Obnovitelné zdroje energie

Odpovědět
Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Výkonný redaktor
Příspěvky: 864
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Tomas BB SK » 10 zář 2019, 05:43

bacil píše:
10 zář 2019, 01:17
U wankela je nutné si uvědomit, že jeho záře vyskočila v 70. letech a pohasla na ony zmiňované problémy. Jenže v té době se ještě auta "zabíhala", protože nebylo k dispozici tak přesné obrábění, zatímco dnešní auta už záběh nevyžadují kvůli řádově vyšší sériové přesnosti.
no ja ked pozrem do navodu na obsluhu, tak tam pisu ze zabeh 1000 km, netoci nad 3-3,5 ot. a ziaden fullgas. Auto z roku 2017 :wink:
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

bacil
Redakční rada
Příspěvky: 1190
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od bacil » 10 zář 2019, 14:42

Tento záběh je nutný kvůli zhutnění materiálu, už ani ne tak kvůli nepřesnostem obrábění a nutností "usadit" tolerance. Podívej se na velikost dnešních převodovek a převodovek ze 70. let. Tenkrát měla 50kg a dnes je to malá bednička. Pevnější materiály, stanovená životnost, přesnější obrábění.

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Výkonný redaktor
Příspěvky: 864
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Tomas BB SK » 11 zář 2019, 18:43

akemu zhutneniu ? To akze stvrdnu gulicky a drahy v loziskach, ozubene kolieska v prevodovke budu (neviem co), synchrony tiez neviem naco by im bola "hutnost", stvrdnu salky na ojniciach a kluke, piesty budu mensie a s vyssou hustotou??? Asi nie.
presnost obrabania je vyssia, ale stale su to mechanicke obrobky ktore potrebuju prisposobit svoj tvar v miestach trecich dvojic, sadnu si tesnenia, prejavia sa chyby montaze...
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

Uživatelský avatar
palo satko
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1669
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od palo satko » 11 zář 2019, 19:48

Tomas, v motore a prevodovke a rozvodovke maš okrem sučiastok ešte jedno medium a tym je olej. olej naozaj posobi na vymedzenie vôli a kedže kvapalina je nestlačitelna tak "zhutnuje" celu pohybujucu sa sustavu dielov. Ludia velakrat u staršich motorova prevodoviek začnu použivat hustejši olej na odstranenie prilišnych klepani.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Výkonný redaktor
Příspěvky: 864
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Tomas BB SK » 11 zář 2019, 20:22

Palo, aj myslim ze bacil myslel nieco ine... A ano, ked kedysi hucala prevodovka na S1202 tak sa do oleja pridali piliny a bolo ticho :wink: A ked uz sme pri tych prevodovkach - dnes su naplne "celozivotne" a ludia na to ... kakaju - presne podla "doporucenia vyrobcu"... Ja osobne menim prvu napln zhruba po 100tkm a potom dalej po 60tkm.

Ako priklad dnesnej doby mozem uviest nieco z ineho fora - zakaznik reklamoval "hučanie" (klepkanie) prevodovky na volnobeh. Servis opravil vymenou spojky. Nepomohlo. Zastupenie ford v CR vydalo stanovisko k dalsej reklamacii zakaznika asi v takom duchu, ze tato prevodovka je spolahliva a pouziva sa od 80 tych rokov, hluk ktory zakaznik pocuje je sposobeny tim, ze dnesne motory su aj na volnobeh vyrazne tichsie , predtim tiez udajne hucala len to nebolo pocut. Medzi riadkami sa clovek dovtipi, ze predtim bola mnesia seriovost vyroby, nerobili to cigani, a dnes sa to seka dakde v rumunsku ako bata cvicky a stim je spojena nizsia kvalita vyrobku (minimalne jeho roznych sucasti), k tomu doraz na planovanu zivotnost (rozumej auta, t.j. max 250 tkm alebo 10 rokov)... Proste slendian. Rovnako ked potrebujes urobit GO prevodovky (alebo loziska na kluke na dvojtaktoch) tak jedine original japonske, inac ani SKF ani INA (a dnes uz ani ZVL) kvalitu proste nezarucuju... Taky je dnes svet.

Ale to uz sme mimo temy "zabeh" a o OZE ani nehovoriac
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 10101
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od QVAK » 11 zář 2019, 23:49

"Hučení" převodovky způsobují tvarové nepřesnosti na tvaru zubů(evolventě) při vzájemném odvalování zubů, protože díky ceně se málo používá odvalované frézování i broušení a obrábí se tvarovými frézami a kotouči,někdy i bez broušení po kalení, navíc se zakalená ozubená kola neleští. Dříve se převodovka zabíhala, po záběhu ve středu zubů vznikly vyleštěné tz. "zrcátka", dnes postačí použít vysokozátěžový olej vyšší viskozity.
Příklad z praxe, do zaběhnuté převodovky Trabanta(byla tichá) po výměně volnoběžky(nové ozubené kolo 4. stupně) s novým hučela jak piliňáky, náplň Super Mogul(motorový olej) se vyměnila za PP 90(kdyby nestačilo PP 90H) a hluk zmizel jen záběh trval min. 2x tak dlouho. Super Mogul(namísto předepsaného PP 80) se používal proto, že minimálně zvyšoval valivý odpor na zubech i v ložiskách ale ještě na zubech nedocházelo k potrhání olejového filmu(ani na zubech diferenciálu který byl ve shodné skříni) jako u minerálních olejů(zkušenost a praxe sporťáků) a mou praxí potvrzená. Takže se snížila spotřeba a zvýšilo zrychlení i maximálka( s "přihráblým" motorem +100 km/hod na trojku).

P.S. Korkový prach(větší zrnitost by mohla zlikvidovat ložiska) fungoval shodně jako aditiva v kvalitních olejích.

P.P.S. Nesouhlasím, ZKL ale pouze ručně skládané nikoli sériové v tolerancích C(dvoutakt) B (čtyřtakt s centrálním mazáním). Sériové valivá ložiska se dnes vyrábí v rozšířené toleranci B a ta je na dvoutakty malá, při vysokých otáčkách se trhá v ložiscích olejový film a ložiskové dílce se odvalují "nasucho" a vydírají se resp. "šišatí se" odvalované segmenty(kuličky, válečky) se všemi důsledky.

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Výkonný redaktor
Příspěvky: 864
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Tomas BB SK » 13 zář 2019, 19:11

tolerancie lozisk predpisuje vyrobca, a ci C pre 2T a B pre 4T nie je az tak podstatne, zalezi od pouzitia a hlavne kde a v com su zalisovane, nejaky vplyv asi budu mat aj druhy namahania (staticke, dynamicke) ... Ked uz sme u trabanta - vacsina lozisk vratane tych na vrtuli ci loziskach na nabojoch kolies su C3.
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 10101
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od QVAK » 14 zář 2019, 01:07

Montážní tolerance ložiska je závislá na mazivu a tepelném namáhání. Uložení ložiska předpokládám vždy "lidské" H7/p6 resp. H7/n7 u Al slitin, takže není nutné kalkulovat s deformací jiným uložením. Pokud to šlo tak jsem upřednostňoval rychloběžné ložiska s trvalou náplní(LV 2.3) tj. zatěsněná pokud možno elastomerem. Pro lenocha v běžném provozu fungovala bezúdržbově nafurt.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti