodovosť F-104 - mytus?

Blue Fox
Redaktor
Příspěvky: 43
Registrován: 04 říj 2022, 07:45

Re: České vojenské letectvo

Příspěvek od Blue Fox » 10 říj 2022, 21:32

palo satko píše:
10 říj 2022, 16:15
Tomaš akože nie? Pozri sa na auta. Kto vyraba aj dnes najlepšie auta na svete? Nemci! Ten prvy kto rozhodol o tom, že Nemecko si kupi radšej americke rakvy F-104 Starfighter ako si postavi vlastne sa volal Franz Jozeph Strauss.
F-104 narážel na nezralost Luftwaffe na tak výkonný letoun, jiné země neměli s F-104 problém, třeba itálie je provozovala ještě " nedávno". Osobní preference je pěkná věc, ale nesmí ji být moc a nemá být slepá :pohoda.

F-35 je docela ok letadlo, jestli dříve lezlo ČSSR do prdele rusku a dnes ČR leze do té americké, je asi jedno.
V rámci NATO si asi letectvo ČR svoji úlohu najde. Stejně tak to bylo v době VS.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 43128
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: České vojenské letectvo

Příspěvek od Alchymista » 10 říj 2022, 22:26

to tiež nie je celkom pravda - Luftwaffe začala predovšetkým používať F-104 v úlohe, na ktorú nebol určený a vybavený - spravila si z neho stíhací bombardér a začala s ním lietať v malých a prízemných výškach. Veľký časť pilotov sa zabila práve pri letoch v malých výškach - a pri neúspešných katapultážach v malých výškach.
Je k tomu popísaná viac ako jedna hora papieru, ale väčšina z toho je pseudoodborný blábol takéhoto razenia: https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcon ... ntext=jate
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Blue Fox
Redaktor
Příspěvky: 43
Registrován: 04 říj 2022, 07:45

Re: České vojenské letectvo

Příspěvek od Blue Fox » 10 říj 2022, 22:29

Způsob nasazení + nezralost Luftwaffe -- Pověst létající rakve u letadla které je jinak považované za ve své době výborné.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11223
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: České vojenské letectvo

Příspěvek od kenavf » 10 říj 2022, 22:29

Bolo to lietadlo veľmi výkonné ale F-104ka neodpúšťala chyby.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 43128
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: České vojenské letectvo

Příspěvek od Alchymista » 10 říj 2022, 22:37

Blue Fox píše:
10 říj 2022, 22:29
Způsob nasazení + nezralost Luftwaffe
nepovedal by som "nezrelosť"... skôr opak - strata dobrých zvykov.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Blue Fox
Redaktor
Příspěvky: 43
Registrován: 04 říj 2022, 07:45

Re: České vojenské letectvo

Příspěvek od Blue Fox » 10 říj 2022, 22:39

Nebylo to nijak zlé, naopak, velmi komunikativní, pilot věděl co se děje a cesta k chybě byla tedy čitelná. Jak ale přišla, F-104 kousl. Ale na tu dobu, nic neobvyklého u takto výkoných letadel.

Alchymista -
Luftwaffe neměla žádné návyky pro 2M stíhače, nemůže se porovnávat nic před tím co sloužilo u Luftw. s F-104.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11223
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: České vojenské letectvo

Příspěvek od kenavf » 10 říj 2022, 22:45

F-104 mala veľkú pristávaciu rýchlosť ktorá mnohým robila problém. Prvé série mali katapultáž smerom dospodu čo tiež nenapĺňalo nádejou. Neviem či aj tieto série obdržali nemci.

P.S. Kto vie ale ako by napríklad obstála taká Mig-15ka, tie u nás padali skoro každý mesiac jedna.

F-104 počty a straty: https://www.valka.cz/Lockheed-F-104-Starfighter-t20529
Belgie - v operačním použití 101 F-104G + 12 TF-104G / ztraceno 38 F-104G + 3 TF-104G - 37%
Dánsko - v operačním použití 51 F-104 / ztraceno 12 - 23,5%
Holandsko - v operačním použití 138 F-104 / ztraceno 43 F-104 - 35,8%
Itálie - v operačním použití 105 F-104G + 30 TF-104G + 20 RF-104G + 205 F-104S - celkem 306 / ztraceno 137 - 37,5%
Kanada - v operačním použití 200 CF-104 + 38 CF-104D / ztraceno 110 CF-104 (nerozlišen typ) - 48%
Německo - v operačním použití 916 F-104 (749 F/RF-104G + 137 TF-104G + 30 F-104F) / ztraceno 292 (zahynulo 115 pilotů) - 30%
Norsko - v operačním použití 44 F-104 / 6 ztraceno
Řecko - nejsou údaje
Španělsko - v operačním použití 21 F-104 / ztráty žádné
Taiwan - v operačním použití 244 F-104 / ztráty nejsou známy
Turecko - v operačním použití více než 400 F-104 / ztraceno - nejsou údaje
Naposledy upravil(a) kenavf dne 10 říj 2022, 22:49, celkem upraveno 1 x.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Blue Fox
Redaktor
Příspěvky: 43
Registrován: 04 říj 2022, 07:45

Re: České vojenské letectvo

Příspěvek od Blue Fox » 10 říj 2022, 22:49

MiG 15 by neobstála v úkolech které měl dělat F-104

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 43128
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: České vojenské letectvo

Příspěvek od Alchymista » 10 říj 2022, 23:04

to neni len o počtoch stratených lietadiel, ale aj o mesačných a ročných náletoch pilotov a strojov, o podmienkach lietania (počasie, denná doba, terén, plnené úlohy...)

BlueFox - mnoho havárií bolo hodených na technické poruchy a vysadenia motorov - to znamená problémy s technickým personálom a jeho "zodpovednosťou a prístupom".
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
gandalf
Sponzor fóra
Příspěvky: 3393
Registrován: 07 úno 2017, 18:22

Re: České vojenské letectvo

Příspěvek od gandalf » 10 říj 2022, 23:11

:sipka: :sipka: MiG 15 vznikl v jiné době, než F 104.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 43128
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: České vojenské letectvo

Příspěvek od Alchymista » 10 říj 2022, 23:14

tým to neni - kvalitatívny skok vo výkonoch i v nárokoch na pilotáž a obsluhu to bol porovnateľný. BlueFox skôr naráža na to lietanie v malých výškach - nácviky prieniku raketovou PVO. Nemci to cvičili azda viac ako všetci ostatní v NATO dohromady...

kedysi som našiel súpis všetkých skoro 300 havarovaných a odpísaných nemeckých F-104 (prevažne verzia G, ale nielen). Bohužiaľ - nedohľadám to. Bolo to stručné, suché, ale obsahovo výdatné čítanie.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11223
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: České vojenské letectvo

Příspěvek od kenavf » 10 říj 2022, 23:43

Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 7654
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: České vojenské letectvo

Příspěvek od palo satko » 11 říj 2022, 07:15

Pisat, že Nemci boli blbci a nepouživali F-104 tak ako sa malo je kravina. Nemci si kupili mašinu upravenu pre bojisko v Strednej Europe, kde by sa iste nebojovalo vo velkych vyškach pri dvoch Machoch. Akosi ruska PVO a PVO nemeckych susedov vo VZ bola realita.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 43128
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: České vojenské letectvo

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2022, 09:55

QVAK ma naviedol na jeden možný zdroj problémov:
Hrubý ale všeobecně podporovaný omyl. V USA a Kanadě (F-104 i CF-104) patřily k nejbezpečnějším zde provozovaným letadlům. Byly vyráběny zde v imperiální (palcové) soustavě ve které bylo éro i navrženo a bez jakýchkoli problémů s lícováním dílů/podsestav/sestav na rozdíl od vyráběných v metrické soustavě (Evropa) kde na montážích byla nejpoužívanějším nástrojem palička.
Funkční transformaci těchto měrových soustav umí nejlépe Rusové (GOST) viz. např. B-29 na TU-4. Ona to není žádná sranda jak se na prvý pohled zdá a otrocké přepočítání vede k shodným výsledkům jako u F-104 (Výrobce vdov, Létající rakev).
A k tomuto přičtěte provozní (velení, pilotů i ŘLP) nedostatky s chybami.

P.S. Ono se tento problém netýká jen finálního výrobku ale i rozměrů výrobních a montážních přípravků a tolerancí chemického složení všech použitých materiálů jež má vliv na jeho další fyzikální vlastnosti jež ovlivňují bezpečnostní koeficienty sestav shodně jako výrobní s montážními tolerancemi.

P.P.S. Konstrukce a výroba dle imperiálních soustav probíhá dle jiné filozofie než dle metrické. Je to dáno různým historickým technickým vývojem.
v tomto bode by bolo celkom zaujímavé vedieť, ako sa na počte havarovaných strojov podieľajú jednotlivý výrobcovia v metrickom systéme (zrejme Fiat, Fokker, MBB, Messerschmitt, SABCA ... ) - a nakoľko sa ich výkresy zhodujú alebo líšia...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
gandalf
Sponzor fóra
Příspěvky: 3393
Registrován: 07 úno 2017, 18:22

Re: České vojenské letectvo

Příspěvek od gandalf » 11 říj 2022, 10:04

To se tady už řešilo v minulosti, nechtěl jsem se k tomu vracet - přepočítávání ....

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 43128
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: České vojenské letectvo

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2022, 10:21

Nie, nie je to len "prepočítavanie", je to i celý systém tolerancií - a to sú veci, ktoré majú tendenciu sa jednostranne hromadiť až do pruseru. A v prevádzke počítať rany...

Dekel celkom nepasuje, treba ho zľahka dokopnúť na miesto... ak sa otvára pri každom lete, ako napríklad dvierka brzdiaceho padáku, na tisíc hodín letu dostanú tak tisíc päťsto kopancov... jejda - po štarte odpadli... A mašina sa zapichla v predpolí dráhy. Prípad Mig-21F, tuším od školského pluku. A u vecí prevedených z palcového systému na metrický je toto skôr pravidlo ako výnimka.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6285
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: České vojenské letectvo

Příspěvek od zmiri » 11 říj 2022, 17:36

No k mrtvým na F-104. Kam se tam vystřelovalo sedadlo pilota? U prvních verzí dolů, takže při letu nízko nad zemí....To mě přijde jako slušný úlet konstruktéra. Nevím jak to měli ty evropský...
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 43128
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: České vojenské letectvo

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2022, 18:19

Europske boli F-104G - tam už bolo kreslo normálne... Teda... normálne...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Redaktor
Příspěvky: 368
Registrován: 08 dub 2022, 13:36

Re: České vojenské letectvo

Příspěvek od Ejdou Rotacak » 11 říj 2022, 18:20

hned v prvním odkaze na googlu na vás vyskočí (zdá se) kompletní seznam kraksen "Ovdovovače" i se stručnym resume.
http://www.916-starfighter.de/GAF_crashes.htm

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 43128
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: České vojenské letectvo

Příspěvek od Alchymista » 11 říj 2022, 18:46

diky, to bude asi to, čo som spomínal...
celkom hodne je tam požiarov motorov, i u mašín na zemi, a pumpáží - či už vstupu (compressor stall) alebo trysky/turbíny (noozle).
Tiež až prekvapivo častá príčina je FOD = foreign object debris/damage = cudzí predmet (obvykle v motore, ale nielen - vtáci sa vedú zvlášť). Býva to obvykle náradie technikov - a teda špatné návyky technikov. U nás to bola automaticky korisť za liter chlastu...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Zamčeno