Železniční nehody

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Redakční rada
Příspěvky: 2247
Registrován: 10 úno 2017, 22:29
Bydliště: Praha

Re: Železniční nehody

Příspěvek od Aaron Goldstein » 13 srp 2019, 13:37

Nevím jak se to řeší dnes, ale za mých let u dráhy se řešilo vyrozumění o omezení na trati "rozkazem" o pomalé jízdě, kde se píše
(příklad)
Pomalá jízda: Mariánské Lázně - Chodová Planá
km 32,0 – 32,3 = 30 km/h.
Tento "rozkaz (v písemné podobě) dostane vlakvedoucí (je-li na vlaku zařazen - není-li, tak ho dostane přímo strojvůdce) proti podpisu (nelze se tedy dohadovat zda ho dostal a nebo ne)... Vlakvedoucí je povinen zpravit strojvůdce a ten potvrdí přijetí rozkazu do vlakopisu (a nebo to strojvůdce ví protože obdržel rozkaz přímo)

Km pozná strojvůdce podle kilometrovníků...

Mě tento systém (oproti stanovisku Federace strojvůdců) přijde jako dostatečný a plně zajišťující, aby byl strojvůdce zpraven o případné pomalé jízdě... Stejně tak nerespektování návěsti předvěstníku je pochybení strojvůdce (je to jako kdyby řidič obhajoval nereagoval na značku omezení rychlosti)...

Pokud tedy nějakým zásadním způsobem nezměnili systém rozkazů, tak je chyba jednoznačně na straně strojvůdce...

EDIT: Toto se týká samozřejmě dočasného omezení na trati.... Trvalé omezení na trati (z důvodu traťových poměrů) se řeší klasickými návěstmi a omezení je uvedeno v "sešitovém jízdní řádu" což je speciální jízdní řád (pro vlakvedoucí a strojvůdce) pro danou trať,kde jsou uvedena všechna omezení, sklonové poměry, přejezdy, jízdní doby a podobně (a je-li vzpomínána návěst tak možná šlo o tento případ)... Každý vlakvedoucí a strojvůdce musel mít tzv "seznání trati" kdy trať kterou měl obsloužit/obsluhovat si musel napřed projet "mimo službu" aby poznal traťové poměry.... Strojvedoucí dokonce dvakrát ve dne a dvakrát v noci (vlakvedoucí pouze jednou ve dne a jednou v noci)...

Na výše uvedeném závěru (že systém (tentokrát) není na vině a šlo jednoznačně o chybu strojvůdce) to nic nemění...
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 3561
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Železniční nehody

Příspěvek od kenavf » 13 srp 2019, 14:51

QVAK píše:
13 srp 2019, 13:04
..
Nehoda vlaku u Mariánských lázní. Potvrzeno z rychloměru: strojvůdce svištěl na třicítce devadesátkou
..
To že tadial išiel niekoľko násobnou rýchlosťou sa vedelo okamžite.

Že nedodržal rýchlosť je chyba jednotlivca(ak bol predpisovo inštruovaný)

Ale každá systémová chyba sa prejaví chybou jednotlivca. Preto je to tendencia zvádzať na tie chyby jednotlivca, ale keď sa to deje stále tak je to systémová chyba.
-neefektívne školenia a predpisy
-pripustenie do služby ľudí ktorí majú problém s kázňou a pozornosťou

Na pozície strojvodcov už asi nie je taký tlak a výber, pretože to asi finančne veľmi neláka, zároveň aj systém nastavujú ľudia ktorí nemajú správne schopnosti.(ale to je asi problém viacerých pozícií so zodpovednosťou)

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Redakční rada
Příspěvky: 2247
Registrován: 10 úno 2017, 22:29
Bydliště: Praha

Re: Železniční nehody

Příspěvek od Aaron Goldstein » 13 srp 2019, 15:40

Že systém na železnici pozvolna kolabuje je (bohužel) neoddiskutovatelný fakt... Ale omlouvat překročení rychlosti špatným systémem je poněkud "úkrok stranou"...

Je to stejná situace jako nedodržování rychlosti na silnicích.... Zatím se nenašel způsob jak to "vymýtit"... Nefunguje "zastrašování" následky... Nefungují pokuty ani ostatní represe... Drakonické represe (např. že by ti sebrali papíry třeba na rok) jsou zcela neprůchodné a nedá se tedy predikovat, zda-li by vůbec pomohly....A překračování rychlosti na silnici není obecně společností vnímáno nějak negativně, ale naopak jako určitý standard (kdo z vás někdy nepřekročil rychlost)...A pak padají výmluvy jako "jezdím rychle ale bezpečně" a podobně....

Situace dokonce došla do takového absurdna, že na nějaký úsek přidávali kamery s radarem a byla k tomu anketa (celé to bylo jako reportáž v televizi)... A drtivá většina řidičů odpovídala ve stylu, že to je nebezpečné, protože doteď koukali po značkách a teď budou koukat po radarech... Nad tím, proč by měli koukat po radarech pokud pojedou "předpisově", se nikdo nepozastavil... Vzato do důsledku se v té anketě řidiči pohoršovali, že jim ztěžují porušovat zákon (Pravidla silničního provozu)...

Že se to příliš nedaří vymýtit ani v profesní sféře jsou spojené nádoby (a to jsou zde ty možnosti represe podstatně vyšší, což opět jen potvrzuje, že nefungují ani represe).... Kdo trochu trochu víc jezdí, tak jistě potvrdí, že denně potká minimálně jednoho řidiče z povolání, který nedodržoval rychlost...

No a strojvůdce je takový "řidič z povolání" na železnici.... Není tedy důvod, aby tam neplatily stejné mechanismy porušování nějakých pravidel a předpisů....
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 3561
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Železniční nehody

Příspěvek od kenavf » 14 srp 2019, 00:31

Aaron Goldstein píše:
13 srp 2019, 15:40
Že systém na železnici pozvolna kolabuje je (bohužel) neoddiskutovatelný fakt... Ale omlouvat překročení rychlosti špatným systémem je poněkud "úkrok stranou"...
..
..
No a strojvůdce je takový "řidič z povolání" na železnici.... Není tedy důvod, aby tam neplatily stejné mechanismy porušování nějakých pravidel a předpisů....
Zas taký úkrok stranou by som to nepovažoval. Ide o to že by systém mal byť schopný vybrať len strojvodcov s vyšším chápaním zodpovednosti a povinnosti.
Skôr by som povedal že kulhá to tvoje porovnanie s nedodržovaním rýchlosti na ceste, čo tým strojvodca vlaku získa? Predbehne iný vlak?
Ale viem na čo narážaš.
Mne to pripadá že dnes dajú papiere na vlak každému.

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9696
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Železniční nehody

Příspěvek od QVAK » 14 srp 2019, 19:59

Možná i způsob komunikace SŽDC, dopravce, mašinfíra. Nevím jak nyní ale dříve mašinfíra dostával i výstrahy(i na trati od výpravčích) což viníka neomlouvá ale mohlo by fungovat jako zvýšená prevence. Tak jsem poznámku myslel.

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Redakční rada
Příspěvky: 2247
Registrován: 10 úno 2017, 22:29
Bydliště: Praha

Re: Železniční nehody

Příspěvek od Aaron Goldstein » 14 srp 2019, 20:30

Výstrahu strojvůdci na trati šlo dát pouze návěstidlem (to tam bylo a nerespektoval ho), dnes již neexistující možnost návěsti praporkem při průjezdu kolem strážního domku (používalo se pouze při mimořádných událostech - toto musela být trvalé nebo dlouhodobé omezení, protože tam bylo zřízeno návěstidlo) a nebo signálem na vlakový opakovač, pokud trať byla kódovaná (což zrovna tento úsek není dodneška)... Dnes k tomu naopak ještě přibyla možnost radiostanicí a nebo mobilem...

V každém případě o tom omezení věděl dopředu buď z rozkazu, který obdržel v poslední obsazené stanici před úsekem s omezením nebo SJŘ v případě trvalého omezení (kdy je omezení součástí traťových poměrů) a dále mu to ještě bylo připomenuto bezprostředně před samotným úsekem s omezením návěstí... Oboje ignoroval...

Nejsem přesvědčen, že jakékoliv další navýšení počtu upozornění by zvýšilo pravděpodobnost, že by je ignorovat přestal....
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host