Ekonomika

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 16230
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 31 bře 2021, 12:32

https://ekonomickydenik.cz/cinska-great ... vymi-auty/
Čínská Great Wall chce být předním hráčem na trhu s vodíkovými auty
Čínská automobilka Great Wall Motor se chce stát předním hráčem na trhu s auty na vodíkový pohon. Letos uvede na trh své první sportovně-užitkové (SUV) modely s vodíkovými palivovými články a flotilu 100 vodíkových nákladních aut. Řekl to dnes šéf FTXT Energy Technology , Čang Tchien-jü. Tato firma je divizí Great Wall pro technologii vozů s vodíkovým pohonem.

Šéf Great Wall Wej Ťien-ťün oznámil, že v příštích třech letech investuje automobilka do technologií souvisejících s vodíkovým pohonem tři miliardy jüanů (10,1 miliardy korun).

Great Wall je největším výrobcem pick-upů v Číně, loni prodala 1,11 milionu aut. Vyrábí také elektromobily a staví továrnu na elektrické vozy s automobilkou BMW.

Čína je největším automobilovým trhem světa. Loni zavedla podporu pro vodíkové automobily a požaduje po místních samosprávách a firmách, aby vytvořily vyspělejší dodavatelské řetězce a podnikatelské modely pro toto odvětví.

Mezi konkurenty Great Wall patří automobilky Toyota Motor, Hyundai Motor a Geely, které také vyvíjejí vlastní auta na vodíkový pohon, napsala agentura Reuters.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 16230
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 01 dub 2021, 14:27

https://ekonomickydenik.cz/studie-eu-v- ... -aut-mene/
Studie EU: V první vlně pandemie se vyrobilo o 3,6 milionu aut méně
Automobilový průmysl zaměstnává 2,6 milionu lidí a představuje tak 8,5 procenta všech pracovních míst ve výrobě v Evropské unii. K narušení dodavatelských řetězců v automobilovém průmyslu přispělo odstavení čínských a poté i evropských továren, které byly v první vlně pandemie zavřeny v průměru 30 dní. V první polovině loňského roku se ztráty vyšplhaly na 100 miliard eur. Během pandemie nemoci covid-19 tak toto odvětví patřilo k nejvíce zasaženým.

Automobilový průmysl představuje pět procent z celkové přidané hodnoty Evropské unie a odpovídá přibližně 675 miliardám eur. Už před globálním rozšířením covid-19 musel čelit několika výzvám souvisejícím se změnou klimatu a rychle se měnící poptávkou spotřebitelů. Evropský parlament nyní publikoval studii „Impacts of the covid-19 pandemic on EU industries“, ve které mimo jiné hodnotí dopady pandemie i na toto odvětví.
Menší poptávka, méně zaměstnanců

Kvůli odstavení čínských továren v první vlně pandemie došlo k narušení dodavatelského řetězce i v rámci evropského automobilového sektoru. Mnohem závažnější však bylo odstavení továren v Evropě v období od března do května loňského roku. Ve všech členských státech byly továrny zavřeny průměrně 30 dní. Nejkratší patnáctidenní odstávka byla ve Švédsku, nejdelší (41 dní) v Itálii.

V první polovině roku 2020 utrpěl evropský automobilový průmysl výrobní ztráty 3,6 milionu vozidel, což představuje sto miliard eur. Do konce září se počet nevyrobených aut zvýšil na více než čtyři miliony. To je 22,3 procent z celkové výroby v EU v roce 2020. K září pak poptávka po automobilech meziročně klesla téměř o třetinu.

„Odstávky ve výrobě se dotkly více než 1,1 milionu pracovních míst. Počet aktivně pracujících zaměstnanců továren se snížil nejen kvůli nutnosti dodržovat hygienická opatření, ale také kvůli sníženému výkonu a poklesu poptávky. Řada pracovníků byla úplně propuštěna, mnoho zaměstnanců pak bylo opětovně zaměstnáno formou krátkodobých smluv,“ uvádí se v dokumentu.

Například v Německu během prvních odstávek využívalo 95 procent všech společností v automobilovém sektoru spolupráci s pracovníky na krátkodobé úvazky.
Méně přísná druhá vlna

Nová opatření, která platila od listopadu ve většině členských států, měla na automobilový průmysl další dopady. Došlo k uzavření obchodních poboček a zároveň se zvýšila i ekonomická nejistota spotřebitelů. Přestože se dopady v jednotlivých státech výrazně nelišily, ukázalo se, že přísnost opatření v druhé vlně byla rozdílná. Některé státy také přistoupily k různým pobídkám a dotacím na nákupy vozidel. V mnoha zemích mohly zůstat otevřeny třeba autoservisy.
Registrace nových aut v Evropské unii. Zdroj: „Impacts of the covid-19 pandemic on EU industries“

Registrace nových automobilů však v loňském listopadu a prosinci meziročně poklesly o 12, respektive 3 procenta.
Větší poptávka po elektromobilitě

Dopad covid-19 na elektrická vozidla je podle studie méně závažný než celkový dopad na automobilový sektor. Průměrný podíl prodejů elektromobilů na celkových prodejích všech automobilů se zvýšil z 3,4 procent v roce 2019 na 7,8 procent v první polovině roku 2020, s vrcholem (11 procent) v dubnu a přibližně 8 procent v květnu a červnu.

S přihlédnutím k celkovému počtu nových registrací aut však v tomto sub-sektoru došlo k poklesu o sedm procent.

Zdá se, že pandemie růst trhu s elektrickými vozidly zrychluje. Chování spotřebitelů se totiž mění a směřuje k větší soukromé mobilitě. Regulační orgány zároveň zesilují aktivity související s ochranou klimatu, což jde ruku v ruce i s elektromobilitou. Opatření na obnovu v souvislosti s přechodem na „zelenou“ navíc investice do tohoto odvětví stimulují.
Očekávaný pokles

Přestože druhá vlna přinesla pro automobilový průmysl méně přísná omezení, trh osobních automobilů v Evropské unii se meziročně snížil o 23,7 procent. To odpovídá přibližně 9,9 milionům kusů aut.

V továrnách stále platí omezení vzdálenosti mezi pracovníky, což má vliv na omezení kapacity výroby. I proto se v roce 2021 očekává trvalý pokles tržeb.

Evropská asociace výrobců automobilů (EAMA) předpovídá, že výpadky v prodeji budou pokračovat během prvního čtvrtletí roku 2021, než se oživení v druhé polovině roku zrychlí.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3013
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Ekonomika

Příspěvek od Svarboj » 01 dub 2021, 19:30

Hladoví 130 tisíc ovcí. Ucpaný Suez zvýraznil problém s převozem zvířat

Kvůli ucpanému Suezskému průplavu hladoví na palubách lodí 130 tisíc rumunských ovcí. Znovu se tím upozornilo na problém převozu zvířat z Evropy na Blízký východ, který každoročně absolvují v nevhodných podmínkách miliony kusů dobytka.
Za rok 2018 země Evropské unie vyvezly více než 2,8 milionů zvířat, z čehož bylo 625 tisíc krav a 2,2 milionů ovcí a koz. Více než polovina ovcí a koz pocházela právě z Rumunska. Nejčastějšími destinacemi bylo Turecko, Sýrie, Jordánsko, Egypt a Libye. Zvířata nejčastěji plula z přístavů v Rumunsku, Francii a Španělsku, uvedla AFP s odvoláním na statistiky EU.
https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranic ... nicni_ajez
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 16230
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 03 dub 2021, 17:11

http://www.zvedavec.org/komentare/2021/ ... -reset.htm
ESG a Velký reset
Valentin Katasonov

„Velká trojka“ amerických investičních korporací rozšíří investice tak, že těžební odvětví bude umírat

Teorie „Velkého resetu“ podle Klause Schwaba z minulého roku, podporovaná globální elitou, předpokládá kardinální změny ve všech oblastech lidského života, včetně přeměny samotného člověka v duchu tzv. transhumanismu.

Zde se dotknu jen plánovaných změn v ekonomice. Z cílů ekonomické reorganizace jsou nejdůležitějšími následující dva.

Prvním cílem je prudké snížení objemu výrobní činnosti. V „divném novém světě“ budoucnosti nesmí podle plánu žít víc než jedna miliarda lidí (z nich jeden „zlatý milion“ budou tvořit představitelé globální elity; ostatních 999 milionů bude obsluha). V Brzezinského „Technotronní éře“ (z r. 1969) to bylo popsáno jako přechod k „postindustriální společnosti“ a v přednáškách Římského klubu podáno jako doporučení pro deindustrializaci. Římský klub prohlásil, že snížení objemu průmyslu je určeno tím, že biosféra už se nachází ve stavu, ve kterém nemůže nadále unést nynější technogenní zátěž.

Druhým cílem je výrazné snížení počtu subjektů ekonomické činnosti. Plán „Velkého resetu“ se zaměřuje na to, aby v ekonomice zůstalo jen několik málo společností. Ačkoliv Klaus Schwab nehovoří otevřeně o tom, že malý a střední byznys čelí čistce, vyplývá to z jeho celkového hodnocení. V „divném novém světě“ budou ekonomiku řídit globální korporace. Ještě otevřeněji o této specifičnosti budoucí ekonomiky, uspořádané v zájmu „zlatého milionu“, napsal Jacques Attali v knize „Stručná historie budoucnosti“ (r. 2006): vlády budou podněcovat vytvoření korporativních gigantů, které časem ovládnou jednotlivé státy a nakonec je zničí.

+ dlhý text
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 16230
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 05 dub 2021, 12:33

https://www.zdravotnickydenik.cz/2021/0 ... m-bezosem/
Americký regulátor brání převzetí farmaceutické firmy spojené s Billem Gatesem a Jeffem Bezosem
Federální obchodní komise, která ve Spojených státech dohlíží na dodržování pravidel hospodářské soutěže, se rozhodla zabránit plánovanému převzetí společnosti Grail, která je finančně propojena s nejbohatšími lidmi planety, Jeffem Bezosem a Billem Gatesem. Grail patří mezi firmy specializující se na neinvazivní způsoby zjišťování rakoviny.

Americkému regulátorovi je trnem v oku plánovaná akvizice společnosti Grail firmou Illumina v hodnotě 7,1 miliardy dolarů (přes 157 miliard korun). Společnost Grail je tak trochu dcerou Illuminy, která ji před šesti lety založila, o dva roky později se od ní oddělila, avšak Illumina v ní stále vlastní 15procentní podíl. Illumina ji dnes chce zcela převzít zpět pod svá křídla.

Jenže to Federální obchodní komise nechce dopustit. Společnost Grail patří mezi několik firem z farmaceutického sektoru, které se specializují na neinvazivní metody zjišťování rakoviny v lidském těle ještě předtím, než se nemoc stihne projevit svými symptomy. K diagnostice se využívá kapalná biopsie a sekvenování DNA. A právě společnost Illumina je dominantním dodavatelem zařízení pro sekvenování DNA na americkém trhu, jak uvedl britský list Financial Times.

Omezí se inovace, varuje Komise
„Pokud k akvizici dojde, může dojít k podstatnému omezení soutěže na americkém trhu brzké diagnostiky rakoviny prostřednictvím snížení intenzity inovací a potenciálnímu zvýšení cen a omezení možnosti volby při provádění tohoto typu testů. Jinými slovy, velmi pravděpodobně poškodí americké spotřebitele,“ uvádí Federální obchodní komise ve své správní stížnosti, kterou připojila k žalobě adresované federálnímu soudu.

Metoda, kterou společnost Grail pro zjišťování rakoviny používá, se nazývá „multi-cancer early detection“ (MCED). Jde tedy o diagnostiku, pomocí níž se dá například ze vzorku krve zjistit až 50 typů rakoviny ještě předtím, než se u člověka objeví její symptomy. Tým vědců metodu popsal například v časopise Nature Communications, a s její pomocí lze rakovinu odhalit asi 90procentní pravděpodobností, a to až čtyři roky před jejím propuknutím.

A právě na důležitost brzkého odhalení onkologického onemocnění se ve zdůvodnění svého postoje odvolává také Federální obchodní komise. „Asi v 80 procentech případů rakoviny, které končí smrtí, byla nemoc zjištěna až na základě viditelných projevů. To je často příliš pozdě na to, aby se rakovina dala efektivně léčit,“ uvedla předsedkyně Komise Rebecca Kelly Slaughterová.

Nejsme monopolem, brání se Illumina
Podle ní je metoda MCED naprostým převratem pro onkologické pacienty a jejich blízké. Slaughterová rovněž upozornila na to, jak by navrhovaná akvizice mohla narušit nejen hospodářskou soutěž, ale právě další inovační potenciál, díky němuž lze metodu dále zlepšovat. „Vertikální fúze v odvětví zdravotní péče mohou potlačit konkurenci, zabít nové objevy a zvýšit ceny pro pacienty,“ uvedl na Twitteru komisař Federální obchodní komise Rohit Chopra, jenž ve tweetu vysvětloval, proč hlasoval pro zablokování fúze společností Illumina a Grail.

Postup Federální obchodní komise se pochopitelně nelíbí zástupcům společnosti Illumina. „Věříme, že touto akvizicí podstatně zrychlíme přístup pacientů k testům společnosti Grail, protože díky naší kapacitě budeme schopni dříve získat potřebná povolení od Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv,“ uvedl pro The San Diego Union-Tribune Alex Aravanis, technologický ředitel společnosti Illumina.

Aravanis také odmítá, že by mělo dojít ke zhoršení dostupnosti testů kvůli předpokladu Komise o růstu jejich ceny. Argumentuje tím, že u jiných typů testů došlo ke vstupu nových výrobců na trh, čímž pádem cena testů klesla.

Rozhodnutí padne v srpnu
Nesouhlasí ani tvrzením Federální obchodní komise, že Illumina je jediným dodavatelem sekvenování DNA. „Není pravda, že na trhu neexistují další platformy pro sekvenování DNA. Je jich tam mnoho, včetně například společnosti Thermo Fisher, která ovládá velkou část byznysu poskytujícího technologii pro sekvenování DNA,“ dodal Aravanis. Federální komise přijme předběžná opatření a federální soud by měl o akvizici rozhodnout 24. srpna tohoto roku.

Společnost Grail nedávno získala více než dvě miliardy dolarů od investorů, mezi nimiž je také nejbohatší člověk planety Jeff Bezos a čtvrtý nejbohatší člověk na světě Bill Gates, či jedna z největších farmaceutických firem světa Johnson & Johnson.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host